تکنولوژی های به کار رفته در ساخت برج خلیفه دبی

همه ما شهر دبی و کشور امارات را با برج خلیفه می‌شناسیم. این برج به تنهایی موفق شده تا چندین رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرده و شهرت بسیاری کسب کند. با وجود تمام این‌ها، ساخت بلندترین آسمان خراش دنیا، کار راحتی به شمار نمی‌رود. چالش‌های بسیاری بر سر راه مهندسان و طراحان برج بود؛ همین مسئله باعث شده تا آن‌ها دست به نوآوری‌های بینظیری بزنند. در این مطلب شما را با تکنولوژی‌های ساخت برج خلیفه، آشنا خواهیم کرد.

با برج خلیفه بلندترین برج جهان آشنا شوید

برج خلیفه با ارتفاعی برابر با 828 متر، در سال 2010 ساخته شد و بلافاصله، لقب بلندترین برج جهان را از آن خود کرد. ابتدا قرار بود تا این برج با نام برج دبی شناخته شود؛ اما از آنجا که شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم ابوظبی، کمک بزرگی به دبی برای ساخت این برج کرد، نام برج دبیبه برج خلیفه تغییر کرد تا از او قدردانی کرده باشند. معمار این شاهکار معماری، ادرین اسمیت، نام دارد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که در ابتدا قرار بود تا این برج با هدف مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما با مخالفت طراح برج و تایید نکردن آن، 27 طبقه و یک آنتن آلومینیومی به نقشه ساخت، اضافه شد.

در سال 2007، سازندگان تصمیم گرفتند تا یک دکل ارتباطات تلویزیونی و رادیویی هم به طرح و نقشه ساخت برج اضافه کنند. در نهایت، برج خلیفه، 209 طبقه داشته و از دو بخش 163 طبقه اصلی و 46 طبقه بنا مخروطی، تشکیل می‌شود. دبی برای ساخت این مجموعه، در حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه کرده است. امروزه، برج خلیفه به عنوان نماد شهر دبی و کشور امارات شناخته شده و سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند.

اهداف ساخت برج خلیفه

دبی با ساخت برج خلیفه قصد داشت تا توجه مردم جهان را به خود جلب کرده و مشهورتر شود. خوشبختانه، این برج موفق شد تا دبی را به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته و توریستی به دنیا معرفی کرده و پیشرفت فناوری‌های مختلف در این شهر را نوید دهد. امروز، هر کس با دیدن برج خلیفه به معماری، قدرت و ثروت شهر دبی، پی می‌برد. در کنار تمام این‌ها، این برج به دلیل مکانیکی بودن و تاثیرگذاری بر آسمان خط شهر، استفاده به عنوان بخش مسکونی، بخش اداری و بخش تجاری، کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت شهر و رشد اقتصادی آن کرده است.

طراحی و معماری برج خلیفه

در ابتدا، برج خلیفه را با الهام از سامسونگ تاور پالاس کره جنوبی، طراحی کردند؛ اما آدرین اسمیت، معمار آمریکایی برج، این طرح را قبول نکرد او از طراحی طبقات بالایی برج خوشش نیامد؛ به همین دلیل، 27 طبقه جدید به همراه یک مناره آلومینیومی به آن افزود. در ساخت برج دبی از بتن مسلح روکش شیشه‌ای استفاده شده تا بخش مرکزی و سه عنصر اطراف آن را، شکل دهند.

طراحی برج خلیفه به گونه‌ای انجام شده که در ابتدا، به شکل سطحی صاف بالا رفته و در ادامه با عقب‌نشینی‌هایی مارپیچی، چنین ظاهر جذابی را رقم بزند. همین عقب‌نشینی‌ها سبب می‌شود تا سازه برج در ارتفاعات بالاتر، مجبور به تحمل جرم کم‌تری باشد.

فوندانسیون برج خلیفه

در معماری، فوندانسیون را یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر ساختمانی می‌دانند. در صورتی که این بخش به خوبی انجام نشود، احتمال خرابی و نشست ساختمان وجود خواهد داشت. از آنجا که قرار بود تا برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان باشد، ضروری بود تا فوندانسیونش بتواند چنین وزن بالایی را تحمل کند. فراموش نکنید که خاک سست و ماسه‌ای دبی، کار را برای معمار این مجموعه، سخت‌تر می‌کرد. مهندسان برای ساخت فوندانسیون، 33 چاله عمیق، حفر کرده و فوندانسیون را در عمق 50 متری زمین قرار دادند.

در مرحله بعد، از 19 شمع با قطر 1.5 متر و 55 هزار تن میلگرد، برای تحمل وزن برج خلیفه استفاده کردند. سیستم محافظ کاتدی، مانع آسیب رسیدن به آهن‌آلات برج توسط مواد خورنده شیمیایی می‌شود. با کمک گرفتن از سیستم سازه‌ای قاب‌بندی یکپارچه لوله‌ای، برج دبی قادر است تا در مقابل زلزله، نیروی باد و دیگر عوامل طبیعی، همچون یک سیلند میان تهی عمل کرده و از خود مقاومت نشان دهد.

جرثقیل‌های برج خلیفه

جرثقیل ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان جرثقیل دروازه ای را نام برد و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و مناسب کاربری خاصی هستند. در ساخت برج خلیفه، سه جرثقیل نوع FavelleFavco وظیفه جابه‌جا کردن مصالح تا طبقه 153 را بر عهده داشتند. تمامی دستگاه‌ها با سرعت تمام و به صورت 24 ساعته کار می‌کردند. این سه جرثقیل، بزرگ ‌ترین جرثقیل‌های ساخته دست بشر بودند که می‌توانستند باری به وزن 25 تن را جابه جا کنند. پمپ‌های پوتزمیستر، از دیگر دستگاه‌های شگفت‌انگیزی هستند که برای پمپاژ بتن تا ارتفاع 606 متری برج خلیفه، به می‌رفتند.

تاسیسات برج خلیفه

بزرگی برج خلیفه به قدری است که نیاز بود تا 30 طبقه از آن را به قسمت تاسیسات اختصاص دهند. در این طبقات، ایستگاه‌های فرعی برق، پمپ‌های آب و مخزن‌های آب، واحدهای تنظیم هوا و… وجود دارند. در تمام ساختمان، بیش از 100 کیلومتر لوله‌کشی وجود داشته و روزانه 946 هزار لیتر آب به طبقات بالای برج، پمپاژه می‌شود. سیستم اطفاء حریق برج خلیفه، 213 کیلومتر لوله داشته و برای انتقال دادن آب خنک برای تهویه مطبوع برج، 34 کیلومتر لوله به کار رفته است.

تعداد و سرعت آسانسورهای برج خلیفه

جالب است بدانید که در آسمان خراش خلیفه، 57 آسانسور و 8 بالابر وجود داشته و هر آسانسور، حداکثر توانایی انتقال 14 نفر را دارند. این آسانسورها می‌توانند شما را با سرعت بیش از 35 کیلومتر در ساعت، جابه‌جا کنند. بلندترین آسانسور خدماتی جهان هم به برج خلیفه تعلق داشته و برای خدمات آتش‌نشانی طراحی شده است. این آسانسور قادر است تا وزنی برابر با 5500 کیلوگرم را انتقال دهد. برای رفتن به سکوهای تماشا، باید از آسانسورهایی استفاده کنید که 10 متر بر ثانیه، سرعت دارند.

امکانات و جاذبه‌های برج خلیفه

در برج دبی می‌توانید از امکانات و جاذبه‌های زیادی لذت ببرید. از جمله جاذبه‌ها و امکانات برج خلیفه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رستوران اتمسفر
  • دبی مال
  • رستوران آرمانی امل
  • فواره دبی
  • رستوران ایتالیایی آرمانی
  • آکواریوم دبی
  • رستوران آرمانی هاشی
  • برج پارک
  • رستوران آرمانی دلی
  • رستوران مدیترانه‌ای آرمانی
  • لانژ برج خلیفه
  • باشگاه برج خلیفه
  • استخر و غذاخوری روف‌تاپ
  • اسپا
  • سکوهای تماشا برج خلیفه

رکوردهای برج خلیفه

بارها اشاره کردیم که برج خلیفه موفق شده تا رکوردهای جهانی بسیاری را به نام خود ثبت کند. در این بخش، شما را با این رکوردها آشنا می‌کنیم:

  • بلندترین آسمان‌خراش جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: تایپه ۱۰۱ با ارتفاع ۵۰۹٫۲ متر)
  • بلندترین سازه جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر (رکورد قبلی: دکل رادیویی ورشو با ارتفاع ۶۴۶٫۳۸ متر)
  • بلندترین سازه مستقل جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر که بدون کمک کابل یا وسیله دیگری ساخته شده است (رکورد قبلی: برج CN با ارتفاع ۵۵۳٫۳ متر)
  • بیشترین تعداد طبقه در جهان با ۱۶۳ طبقه (رکورد قبلی: برج ویلیس با ۱۰۸ طبقه)
  • مرتفع‌ترین طبقه‌ مسکونی جهان در ارتفاع ۵۸۴ متری (رکورد بعدی: برج شانگهای)
  • بلندترین تاسیسات آسانسور جهان
  • اولین ساختمان مرتفع جهان با فضای مسکونی
  • بلندترین سکوی تماشا در فضای باز در جهان
  • مرتفع ‌ترین استخر شنا (طبقه ۷۶)، مسجد (طبقه‌ ۱۵۸) و باشگاه شبانه (طبقه‌ ۱۴۴) در جهان
  • مرتفع ‌ترین رستوران جهان در طبقه‌ ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متری (رکورد قبلی: رستوران «۳۶۰» برج CN با ارتفاع ۳۶۰ متر)

سخن پایانی

در این مطلب شما را با برج خلیفه و شگفتی‌های به کار رفته در ساخت آن، آشنا کردیم. اگر قصد سفر به کشور امارات و شهر دبی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بازدید از این برج را در برنامه خود قرار داده و تجربه گشت و گذار در بلندترین ساختمان جهان را برای خود به ارمغان بیاورید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.