استانبول، تلاقی آسیا و اروپا

موقعیت استراتژیک استانبول در طول قرن ها ارتش های غارتگر زیادی را به خود جذب کرده است. یونانی‌ها، رومی‌ها و ونیزی‌ها قبل از یورش عثمانی‌ها به نوبت در این دیار حکومت می‌کردند و جاذبه های گردشگری بسیاری از دوره‌های مختلف تصدی آنها در سراسر این شهر یافت می‌شود. درواقع این واقعیت که این شهر در دو قاره قرار دارد تنها امتیاز آن نبود بلکه شهر استانبول آخرین مرحله در جاده افسانه ای ابریشم بود که آسیا را به اروپا متصل می کرد و این موضوع را می توانید از نقشه اروپا هایی که متعلق به زمان های گذشته هستند به راحتی ببینید. در حقیقت بسیاری از بازرگانانی که به اینجا آمدند آنقدر استانبول را دوست داشتند که آنها نیز تصمیم گرفتند بمانند و همین موضوع سبب شد که تنوع فرهنگی در استانبول زیاد و زیادتر شود.

هنر و معماری شهر استانبول

ارتش های فاتح دوران باستان به جای اعطای گنجینه های هنری به غارت شهر تمایل داشتند، اما با بیزانسی ها که کلیساها و کاخ های خود را با موزاییک ها و نقاشی های دیواری تزئین کردند، همه چیز تغییر کرد. به طور معجزه آسایی بسیاری از ساخته های بیزانتی ها تا به امروز باقی مانده است. جانشینان آنها، عثمانی ها، به سرعت یک برنامه ساختمانی بلندپروازانه را راه اندازی کردند و مساجد امپراتوری که در دوران عثمانیان به دست آمد، پیروزی های معماری هستند که در کنار هم باعث به وجود آمدن یکی از افق های گردشگری بزرگ جهان شدند. در سال‌های اخیر، بانک‌های محلی و سلسله‌های تجاری، جاه‌طلبی‌های بزرگ عثمانی‌ها را تکرار کرده‌اند و مجموعه‌ای چشمگیر از گالری‌ها، موزه‌ها و جشنواره‌ها را برای همه فراهم کرده‌اند.

غذاهای لذیذ ترکی، میراث آشپزی این مرز و بوم

اما در مورد غذا چطور؟ خوشحالیم که گزارش دهیم که غذاهای این شهر به اندازه میراث آن متنوع و خوشمزه است. مردم محلی خوردن و نوشیدن خود را در ترکیه مانند ایران بسیار جدی می گیرند و می توان گفت رستوران های استانبول بهترین در کشور هستند. اگر بخواهید می‌توانید غذاهای معطر آسیایی یا کلاسیک ایتالیایی بخورید، اما بیشتر بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند از کباب‌های آبدار، مزه‌های طعم‌دار و ماهی‌های تازه صید شده که از غذاهای خاص شهر هستند، استفاده کنند و آنها را با نوشیدنی های ملی خود بنوشند.

زندگی محلیان استانبول

وقتی در استانبول قدم می زنی حتی اگر در ارزانترین مراکز خرید استانبول هم باشید متوجه تاثیر فرهنگ کهن و امپراتوری ها بر نحوه رفتار مردم خواهید شد و این موضوع در افراد میانسال بیشتر مشاهده می شود. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین جاذبه‌های آن، مردم محلی هستند که عاشق زندگی و روحی سخاوتمند دارند. این جامعه پر جنب و جوش، فراگیر و در حال گسترش مملو از افرادی است که سخت کار می کنند و مهمانی می گیرند، برای خانواده و دوستی ها ارزش قائل هستند و هیچ مشکلی در آمیختن سنت و مدرنیته در زندگی روزمره خود ندارند. با بازدید از کافه های محلی می توانید این موضوع را با تمام وجود درک کنید و لذت ببرید. پیشنهاد می کنم از جاذبه های گردشگری معروف مانند ایاصوفیه دور شوید و به کوچه و پس کوچه ها بروید و یک چای در استکات کمرباریک خود را میهمان کنید تا هم قیمت کمتری داشته باشد و هم بیشتر بومی ها را ببینید.

جاهایی که باید در استانبول ببینید

هرقدر هم که به استانبول سفر کنید بازهم اگر چند جا را نبینید گویا اصلا در این شهر نگشته اید باهم مروری می کنیم بر این موارد.

کاخ توپکاپی

توپکاپی داستان های رنگارنگی نسبت به بسیاری از موزه های جهان برای گفتن دارد. سلاطین میهن پرست، درباریان جاه طلب، کنیزهای زیبا و… بین قرن های 15 و 19، زمانی که دربار امپراتوری عثمانی بود، در اینجا زندگی و کار می کردند. بازدید از غرفه‌های مجلل کاخ، خزانه‌داری مملو از جواهرات و اتاقهای بانوان، نگاهی جذاب به زندگی آن‌ها برای ما ایجاد می‌کند.

محمد فاتح اولین مرحله از کاخ را اندکی پس از فتح استانبول در سال 1453 ساخت و تا زمان مرگش در سال 1481 در اینجا زندگی کرد. سلاطین بعدی تا قرن نوزدهم در این محیط کمیاب زندگی کردند، تا زمانی که به کاخ هایی که به سبک اروپایی که ساخته بودند نقل مکان کردند.

گرند بازار استانبول

بازاری بزرگ و رنگارنگ و پر هرج و مرج در قلب شهر قدیمی استانبول است و قرن هاست که شکل امروزی خود را داشته. با شروع به‌عنوان یک انبار طاق‌دار کوچک که به دستور مهمد فاتح در سال 1461 ساخته شد، منطقه وسیعی را پوشش داد و مسیرهای بین مغازه‌ها مسقف شدند و بازار شکل گسترده و هزارتویی به خود گرفت که تا امروز آن را حفظ کرده است. وقتی اینجا هستید، حتماً از درگاه‌ها دیدن کنید تا حفره‌های پنهان را کشف کنید، از مسیرهای باریک برای تماشای صنعت‌گران در حال کار لذت ببرید و برای متمایز کردن گنج‌ها از مکان‌های توریستی چند لحظه ای خود را گم کنید در این بازار نوشیدن چای و چانه زدن در خرید از واجبات است.

مسجد سلیمانیه 

سلیمانیه روی یکی از هفت تپه های استانبول ساخته شده است و بر شاخ طلایی (گلدن هورن) تسلط دارد و نقطه عطفی برای کل شهر ایجاد می‌کند. اگرچه این بزرگترین مساجد عثمانی نیست، اما مطمئنا یکی از باشکوه ترین و زیباترین مساجد است. اگر با یک راهنما از مسجد سلیطمانیه دیدن کنید، متوجه خواهید شد که در هر گوشه و کناری از معماری آن رمز و رازی نهفته که حقیقت را بخواهید این موضوع آن را برای من جذاب ترین دیدنی استانبول کرده است.

سلیمانیه به سفارش سلیمان اول، معروف به «با شکوه»، چهارمین مسجد امپراتوری بود که در استانبول ساخته شد. گفته می شود که چهار مناره مسجد با 10 بالکن زیبا نشان دهنده این واقعیت است که سلیمان چهارمین سلطان عثمانلی بود که بر شهر حکومت کرد و دهمین سلطان پس از تأسیس این امپراتوری بود. مسجد و ساختمان های اطراف آن توسط معمار سنان، مشهورترین و با استعدادترین معماران امپراتوری طراحی شده است. ساخت و ساز آن نیز بین 1550 و 1557 اتفاق افتاد.

در داخل، ساختمان در اندازه خود نفس گیر و در سادگی خود دلنشین است. سنان چهار تکیه گاه را در دیوارهای ساختمان ادغام کرد در نتیجه به طرز شگفت انگیزی “شفاف” (یعنی باز و مطبوع) و بسیار یادآور ایا صوفیه است، به خصوص که گنبد تقریباً به اندازه گنبدی است که تاج کلیسای بیزانسی را می پوشاند و به طور کلی هرچه از این سازه بگویم کم است. پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنماهای سفر جذاب درباره استانبول به وبسایت فاینداتور https://www.findatour.co/ که منبع ماست مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.