معرفی 5 استیبل کوین برتر بازار ارز دیجیتال

ریل کوین (Realcoin) نام رمز ارزی است که اواخر سال ۲۰۱۴ توسط شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) راه اندازی و به بازار عرضه شد. این استیبل کوین بعد از مدتی نام خود را به تتر تغییر داد و با نماد USDT شناخته می‌شود. قیمت تتر معمولا ثابت بوده و تقریبا برابر یک دلار آمریکا است.

علت این موضوع حضور دلار به عنوانه‌ی پشتوانه‌ی این رمز ارز بوده و گفته می‌شود در ازای هر تتر مبلغ ۱ دلار آمریکا در صندوق خزانه داری آمریکا نگهداری می‌شود. به همین دلایل تتر بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت به طوری ارزش معاملات آن در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱ میلیارد دلار رسید و بعد از آن به یکی از برترین رمز ارزهای موجود در بازار کریپتو کارنسی تبدیل شد.

بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران این بازار در زمان‌های بحرانی دارایی‌های خود را تبدیل به تتر می‌کنند تا از ویژگی ثابت بودن قیمت آن بهره برده و متحمل ضرر‌های هنگفت نشوند. در ادامه بیشتر درباره‌ی تتر و چندین استیبل کوین دیگر صحبت خواهیم کرد. 

استیبل کوین چیست؟ 

استیبل کوین‌ها انواعی از دارایی‌های دیجیتال هستند که توسط یک پشتوانه‌ی فیزیکی با ارزش مانند طلا، دلار و… پشتیبانی می‌شوند و بنابراین عموما قیمت آن‌ها ثابت است. به عنوان مثال همانطور که در بالا اشاره شد تتر یک استیبل کوین است که پشتوانه‌ی آن دلار آمریکا بوده و در ازای هر تتر که صادر می‌شود یک دلار آمریکا در خزانه‌ی ملی آمریکا ذخیره می‌گردد.

به این ترتیب قیمت تتر در طول زمان همواره ثابت بوده و نوسانات شدید بازار رمز ارزها را تجربه نمی‌کند. استیبل کوین‌ها با هدف مقابله با نوسانات شدید قیمتی و ایجاد ثبات قیمت در طی زمان در بازار ارزهای دیجیتال راه اندازی شده اند. 

انواع مختلف استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌های مختلف با روش‌های گوناگون به ثبات قیمتی دست پیدا می‌کنند که بر این اساس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی سه نوع استیبل کوین وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است. 

استیبل کوین‌هایی که پشتوانه آن‌ها ارزهای فیات هستند

اولین گروه از استیبل کوین‌ها آن‌هایی هستند که توسط یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن، روپیه‌ی هند و یا سایر ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند. این استیبل کوین‌ها با نسبت ۱ به ۱ با ارز فیات مربوطه‌ی خود پیوند داده می‌شوند یعنی ارزش هر استیبل کوین برابر با ارزش یگ واحد از ارز فیات پشتیبانی کننده‌ی آن است. ارزهای فیات پشتوانه معمولا در صندوق‌های ذخیره‌ی نهاد پشتیبانی استیبل کوین مورد نظر ذخیره و نگهداری می‌شوند. نمونه‌ای از این نوع استیبل کوین‌ها تتر است که توسط دلار پشتیبانی شده و قیمت تتر برابر با یک دلار آمریکا است. 

استیبل کوین‌هایی که با ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند

برخی از استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه‌ای از جنس رمز ارزها هستند که در واقع برای خرید این نوع از استیبل کوین‌ها مقداری ارز دیجیتال را به عنوان وثیقه قرار داده و به دلیل بالا بودن میزان نوسانات رمز ارزها نسبت پیوند بین استیبل کوین مورد نظر و رمز ارز مورد وثیقه حداقل ۱ به ۲ است. برای مثال چنانچه قصد خرید ۵۰۰ دلار از یک استیبل کوین ۱۰۰۰ دلار اتریوم باید مورد وثیقه قرار داد که حتی اگر قیمت اتریوم ۴۰ درصد هم کاهش یابد هنوز ۶۰۰ دلار پول باقی خواهد ماند. تعدادی از استیبل کویتن‌ها با پشتوانه رمز ارزها عبارتند از: 

Dai (DAI)، Alchemix USD (alUSD) و Magic Internet Money (MIM) 

استیبل کوین‌های الگوریتمی

این چنین استیبل کوین‌ها توسط هیچگونه دارایی پشتیبانی نمی‌شوند و اصطلاحا استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ای نام دارند. در واقع این نوع استیبل کوین‌ها از طریق مدیریت عرضه استیبل کوین‌های در گردش قیمت را ثابت نگه می‌دارند.

بر اساس این روش چنانچه ارزش استیبل کوین مورد نظر از ارزش ارز فیاتی که به آن پک شده است بیشتر شوند به طور خودکار تعداد عرضه‌ی استیبل کوین شروع به افزایش می‌کند تا قیمت آن با قیمت ارز فیات مذکور برابر شود. همچنین خلاف این روند نسیز وجود دارد یعنی با پایین‌تر رفتن ارزش استیبل کوین از ارزش ارز فیات مربوطه عرضه شروع به کم شدن می‌شود تا جایی که ارزش‌ها برابر شوند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی اگر در زمان‌های بحرانی بازار که نوسانات شدید است نتوانند سرعت کافی را داشته باشند بسیار مستعد از بین رفتن خواهند بود. در ادامه به بررسی ۵ تا از استیبل کوین‌های برتر بازار را معرفی خواهیم کرد. 

تتر Tether (USDT) 

همانطور که اشاره شد تتر به عنوان اولین استیبل کوین به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. این رمز ارز جز استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز فیات است که در واقع با دلار آمریکا پک شده و قیمت تتر برابر با یک دلار آمریکا است. با وجود آن که تا سال‌ها گفته می‌شد پشتوانه تتر فقط دلار آمریکا است اما سرانجام مشخص شد که این استیبل کوین بیشتر از دلار دارای پشتوانه‌ای از جنس اوراق تجاری، گواهی سپرده و اوراق خزانه داری آمریکا است. بر همین اساس نیز در سال ۲۰۲۱ مورد جریمه قرار گرفت اما به دلیل محبوبیت بالای این استیبل کوین رتبه سوم را به لحاظ حجم معاملات روزانه در بین تمام رمز ارزها دارد. 

یواس‌دی کوین USD Coin (USDC) 

از دیگر استیبل کوین‌هایی که با ارز فیات دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند یو اس دی کوین است که قابل اجرا بر شبکه بلاک چین اتریوم بوده و عمدتا به وسیله دلار آمریکا و اوراق قرضه پشتیبانی می‌شود. 

بایننس یو اس دی Binance USD (BUSD) 

یکی دیگر از استیبل کوین‌هایی که با دلار آمریکا به نسبت ۱ به ۱ پک شده است BUSD بوده که توسط شرکت Paox صادر شده و در حال حاضر تمامی سپرده‌گذاری‌های انجام شده بر BUSD در اختیار آن‌ها قرار دارد. قیمت این استیبل کون نیز مانند قیمت تتر همواره ثابت بوده و برابر با ارزش یک دلار آمریکا است. 

دای Dai (DAI) 

یک نمونه از استیبل کوین‌هایی که با ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند Dai نام دارد. هدف از این پروژه حفظ ثبات قیمتی نسبت به دلار آمریکا بوده که از طریق یک قرارداد هوشمند طی پروتکل میکر (Maker) که به واسطه‌ی میکر دائو (MakerDAO) اجرا می‌شود. در این سیستم کاربران با وثیقه قرار دادن اتریوم مقادیری از استیبل کوین دای را به دست می‌آورند که با این کار تولید توکن‌های جدید از دای امکان‌پذیر می‌شود.

در واقع این روش همانند وام دهی است؛ یعنی طی یک قرارداد هوشمند کاربران مقادیر دلخواه را طبق شرایط موجود بلاک کرده و در به جای آن مقدار مشخصی دای دریافت می‌کنند. در آخر برای آزادسازی اتریوم بلاک شده می‌بایست هر مقدار دای که وام گرفته‌اند را به همراه مقداری سود به صرافی بازگردانند. 

ترا TerraUSD (UST) 

ترا از جمله استیبل کوین‌های غیر وثیقه‌ای است که قابل مبادله با توکن اختصاصی لونا در شبکه ترا می‌باشد. در این الگوریتم به صورت خودکار و با مبادله‌ی UST و LUNA با یکدیگر توسط کاربران قیمت ۱ دلاری ترا حفظ می‌شود. در واقع کاربران در این سیستم می‌توانند هر UST را با لونا به ارزش ۱ دلار مبادله کنند و به این طریق قیمت ثابت باقی خواهد ماند. هرچند این پروژه نهایتا با شکست مواجه شد و در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ این استیبل کوین از بین رفت و به دنبال آن محبوبیت استیبل کوین‌های الگوریتمی به شدت کاهش پیدا کرد. 

سخن آخر

در این نوشته با تتر و چند استیبل کوین محبوب بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم و متوجه شدیم که هدف اصلی از این استیبل کوین‌ها ایجاد ثبات قیمت در طول زمان بوده که به عنوان مثال قیمت تتر همیشه برابر با ارزش یک دلار آمریکا است. با استفاده از استیبل کوین‌ها می‌توان در مواقع بحرانی و ریزش بازار از طریق تبدیل دارایی‌های خود به استیبل کوین‌ها ارزش دارایی خود را همواره حفظ کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.