برندینگ مهمتر از سئو سایت است!
سئو سایت برای دیجیتال مارکتینگ مهم است و دیجیتال مارکتینگ هم برای استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال. اگر کسبوکاری وبسایت دارد یا میخواهد وارد دنیای اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای آنلاین شود، بدون آموزش سئو سایت نباید و نمیتواند امیدوار باشد که فروش و سودآوری داشته باشد. بدون دیجیتال مارکتینگ نیز ماندگار نخواهد شد.
حالا تصور کنید که کسبوکاری تصمیم گرفته است که یک وبسایت فروش گلوگیاه داشته باشد. از اولین سؤالاتی که باید به آن جواب دهد این است که نام محصول چه باشد. نام محصول و وبسایت میشود برند آن کسبوکار. اگر کسبوکار از کارشناس سئو سایت مشاوره بگیرد، احتمالا این را خواهد شنید که «در نام برند باید کلمه کلیدی کسبوکار شما وجود داشته باشد؛ چون نام دامنه وبسایت یا Domain name در سئو سایت مؤثر است و به سئو شدن وبسایت کمک میکند».
یعنی اگر برند کسبوکار شما «گلستان» باشد یا «گل باما» یا «گلبیشه» و دامنهی وبسایت شما هم بشود Golestan.com ،Golbama.ir ،Golbishe.com ؛ در سئو سایت از رقبا جلو میافتید.
اگر کسبوکار مشاور دیجیتال مارکتینگ و برندینگ داشته باشد، حتما این را خواهد شنید «که برند شما هویت شماست و به همین دلیل باید نامی جذاب و متمایز از تمام بازار و رقبا باشد». این یعنی ممکن است نشود در نام برند گل یا گیاه را گنجاند. چون کافی است گلفروشی آنلاین را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که تقریبا در نام همهی وبسایتهای رقیب گل و گیاه و گلدان هست.
خب، حالا کسبوکار باید چه کند؟ به حرف کدام باید گوش کند؟ کارشناس سئو سایت یا دیجیتال مارکتر؟ قطعا صاحب کسبوکار میداند که هم سئو سایت و هم دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت برندش لازم است.
از طرف دیگر، اگر کسبوکار برنامهی بلندمدت داشته باشد و بخواهد تا به جایگاهی بهتر از رقبا در بازار برسد و برندی ماندگار شود، میداند که باید ریسک کند و بسیار هوشمندانه یک اسم را انتخاب کند و دست و پای خودش را فقط با ملاحظات سئو نبندد.
در این مطلب و براساس جدیدترین بحثها و توصیههای تیم روابط عمومی گوگل (که زیرمجموعهی Google Search Central است) به صاحبان وبسایتهای فروشگاهی، پاسخ این سؤال را میدهیم که در انتخاب نام برند که میشود همان نام دامنهی وبسایت، مارکتینگ و برندینگ مهمتر است یا ملاحظات سئو سایت؟
فهرست مطالب
توصیههای گوگل برای انتخاب نام دامنه سایتهای فروشگاهی
کارشناسان سئو سایت و مارکتینگ بر یک چیز توافق دارند: اگر نام دامنه سایت را غلط انتخاب کنید و اگر بعدا مجبور شوید آن را تغییر دهید، هم جایگاه وبسایت در گوگل آسیب وحشتناکی میخورد و هم برندینگ کسبوکار. پس، هر چه کسبوکاری برای انتخاب نام برند و دامنه سایت زمان بگذارد و مشورت بگیرد و تحقیق کند، ضرر نکرده است.
خب، چرا چنین اصراری وجود دارد؟ آیا گوگل رسما اعلام کرده است که اگر کلمه کلیدی در نام دامنه نباشد، وبسایت جایگاهی نمیگیرد یا سایت سئو نمیشود؟ یا Exact Match Domain کار را تمام میکند و سایت را میآورد به جایگاه اول در گوگل؟
قبل از اینکه به سؤالات پاسخ دهیم، بگذارید توضیح کوتاهی دربارهی Exact Match Domain بدهیم. Exact Match Domain حالتی است که در آن دامنه سایت دقیقا همان کلمه کلیدی وبسایت و کسبوکار است.
البته، احتمال اینکه کسبوکاری بتواند برای وبسایتش دامنهای را بخرد که همان کلمه کلیدیاش باشد، بسیار کم است. چون گاهی کلمه کلیدی طولانی است (مثل گل فروشی آنلاین یا بهترین گل فروشی آنلاین در تهران). و گاهی دیگران آن دامنه را زودتر خریدند.
خب، حالا بهترتیب، معتبر و کاملا بهروز پاسخ آن سؤالات را میدهیم:
۱.گوگل واقعا چه قدر به نام دامنه اهمیت میدهد؟
گوگل معمولا چیزی را رسما دربارهی فاکتورها و عواملی که قطعا بر سئو سایت و جایگاه وبسایتها اثر میگذارند، اعلام نمیکند. برای سئو سایت و کارشناسان سئو معتبرترین منبع Google Search Essentials (همان گوگل وبمستر سابق) است. در بخش دستورالعملها یا راهنماهای این منبع در این باره، نام دامنه و تطبیق آن با کلمه کلیدی، چیزی ذکر نشده است.
پس، کسی نمیتواند بگوید که اگر در دامنهی وبسایتی فروشگاهی کلمه کلیدی وجود داشته باشد یا حتی نام دامنه دقیقا همان کلمهی کلیدی باشد؛ گوگل «قطعا» جایگاه بهتری به آن وبسایت میدهد. کارشناسان حرفهای و باتجربه سئو سایت خیلی خوب میدانند که گوگل تصمیمگیرنده نهایی است و آنها نمیتوانند چیزی را قطعی تضمین کنند.
۲. چرا در سئو وبسایت فروشگاهی نام دامنه مهم شده است؟
دیدیم که گوگل در این باره مستقیما حرفی نزده و توصیهای نکرده است. اما مدتهاست که کارشناسان سئو سایت و بعضی وبسایتهای معتبر در این حوزه تجربیات و توصیههایی را دربارهی اهمیت انتخاب نام دامنه در سئو سایت فروشگاهی گفتهاند و نوشتهاند. علاوه بر وجود کلمه کلیدی در نام برند و نام دامنه، اینطور گفته شده است که بهتر است
· نام دامنه کوتاه باشد،
· از خط تیره در آن استفاده نشده باشد،
· آسان تلفظ شود،
· از پسوند .com استفاده شود.
پس، درواقع، آنطور که پیداست ملاحظات سئو بر مارکتینگ و برندینگ اولویت دارد. البته، تلفظ آسان و کوتاهی نام برند/ دامنه در برندینگ و مارکتینگ هم مهم است و توصیه شده. چون نامهای کوتاه، متمایز و جذاب در خاطر کاربران میمانند و کاربران بهراحتی با آنها ارتباط برقرار میکنند.
اما اولویت داشتن سئو بر برندینگ درست نیست. اتفاقا، کاملا برعکس است.
۳. چرا کسبوکارها در انتخاب نام برند/ نام دامنه باید به برندینگ اولویت دهند؟
برای گوگل و براساس راهنماها و دستورالعملهای گوگل واقعا مهم نیست که در نام دامنهی وبسایت فروشگاهی شما خط تیره وجود داشته باشد یا نه. حتی برای گوگل مهم نیست که نام دامنه وبسایت شما دقیقا همان کلمه کلیدی کسبوکار شما باشد یا نه.
مگر در نام برند «اسنپ» یا snapp.ir کلمه کلیدی تاکسی اینترنتی هست؟ مگر در نام «آمازون» یا amazon.com کلمه کلیدی یا کلمههای کلیدی کمپانی آمازون گنجانده شده است؟
گوگل خیلی خوب میداند که همهی کسبوکارها نمیتوانند دامنهای را تهیه کنند و بخرند که کلمه کلیدی یا حتی یک کلمهی مرتبط به کسبوکار ، مثل digikala.com یا amanjacademy.com ، حتما در آن وجود داشته باشد.
پس، این را بدانید که دامنههایی که کلمه کلیدی وبسایت کسبوکار در آنها هست، «تأثیر مستقیم و مثبتی» بر سئو سایت فروشگاهی نمیگذارد.
بنابراین، در انتخاب نام برند/دامنه ملاحظات بلندمدت برندینگ و مارکتینگ و نه ملاحظات سئو سایت و کلمه کلیدی را اولویت قرار دهید.
جمعبندی و نتیجهگیری
ناگفته نماند که اگر کلمه کلیدی در نام دامنه یا برند وبسایت فروشگاهی باشد، ممکن است رفتار کاربر را تحت تأثیر قرار دهد. یعنی احتمال اینکه کاربری که دنبال گلفروشی آنلاین است روی لینکی کلیک کند که در نامش کلمهی گل وجود داشته باشد، بیشتر است. البته، این فقط یک احتمال است. ولی قطعی است که کاربر روی لینک اول تا سوم نتایج جستجو حتما کلیک میکند، حتی اگر در نام دامنهی آن وبسایتها کلمه کلیدی وجود نداشته باشد.
بنابراین، مهم این است که صاحبان کسبوکارهای آنلاین و کارشناسان سئو سایت فراموش نکنند که وبسایتی سئو میشود که مجموعهی دستورالعملها و استانداردهای گوگل را رعایت کرده باشد. بعضی موارد فقط جنبهی کمکی دارد و براساس حدس و گمان کارشناسان سئو انجام میشود.
اگر صاحبان فروشگاههای اینترنتی کوچک و متوسط و کسانی که میخواهند سئو سایت یاد بگیرند، آموزش سئو را در مجموعهای معتبر بگذرانند؛ آگاه میشوند که سئو شدن یک وبسایت فروشگاهی را رعایت کردن مجموعهای از عوامل و فاکتورهای متنوع و مختلف تعیین میکند. همچنین، متوجه میشوند که چه چیزهایی در سئو سایت واقعا مهم، قطعی و بهروز است و چه چیزهایی حدس و گمان است و قدیمی شده.