روش‌های محاسبه مالیات رستوران – مالیات رستوران چگونه محاسبه می‌شود

به عنوان مالک یک رستوران، مالیات بر ارزش افزوده قطعا یکی از دغدغه‌های اصلی شماست؛ زیرا باید بعد از پایان هر فصل، اظهارنامه مالیاتی پرکنید و مالیات‌ بر ارزش‌افزودۀ دریافت شده از مشتریانشان را به دولت بپردازید. اما مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ آیا رستوران شما هم ملزم به دریافت مالیات بر ارزش افزوده است؟ در این مقاله به سوالات شما دربارۀ مالیات بر ارزش افزوده پاسخ می‌دهیم.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش‌افزوده یک نوع مالیات غیرمستقیم است که مصرف‌کننده، آن را با بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد. تمامی رستوران‌های دارای محل پذیرایی از مشتریان، باید مالیات بر ارزش‌افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند.

مالیات رستوران‌ها چقدر است؟

تا پیش از قانون مالیات، رستوران‌ها در گروه دوم مالیات اشخاص حقیقی قرار می‌گرفتند. اما بعد از تغییرات وضع شده، اخذ مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها، بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • حجم سفارشات یا فعالیت‌ها 
  • میزان درآمد

نرخ مالیات بر ارزش افزوده رستوران، ۹ درصد است. این ۹ درصد، از ۶ درصد مالیات و ۳ درصد عوارض تشکیل شده است و در واقع همان ارزش افزوده‌ای است که رستوران‌ها برای تهیه غذاها صرف کرده‌اند. لازم به ذکر است که دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده روی کالاهایی که قبلا مالیات آن‌ها پرداخت شده، مجاز نیست. بنابراین رستوران‌ها نباید روی محصولاتی مانند نوشیدنی مالیات دریافت کنند. همچنین تمام مجموعه‌های غذایی نیز مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

تصویر وکتور مفهومی محاسبه مالیات
تصویر وکتور مفهومی محاسبه مالیات

چه رستوران‌هایی می‌توانند مالیات بر ازرش افزوده دریافت کنند؟

مجموعه‌های غذایی که میز و صندلی برای ارائه سرویس‌های خود دارند، می‌توانند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان دریافت کنند. این دسته کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

  • تالارهای پذیرایی
  • چلو کبابی‌ها
  • کافه‌رستوران‌ها
  • رستوران‌های دارای سالن غذاخوری
  • سفره‌خانه‌های سنتی
  • فست‌فودهای زنجیره‌ای

توجه کنید که این رستوران‌ها باید گواهی ثبت نام ارزش افزوده داشته باشند؛ چراکه اخذ مالیات ارزش افزوده منوط به دریافت این گواهی است.

دریافت گواهی ثبت نام ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی بر اساس تشخیص حوزه مالیاتی بر ارزش افزوده، به صورت شش ماهه یا یک ساله صادر می‌شود. رستوران‌ها و به طور کلی مجموعه‌های غذایی برای دریافت این گواهی باید در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند. پس از پایان مراحل ثبت نام، با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، قادر به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود هستند.

نمای سالن پذیرایی یک رستوران مجلل که مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده است
نمای سالن پذیرایی یک رستوران مجلل که مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده است

چه رستوران‌هایی نباید مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت کنند؟

رستوران، آشپزخانه، کترینگ یا فست فودهایی که غذای بیرون‌بر ارائه می‌دهند و محلی برای سرو غذا ندارند، از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده رستوران، معاف هستند. همچنین فست‌وفودهایی که سرعت تهیه غذا در آن‌ها بالاست، نباید از مشتری مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. تنها فست‌فودهای زنجیره‌ای و دارای نام برند می‌توانند از مشتری مالیات بر ارزش افزوده غذای رستوران دریافت کنند.

فرمول محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، برای خریدار یا فروشنده متفاوت است. حسابداران رستوران‌ها برای انجام محاسبات مالیاتی، از فرمول زیر استفاده می‌کند:

مالیات بر ارزش‌افزوده رستوران = بهای کالا + (بهای کالا * نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده)

رستوران‌هایی که غذای خود را در سالن پذیرایی رستوران سرو می‌کنند، باید از این فرمول برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده استفاده کند و آن را به مبلغ فاکتور مشتریان اضافه کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مهلت ارسال اظهار نامه ارزش افزوده مالکان رستوران‌ها به مدت پانزده روز تا پایان هر فصل است. اما در فصل زمستان این مهلت پانزده روزه به دلیل هم‌زمانی با تعطیلات نوروز 30 روزه است و تا پایان فرودین ماه ادامه دارد. لازم به ذکر است که امکان ویرایش اظهارنامه‌ها تا پایان هر فصل وجود دارد.

مالیات پایانه‌های فروشگاهی چیست؟

مالیات پایانه‌های فروشگاهی برای تمام مجموعه‌های غذایی که کارتخوان و سایر سخت افزارها یا نرم‌افزارها با امکان اتصال به شبکه پرداخت بانکی را دارند، لحاظ می‌شود. تمامی صاحبان رستوران‌ها باید در سامانه الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کنند تا پرونده مالیاتی آن‌ها تشکیل شود. مالیات صنف رستوران از زمان ثبت‌نام و دریافت کد مالیاتی محاسبه می‌شود. 

دستگاه کارتخوان اندرویدی با فاکتور نواری چاپ شده که جزو پایانه‌های فروشگاهی محسوب می‌شود
دستگاه کارتخوان اندرویدی با فاکتور نواری چاپ شده که جزو پایانه‌های فروشگاهی محسوب می‌شود

الزامات قانون مالیات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

  • تمام واحدهای صنفی غذایی ملزم به خرید نرم افزار رستوران به منظور ثبت اطلاعات تراکنش‌ها هستند. اگر به دنبال خرید یک نرم افزار رستوران ارزان و مقرون به صرفه هستید، بهتر است نیازهای خود را مشخص کرده و بعد از مقایسه نرم‌افزارها اقدام به خرید کنید. فراموش نکنید که نرم‌افزار انتخابی شما باید قابلیت اتصال به سامانه مودیان را داشته باشد، در غیراین صورت باید از شرکت‌های معتمد مالیاتی برای ارسال صورتحساب‌ها کمک بگیرید.
  • همه مجموعه‌های غذایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید صورتحساب الکترونیک صادر کنند.
  • مودیان پس از صدور صورتحساب ملزم به ارسال آن به کارپوشه سامانه مودیان هستند.
  • درصورت انحلال یا تعطیلی کسب‌وکار ظرف ده روز مراتب تعطیلی موقت یا دائم را به اطلاع سازمان برسانید.

لازم به ذکر است عدم ثبت نام مشمولان قانون سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه فروشگاهی و صدور صورتحساب الکترونیکی، موجب جرایم مالی و حتی ابطال مجوز فعالیت واحد می‌گردد.

تصویر وکتور کارتونی با سکه‌هایی دارای نماد دلار و ماشین حساب و فردی که در حال محاسبه مالیات است، نشان دهنده فرآیند محاسبه مالیات
تصویر وکتور کارتونی با سکه‌هایی دارای نماد دلار و ماشین حساب و فردی که در حال محاسبه مالیات است، نشان دهنده فرآیند محاسبه مالیات

روش محاسبه مالیات رستوران ها چگونه است؟

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی، تمامی مودیان مالیاتی (مالکان رستوران‌ها) باید در سایت سامانه مودیان مالیاتی، ثبت نام کنند و صورتحساب‌های الکترونیکی خود را از طریق سیستم سامانه مودیان متصل به نرم افزار رستوران خود در کارپوشه مالیاتی‌شان بارگذاری کنند. سازمان امور مالیاتی بااستفاده از این اطلاعات درامد مودیان را شناسایی کرده و مالیات آن‌ها را تعیین می‌کند.

تصویر مرد پیشخدمتی با لباس فرم و دستمال تا شده سفید روی دست راست
تصویر مرد پیشخدمتی با لباس فرم و دستمال تا شده سفید روی دست راست

حق سرویس چیست؟

برخی از رستوران‌ها بابت خدمات به مشتریان خود، مبلغ 5 درصد به عنوان حق سرویس دریافت می‌کنند؛ اما طبق اعلام رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، دریافت حق سرویس از مشتریان تخلف است و درصورت مشاهده واحد متخلف جریمه خواهد شد.

جمع بندی

مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که مجموعه‌های غذایی بابت طبخ غذا دریافت می‌کنند، مالیات بر ارزش‌افزوده برای تمامی رستوران‌های مشمول، 9 درصد است. عدم آگاهی مودیان از روند وصول مالیات در بسیاری از موارد موجب محرومیت آنان از تسهیلات قانونی و معافیت‌های مالیاتی و همچنین اعمال جرایم متعدد می‌شود. بر این اساس، افزایش آگاهی مودیان مالیاتی از فرآیند وصول مالیات می‌تواند کمک شایانی در انجام تعهدات قانونی باشد.

سوالات متداول

مالیات بر ازش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم است که مصرف‌کننده، آن را با بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد.

مالیات رستوران چقدر است؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده رستوران، ۹ درصد است. این ۹ درصد، از ۶ درصد مالیات و ۳ درصد عوارض تشکیل شده است.

چه رستوران‌هایی مجاوز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

مجموعه‌های غذایی که میز و صندلی و به طور کلی محیط پذیرایی برای ارائه سرویس‌های خود دارند، می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.