آجر شیشه ای ایروژل انقلابی بزرگ در صنعت ساختمان

تیمی از دانشمندان سوئیسی مهندسی مواد و دانشگاه فناوری اسلواکی، به تکنولوژی ساخت یک آجر ساختمانی شفاف و بسیار سبک که در برابر حرارت نیز عایق است، دست یافته اند.

ویژگی های آجر شیشه ای ایروژل

به گفته سازندگان، این آجرهای شفاف، نور طبیعی خورشید را به خوبی از خود عبور می دهند تا در طول روز فضای داخل ساختمان کاملا روشن باشد. آجرهای شیشه ای ایروژل بسیار سبک هستند و در عین حال از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشند؛ حتی مستحکم‌تر و مقاوم‌تر از آجرهای معمولی.

این آجرهای شفاف بر اساس گرانول‌های ایروژل سیلیکا توسعه یافته اند. آیروژل های سیلیسی مواد عایق حرارتی با کارایی بالا هستند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

هَوا-ژِل یا ایروژل یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود. نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال، ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی است. ایروژل از 95 تا 99.8 درصد هوا و فقط 0.2 تا 5 درصد مواد جامد تشکیل می شود!

آجر شیشه ای دارای هدایت حرارتی اندازه‌گیری شده 53 میلی‌وات بر متر کلوین و استحکام فشاری تقریبی 45 مگاپاسکال است. این عملکرد عایقی، در بین آجرهای موجود، بهترین است. به لطف عایق حرارتی عالی این آجر، بدون نیاز به پوشش عایق اضافی، در هزینه های گرمایش صرفه جویی خواهد شد.

علاوه بر استحکام بالا و عایق حرارتی بسیار خوب، آجرهای شیشه ای از قابلیت انتقال نور نیز برخوردار می باشند. آجر شیشه‌ای اروژل از حریم خصوصی افراد نیز به خوبی محافظت می کند؛ یعنی هم نور را به خوبی به داخل ساختمان منتقل می‌کند و هم داخل ساختمان دیده نمی شود.

در واقع آجر شیشه ای در کنار عایق حرارتی بودن، نور طبیعی داخل ساختمان را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از انرژی و نور مصنوعی در طول روز کاهش می یابد.

سازندگان آجرهای شیشه ای می گویند این آجر ترکیبی از استحکام، عایق و انتقال نور است که پایداری استاتیکی را با انتقال حرارت حداقلی تضمین می کنند.

آجر شیشه ای ایروژل
آجر شیشه ای ایروژل

مزایای آجر شیشه ای ایروژل

1- عایق حرارتی: ایروژل ها به دلیل ساختار خود، عایق حرارتی بسیار موثری هستند و می توانند به طور قابل توجهی اتلاف گرما و سرما را در ساختمان ها کاهش دهند.

2- عبور نور: برخلاف سایر عایق ها، آجر شیشه ای ایروژل، شفاف است و می تواند نور طبیعی را به داخل ساختمان عبور دهد.

3- وزن سبک: ایروژل ها بسیار سبک هستند و به همین دلیل می توانند بدون ایجاد بار اضافی بر سازه، در نماها و پنجره ها استفاده شوند.

4- انعطاف پذیری: ایروژل ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و می توانند در اشکال و اندازه های مختلف تولید شوند.

کاربردهای آجر شیشه ای ایروژل

آجر شیشه ای ایروژل می تواند جایگزینی ایده آل برای پنجره های سنتی باشد و به طور قابل توجهی راندمان انرژی ساختمان را افزایش دهد. استفاده از آجر شیشه ای ایروژل در سقف و نما می تواند به روشن تر شدن فضای داخلی و کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی کمک کند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم آجر شیشه ای ایروژل در فضاهایی است که به دلایل حفظ حریم خصوصی، امنیت یا دلایل دیگر نباید دید بیرونی داشته باشند، اما همچنان باید نور روز را در فضای داخلی پخش کنند، مانند کتابخانه ها، گالری ها، موزه ها، دفاتر کار، راه پله، سالن های ورزشی، سالن های چند منظوره، ساختمان های مسکونی یا کارگاه های هنری.

یکی دیگر از کاربردهای خوب این نوع آجرها در مکان هایی است که حداکثر نور روز باید وارد شود و از تمام فضاها نیز بیشترین استفاده انجام شود، مانند محله های شهری متراکم با ساختمان ها و آپارتمان های بلند.

با توجه به ویژگی های بسیار خوب و قابل توجه آجرهای شفاف ایروژل، می توان از آن ها در دکوراسیون داخلی ساختمان ها نیز استفاده کرد. حتی این نوع آجرها می تواند گزینه بسیار جذابی در پروژه های بازسازی ساختمان باشد.

در حال حاضر بلوک های شیشه ای از نظر ظاهری نزدیک ترین گزینه به آجرهای شیشه ای ایروژل هستند اما از نظر عایق حرارتی، سبک وزن بودن و حتی استحکام، اختلاف بسیار زیادی با آجرهای ایروژل دارند. بلوک های شیشه ای معمولی، بیشتر در دکوراسیون داخلی و پروژه های بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به اطلاعات نوین و جدید در صنعت ساخت و ساز و بازسازی ساختمان علاقه مند هستید، به سایت شرکت ابنیه طراحان نصر که یکی از شرکت های مشهور در این حوزه می باشد، مراجعه کنید.

https://atnasr.ir/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.