آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟ + معرفی بهترین سایت آموزش شبکه

ما در این مطلب قصد داریم دربارۀ آموزش نتورک پلاس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. به همین دلیل لازم است بدانید که کارایی این آموزش چیست و در چه مدتی انجام می‌شود. در دوره آموزش Network+ با مبانی شبکه آشنا خواهید شد، بنابراین اگر پرسش شما این است که مبانی شبکه را از کجا شروع کنیم؟ باید گفت که بهتر است برای شروع یادگیری شبکه، در دوره آموزشی نتورک پلاس شرکت کنید.

شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه در لغت، به معنای گروهی از افراد و اشیا است که می‌توانند اطلاعات را به شکل معناداری با هم به اشتراک بگذارند. در حوزۀ فناوری اطلاعات نیز به شبکه‌های کامپیوتری و شبکه دیتا به‌اختصار “شبکه” گفته می‌شود، زیرا کامپیوترها، ابزار و اشیایی به شمار می‌آیند که می‌توانند اطلاعات را به‌صورت قابل درکی به اشتراک بگذارند. اگر بخواهیم توضیح کامل‌تری درمورد مفهوم شبکه ارائه کنیم، باید گفت شبکه‌های دیتا شامل گره‌هایی است که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی چه با سیم و چه به‌صورت بی‌سیم پیام‌ها را بین این گره‌ها جابه‌جا کنند. در واقع یک شبکۀ کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌شود که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا بتوانند بین طیف وسیعی از کاربران ارتباطات برقرار کرده منابع اطلاعاتی را بین آن‌ها به اشتراک گذارند. شبکه به طورکلی به دو بخش سخت‌افزار Passive  و نرم‌افزار Active تقسیم می‌شود که هرکدام دارای تجهیزات مختلفی هستند.

پیش از آن‌که به موضوع آموزش و نقشۀ راه یادگیری شبکه بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که افراد و شرکت‌هایی به استفاده از شبکه نیاز دارند که در محیط کارشان بیش از یک کامپیوتر وجود دارد. به همین دلیل نصب و راه‌اندازی شبکۀ کامپیوتری می‌تواند به روند انجام کارهای روزمره اداری شما کمک کرده و به آن سرعت ببخشد، بنابراین در نهایت می‌توان گفت هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری آن است که بتوان سیستم‌ها را به یکدیگر مرتبط کرده و با در نظر گرفتن هزینه‌ای پایین، اقدام به خرید تجهیزات سخت‌افزاری و مدیریت بهتر کرد.

در دورۀ آموزشی نتورک پلاس چه مباحثی آموخته می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دوره آموزش نتورک پلاس یک کلاس کوتاه مدت یک یا دو ماهه است که در طی آن به آموزش مبانی شبکه پرداخته می‌شود. این دوره آموزشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید درمورد دوره آموزشی MCSE  و آموزش شبکه سیسکو Cisco اطلاعاتی به‌دست آورده و سپس به شرکت در این دوره‌ها بپردازید.

در واقع دوره آموزش نتورک پلاس پیشنیاز MCSE، آموزش MCSA  و CCNA است. در دوره آموزشی MCSA  می‌توانید با مفاهیم اولیۀ شبکه آشنا شده و پس از گذراندن دوره نتورک پلاس، بین دوره‌های مایکروسافت و دوره های سیسکو یکی را انتخاب کنید. در دوره آموزشی MCSE، یعنی دوره‌های آموزشی شرکت مایکروسافت، به آموزش شبکه در بستر نرم‌افزاری و راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری با استفاده از سیستم عامل‌های مایکروسافت می‌پردازد.

در مسیر راه یادگیری شبکه سیسکو، راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری در بستر سخت‌افزاری آموزش داده می‌شود. طراحی شماتیک و ساختاربندی فیزیکی شبکه، تنظیم و راه‌اندازی و نگه‌داری روترها و سوئیچ‌های سیسکو از مباحث مهم این دوره‌ آموزشی به شمار می‌آید. شروع این دوره، CCNA نام دارد و در دوره‌های بعد به مباحث حرفه‌ای‌تر سیسکو به نام CCNP پرداخته می‌شود. اما آخرین پله از یادگیری دوره آموزشی سیسکو که بخشی از دوره آموزش نتورک پلاس است، CCIE نام دارد که در کشور ما تعداد کمی توانسته‌اند به این مدرک دسترسی داشته باشند.

دوره های میکروتیک به چه دوره‌هایی گفته می‌شود و چه کاربردی دارد؟

میکروتیک یک شرکت معروف در حوزۀ شبکه است که یک رقیب بسیار قوی برای سیسکو به شمار می‌آید. این شرکت نیز توانسته است با ارائه خدمات و کالاهای شبکه، محبوبیت زیادی به‌دست آورد. اگر علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های میکروتیک Mikrotik هستید و مایلید بدانید برای این منظور چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت، لازم است بدانید که دوره آموزشی میکروتیک شامل ۷ دوره می‌شود که هر دوره به مسائل مختلفی می‌پردازد.

دوره‌ های مجازی‌ سازی به چه دوره‌ای گفته می‌شود و چه ارتباطی به شبکه دارد؟

در بین متخصصان فناوری اطلاعات، دوره آموزش مجازی‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، به‌طور کامل با آن آشنایی دارند. شرکت VMware یکی از شرکت‌هایی است که درزمینۀ ارائه راهکارها و محصولات مجازی‌سازی، بسیار معروف و شناخته شده‌است. در دوره آموزش نتورک پلاس که درمورد مبانی شبکه است، موارد مهمی در این خصوص به علاقه‌مندان این حوزه آموزش داده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، لازم است حتماً با یکی از دوره‌های Cisco CCNA یا Microsoft MCSE آشنایی داشته باشید، زیرا پس از گذراندن این مراحل است که شما می‌توانید برای شرکت در دوره‌های اخذ مدرک مجازی‌سازی VMware Certified Professional یا به‌اختصار VCP اقدام کنید.

آموزش لینوکس چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، لینوکس یک سیستم عامل به شمار می‌آید که رابطی بین کاربر و سخت‌افزار کامپیوتر محسوب می‌شود. به این ترتیب هر چیزی که شما بخواهید توسط سخت‌افزار به اجرا در می‌آید و شما به‌عنوان کاربر هر چیزی که به سیستم عامل بگویید برای اجرا به سخت‌افزار منتقل می‌کند. گفتنی است که ویندوز یک سیستم عامل به شمار می‌آید، اندروید هم همین ویژگی را دارد. اما مهم‌ترین تفاوت لینوکس با سایر سیستم عامل‌ها، در متن باز بودن یا  Open Source بودن آن است.

شاید بسیاری بر این باور باشند که شرکت در دوره های لینوکس نیاز به هیچ پیشنیازی ندارد. اما در واقع این‌گونه نیست و داشتن دانش در حد شناخت سیستم عامل ویندوز، شناخت سخت‌افزاری و همچنین داشتن درک کمی از شبکه‌های کامپیوتری می‌تواند به یادگیری موثرتر لینوکس به شما کمک کند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در دوره آموزش نتورک پلاس به این موضوعات یعنی مبانی شبکه و … پرداخته می‌شود.

جمع‌بندی

در انتها باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از مباحث در حوزه IT و کامپیوتر به یکدیگر مرتبط است و برخی پیش‌نیاز دیگری به شمار می‌آید. اما در خصوص یادگیری دوره‌های شبکه می‌توان گفت که شرکت در دوره آموزش نتورک پلاس می‌تواند تا حد زیادی به این امر کمک کند. توسینسو یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است که می‌تواند به شما کمک کند تا به‌راحتی و به‌صورت آنلاین و مجازی در دوره‌های این مجموعه شرکت کنید. نام مجموعه توسینسو ToSinSo از کلمه‌های Total Single Solutions گرفته شده‌است و یک شبکۀ اجتماعی تخصص‌محور با هدف برندسازی شخصی در حوزه آموزش است. توسینسو توانسته است با ایجاد سیستمی رقابتی، امکان تولید محتوا و دیده شدن متخصصان در هر شهر و استان را به‌صورت مجزا فراهم کند. آموزش شبکه، برنامه‌نویسی، آموزش لینوکس و … ازجمله آموزش‌هایی است که در این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.