چگونه یک اسپیکر مناسب انتخاب کنیم؟

آیا تابحال برای انتخاب اسپیکر مناسب سردرگم شده­اید؟ در این صورت ابتدا باید از مهم­ترین خصوصیات اسپیکرها برا انتخاب بهترین گزینه­ی متناسب با نیازهای خود، اطلاع کافی داشته باشید.

امروزه انواع مختلفی از اسپیکرها با کاربردها و قابلیت­های مختلف در دسترس عموم قرار گرفته است. شاید در ابتدا به نظر برسد قیمت، توان خروجی و اندازه اسپیکر تنها فاکتورهایی هستند که باید به آن توجه کنید، اما در ابتدا باید با توجه به سلیقه و نوع کاربرد خود، سراغ دسته­ای از اسپیکرها بروید که دارای قابلیت­های مدنظرتان باشد. بدین منظور ابتدا به بررسی خصوصیات جزئی­تر اسپیکرها می­پردازیم و سپس سراغ انتخاب از میان کالاهای موجود با مشخصات مدنظر می­رویم.

ورودی­ها:

شاید اگر از اسپیکر صرفا برای پخش موسیقی از طریق کامپیوتر خود استفاده می­کنید، احتمالا یک اسپیکر کوچک دارای یک ورودی AUX بتواند تمام نیازهای شما را برطرف نماید. اما شاید گزینه­های بهتری با قابلیت­های بیشتر در بازار موجود باشند که بتوانند نیازهایی که حتی قبلا از آن خبر نداشته­اید را مرتفع کنند. بدین منظور می­توانید اسپیکری انتخاب کنید که در کنار ورودی AUX، امکان پخش از فلش مموری، کارت حافظه و بلوتوث را نیز داشته باشد (که البته باید به ظرفیت و فرمت پشتیبانی شده توسط اسپیکر نیز باید توجه شود) و حتی بتواند امواج رادیو را در کنار موارد ذکر شده پخش کند.

همچنین در مواردی دیگر مخصوصا در مورد استفاده از اسپیکرهای بزرگ، شاید وجود ورودی میکروفون برای شما دارای اهمیت باشد که البته برخی مدل­ها خود دارای میکروفون با سیم و یا بیسیم بوده و در برخی مدل­ها باید به صورت مجزا تهیه شود. البته اکثر اسپیکرهای کوچک دارای میکروفون داخلی برای پاسخدهی به مکالمات نیز هستند. ضمنا شاید برد بلوتوث و به روز بودن نسخه­ی آن و همچنین مدت زمان شارژ شدن اسپیکر از خصوصیات مهم برای شما باشد.

قابلیت اتصال دو اسپیکر به یکدیگر در صورت نیاز به صدای بلندتر و یا تمایل به تمایز صدای چپ و راست از یکدیگر، به صورت باسیم و حتی بیسیم )در اسپیکرهای دارای قابلیت TWS) از دیگر مشخصاتی است که در اسپیکرهای جدید بلوتوثی تعبیه شده است.

امروزه نیز اسپیکرهایی مانند برند انرجایزر،کینگ استار و حتی سیلیکون پاور دارای پورت اتصال به گیتار هستند که با باتوجه به دارا بودن دکمه‌ی ضبط موسیقی، شما امکان نواختن گیتار و خواندن هنگام پخش موسیقی و ضبط آن را خواهید داشت. در واقع شما با استفاده از این اسپیکرها یک مینی استودیوی خانگی خواهید داشت که بسیار جذاب خواهد بود.

قابل حمل بودن:

در کنار موارد ذکر شده شاید زمانی که بیرون از خانه، دسترسی به برق جهت استفاده از اسپیکر را نداشته باشید، یک اسپیکر دارای باتری قابل شارژ گزینه بهتری به نظر برسد. در این صورت مدت زمان شارژدهی باتری در بلندی صدایی که مدنظر شماست، خصوصیت دیگری خواهد بود که نیاز به بررسی آن قبل از انتخاب اسپیکر مد نظر خود خواهید داشت. البته یکی از جدیدترین اسپیکرهای شارژی موجود در بازار نیز امکان شارژ توسط پاوربانک برای آنها میسر شده که طرفدار زیادی هم پیدا کرده است.

همچنین امکان دارد با توجه به محیطی که در آن از اسپیکر استفاده می­کنید، نیاز به دستگاهی مقاوم در برابر قطرات آب داشته باشید. در صورت نیاز به یک اسپیکر بزرگ و صدای بسیار بلند، بهتر است به وجود چرخ زیر اسپیکر و دستگیره جهت حمل راحت­تر توجه شود. در نقطه مقابل، در صورت تمایل به استفاده از اسپیکر در هنگام دوچرخه سواری یا کوه­نوردی و یا استفاده همراه با لپتاپ می­توان از مدل­های بسیار کوچک که حتی در برخی موارد امکان شارژ دستگاه­های شما را در موارد اضطراری دارند، انتخاب نمود. البته باید توجه شود که معمولا ظرفیت باتری و سرعت شارژدهی در این مدل­ها پایین خواهد بود.

قدرت و کیفیت صدا:

ابتدا بهتر است یادآور شویم که کیفیت صدا امری سلیقه­ای است و نمی­توان صرفا با توجه به خصوصیات کلی و یا حتی فنی اسپیکرها در مورد کیفیت صدای آن­ها قضاوت کاملی نمود، به طوری که برای مثال امکان دارد صدای اسپیکری که به نظر شما بسیار خوش­آیند است، به نظر فردی دیگر کمی بم و یا غیر واضح باشد! در نتیجه بهتر است قبل از خرید، درخواست تست صدای مدل مد نظر را نمایید.

همچنین کیفیت صدا نه تنها به کیفیت بلندگوها و آمپلی فایر، بلکه به کیفیت موسیقی مورد نظر، کیفیت خروجی وسیله­ای که به اسپیکر جهت پخش متصل شده (مثلا گوشی موبایل) و حتی کیفیت کابل مورد استفاده یا نسخه­ و پروتکل اتصال بلوتوث نیز بستگی دارد. با این وجود توجه به مشخصات فنی آنقدر هم بی اهمیت نبوده و در واقع ابزار مقایسه­ی صدای خروجی اسپیکرها است.

مهم­ترین شاخصه­ای که همگی از آن اطلاع داریم، توان خروجی اسپیکر بر حسب وات است که باید با توجه به نوع استفاده، باز یا بسته بودن و انعکاس صدای محیط و از همه مهمتر اندازه محیط، در انتخاب اسپیکر مد نظر لحاظ شود. اما آنچه معمولا به آن توجه نمی­شود، دو نوع شاخصی است که بر روی اسپیکرها به عنوان توان اسپیکر درج می­شود. این دو واحد، RMS و Peak Power (که گاهی از آن با عنوان P.M.P.O نیز یاد می­شود) هستند.

RMS یک روش اندازه­گیری جهت برآورد توان خروجی است که فقط به محصولات صوتی محدود نمی­شود و نشان­دهنده­ی میزان قدرت صدای خروجی به صورت عادی و مداوم یا همان قدرت صدای خروجی واقعی دستگاه است. در حالی که Peak Power، حداکثر صدای خروجی “لحظه­ای” است که اعدادی چند برابری نسبت به RMS را نشان می­دهد و هنوز دارای تعریف واحدی میان شرکت­های تولیدکننده­ی محصولات صوتی نبوده و اکثرا به صورت حداکثر توان مصرفی لحظه­ای دستگاه (و نه توان خروجی به صورت مداوم) محاسبه می­شود. همچنین باید ذکر شود که هیچگونه رابطه­ای میان RMS و P.M.P.O وجود ندارد و عملا باید به توان RMS به عنوان توان خروجی واقعی دستگاه و یا همان میزان بلندی صدا، توجه نمود.

امپدانس اسپیکر:

مورد بعدی، امپدانس بلندگوها بر حسب اهم است که هرچقدر این مقدار عدد کمتری باشد، حجم صدای بهتری خواهیم داشت. البته طبیعتا آمپلی فایر موجود در اسپیکر نیز باید قابلیت پشتیبانی از امپدانس مورد استفاده را داشته باشد. معمولا متوسط این مقدار 8 اهم و در برخی موارد 6، 4 و حتی دارای مقادیر پایین­تر نیز هست. نهایتا پیشنهاد می­شود در زمان خرید، از فروشنده درخواست نمایید تا با استفاده از موسیقی مورد علاقه خودتان کالا را تست نماید تا از مطابقت کالای مد نظر با نیازهایتان مطمئن شوید.

طراحی، قیمت، پشتیبانی و خدمات پس از فروش:

پس از اطمینان از اینکه به چه نوع اسپیکری با چه توان و مشخصاتی نیاز دارید، باید از میان کالاهای موجود در محدوده قیمتی مد نظر، منطبق­ترین کالا با نیازهای خود را انتخاب نمایید. در این مرحله مواردی که عمدتا سلیقه­ای هستند، نقش اصلی را بازی می­کنند. همچنین باید به وجود یا عدم وجود لوازمی همچون کابل شارژ و AUX، شارژر و میکروفون همراه با محصول توجه نمایید تا برآورد درستی از هزینه نهایی متناسب با بودجه خود داشته باشید.

در نهایت علاوه بر متفرقه نبودن و اصالت برند کالا، پشتیبانی یک شرکت معتبر خدمات پس از فروش که بتواند در صورت بروز اشکال در عملکرد کالا، آنرا برطرف نماید، می­تواند امری تاثیرگذار در انتخاب شما از میان محصولات موجود باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.