مزایا و معایب چری آریزو 5

 در این مقاله به بررسی مزایا و معایب چری آریزو 5 پرداخته می‌شود. شرکت چری در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و از سال ۱۹۹۹ به تولید خودرو پرداخته است. این شرکت از سال ۲۰۰۳ تاکنون بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی بوده و با شرکت‌های برجسته دیگری مانند جگوار و لندروور همکاری دارد.

چری آریزو ۵، یکی از سدان‌های جمع و جور شرکت چری است و بین دو مدل آریزو سه و آریزو هفت قرار می‌گیرد. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و از سال ۲۰۱۶ تولید آن آغاز شد. از سال 1400 بازار آنلاین اتوموبی لوازم یدکی آریزو 5 را به صورت تخصصی شروع به فروش اینترنتی کرد.

پیشرفت شگرف خودروسازان چینی از یک‌سو و شرایط اقتصادی متلاطم کشورمان، راه را برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های خودروسازان چینی در ایران باز کرد و این محصولات به‌آرامی جایگزین خودروهای اروپایی در خط مونتاژ خودروسازان شدند.

مدیران خودرو پس از چند سال عرضه محصولات چینی با نشان ام وی ام، تصمیم گرفتند که سبد محصولات خود را توسعه دهند. نتیجه این رویکرد، عرضه خودروهای اقتصادی با نشان MVM و خودروهای نیمه‌لوکس و لوکس با نشان Chery به بازار بود. چری آریزو 5، یکی از نخستین محصولاتی بود که با نشان چری وارد بازار ایران شد و به‌همراه چری تیگو 5، در جایگاهی بالاتر از محصولات ام وی ام قرار گرفت.

در راستای رقابت فراوان بین خودروهای چینی در بازار ایران، شناخت دقیق مزایا و معایب خودروی چری آریزو 5 برای اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی و تهیه لوازم یدکی چری بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مزایا و معایب این خودرو را با هم بررسی می‌کنیم.

مزایای چری آریزو 5

1ـ فضای داخلی بزرگ

یکی از ویژگی‌های برجسته خودروی آریزو 5، فضای بزرگ و جادار کابین آن است. فضای داخلی این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که یک خانواده پنج نفره به همراه وسایل خود، می‌تواند سفر راحتی را آغاز کند و در طول مسیر احساس آرامش و آسایش داشته باشد.

2ـ طراحی زیبا و جذاب

چری آریزو 5، با یک طراحی شیک و جذاب به بازار عرضه شده است. طراحی این خودرو، موجب شده است که به سادگی با خودروهای بالا‌تر در بازار رقابت کند. 

یکی از ویژگی‌های بارز خودروی آریزو ۵، صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن است که به عنوان یکی از تجهیزات رفاهی برای اکثر خودروها معرفی شده است. در آریزو ۵ (به جز نسخه پایه) هم  این ویژگی وجود دارد. دریچه‌های تهویه به طور کشیده در دو طرف صفحه نمایشگر قرار دارند و به حالت شیبدار، به سمت راننده و سرنشین متمایل شده‌اند. همچنین، دکمه‌های سیستم مالتی مدیا، به حالتی مایل و شیبدار، حول یک کلید چرخان در پایین صفحه نمایشگر قرار دارند و دکمه‌های سیستم تهویه و سایر کلیدها در نواحی پایین‌تر کنسول میانی قابل دسترسی هستند. در جلوی اهرم تعویض دنده، یک فضای خالی مکعبی شکل وجود دارد که مکان بسیار مناسبی برای قرار دادن اشیایی همچون تلفن همراه است.

غربیلک فرمان، فرم خوش‌دستی دارد و در مدل فول آپشن توسط پوشش چرم روکش شده است. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان، نمای زیبایی داشته و به صورت اسپرت طراحی شده است. صفحه نمایشگر TFT هم در بین دو عقربه ساعت شمار و دور سنج قرار دارد تا راننده را نسبت به یک سری اطلاعات ضروری آگاه سازد.

فرم صندلی‌های آریزو ۵ نسبت به محصولات وطنی بهتر است و پوشش آن کیفیت مناسبی دارد. استراحتگاه بازویی تعبیه شده بین صندلی‌های جلو با پوششی مشابه روکش شده و نرمی تقریباً مناسب و در حد انتظاری دارد. فضای مابین کنسول آرنج و پنل تعویض دنده هم توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان، که یکی از آنها را جاسیگاری لیوانی شکل اشغال کرده، پر شده است.

گنجایش صندوق عقب چری آریزو ۵ نیز معادل ۴۳۰ لیتر است که نسبت به خودروهایی مانند تندر ۹۰ با ۵۱۰ لیتر فضای صندوق، کمی کمتر است. با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، این فضا گسترش خواهد یافت. به طور کلی، فضای داخلی آریزو ۵ از نظر دیداری جلوه مناسبی دارد و می‌تواند نظر مثبت مشتریان را جلب کند. 

3ـ مصرف سوخت کم

یکی از مزایای دیگر چری آریزو 5، مصرف سوخت کم آن است. با توجه به موتور ۱.۵ لیتری آن، متوسط مصرف سوخت این خودرو در حدود ۶.۵ لیتر بر صد است که نسبت به خودروهای مشابه در بازار، بسیار مناسب است.

4ـ سیستم تعلیق 

در خودروی چری آریزو ۵، سیستم تعلیق بخش جلویی از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و بخش عقب از نوع پیچشی نیمه مستقل است. کارایی بسیار مثبت این سیستم، باعث بهبود هندلینگ خودرو و کاهش احتمال از دست دادن چسبندگی در پیچ‌ها می‌شود. شرکت سازنده، پلتفرم باکیفیتی که توسط بنتلر آلمان ساخته شده است را به عنوان عامل اصلی بهبود هندلینگ این خودرو معرفی کرده است. بنتلر آلمان یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر در صنعت خودروسازی است که در ۲۹ کشور جهان ۷۰ کارخانه دارد و با شرکت‌های خودروساز بزرگی از جمله بنز، ب‌ام‌و و پورشه همکاری دارد.

5ـ ایمنی بالای چری آریزو 5

شرکت‌های چینی میزان امنیت محصول‌های تولیدی خود را در مؤسسه ایمنی CNCAP بررسی می‌کنند و تمامی آن‌ها، از جمله چری آریزو 5، موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده‌اند. این خودرو با استفاده از فولاد فوق مستحکم برای ۶۰ درصد از اجزای اصلی بدنه و صفحات ضدضربه در داخل درب‌ها و ستون‌های A و B، برای افزایش ایمنی سرنشینان طراحی شده است. 

نسخه TE آریزو ۵، با تجهیزات ایمنی قابل قبولی همراه است که شامل ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی با ریموت، رادار عقب با ۳ سنسور، سیستم ترمز کمکی EBA، کنترل پایداری ESP، سیستم ضد لغزش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HHC، ترمز ضد قفل ABS + EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، ۶ عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی) است.

معایب چری آریزو 5

کیفیت ساخت

یکی از معایب چری آریزو 5، کیفیت ساخت آن است. در برخی موارد، مشتریان درباره کیفیت قطعه‌ها و تجهیزات داخلی این خودرو شکایت کرده‌اند. به‌علاوه، کابین چری آریزو ۵ از پلاستیک خشک ساخته شده است. اما با وجود استفاده از صندلی‌های چرمی، سادگی کابین تا حدودی برطرف شده است. با این حال، عدم استفاده از پلاستیک با کیفیت یا قطعه‌ها با طرح جذاب در کابین این خودرو، ممکن است آن را برای خریداران در این بازه قیمتی چندان جذاب نکند.

2ـ پیشرانه کوچک و کم حجم

در خودروسازی چینی، استفاده از پیشرانه‌های کوچک، رویه‌ای مرسوم است و خودروهای بسیاری با پیشرانه‌های 1.5 لیتری در طی سال‌ها وارد بازار کشورهای مختلف شده‌اند. این رویه در چین به دلیل سخت‌گیری‌های دولت و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای اقتصادی و کم‌مصرف شکل گرفته است. با این حال، در کشور ایران، مشتریان علاقه چندانی به پیشرانه‌های کم‌حجم ندارند و جاده‌های کشور هم نیاز به خودرویی با قدرت کافی را دو چندان می‌کنند.

بنابراین، مشتریان ایرانی که خودرویی مانند چری آریزو 5 را خریداری کرده‌اند، ممکن است با دردسرهایی مواجه شوند. پیشرانه 1.5 لیتری چری آریزو 5، در حداکثر راندمان خود، 116 اسب‌بخار قدرت و 141 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای وزن 1.3 تنی آریزو 5 ناکافی به نظر می‌رسد. قطعات موتوری آریزو 5 را هم می توانید از فروشگاه اینترنتی اتومبیل سبز تهیه نمائید.

از سوی دیگر، عملکرد مقرون‌به‌صرفه گیربکس اتوماتیک CVT و ضریب اقتصادی گیربکس دنده‌ای، می‌تواند باعث نگه‌داشتن پیشرانه در حالت اقتصادی شده و شتاب و کشش متوسطی را ارائه دهد. با این وجود، این مسئله می‌تواند یکی از معایب چری آریزو 5 باشد و باعث سلب مزیتی هم‌چون مصرف سوخت کم شود. در واقع، هر چه راننده پدال گاز را بیشتر فشار دهد تا انرژی بیشتری بگیرد، مصرف سوخت بالاتر خواهد رفت.

3ـ رونق پایین خرید و فروش 

طی پنج سال حضور در بازار، چری آریزو 5 در بین گزینه‌های خودروی کارکرده، محبوبیت زیادی نداشته است. در ابتدا، به دلیل عرضه این خودرو به صورت اعتباری با اقساط بلندمدت از سوی مدیران خودرو، چری آریزو 5 دچار افت قیمت قابل‌توجهی شد و باعث شد تمایل مشتریان به خرید نسخه‌های کارکرده آریزو 5 کمتر شود.

همچنین با توقف تولید نسخه اتوماتیک از چری آریزو 5 تنفس طبیعی، بازار خرید و فروش این تیپ به‌کلی بی‌رونق شد و به نظر می‌رسد کمتر کسی تمایل به خرید یک سدان اتوماتیک کند و گران‌قیمت داشته باشد. همچنین، نسخه دنده‌ای چری آریزو 5، از همان ابتدای ورود هم چندان موردتوجه قرار نگرفت و با توجه به قیمت بالای خودرو، تقاضایی برای خرید این محصول احساس نمی‌شود. به عبارت دیگر، این مسئله یکی از معایب چری آریزو 5 در مقایسه با رقبای پرفروش قلمداد می‌شود.

4ـ پرهزینه بودن تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای

چری آریزو 5 در حال حاضر تنها در نسخه دنده‌ای لاکچری تولید می‌شود و در رقابت با محصول‌هایی همچون کیا سراتو سایپا دنده‌ای و دنا پلاس قرار دارد. اما در مقایسه با این دو خودرو، دنا پلاس به دلیل اشتراکات بسیار با خانواده سمند و همچنین فروش بالاتر، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، انجام تعمیرات در کیا سراتو اندکی هزینه بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر نیاز دارد و چری آریزو 5 نیز در این بخش با رتبه پایین‌تری مواجه است.

هنگامی که به تعمیرات و خرید قطعات خودروهای چینی نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که این عملیات نسبت به خودروهای وارداتی گران‌تر است. به همین دلیل، مالکان چری آریزو 5  باید هزینه‌های بالایی را برای تعمیرات و خرید قطعه‌ها پرداخت کنند. علاوه‌بر این، تعمیرات دوره‌ای برای گیربکس‌های CVT همیشه هزینه‌بر و دشوار بوده است و مالکان چری آریزو 5 اتوماتیک با دردسرهای قابل‌توجهی روبرو خواهند بود. این در حالی‌ست که خودروهای اتوماتیک با گیربکس AT از این نوع دردسرها بی‌نصیب هستند. بنابراین، دشواری و هزینه‌بربودن تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای را می‌توان به عنوان یکی از معایب چری آریزو 5 مطرح کرد.

5ـ عملکرد گیربکس

یکی از عیوب قابل ذکر در چری آریزو ۵، عملکرد نامناسب گیربکس آن است. گیربکس‌های این خودرو به نحوی طراحی و ساخته شده‌اند که ممکن است در صورت برخورد با ترافیک سنگین و توقف مداوم، گرم شده و در نهایت قفل شوند. این موضوع باعث می‌شود که در ترافیگ شدید، رانندگی راحت و لذت‌بخشی را تجربه نکنید. بهتر است مشتریانی که به دنبال خودرویی برای استفاده در شهر هستند، به‌خصوص در مناطق با ترافیک سنگین، مواردی چون گیربکس ضعیف آریزو ۵ را در نظر داشته باشند. همچنین می توانید با قیمت مناسب لوازم گیربکس آریزو 5 را با قیمت مناسب از لوازم یدکی اتومبیل سبز تهیه نمائید.

کلام آخر

چری آریزو 5 یکی از خودروهایی است که با امکانات رفاهی و ایمنی متنوع، طراحی جوان پسند و چالاکی قابل قبول، در بازار خودرو جای خود را باز کرده است. با این حال، بعد از مرور مزایا و معایب چری آریزو 5، می‌توان به این نتیجه رسید که عملکرد آریزو 5، برای یک خودروی اسپرت تمام عیار مناسب نیست. با این حال، باید توجه داشت که این خودرو با امکانات فراوانی که دارد، برتری‌های فراوانی نسبت به رقبای خود دارد . می‌تواند جذابیت بسیاری برای خریدارن به همراه داشته باشد.

بنابراین، اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی جذاب، قیمتی مناسب و فضای داخلی جادار هستید، چری آریزو 5 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.