گواهی hse افراد یا شرکت‌ها چیست؟

گواهینامه hse سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت یا سیستم مدیریت ایمنی (SMS) که اغلب به آن خلاصه می‌شود، یک سیستم رسمی است که سازمان‌ها برای کمک به مدیریت روشمند مسائل بهداشت و ایمنی در محیط‌های کاری خود پیاده‌سازی می‌کنند.

گواهینامه CE نیز از موارد مهم برای شرکت‌هاست اما به اندازه اچ اس ای رایج نیست و همه به آن نیاز ندارند درصورتی که را برای استانداردسازی کالاهای مورد مبادله در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) تعریف کرده‌اند. یک سیستم مدیریت ایمنی شامل اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت سلامت و ایمنی از طریق خط مشی سازمانی، اهداف، برنامه ریزی، پاسخگویی ساختار و رویه های عملیاتی ایمن است. به عبارت ساده، سیستم مدیریت ایمنی به مجموعه ای از سیاست ها و رویه هایی اطلاق می شود که سازمان ها برای کاهش حوادث و بیماری ها در بین کارکنان و افرادی که تحت تأثیر فعالیت های سازمان قرار می گیرند، استفاده می کنند. 

نمونه های سیستم مدیریت ایمنی

HSE plan سازمان به‌منظور تأمین ایمنی کارگران است. این طرح عمدتاً توصیف می‌کند که چه نوع خطراتی در یک پروژه وجود دارد، چگونه می‌توان آنها را حذف یا کنترل کرد و از چه نوع تجهیزاتی باید برای اطمینان از ایمنی کارگران استفاده کرد. یک سیستم مدیریت ایمنی چیزی بیش از یک کتابچه راهنما و مجموعه ای از رویه هاست. این یک رویکرد پیشگیرانه و یکپارچه برای مدیریت بهداشت و ایمنی است که سلامت و ایمنی را در فعالیت های روزانه سازمان ادغام می کند

نمونه هایی از سیستم ها یا چارچوب های مدیریت رسمی که به سازمان ها در مدیریت سلامت و ایمنی کمک می کنند عبارتند از:

استانداردهای بین المللی و ملی مانند:

 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001:2018. این یک استاندارد بین المللی جدید است که بر ریسک تمرکز می کند، نه صرفاً بر روی انطباق. این استاندارد با استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 و استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001 مطابقت دارد. چارچوب های خاص بخش، مانند:

  • چارچوب سطح بالا موسسه انرژی برای مدیریت ایمنی فرآیند.
  • چارچوب مراقبت مسئولانه انجمن صنایع شیمیایی.

چرا سیستم مدیریت ایمنی مهم است؟

در حالی که سازمانها طبق قانون ملزم به اجرای ISO 45001 یا سایر استانداردهای مدیریت مشابه نیستند، هر کارفرما باید اطمینان حاصل کند که اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را که برای سلامت و ایمنی در نظر گرفته شده است به طور مؤثر برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل، نظارت و بازنگری می کند. در مواردی که کارفرما پنج یا بیشتر کارمند را استخدام می کند، باید سابقه ای از این ترتیبات انجام شده وجود داشته باشد. بنابراین نتیجه می‌شود که یک سیستم مدیریت ایمنی به دستیابی به الزامات قانون کمک می‌کند و راه‌هایی را برای پیشگیرانه و مؤثر تعیین می‌کند:

  1. خطرات و خطرات بهداشتی و ایمنی محیط کار را شناسایی کنید.
  2. ترویج فرهنگ سلامت و ایمنی مثبت؛
  3. نظارت و اندازه گیری عملکرد بهداشت و ایمنی؛
  4. جلوگیری از حوادث ایمنی و بهداشتی؛
  5. واکنش به حوادث؛
  6. گزارش و مستند حوادث؛ 
  7. بررسی عملکرد ایمنی و بهداشتی از حوادث آینده جلوگیری کنید.

اجزای یک سیستم مدیریت ایمنی چیست؟

در حالی که هر سیستم مدیریت ایمنی منحصر به فرد است، آنها معمولا دارای چهار جزء کلیدی و چندین عنصر مجاور هستند:

    طرح: تدوین یک خط مشی و برنامه ای برای اجرای این خط مشی – طبق قانون بهداشت و ایمنی در محل کار و غیره ، سازمان هایی که با پنج یا بیشتر کارمند باید یک خط مشی بهداشتی و ایمنی مکتوب داشته باشند. این باید تعهد مدیریت ارشد را برای بهبود مستمر ایمنی، و همچنین تعریف روش‌ها، فرآیندها و ساختار سازمانی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف ایمنی ایجاد کند. به تعبیر HSE، “چه کسی چه کاری، چه زمانی و چگونه انجام می دهد” را تشریح می کند. مناطق مهم برای پوشش عبارتند از:

  1. بیانیه قصد؛
  2. مسئولیت های مدیریت سلامت و ایمنی؛
  3. ترتیبات بهداشت و ایمنی؛
  4. ترتیبات نظارت بر عملکرد؛
  5. برنامه ریزی واکنش اضطراری و همکاری با کسانی که محل کار شما را به اشتراک می گذارند.

انجام: پروفایل ریسک، سازماندهی برای سلامت و ایمنی و اجرای طرح – این به اجرای خط مشی می پردازد و شامل:

  1. شناسایی مشخصات ریسک خود؛
  2.    سازماندهی فعالیت ها برای ارائه برنامه خود، از جمله تامین منابع کافی، برقراری ارتباط با کارگران و دریافت توصیه هایدشایسته در صورت لزوم. 
  3.     اجرای طرح شما

بررسی: اندازه گیری عملکرد (فعالانه و واکنشی) – این در مورد ارزیابی مداوم اثربخشی اقدامات کنترل ریسک اجرا شده و حمایت از شناسایی خطرات جدید است. آیا ترتیبات و فرآیندها به درستی اعمال می شوند و آیا همچنان به اهداف مورد نظر خود دست می یابند؟ این شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. رویه ها و دستورالعمل ها؛
  2. بررسی های نظارتی (پیشگیرانه)؛
  3. بررسی سوانح، حوادث، ناخوشی و حوادث نزدیک (واکنشی)؛ و
  4. بازرسی و ممیزی محل کار.

قانون: بررسی عملکرد و اقدام بر اساس درس‌های آموخته شده – سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت به منظور اجرای درس‌های آموخته شده و بازتاب تغییرات در شیوه‌های کاری، تجهیزات و قوانین نیاز به بازبینی منظم دارد. از نظر عملی، این شامل موارد زیر است:

  1. بررسی سوابق حوادث و بیماری ها؛
  2.    بررسی ارزیابی‌های ریسک و سیستم‌های ایمن کار برای اطمینان از اینکه هنوز برای فعالیت‌های در حال انجام مناسب و کافی هستند.
  3.   اعمال تغییرات در قوانین و بهترین عملکرد مطابق با استانداردهای صنعت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.