یکی از فاکتورهای انتخاب مدرسه، مدرسه پژوهش محور

در این راهنمای ثبت‌نام در مدارس همراه ما باشید تا بگوییم بهترین مدرسه را چطور باید انتخاب کرد. ما برای انتخاب گزینه برتر، ملاک ­های مختلفی داریم. برای برخی، کیفیت مهم­ترین ملاک در انتخاب مدرسه است. البته که این اولویت مورد مطلوبی بوده و باید به آن توجه شود. از میان صد­ها رویکرد آموزشی، پژوهش محوری رویکردی نوین است که به تازگی مورد استفاده بعضی از مدارس قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم درباره پژوهش محوری صحبت کنیم. ویژگی ­های آن را بررسی خواهیم کرد و در آخر نیز نمونه ­ای موفق از آن را به شما خواهیم گفت. پس اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به ­دست بیاورید پیشنهاد ما این است که تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

رویکرد پژوهش محوری چیست؟

از میان رویکرد­های آموزشی در بهترین مدرسه، روشی وجود دارد که تاکیدش بر حل مسئله، تحقیق و بررسی موضوعات مختلف است. این رویکرد inquiry based learning یا یادگیری پژوهش محور نام دارد.

در این یادگیری ما دیگر بر اساس الگو­های سنتی عمل نمی ­کنیم و یادگیری روندی معکوس را پیش خواهد گرفت. در رویکرد سنتی اطلاعات و پاسخ مسئله در شروع کار توسط مدرس به دانش ­آموز ارائه می­شد.

اما در این رویکرد آموزگار سعی می­کند پای مجموعه ­ای از پرسش ­ها، مسئله­ های مختلف و سناریو­ها را به میان بیاورد تا خود دانش ­آموزان برای یافتن پاسخ دست به تحقیق و بررسی ببرند. پاسخی که از این روش حاصل شود قطعا تاثیر بهتر و بیشتری بر ذهن دانش ­آموز خواهد داشت.

به چه مدرسه ­ای پژوهش محور گفته می­شود؟

مدارسی که برای آموزش روش بالا را پیش می­گیرند، به عنوان بهترین مدرسه شناخته شده و پژوهش محور هستند. جالب است بدانید که این رویکرد علاوه‌ بر افزایش بهره­ وری آموزشی می­تواند تا حد زیادی از هزینه ­های آموزش بکاهد. تحقیقات و پژوهش پایه ­های رشد یک کشور هستند.

تا زمانی که پیشرفت در تحقیقات یک کشور حاصل نشود اتفاقی ناشی از توسعه در آن نخواهد افتاد. پژوهش محور کردن مدارس و رشد دانش ­آموزان در آن نوعی سرمایه ­گذاری برای آینده آنها و در نهایت آینده کشور است.

در این روش، تدریس از حالت ایستا (استاتیک) خارج خواهد شد و شکلی پویا (داینامیک) به خود خواهد گرفت. حس کنجکاوی و تحقیق باعث می­شود استعداد بالقوه دانش ­آموز سریع­تر به بالفعل برسد. این یکی از مشخصات بهترین مدرسه خواهد بود.

یادگیری با رویکرد پژوهشی چه کمکی به ما می­کند؟

دانش ­آموزان در طول تحصیل خود نیاز دارند معلومات و مهارت ­های مقدماتی را از علوم تجربی، ریاضی، مهندسی، تکنولوژی، انسانی و زندگی به ­دست بیاورند. با استفاده از این رویکرد ما در چهار شاخه زیر پیشرفت را شاهد خواهیم بود:

استدلال و نتیجه ­گیری

محیطی که این رویکرد آموزشی در آن جریان داشته باشد به همه دانش ­آموزان اجازه شرکت در بحث و مناظره را خواهد داد. در چنین شرایطی دانش ­آموز مجبور می­شود برای حرف ­های خود استدلال بیاورد و به­ وسیله آنها سعی کند دیگران را قانع سازد.

مباحثه اگر شکل درستی داشته باشد و به جدل منجر نشود، تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت که از بین آنها می­توان به تصمیم ­گیری، تدوین مواضع و ایجاد سوال اشاره کرد.

تعامل اجتماعی

دانش ­آموز در محیط پویای بهترین مدرسه تلاش می­کند که با دیگران ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد. رشد تعاملات اجتماعی او از سنین کم در جوامع کوچک خواهد بود و همین امر باعث خواهد شد که او در بزرگسالی در تعاملاتش بهتر عمل کند.

مواجهه با شکست

دانش ­آموزان در این رویکرد یاد می­گیرند که شکست جزئی از فرایند حل مسئله است و دیگر از این بابت ناراحت نخواهند بود. آنها تلاش می­کنند که به پاسخ برسند و شکست نمی­تواند مانعی برای آنها شود.

شناسایی

حس کنجکاوی در این رویکرد برانگیخته می­شود و باعث خواهد شد همه دست به شناسایی و تحقیق بزنند.

4 مرحله آموزش پژوهش محور

در سیستم بهترین مدرسه، آموزشی که مبتنی بر رویکرد پژوهشی باشد باید از چهار مرحله اصلی تبعیت کند. در درجه اول موضوع مورد بحث مشخص خواهد شد و سپس این چهار مرحله بر روی آن اجرا می­شود. در ادامه آنها را بیشتر و بهتر به شما توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: پرسش

در مرحله اول باید شرایط به­ گونه ­ای پیش برود که دانش ­آموز دست به پرسش­گری بزند. تا زمانی که در ذهن سوالی ایجاد نشود ما تلاشی برای فهم موضوع نخواهیم کرد. از طرفی اگر جواب پرسش به ‌سرعت داده شود ذهن به این روال عادت می­کند و دیگر توانایی پرسشگری نخواهد داشت.

مرحله دوم: جس­ت وجو

در مدارس سنتی با اینکه فعالیت در کلاس امری واجب و ضروری تلقی می­شود اما نه مدرس و نه دانش­آموزان رغبتی به انجام آن ندارند. چرا که از اول به این روال عادت نکرده­اند. فعالیت کلاسی در بهترین مدرسه باعث می­شود دانش ­آموزان همانند یک پژوهشگر دست به جست‌وجو بزنند.

مدارس منطقه 1 تهران سعی می­کنند که این روال را از آموزش ابتدایی و همان پایه ­های اول در ذهن دانش ­آموز جا بیندازند. دبستان های دخترانه منطقه 1 تهران مثل دبستان شایستگان رازی پیشرو در این زمینه برنامه­ریزی می­کنند.

مرحله سوم: ارائه

دانش ­آموزان باید بتوانند آموزشی که دریافت کرده­ اند را با کیفیت بالایی ارائه بدهند. تا زمانی که ارائه خواسته نشود یادگیری تکمیل نخواهد شد. به­ همین دلیل گفته می­شود که بخش اعظمی از فرایند یادگیری در آموزش این یافته ­ها نهفته است. آنها باید با آموخته­ های خود در بهترین مدرسه، بتوانند محتوا را درک کنند و سپس آن را ارائه دهند.

مرحله چهارم: تفکر

دانش ­آموزان باید بر روی یافته ­های خود تامل کنند. این کار باعث می­شود که ذهن آنها به سمت فراشناخت برود و در این مرحله است که ایده­ ها و الهامات بروز می­کنند. آنها باید فرصت برای تمرکز بر هرآنچه که یاد گرفته ­اند را داشته باشند.

دارس پژوهش محور چه تاثیری بر جامعه خواهند گذاشت؟

در مقایسه مدارس به این نتیجه می­رسیم که دانش ­آموزانی که در مدارس پژوهش محور تحصیل کرده­ اند، در ذهن خود نسبت به همه چیز سوالات هدفمند خواهند ساخت و در ادامه برای رسیدن به پاسخ آنها و حل مسئله تلاش خواهند کرد.

در برنامه بهترین مدرسه، پژوهش یک گام عملی برای رسیدن به راهکار در سطوح مختلف علمی است. چنین آموزشی باعث می­شود که آنها در مقاطع بالاتر مثل دانشگاه ذاتا پژوهشگر باشند و از محدودیت ­های موجود در رشته خود گذر کنند. آنها از شکست نمی ­هراسند و شکست نیز مانعی برای آنها نخواهد بود چرا که به‌ خوبی می ­دانند شکست بخشی از حل مسئله است.

آیا باید برای انتخاب مدرسه خود، پژوهش محور بودن را در نظر بگیریم؟

قطعا در انتخاب مدرسه، ما ملاک­ های مختلفی داریم. این ملاک ­ها مجموع ه­ای از کیفیت آموزشی و راحتی ما خواهند بود که در نهایت به وضعیت مطلوب منجر می شوند. بهترین مدرسه برای ما آن مدرسه ­ای است که حداکثر ملاک ­ها را داشته باشد.

قطعا باید در ملاک­ های خود پژوهش محور بودن یک مدرسه را لحاظ کنیم. چرا که این شیوه آموزشی منطبق بر آموزش نوین است و بدون آن به یک سطح پایین ­تر آموزشی بسنده کرده­ ایم. با توجه به توضیحاتی که در این مقاله داده شد تا الان متوجه شده ­اید که پژوهش محوربودن چه تاثیری بر ذهن دانش ­آموز و آینده آن خواهد گذاشت.

دبستان دخترانه شایستگان رازی، تجربه ­ای موفق از مدرسه پژوهش محور

دبستان دخترانه شایستگان رازی یکی از مدارس پژوهش محور از دبستان های دخترانه منطقه 1 تهران است که با بیش از 7000 پروژه پژوهشی، نمونه ­ای موفق از این رویکرد آموزشی محسوب می­شود. دانش ­آموزانی که طی سالیان اخیر در این مرکز آموزشی به عنوان بهترین مدرسه تحصیل کرده ­اند، توانسته ­اند که در مسابقات علمی و پژوهشی مقام ­های بالایی را به ­دست بیاورد.

این مدرسه با پرورش استعداد دانش ­آموزانش تلاش می­کند که علاقه­ مندی آنها را به درس و مدرسه بیشتر کند. در این وضعیت آنها یاد می­گیرند که تمامی این آموزش­ ها برای تقویت فردی آنهاست. پس بدیهی است کسی که چنین چیزی را درک کند، به ­خوبی از این آموزش ­ها برای رشد خود بهره خواهد برد. 

جمع ­بندی

وقتی که حرف از انتخاب مدرسه پیش می ­آید ما سعی می­کنیم همیشه بهترین مدرسه را انتخاب کنیم. مدرسه کلوب، شما را در این امر یاری خواهد داد. شما می­توانید با مراجعه به وب­سایت و شبکه ­های اجتماعی این کلوب از کیفیت مدارس مطلع شوید.

 مقایسه و انتخاب مدارس از زبان شما را فقط در سایت مدرسه کلوب و بخش نظرات اولیا ببینید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. پژوهش محوری رویکرد نسبتا جدیدی است که در آن تلاش می­شود با گذر از آموزش سنتی اطلاعات به شکلی پویا به دانش ­آموزان برسد.

این رویکرد امروزه در مدارس محدودی در تهران مورد استفاده قرار می­گیرد. با استفاده از آن دانش­آموزان علاوه ‌بر کسب دانش و مهارت­های مختلف توانایی ­هایی برای اداره بهتر زندگی خود به­ دست خواهند آورد. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.