چگونه برنامه نویسی اندروید را یاد بگیریم؟

این روزها تصور زندگی بدون گوشی‎های هوشمند بسیار سخت شده است. موبایل‎های هوشمند انواع بسیار زیادی داشته و از طرفی سیستم‎ عامل‎های مختلفی را نیز دارا هستند. یکی از سیستم عامل‎های مشهور برای گوشی‎های موبایل، اندروید نام دارد. اندروید در حال حاضر بیشتر از 70 درصد از بازار موبایل‎های پیشرفته را به خود اختصاص داده است. از طرفی بسیاری از افراد نیز علاقه زیادی به یادگیری اندروید یا همان یادگیری برنامه نویسی آن را دارند.

به طور کلی کسب مهارت در زمینه برنامه نویسی اندروید می‎تواند درآمد مناسب و فرصت‎های شغلی زیادی را به همراه داشته باشد. در واقع می‎توان با راه‏اندازی یک کسب و کار حرفه‎ای، ساخت و به فروش رساندن اپلیکیشن‎های اندروید و همکاری با شرکت‎های ایرانی و خارجی مختلف در این مسیر پیشرفت کرد. بنابراین تصمیم گرفتیم که این مطلب را به یادگیری برنامه نویسی اندروید اختصاص دهیم.

برنامه نویسی اندروید چیست و چه مزایایی دارد؟

اندروید را می‏توان نوعی سیستم عامل Open Source یا همان منبع باز معرفی کرد که مبتنی بر لینوکس است. این سیستم عامل برای دستگاه‎های مختلفی مانند موبایل، تبلت و حتی تلویزیون به کار می‎رود. برنامه نویسی اندروید یکی از درآمدزاترین راه‎ها برای برنامه‎نویسانی است که در این زمینه شاغل هستند و این افراد پروژه برنامه نویسی اندروید نهایی خود را در مارکت‏هایی نظیر گوگل پلی منتشر می‏‎کنند.

یادگیری اندروید مزایای بسیار زیادی را برای علاقمندان به این حوزه خواهد داشت. در دنیای امروز برنامه نویسی برای گجت یا برنامه‏های که از سیستم عامل اندروید برخوردار هستند، یک امتیاز بسیار بزرگ به شمار می‏‎آید.

علت اصلی برتری برنامه نویسی اندروید در قیاس با برنامه نویسی آی‏او‏اس این است که در کشورمان بیش از 20 میلیون موبایل‎ اندرویدی مورد استفاده قرار می‎گیرند. این میزان از کاربران اندروید به علت گران بودن گوشی‎های آیفون و همچنین مشکلات اقتصادی متعدد، رو به افزایش است.

یکی دیگر از مزایای این سیستم عامل منبع باز بودن آن است. در واقع منبع باز بودن اندروید و ساخت برنامه‏های گوناگون در دسته‎هایی همانند ارتباطی، فیلم، بازی، اجتماعی، سرگرمی، موسیقی و … باعث شده‎اند که توسعه‎دهندگان این سیستم عامل، اندروید را ترجیح دهند. چرا که پتانسیل کسب درآمد از راه تولید اپلیکیشن اندروید متفاوت که با نیازهای کاربر مرتبط باشد، در ایران با رشد بسیار زیادی همراه است.

شما می‎توانید با شرکت در بهترین دوره آموزش اندروید در مجموعه‎های معتبر، تسلط خود بر این زبان را بالا ببرید.

پیش‎نیازهای فنی برای یادگیری اندروید

جهت یادگیری اندروید و تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید حرفه‏ای به غیر از پیش‎نیازهایی نظیر انگیزه و صبر، به برخی از پیش‎نیازهای فنی مختلف نیز احتیاج خواهید داشت. اولین مورد این است که شما باید با مفاهیم ابتدایی یادگیری این نوع برنامه نویسی آشنا شوید.

کاتلین و Java زبان‎هایی به شمار می‎آیند که برای برنامه نویسی و توسعه اندروید مورد استفاده قرار می‏گیرند. در نتیجه مسلط شدن بر زبان جاوا و کاتلین منجر می‎شود که شما فرآیند یادگیری برنامه نویسی اندروید را راحت‏تر پشت سر بگذارید.

بعضی از مهم‏ترین اصول برنامه نویسی جاوا به شرح زیر هستند

  • رشته‎ها و شماره‏‎ها
  • پکیج‏‎ها
  • رابط‎ها و وراثت
  • مجموعه‎ها و …

نهایتا باید اشاره کرد که درک کافی و تسلط لازم بر این دو زبان منجر می‎شود که شما در زمینه یادگیری ساخت اپلیکیشن‎های اندرویدی قدرتمند و حرفه‎ای به سرعت پیشرفت کنید. علاوه بر این شما باید با مفهوم‏های OOP یا شی گرایی آشنایی کافی پیدا کنید. تهیه نرم‏افزار یا کتاب‎ که برای برنامه نویسی لازم هستند نیز یکی دیگر از پیش نیازهای مهم است که باید به آن توجه کرد. کتاب‎هایی مانندHead First Android Development، Pushing the Limits و Android cookbook سه کتاب فوق‎العاده برای یادگیری اندروید هستند.

از بهترین نرم‏افزارهای آموزش برنامه نویسی اندروید می‎توان به SDK، JDK و Android Studio اشاره کرد. اندروید استودیو به عنوان IDE جهت برنامه نویسی اندروید به وسیله گوگل به دنیا معرفی شد. این نرم افزار در واقع نخستین گزینه برای توسعه‎دهندگان اندروید به شمار می‎آید.

این IDE مشهور و قوی، شبیه به یک کارگاه است که با ابزارهای متفاوتی را جهت کمک به ساخت اپلیکیشن‎های اندروید به توسعه‎دهندگان برنامه‎های این سیستم عامل ارائه می‎کند. به طور کلی نرم افزار اندروید استودیو انتخابی مناسب برای یادگیری اندروید می‎باشد.

برخی از زبان‎های برتر برنامه نویسی اندروید

رشد سریع استفاده مردم از اندروید و‎ استفاده شرکت‎های معتبری نظیر سونی، سامسونگ، ال جی، شیائومی و … در ساخت تلفن همراه، تبلت و حتی تلویزیون‎های هوشمند، افراد متعددی قصد یادگیری اندروید را دارند. در شرایطی که با روی کار آمدن فناوری‎های مدرن و تغییر ترندهای روز جهان، بازار کار برنامه نویسی اندروید نیز تحولات زیادی را پشت سر می‎گذارد و درآمد برنامه نویس اندروید نیز با افزایش همراه می‎شود.

توسعه اپلیکیشن‎های اندرویدی این روزها در ابتدا مستلزم تسلط به زبان‎های مختلف برنامه‏نویسی می‎باشد. اما سوال اینجا است که بهترین زبان برنامه نویسی اندروید کدام بوده و استفاده از کدام زبان برای یادگیری اندروید مفیدتر خواهد بود؟ در ادامه برخی از بهترین زبان‎های برنامه نویسی اندروید را معرفی خواهیم کرد.

زبان برنامه نویسی جاوا

همانطور که اشاره شد جاوا یکی از پرکاربردترین و البته مشهورترین زبان‎های برنامه نویسی جاوا است. این زبان، زمانی به عنوان زبان رسمی به منظور توسعه اپلیکیشن‎های اندرویدی شناخته می‎شد و کماکان هم کاربرد بسیار زیادی در این حوزه دارد. اغلب برنامه‎هایی که در پلی استور موجود هستند، با استفاده از جاوا تولید شده‎اند.

در ضمن زبان برنامه نویسی جاوا بیشترین پشتیبانی را از سمت گوگل دارد. از طرفی، جاوا یک انجمن آنلاین جهت پشتیبانی تمام وقت دارد که مشکلات احتمالی را به کلی برطرف می‎کند. با این وجود جاوا یک زبان برنامه نویسی پیچیده برای مبتدیان است که قصد یادگیری اندروید را دارند، اما به طور کلی استفاده از آن اگر با صبوری، تلاش و انگیزه همراه باشد، مفید خواهد بود.

زبان برنامه نویسی کاتلین

یکی دیگر از زبان‎های برنامه نویسی اندروید که به منظور توسعه برنامه‎های این سیستم عامل مورد استفاده قرار می‎گیرد، کاتلین نام دارد. این زبان در سال 2019 توسط گوگل معرفی شد. از کاتلین می‎توان به عنوان زبان برنامه نویسی چند پلتفرمی نام برد که در برخی از مواقع آن را به عنوان جایگزین جاوا برای توسعه اپلیکیشن‎های سیستم عامل اندروید به کار می‎گیرند.

علاوه بر این در سال 2017 کاتلین زبان رسمی ثانویه‎ای لقب گرفت که می‎تواند با زبان جاوا نیز تعامل داشته باشد. آموزش برنامه نویسی اندروید از صفر با استفاده از کاتلین نتایج بهتری برای مبتدیان این حوزه دارد؛ چرا که این زبان در قیاس با جاوا ساده‎تر بوده و درک مفاهیم آن نیز راحت‎تر خواهد بود..

برنامه نویسی اندروید با استفاده از موبایل

بسیاری از برنامه نویس‎ها با توجه به دلایل مختلف، از روش برنامه نویسی اندروید با گوشی استفاده می‎کنند. برای انجام فرآیند برنامه نویسی اندروید، جدا از سخت افزارهایی که کاربر مورد استفاده قرار می‎دهد و پلتفرمی آن را برای برنامه نویسی به کار می‎گیرد، رعایت سایر اصول نقشه راه برنامه نویسی اندروید نیز اهمیت زیادی دارد.

از مهم‎ترین اصل‎های این فرآیند می‎توان به استفاده از بهترین ابزارهای برای شروع کار نام برد. این ابزار شامل موارد ویرایشگر کد، کیبورد حرفه‎ای برای برنامه نویسی با گوشی، مدیریت فایل برای موبایل اندروید، نمایشگر مدیر منبع و وب سرور جهت تست اپلیکیشن‎های پرکاربرد وب می‎شوند. از بهترین نرم افزارهای یادگیری اندروید و برنامه نویسی این سیستم عامل می‎توان به برنامه‎های زیادی اشاره کرد.

این برنامه‎ها عبارت‎اند از:

  • اپلیکیشن DroidDevelop/JavaIDEDroid
  • اپلیکیشن AIDE
  • اپلیکیشن Anjedi
  • اپلیکیشن Terminal IDE
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.