آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟

لیزر موهای زائد روش بسیار مناسبی برای داشتن پوستی صاف و درخشان و بدون موی اضافه است اما این فکر که آیا این روش احتمال بروز سرطان را بالا می برد ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است.

آیا از لیزر موهای زائد خود خودداری می کنید؛ زیرا نگران این هستید که این لیزر باعث سرطان می شود؟ آیا در دنیای زیبایی شناسی تازه وارد هستید و می خواهید قبل از تصمیم گیری در مورد درمان خود از ایمن بودن این روش اطمینان حاصل کنید؟ کاملا حق با شما است؛ چون که فقط در صورتی باید لیزر موهای زائد را انجام دهید که 100 درصد در مورد آن احساس راحتی کنید. به طور کلی، لیزر موهای زائد یک روش موثر و ایمن است که طی آن رشد موهای را برای همیشه کاهش داده و موهای ناخواسته صورت و بدن را از بین می‌ برد.

از آن جایی که لیزر، پرتویی از نور است، در یک جهت متمرکز می شود و توسط رنگدانه موها جذب می شود؛ به همین دلیل خیلی از افراد فکر می کنند که ممکن است این اشعه سلول های بدنشان را تحت تاثیر قرار داده و سرطانی کند. شما هم همین نظر را دارید؟ ما که با این نظر کاملا مخالف هستیم اما چرا؟ متن زیر را بخوانید تا بفهمید که آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است یا خیر.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

قبل از انجام لیزر مو های زائد حتما باید با یک پزشک متخصص پوست و مو در این مورد صحبت کنید تا ببینید که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام این روش هستید یا خیر. به طور کلی، لیزر موهای زائد برای افراد زیر ضرر دارد.

  1. خانم های حامله
  2. افرادی که دارو های خاصی مانند درمان آکنه مصرف می کنند.
  3. کسانی که دارای تبخال تناسلی (HSV-2) هستند یا مستعد ابتلا به تبخال می باشند .
  4. کسانی که اسکار های کلوئیدی (اسکار برجسته) داشته باشند.
  5. افرادی که سرطان پوست داشتند یا به تازگی به آن مبتلا شده اند.

آیا لیزر زیر بغل باعث سرطان می شود؟

به طور کلی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد زیر بغل می تواند باعث سرطان شود. از آنجایی که در لیزر از پرتو های نور استفاده می شود، ممکن است از خود بپرسید که آیا اصلاً می تواند باعث سرطان پوست شود یا خیر. سرطان پوست با قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از نور ها مثل UV ایجاد می شود. بدن ما بیشتر با قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید یا سایر منابع نور مصنوعی مانند تخت های آفتاب تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار خواهد گرفت. اشعه های ماوراء بنفش، یک طول موج با انرژی بالا است که می تواند باعث آسیب به مواد ژنتیکی داخل سلول های شما شود.

اگر DNA آسیب ببیند و ساختار آن تغییر کند، سلول های پوست ممکن است سرطانی شوند. درست است که برای لیزر موهای زائد زیر بغل از انرژی نور استفاده می شود، اما هیچ گونه نور UV را شامل نمی گردد. طول موج مورد استفاده در دستگاه های لیزر انرژی کمتری دارد و آسیبی به مواد ژنتیکی داخل سلول‌ های بدن وارد نمی‌ کند. این موضوع به این معنی است که خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر لیزر موهای زائد افزایش نمی یابد؛ پس با خیال راحت لیزر کنید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد، حذف دائمی موهای زائد را تضمین نمی کند. برخی از مو ها ممکن است در برابر لیزر مقاوم باشند یا بعد از درمان دوباره رشد کنند، اگرچه رشد مو های جدید ممکن است رنگ ظریف‌ تر و روشن‌ تری داشته باشد. علاوه بر این، لیزر مو های زائد عوارضی برای فرد دارد و باید این موضوع را حتما در نظر بگیرد. توجه داشته باشید که با انجام درست و اصولی مراقبت های گفته شده از سمت پزشک خود می توانید عوارض بعد از لیزر را کاهش دهید. مهم ترین عوارض لیزر مو های زائد به شرح زیر است.

  • تورم خفیف در نواحی اطراف فولیکول های مو
  • تغییرات رنگدانه ای که ممکن است رخ دهد؛ به خصوص در افرادی که پوست تیره تر دارند. البته این تغییرات معمولاً موقتی هستند.
  • قرمزی خفیف پوست
  • تاول
  • پوسته پوسته شدن
  • زخم
  • سایر تغییرات در بافت پوست

نکته: برای افرادی که پوست تیره تری دارند باید مراقبت های ویژه ای انجام شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست خارجی حتما باید از لیزر با شدت کمتر استفاده شود. هر کسی که برنزه شده، از اسپری برنزه استفاده کرده یا به سولاریوم رفته، باید صبر کرد تا رنگ برنزه از بین برود؛ چون که رنگدانه موجود در پوست نور لیزر را جذب کرده و اثربخشی درمان را کاهش می دهد. این خطرات و سایر خطرات قبل از رضایت شما به طور کامل مورد بحث قرار خواهند گرفت. مهم است که تمام سوالات خود را مستقیماً با ارائه دهنده لیزر خود مطرح کنید. بیایید دقیق تر این عوارض را بررسی کنیم.

یکی از عوارض لیزر مو های زائد، تحریک پوست است که می تواند به صورت ناراحتی، درد موقتی، قرمزی و تورم بروز کند. هر یک از این علائم و نشانه ها معمولا در عرض چند ساعت ناپدید می شوند.

دومین عارضه لیزر مو های زائد هم، تغییر رنگدانه است که پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقت یا دائمی باشند. روشن شدن پوست در درجه اول افرادی را که قبل یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب نمی کنند و کسانی که پوست تیره تری دارند، تحت تاثیر قرار می دهد.

سایر عوارض جانبی نادر عبارتند از: سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست های تیره تر.

نکته: لیزر موهای زائد برای پلک ها، ابروها یا نواحی اطراف چشم به دلیل احتمال آسیب شدید و عوارض جبران ناپذیر توصیه نمی شود.

نگرانی در مورد لیزر موهای زائد و سرطان یک شایعه است!

همان طور که عنوان این تیتر گفته، نگرانی در مورد لیزر موهای زائد و سرطان شایعه ای بیش نیست. نگران نباشید که لیزر مو های زائد باعث سرطان تان می شود؛ زیرا این موضوع کاملا اشتباه است. یک بار در بالا تر گفتیم و دوباره هم تکرار می کنیم، اشعه های دستگاه لیزر آنقدر قدرتمند نیستند که بتوانند به بخش عمیق پوست نفوذ کنند و ماده ژنتیک آن ها را تحت تاثیر قرار دهند. پس نترسید و برای زیبایی خودتان هم که شده موهای زائدتان را لیزر کنید.

در پایان اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید اما نگران خطرات و عوارض آن هستید، می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۹۱۰۰۶۶۲۲ و یا مراجعه به سایت tarannomclinic.com از کارشناسان کلینیک زیبایی ترنم مشاوره دریافت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.