بواسیر، علل و درمان آن+ انواع داخلی و خارجی هموروئید

شاید تا به حال به بیماری بواسیر یا هموروئید دچار شده و یا نام آن را از اطرافیان خود شنیده باشید. 

بواسیر یک بیماری دردناک از خانواده بیماری های نشیمنگاهی است که بسیار از آقایان و بانوان را درگیر خود کرده است. البته اصلا جای نگرانی نیست! با رعایت برخی نکات خانگی و شناخت نوع بیماری می توانید تا حد زیادی از بروز آن پیشگیری نمایید. 

برای آنکه با این بیماری، نحوه به وجود آمدن آن، علت ها و درمان آن آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

ابتدا بدانید که هموروئید نام خارجی همان بیماری بواسیر است. همانطور که گفته شد بواسیر، یک بیماری ناحیه نشیمنگاهی است که در صورت بروز، اجابت مزاج و فعالیت های روزانه را برای فرد بیمار دشوار می سازد.

این بیماری از نتایج یبوست های طولانی مدت و زور زدن های مکرر در هنگام اجابت مزاج به وجود می آید. هنگامی که مدفوع خشک و سفت می خواهد از روده بزرگ عبور کند این فشار را بر رگ های دیواره روده وارد کرده و هموروئید را پدید می آورد.  

این بیماری به دو بخش بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم می شود و از سطح اولیه تا سطح پیشرفته آن گرید بندی یا دسته بندی می شود تا درمان آن آسانتر صورت بگیرد. همچنین نوعی بواسیر یا هموروئید وجود دارد که به آن بواسیر خونی گفته می شود.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر که با نام علمی هموروئید Hemorrhoid هم شناخته می شود از شایع ترین بیماری های مقعدی است که افراد در هر سنی می توانند به آن دچار شوند.

در مسیر دهانه مقعد رگ های خونی فراوانی قرار گرفته اند و درصورت تورم، التهاب و یا پارگی این رگ ها بیماری بواسیر یا هموروئید بوجود می آید.

بواسیر درجات مختلفی دارد و بسته به میزان آسیبی که به رگ ها وارد شده است و میزان و شدت علائم هموروئید می توان درجات آن را تعیین کرد. گاهی بواسیر در حد بسیار خفیف است و بیمار هیچگونه علائم و نشانه های خاصی مبنی بر درد، سوزش و خونریزی احساس نمی کند. اما گاهی میزان و شدت آسیبی که به رگها وارد شده است بسیار بالاست و علائم و نشانه های زیادی برای بیمار به وجود می آید که خونریزی از بارز ترین آنهاست.

https://iran-clinic.com/%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d9%86%db%8c/

هموروئید داخلی چیست؟

این نوع بواسیر یا هموروئید داخلی، خفیف تر از هموروئید خارجی بوده و سوزش و درد کمتری از آن حاصل می شود.

فشاری که ناشی از زور زدن هنگام اجابت مزاج صورت میگیرد موجب متورم شدن رگ های خونی شده، و در نتیجه هموروئید داخلی را درون راست روده و انتهای مقعد پدید می آورد. این نوع از هموروئید هیچگونه علائم ظاهری نداشته و حتی ممکن است فرد هیچگونه دردی را احساس نکند. 

اما پیدایش خون بر روی مدفوع، خروج ترشحات از مقعد، احساس عدم تخلیه کامل و سوزش خفیف قبل از اجابت مزاج از علائم های بارز هموروئید داخلی هستند. 

هموروئید خارجی چیست؟

این نوع از بواسیر کمی دردناک تر بوده و دارای علائمی است که نشان دهنده هموروئید خارجی است. 

همانطور که گفته شد، عروق خونی ملتهب شده نشان دهنده بواسیر هستند، حال این عروق در خارج از راست روده و اطراف مقعد به وجود می آیند که بواسیر خارجی را به وجود می آورند. این گوشتک ها کاملا قابل مشاهده و لمس بوده و در خارج از مقعد به وجود می آیند.

علت آنکه هموروئید خارجی از داخلی دردناک تر است، حساس بودن پوست دهانه مقعد است که با متورم و ملتهب شدن احساس درد را پدید می آورند. 

انواع بواسیر

  • درجه اول: در درجه اول بواسیر، نشانه ای جز سوزش قبل از اجابت مزاج و خون بر روی مدفوع  دیده می شود که به آن بواسیر داخلی می گویند. در این سطح از بیماری فرد هیچگونه بیرون زدگی احساس نخواهد کرد.
  • درجه دوم: درجه دوم بواسیر که هنگام اجابت مزاج به بیرون می آید و خود به خود به داخل باز می گردد. 
  • درجه سوم: بواسیر در این سطح از خود به طور کامل احساس می شود با این تفاوت که پس از اجابت مزاج خود به خود به داخل باز نمی گردد و برای فرستادن آن به داخل باید به صورت دستی آن را به درون هل داد.
  • درجه چهارم: هموروئید در این سطح از بیماری به پیشرفته ترین حالت ممکن خود رسیده و علاوه بر علائم ظاهری، به هیچ وجه با دست به درون مقعد باز نمی گردد. رگ های متورم که مانند گوشت از مقعد بیرون زده اند، با درد همراه بوده و مانع  انجام فعالیت های روزانه فرد و از جمله نشستن وی می شوند.

علتهای به وجود آمدن بواسیر

به وجود آمدن بواسیر نیز مانند دیگر بیماری ها از دلایل متعددی نشأت می گیرد. اما موارد زیر از شایع ترین دلایلی هستند که این بیماری را پدید می آورند.

1.زور زدن

اگر برای اجابت مزاج زور و فشار زیادی را متحمل می شوید باید بدانید این کار باعث آسیب دیدن راست روده و به وجود آمدن بواسیر داخلی می شود. شایان به ذکر است خونریزی و سوزش از عوارض آن است.

2.یبوست

خشک، سفت و بزرگ بودن مدفوع که یبوست نامیده می شود، موجب وارد کردن آسیب به روده و مقعد شده و درد و خونریزی را به همراه می آورد. یبوست پیش زمینه بیماری های نشیمنگاهی دیگری چون شقاق نیز می باشد.

 3.اسهال

اسهال به حالتی گفته می شود که مدفوع بیش از اندازه رقیق بوده و حالت شل  و آبکی دارد. که خود از پدید آورنده های بواسیر است.

4.حرکات کم شکمی

سخت کار کردن شکم و عدم حرکت غذا در روده موجب خشک شدن مدفوع شده و یبوست را پدید می آورد. حرکات کم شکمی که یبوست مزمن را به همراه دارد موجب بروز بواسیر نیز می شود.

5.عدم نوشیدن آب کافی برای بدن

مصرف آب  که  از اصلی ترین ترکیبات مدفوع است، موجب نرم شدن آن شده و در نتیجه دفع آن را آسان می کند. و عدم نوشیدن آن ما را با چالش های گوناگون رو به رو می کند.

6.چاقی

چاقی مفرط که حرکات سخت شکمی را به همراه دارد، از دلایل بارز به وجود آمدن بواسیر در دسته افراد چاق است.

7.مصرف برخی دارو ها

داروهایی چون داروهای تیروئید، هورمونی، قلبی و عروقی که یبوست و در نتیجه بواسیر را به همراه دارد؛ می تواند  از دلایل این بیماری باشد.

8.رژیم غذایی بدون فیبر

اگر رژیم غذایی که انتخاب می کنید حاوی فیبر کافی نباشد گوارش شما دچار اختلال شده و حرکات روده ای شما را دشوار می سازد.

9.بارداری

در بارداری، بسیار از هورمون ها تغییر کرده، وزن اضافه شده و علاوه بر آن دهانه مقعد نیز تحریک می شود که این امر موجب به وجود آمدن بواسیر می شود. 

10.نشستن های طولانی مدت

نشستن های طولانی مدت به واسطه شغل یا جایگاه آنها موجب متورم شدن رنگ های ناحیه مقعد شده  و می تواند از دلایل بروز بواسیر باشد.

علائم بواسیر

  • خارش
  • سوزش
  • درد
  • خونریزی
  • خروج ترشح
  • بی قراری هنگام نشستن

راهکارهای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر

هنگامی که بیماریتان در سطح 1 و 2 است و به نوعی به درجه حاد نرسیده است، می توانید از راهکار های خانگی و تغییر عادات روزمره استفاده کنید. 

برای این کار لازم است که موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه
  • عدم مصرف فست فود
  • نوشیدن آب و بخصوص آب گرم به صورت ناشتا
  • قرار دادن حداقل 20 دقیقه پیاده روی یا ورزش در برنامه روزانه خود

اما اگر بواسیر به درجه ی 3 و 4 خود رسید می توانید با مراجعه به پزشک از دارو ها و روش های درمانی مطلع شوید. لیزر و عمل جراحی شناخته شده ترین راه درمان بواسیر حاد هستند.

کاهش عوارض بواسیر با راهکار های خانگی

  • پوشیدن لباس زیر های نخی و گشاد
  • استفاده از کمپرس یخ بر روی مقعد
  • حمام و نشستن در آب گرم
  • استفاده از پماد های مخصوص بواسیر 
  • استفاده از دستمال های نرم به جای دستمال های خشک و زننده
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.