راهنمای ۰ تا ۱۰۰ راه‌اندازی هایپرمارکت (مجوزها، هزینه ها و حاشیه سود)

راهنمای ۰ تا ۱۰۰ راه‌اندازی هایپرمارکت (مجوزها، هزینه ها و حاشیه سود)

راهنمای راه اندازی هایپرمارکت

خرده فروشی، بخصوص در حوزه مواد غذایی همواره یکی از مشاغل پرطرفدار بوده زیرا همیشه تقاضا و مشتری برای آن وجود خواهد داشت. برای همین ممکن است شما نیز تا به حال به فکر راه‌اندازی یک سوپرمارکت یا هایپرمارکت بزرگ افتاده باشید اما از مراحل و ریزه کاری های آن مطلع نباشید.

در این مقاله به معرفی کامل مراحل تاسیس و راه اندازی هایپرمارکت خواهیم پرداخت و تمامی مزایا، معایب، هزینه ها و حتی مجوزات لازم را به شما خواهیم گفت تا بتوانید با خیال راحت در این مسیر حرکت کنید.

آشنایی کامل با هایپرمارکت

هایپرمارکت (Hypermarket) به خرده فروشی هایی گفته می شود که از نظر ابعاد و مدل فعالیت چیزی بین سوپرمارکت و فروشگاه های زنجیره‌ای بزرگ هستند. هایپرمارکت ها سبد محصولات کاملی دارند و مشتریان آن ها عمدتا ساکنان محلی هستند. هایپر مارکت ها تمام کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان را زیر یک سقف در اختیار مشتریان قرار و یک تجربه خرید کامل را به خریداران ارائه می‌دهند. همین مساله باعث می شود که حجم فروش آن ها بسیار بالاتر از سوپرمارکت های معمولی باشد و بتوانند کالاها را از تولیدکنندگان به صورت اعتباری یا با قیمت های ارزان تری تهیه کنند. بنابراین میزان درآمد هایپرمارکت و حاشیه سود آن معمولا بالاتر از مابقی فروشگاه‌ها است.

بخش‌های اصلی هایپرمارکت

اینکه هایپرمارکت شما شامل چه قسمت ها و بخش هایی بشود کاملا بستگی به شرایط و امکانات محیطی شما دارد. اگر فضای کافی و بزرگی در اختیار دارید می توانید بخش هایی مانند: نانوایی، پروتئینی، کافه، لوازم خانگی و… را نیز به هایپر خود اضافه کنید. اما به صورت حداقلی لازم است تا بخش های زیر را تدارک ببینید:

  • نوشیدنی‌ها: نوشیدنی ها یکی از محصولات پرطرفدار و با تنوع بالاییست که همه رنج مخاطبی نیز دارد و می تواند بخش خوبی از فروش شما باشد.
  • شیرینی و تنقلات: تنقلات و شیرینیجات یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین دسته بندی های محصولات هایپرمارکت ها است. این محصولات می توانند به صورت بسته بندی کارخانه‌ای و یا تازه عرضه شوند.
  • لبنیات: لبنیات جزو محصولات خوراکی تند گردش و مصرفی روزانه‌ست که وجود آن برای هر سوپرمارکی ضروریست. حاشیه سود محصولات لبنی به صورت عادی پایین است اما از این محصولات برای جوری جنس استفاده می شود و معمولا چیدمان سوپرمارکت به گونه‌ایست که شما در مسیر خرید لبنیات به خرید سایر محصولات ترغیب شوید.
  • محصولات تازه: تحقیقات نشان می‌دهد؛ عرضه میوه و سبزیجات با کیفیت، دلیل مهمی برای تکرار خرید مشتریان از یک فروشگاه خاص است. از آنجا که خریداران ترجیح می‌دهند میوه و سبزیجات خود را ببینند، لمس و سپس انتخاب کنند، فروشگاه‌های فیزیکی در فروش این محصولات نسبت به خرده‌فروشی های آنلاین مزیت رقابتی پیدا می‌کنند.
  • آرایشی بهداشتی: انتخاب این محصولات اگر به‌درستی انجام شود، فرصتی را برای هایپرمارکت‌ها فراهم می‌کند تا تجربه خرید بهتر و جذاب‌تری را ایجاد کنند. البته معمولا محصولات این دسته بیشتر شامل شوینده ها و محصولات بهداشتی می شود زیرا خرید محصولات آرایشی و زیبایی بیشتر از فروشگاه های تخصصی این حوزه انجام می‌شود.
  • مواد غذایی فله ای: از آنجا که امروزه افراد تلاش می‌کنند تا از بسته‌بندی‌های غیرضروری اجتناب کنند و فقط آنچه را که لازم دارند خرید کنند، فروش محصولات فله‌ای به‌ویژه برای حبوبات و مواد غذایی ارگانیک با استقبال زیادی مواجه می‌شود. این محصولات احساس تازگی را نیز به مشتری القا می‌کنند و تجربه خرید بهتری از هایپرمارکت را رقم می‌زنند.
  • مواد غذایی سرد و منجمد: صنایع غذایی طیف وسیعی از غذاهای سرد را برای رفع نیازهای مختلف، از غذاهای آماده تا گوشت و سبزیجات خام، در بر می‌گیرد. اکثر مشتریان هایپرمارکت غذاهای آماده و مواد غذایی سرد را به‌عنوان بخشی از سبد خرید خود در نظر می‌گیرند و به‌همین علت، وجود آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مواد غذایی تازه در هایپرمارکت

مراحل راه اندازی هایپرمارکت

برای راه اندازی هایپرمارکت باید مراحل زیر را طی کنید:

1. دریافت مجوز های هایپرمارکت

در گام اول برای تاسیس هایپرمارکت لازم است تا تمام مراحل و سیر قانونی لازم برای دریافت مجوزات سوپرمارکت را طی کنید. راه ‌اندازی هایپرمارکت در حالت کلی نیازمند دریافت جواز کسب است و این کار با دریافت پروانه یا مجوز هایپرمارکت امکان پذیر می‌شود. اعتبار این پروانه 5 سال است که از طریق صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی قابل دریافت است.

اما از آنجا که هایپرمارکت‌ها خدمات بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند، برای هر دسته از خدمات باید از نیاز یا عدم نیاز به مجوز اطمینان حاصل کنید. برای مثال، ارائه گوشت و محصولات تازه نیازمند دریافت مجوزهای لازم از اداره بهداشت است. همچنین دریافت مجوز از اداره اماکن برای فعالیت در ساعت‌های مشخص شبانه‌ روز نیز لازم است. همچنین با توجه به حضور مشتری و ارائه کالاهای مصرفی در هایپرمارکت، استانداردهای ایمنی، بهداشتی و رضایت‌سنجی را نیز نباید فراموش کنید. بنابراین پس از اینکه بخش های هایپر مارکت تان را مشخص کردید نسبت به دریافت مجوز هایی که نیاز است اقدام نمایید.

برای دریافت مجوزهای راه اندازی هایپرمارکت، سه شرط کلی وجود دارد:

  • حداقل سن 18 سال
  • فضایی با متراژ حداقل 70 مترمربع
  • مراجعه به اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کسب مجوزهای لازم

خرید تجهیزات هایپرمارکت

2. پیدا کردن مکان احداث هایپرمارکت

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مراحل راه اندازی یک هایپرمارکت پیدا کردن لوکیشن مناسب است. برای اینکه سوپرمارکت خود را بتوانید در محل درستی راه اندازی کنید، لازم است تا ویژگی های جمعیتی شناختی آن محدوده را به خوبی بررسی و با مدل بیزینسی هایپرمارکت خود تطبیق دهید. اگر هدف شما راه اندازی یک هایپرمارکت با کالاهای خارجی و گران قیمت است باید آن را در محله های مرفه‌نشین راه اندازی کنید یا اگر مدل هایپرمارکت شما براساس فروش بالا و قیمت های اقتصادیست، بهتر است آن را در مناطقی که تراکم جمعیتی بالایی دارند تاسیس کنید.

3. طراحی داخلی هایپرمارکت

طراحی نقشه و دکوراسیون نقش مستقیمی در موفقیت و فروش شما خواهد داشت. این یک فرایند تخصصی است و نیاز به دانش روانشناسی، معماری و طراحی دارد. شما باید مسیر حرکت مشتری را به گونه ای طراحی کنید که علاوه بر راحتی و دسترسی مناسب، تمامی اجناس را مشاهده کند و حداکثر خرید ممکن را انجام دهد.

4. خرید تجهیزات لازم برای هایپرمارکت

به جرئت میتوان گفت که تهیه تجهیزات فروشگاهی یکی از مهمترین عوامل موفقیت هایپرمارکت شماست، چرا که استفاده از باکیفیت‌ترین تجهیزات فروشگاهی، می‌تواند علاوه بر آراسته و زیبا جلوه دادن نمای هایپر شما، رضایت و آسودگی مشتریانتان را نیز به همراه داشته باشد.

برخی اقلام و تجهیزات فروشگاهی ضروری که باید تهیه کنید عبارتند از:

  • انواع یخچال فروشگاهی
  • قفسه سوپرمارکتی
  • صندوق های فروشگاهی
  • میز چک‌اوت
  • دوربین های مداربسته
  • بارکدخوان و…

یافتن تجهیزات فروشگاهی ارزان و با کیفیت همواره دغدغه بزرگ سرمایه گذاران و مدیران هایپرمارکت های بزرگ و موفق بوده است چرا که آن ها اهمیت کیفیت و دوام این تجهیزات را به خوبی درک می کنند.

برای همین قصد داریم مجموعه پرشین راک را به شما معرفی کنیم. پرشین راک یکی از قدیمی ترین و بهترین تولیدکننده های تجهیزات قفسه بندی فروشگاهیست که با نزدیک به ۴۰ سال تجربه تولید و ساخت قفسه های فلزی توانسته شایستگی برند خود را به فعالین این صنعت اثبات کند. با خرید مستقیم قفسه های فروشگاهی از سایت پرشین راک می‌توانید با حذف واسطه ها، بدون کاهش کیفیت ،میزان قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

برای مشاهده قیمت قفسه فلزی و سایر تجهیزات قفسه بندی فروشگاهی می توانید به سایت پرشین راک مراجعه نمایید.

5. استخدام نیروی انسانی

نیروی انسانی یکی از دلایل موفقیت یا شکست هر سازمانی می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم در استخدام نیروی کار صرفا مسائل مالی را مدنظر قرار ندهید و بخصوص در شروع کار سعی کنید از نیروهای با تجربه و حرفه ای استفاده کنید. یک نیروی حرفه ای و دلسوز می تواند باعث حفظ مشتریان و افزایش فروش شما شود.

6. انتخاب تامین‌ کننده های مختلف

پس از اینکه مغازه را محیا کردید و قفسه ها و تجهیزات لازم را خریداری و در جای مناسب قرار دادید نوبت به آن است که اجناس را تهیه و در قفسه ها بچینید. توجه داشته باشید که برای تهیه اجناس سعی کنید طیف کاملی از برند ها و محصولات را داشته باشید تا باب سلیقه همه مشتریان باشد. همچنین خرید از تامین ‌کنندگان مختلف وابستگی شما را به یک برند یا شرکت خاص کم کرده و حق انتخاب و قدرت چانه زنی بیشتری به شما میدهد. بدانید که همیشه سود در خرید ارزان است.

7. بازاریابی و تبلیغات

از لحظه ای که همه چیز آماده برای شروع بود باید به فکر تبلیغات باشید. تبلیغات سکوی پرتاب شما به سمت فروش های نجومی و موفقیت خواهد بود برای همین هرگز آن را به تعویق نیندازید. دنیای تبلیغاتی دنیای بسیار وسیع و پیچیده‌ای است که ورود بدون تخصص به آن بی شک به از دست رفتن اعتبار و سرمایه منجر خواهد شد. برای همین اگر قصد شروع تبلیغات را دارید ما استودیو تبلیغاتی لنزآپ را به شما پیشنهاد می کنیم. این استودیو به واسطه تجربه بسیار بالایی که در ساخت تیزر سوپرمارکت و صنعت خرده فروشی دارد می تواند مشاور خوبی برای شما در این مسیر باشد.

راهنمای راه‌اندازی سوپرمارکت

سرمایه لازم برای راه اندازی هایپرمارکت

میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی هایپرمارکت کاملا بستگی به مساحت مغازه، محل احداث و اجناسی که خریداری میکنید دارد. برای همین نمی‌توان بازه مشخصی را برای سرمایه مورد نیاز هایپرمارکت اعلام کرد. اما لیست برخی از هزینه هایی که باید قبل از شروع آن ها را درنظر داشته باشید را در ادامه برای شما ذکر کرده ایم:

  • هزینه ۳ ماه اجاره مغازه
  • هزینه طراحی داخلی و دکوراسیون
  • هزینه خرید تجهیزات فروشگاهی
  • هزینه خرید اجناس و کالا
  • هزینه حقوق ۳ ماه پرسنل
  • و هزینه تبلیغات و بازاریابی

هزینه های فوق باید در پیش بینی اولیه شما پیش از شروع به کار درنظر گرفته شوند تا بتوانید بدون استرس ماه های ابتدایی که ممکن است فروشتان پایین باشد را سپری کنید.

حاشیه سود هایپرمارکت چقدر است؟

بررسی ها نشان می دهد که حاشیه سود هایپرمارکت به طور متوسط ۲۰ درصد است که این عدد ممکن است در برخی محلات به ۱۵ درصد کاهش و یا در برخی هایپرهای دیگر تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. این موضوع وابستگی زیادی به تنوع اقلام شما، مساحت هایپر و محله آن وابسته است. جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم یک آشنایی مقدماتی اما کاملی را از تاسیس و راه اندازی هایپرمارکت به شما بدهیم. اما مشخصا این راهنما برای شما کافی نخواهد بود. لازم است که پیش از هرکاری اقدام به تدوین و نگارش یک بیزینس پلن دقیق کنید و با مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت داشته باشید. اگر با آگاهی و علم کافی پا به این عرصه بگذارید، شک نکنید که راه اندازی هایپرمارکت می تواند زندگی شما را متحول کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.