بررسی نظام آموزشی امارات و مقایسه با ایران

امروزه نظام آموزشی امارات به شدت موردتوجه اتباع خارجی، به‌خصوص ایرانیان قرار گرفته است و شما نام کشور امارات را در بین کشورهای پیشرفته خاورمیانه مشاهده می‌کنید. حدود ۶ هزار از دانش‌آموزانی که در مدارس امارات تحصیل می‌کنند، ایرانی هستند که بیشترین آمار به آن تعلق می‌گیرد.

در کشور امارات متحده عربی به‌ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک معلم وجود دارد و تعداد مدارس آن به حدود یک هزار و دویست مدرسه می‌رسد. از تعداد مدارس امارات حدود ۴۹۶ مدرسه آن در ابوظبی و ۲۳۸ مدرسه در دبی فعالیت می‌کنند که نشان‌دهنده نظام آموزشی قوی امارات است.

دوره‌های آموزش در امارات و ایران

کشور امارات و ایران جزو کشورهایی هستند که بیشترین شباهت قانونی را در زمینه نظام آموزشی دارند؛ به همین دلیل میزان تقاضای مهاجرت تحصیلی به این کشور رشد چشمگیری کرده است. کلیه سیستم‌های آموزشی این کشور از استانداردهای بالایی برخوردار هستند.

اولین قانون مشابه بین امارات و ایران در سن شروع آموزش خلاصه می‌شود. کودکان که ۶ سال دارند، باید آموزش خود را شروع کنند. البته همانند ایران آموزش پیش‌دبستانی در این کشور اجباری نیست و به تصمیم والدین بستگی دارد.

آموزش پایه در کشور امارات ۵ سال زمان می‌برد و یادگیری زبان انگلیسی به همراه زبان عربی اجباری است. در ایران نیز آموزش زبان انگلیسی و عربی به دانش‌آموزان الزامی است. علاوه بر آموزش این دروس، آموزشی موسیقی و تربیت‌بدنی از دیگر برنامه‌های امارات است که آموزش موسیقی در مدارس ایران وجود ندارد.

سیستم آموزشی دوره متوسطه دوم تقریباً شبیه به سیستم ایران است. دانش‌آموزان باید آموزش عمومی خود را طی کنند تا بتوانند بر اساس ارزیابی تحصیلی که در رشته موردعلاقه خود انجام می‌شود، به لحاظ قانونی نمره موردنیاز را در آن کسب کنند.

مدارس بین‌المللی در امارات و ایران

باتوجه‌به پیشرفتی که کشور امارات در این چند سال اخیر داشته است، مدارس بین‌المللی زیادی در آن فعالیت می‌کنند که به روش سیستم آموزشی آمریکا، بریتانیا و… تدریس می‌کنند. جالب است بدانید که اغلب شهروندان دبی باسواد هستند و نرخ باسوادی در این کشور بالای ۹۰ درصد است.

در مقایسه امارات و ایران نرخ آمار افراد باسواد در ایران به حدود ۹۷.۱ درصد رسیده است که نوید اتفاقات خوب را می‌دهد. اغلب مدارس امارات بین‌المللی هستند و نظام آموزشی امارات را تقویت می‌کنند. این مدارس بهترین خدمات آموزشی را به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند.

در کشور ایران حدود ۴۸ مدرسه ویژه اتباع خارجی آماده‌سازی شده است که در این چند سال اخیر از به‌روزترین امکانات و تکنولو‌ژي در تدریس استفاده می‌کنند. حدود ۱۰ مدرسه بین‌المللی نیز در ایران فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که تعداد مدارس بین‌المللی در امارات به ۱۴۰ عدد می‌رسد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

نام مدرسهنوع زبان
مدرسه علوم تحقیقی اماراتانگلیسی
مدرسه بریتانیایی دبیانگلیسی
مدرسه آکیلاانگلیسی
مدرسه دوایت دبیانگلیسی
مدرسه متحدانگلیسی

رشته‌های تحصیلی پرطرف‌دار در امارات و ایران

به نظر شما کدام رشته تحصیلی در بین اماراتی‌ها محبوب‌تر است؟ تنوع رشته‌هایی که در مدارس و دانشگاه‌های امارات ارائه می‌شوند، بالا است و دست شما در انتخاب بسته نیست. شما می‌توانید به‌راحتی باتوجه‌به علایق خود رشته تحصیلی که در آینده به آن نیاز دارید را انتخاب کنید و نشان از قدرت نظام آموزشی امارات دارد.

یک انتخاب هوشمندانه این است که شما هم علایق خود را در نظر بگیرید، هم بازار کار آن رشته را. برخی از رشته‌ها بازار کار خوبی در امارات دارند و شما بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نخواهید ماند؛ به همین دلیل به شما در انتخاب عاقلانه کمک خواهیم کرد. این رشته‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • معماری: یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌هایی که در امارات وجود دارد، رشته معماری است؛ زیرا امارات درگیر ساخت ساختمان‌های غول‌پیکر، مراکز خرید عظیم و مکان‌های دیدنی است. درحالی‌که ۲۶.۱ درصد از فارغ‌التحصیلان معماری در ایران بیکار هستند و این رشته علاقه‌مندان زیادی ندارد.
  • علوم کامپیوتری: رشته علوم کامپیوتر یکی دیگر از رشته‌هایی است که در دانشگاه‌ها و مدارس دولتی یا خصوصی امارات ارائه می‌شود. فرصت‌های زیادی در گرایش‌های مختلف علوم کامپیوتر برای علاقه‌مندان آن وجود دارد و شما می‌توانید در این کشور ثروتمند عربی پیشرفت خوبی کنید. میزان علاقه و بازار کار رشته کامپیوتر در امارات و ایران یکسان است.
  • مهندسی مکانیک: اگر به دنبال رشته مهیج هستید، مهندسی مکانیک گزینه‌ای خوبی است و شرایط استخدام رشته‌های مهندسی مکانیک در دبی بسیار مطلوب به نظر می‌آید. آینده شغلی درخشانی در رشته مکانیک در ایران و امارات در انتظار شما قرار دارد؛ زیرا هر دو کشور صنعتی هستند.
  • مهندسی پزشکی: در لیست مشاغل موردنیاز امارات، مهندسی پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد و متوسط حقوق ماهیانه آن بین ۸۴۰۰ تا ۷۰۰۰۰ است. مشاغل پزشکی در ایران نیز بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد و عده زیادی از داوطلبان به دنبال رسیدن به آن هستند.
  • برنامه‌نویسی: یکی از شغل‌های پر درآمد امارات، برنامه‌نویسی است؛ زیرا امارات با بزرگ‌ترین مجموعه‌های فناوری روز دنیا همکاری می‌کند و به دنبال گسترش این رشته است؛ درحالی‌که ایران حدود ۵ میلیون برنامه‌نویس حرفه‌ای دارد و تجربه بیشتری به نسبت امارات کسب کرده است.
بررسی نظام آموزشی امارات و مقایسه با ایران
بررسی نظام آموزشی امارات و مقایسه با ایران

مقایسه هزینه تحصیل در امارات و ایران

آیا می‌دانید که هزینه تحصیل در امارات چقدر است؟ یکی از ملاک‌های مناسب اندازه‌گیری رفاه اجتماعی هزینه تحصیل است که خوشبختانه به صورت کلی هزینه‌های آموزش در مدارس دولتی ایران رایگان است؛ اما مدارس خاص مانند سمپاد و دانشگاه‌های آزاد هزینه دارند.

برای تحصیل در نظام آموزشی امارات باید هزینه‌های مختلفی که شامل هزینه زندگی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه اجاره منزل یا خوابگاه، هزینه ویزا و شهریه دوره‌های تحصیلی می‌شود، پرداخت کنید. مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های امارات هزینه‌های مختلفی دارند و نمی‌توان نرخ دقیقی را برای آن‌ها تعیین کرد.

این هزینه به رشته تحصیلی و مقطع شما بستگی دارد. البته نکته مهمی که باید در این مبحث به آن توجه کنید، سبک زندگی متقاضی است که از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند. دانشجویانی که استعداد و توانایی منحصربه‌فرد دارند، می‌توانند از تحصیل رایگان در دبی استفاده کنند.

در جدول زیر به مقایسه هزینه تحصیل چند دانشگاه دبی در مقاطع مختلف می‌پردازیم.

نام دانشگاهنوع دورهمیزان هزینه
دانشگاه شارجهرشته مهندسی کارشناسی۱۸۰۰۰ درهم
دانشگاه هوانوردیرشته هوا و فضا۳۴۵۰۰ درهم
دانشگاه آمریکایی دبیکارشناسی۱۳۵۰۰ درهم
دانشگاه آمریکایی دبیکارشناسی‌ارشد۱۱۵۰۰ درهم
دانشگاه آمریکایی دبیدکترا۱۳۵۰۰ درهم
دانشگاه گلف مدیکالرشته فیزیوتراپی۱۶۰۰۰ درهم
دانشگاه گلف مدیکالرشته جراحی۵۰۰۰۰ درهم
ثبت شرکت آموزشی در دبی
ثبت شرکت آموزشی در دبی

تجربه مهاجرتی آسان به امارات با افدل گروپ

اگر به دنبال چیزی فراتر از ویزای امارات هستید، افدل گروپ را انتخاب کنید. یکی از باسابقه‌ترین موسسه‌های مهاجرتی که دفاتر فعال در دبی دارد، افدل است که شما می‌توانید ارتباط خود را نیز در آنجا ادامه دهید. شما در تمام مسیر دغدغه‌ای برای مسائل حقوقی نخواهید داشت؛ زیرا مشاوره‌های حقوقی افدل در کنار شما هستند.

شرکت مهاجرتی افدل با وکلای برتر دومینیکا همکاری دارد؛ به همین دلیل شما می‌توانید برای ثبت نام در مدارس دبی با پاسپورت دومینیکا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. خدمات افدل به این موارد ختم نمی‌شود؛ بلکه در زمینه ثبت شرکت، انواع ویزای دبی، خرید ملک و غیره می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.