📌برج خنک کن فایبرگلاس

ابتدا به این پرسش می‌پردازیم خود برج خنک کننده فایبرگلاس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ برج خنک کننده فایبرگلاس جهت خنک کاری آب داغ ماشین آلات صنعتی از آن استفاده می‌شود. در سیستم خنک کاری ماشین آلات صنعتی از چیلر و آب جهت سرد کردن دستگاه استفاده می‌شود. در گذشته دور که کولینگ تاور فایبرگلاس وجود نداشت آب پس از عبور از سیستم  صنعتی به صورت آب داغ خارج شده و هدر می گشت. با توجه به کمبود منابع آبی و به کمک فناوری های نوین مهندسی امروز نظیر برج خنک کننده فایبرگلاس از این هدررفت جلوگیری به عمل آمد. در برج خنک کن فایبرگلاس آب پس از خنک شدن دوباره جهت استفاده به سیستم برمی‌گردد. البته بخشی از آب به صورت رطوبت وارد هوای ورودی می‌شود. در انتها هوای اشباع از بالای کولینگ تاور (برج خنک کننده) خارج می‌گردد.

چرا برج خنک کننده فایبرگلاس دما گستر؟؟

گروه کارخانجات دماگستر با کیفیتی بسیار بالا، توانسته است انواع کولینگ تاور فایبرگلاس را تولید و به مشتریان ارائه کند. به بیانی ساده اساس کار برج خنک کننده فایبرگلاس قرار دادن جریان هوای طبیعی محیط در کنار آّب داغ است. این موضوع در دو مدل برج مدار باز و مدار بسته انجام می‌شود. درصد رطوب هوای ورودی به برج خنک کننده فایبرگلاس اگر از حد خاصی فراتر رود سبب اختلال کار برج می‌شود. دلیل این مهم این است که رطوب باعث اشباع شدن هوای محیط می‌شود. درواقع وارد کردن هوایی که اشباع شده اجازه انتقال حرارت نمی‌دهد. یکی از عوامل خنک کننده آب انتقال گرمای محسوس آب به صورت بخار به هوا است. اگر هوای محیط از لحاظ رطوبت اشباع باشد نمی‌تواند آنچنان سبب تغییر دمای آب شود. 

شرح توصیف کارکرد برج خنک کننده فایبرگلاس

نحوه خنک شدن آب در برج خنک کن: روش اول گرمای محسوس آب در نتیجه جریان خود آب در برج به صورت بخار به هوای ورودی اضافه می‌شود. در ادامه هوای اشباع از برج خنک کننده فایبرگلاس خارج می‌شود. در روش دوم در نتیجه تماس بین هوای ورودی با سطح آب انتقال حرارت صورت می‌گیرد. بنابراین هرچه سطح تماس بیشتر،دمای هوای ورودی کمتر و میزان هوای ورودی بیشتر باشد کاهش دمای آب بیشتر می‌شود. به همین دلیل در تابستان نسبت به فصل های سرد تغییر دمای آب در کولینگ تاور فایبرگلاس نیز کمتر است. چراکه دمای هوای ورودی بیشتر است. پس طراحی اصولی برج خنک کننده فایبرگلاس باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای هر منطقه باشد.

مزیت های کاربری برج خنک کن فایبرگلاس 

برج خنک کننده فایبرگلاس تعمیر و نگهداری آسانی که باعث شده این تجهیز در صنایع مختلف کاربرد فراوان داشته باشد. در برابر گرمای خورشید (مخصوصاً در فصول گرم) نفوذ پذیری حرارتی کمتری دارد. برج خنک کننده فایبرگلاس در شرایط دمایی بالا، راندمان و کارایی خود را حفظ می‌کند. حمل و نقل آسانی داشته و در عین حال می‌تواند به صورت دمونتاژ ارسال گردد و در محل نصب مونتاژ شود.نسبت به برج های فلزی به طور چشم گیری سبک تر، ارزان تر و کاربری آن به مراتب بیشتر است. عدم اکسایش بدنه در واکنش با رطوبت،  عمر و دوام بدنه را افزایش داده است. در کولینگ تاور فایبرگلاس  رسوب گرفتگی املاح آب پایین بوده در صورتی  که در برج فلزی رسوب بیشتری می‌یابد.

🔴   فایبرگلاس چیست؟

ورق های به کار رفته در برج خنک کننده فایبرگلاس متشکل از مواد پلیمری با الیاف شیشه است. این  پلیمر با الیاف شیشه تقویت شده. ماده اصلی الیاف شیشه است و مواد پلیمری به عنوان زمینه افزوده می‌شود. نوع الیاف و رزین به کار رفته در ساخت ورقه های فایبرگلاس متفاوت است. انواع الیاف عبارتند از: سوزنی ،حصیری و ترکیب الیاف سوزنی و حصیری می‌باشد. انواع رزین عبارتند از: پلی استر ونیل استر و اپوکسی می‌باشد. شرکت دماگستر برای تولید بدنه کولینگ تاور فایبرگلاس از الیاف ترکیبی سوزنی حصیری با 7 لایه رزین ایزوفتالیک UP110  استفاده  می‌کند. نوع رزین به کاررفته در ساخت بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس اپوکسی می‌باشد.  بسیار مقاوم در برابر خوردگی و تحمل دمای بالا و حرارت را دارد. برای قسمت تشتک (آب جمع کن) از رزین ونیل استر ضد آب و مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود. 

ورق بکار رفته در کولینگ تاور فایبرگلاس مقاوم، سبک و قیمت مناسب می‌باشد. علاوه بر آن مقاوم در برابر اشعه UV و همچنین ویژگی منحصر به فرد آن، که می‌توان آن را به شکل دلخواه درآورد. در صنعت برج خنک کننده فایبرگلاس ورقهای فایبری جایگزین مناسبی برای ورقهای گالوانیزه و استیل می‌باشد. ورقهای فایبرگلاس اجازه رسوب میکروب های بیولوژیکی را نمی‌دهد درحالی که روی بدنه هایی از جنس گالوانیزه دیده می‌شود. در ورقهای فایبرگلاس رزین درصد بیشتر بخش پلیمری را به خود اختصاص می‌دهد. افزودن موادی مانند فوم و … به استحکام قطعات بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس کمک می‌کند.

🔴 انواع برج خنک کننده فایبرگلاس:

برج خنک کننده فایبرگلاس به طور کلی در دو مدل مدار باز و مدار بسته تولید و طراحی می‌شود. در مدار باز آب و هوا به صورت مستقیم با یکدیگر تماس پیدا می‌کند و انتقال حرارت مستقیماً انجام می‌شود. در برج خنک کننده فایبرگلاس مدار بسته آب و هوا از طریق سطح کویل با یکدیگر تماس پیدا می‌کند. انتقال حرارت از سطح کویل انجام می‌شود. در مدار باز به دلیل تماس مستقیم تغیرات دمایی آب بیشتر است و دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین به طور معمول از برج خنک کننده فایبرگلاس مدار باز استفاده می‌شود. برای خنک کاری سیالی خاص مانند روغن، آب سخت املاح دار، شیر و مواردی از این قبیل از مدار بسته استفاده می‌شود. در این مدل سیال با قطعات و بدنه در تماس نیست. در این کولینگ تاور فایبرگلاس آب یا سیال های دیگر هدر رفت کمی دارد و یا اصلاً ندارد.

  1. برج خنک کن فایبرگلاس مداربسته

برج خنک کننده فایبرگلاس مدار بسته به دو دسته خشک و هیبریدی تقسیم می‌شود. سیستم مدار بسته خشک در آن کویل نقش اصلی را ایفا میکند. و هوای خروجی رطوبت ندارد. در برج خنک کننده فایبرگلاس مداربسته هیبریدی علاوه بر کویل،نازل و پکینگ وجود دارد. به سیستم حالت دو منظوره می‌دهد. در فصول گرم سال می‌توان برای عبور دادن آب از بخش کویل استفاده کرد و هدر رفت سیال را از بین برد. سیستم پاشش آب به سیستم خنک کاری کولینگ تاور فایبرگلاس کمک نموده تا دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا کند. همچنین در فصول سرد سال می‌توان از آن تک منظوره و فقط از سیستم مدار بسته آن استفاده نمود. چون دمای هوای ورودی سرد می‌باشد،دیگر نیازی به خنک کاری بیشتر وجود ندارد.

  1. برج خنک کننده فایبرگلاس مدارباز

برج خنک کننده فایبرگلاس مدار باز انواع متفاوتی دارد. مکعبی به خاطر شکل ظاهری آن به مکعبی معروف است در سیستم مدار باز مخروطی پاشش آب با اسپرینکلر انجام می‌شود. برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی برخلاف مکعبی برای خنک کردن چیلر در ارتفاعات بالا بسیار مناسب است. شکل ظاهری کولینگ تاور فایبرگلاس مخروطی باعث شده باد شکن باشد. در اثر وزش باد جابه جا نمی‌شود. جریان متقاطع ابارا: شکل آن مکعب مستطیل بوده هوا را از دو طرف به داخل برج می‌کشد. در برج های دیگر  لوور ها دور برج قرار دارند اما در ابارا هوا از دو طرف وارد می‌شود . اسپرینکلر ها عمودی جلوی دریچه ها قرار دارند. فن از بالا هوا را می‌کشد و هوا از طریق دریچه ها به داخل برج کشیده می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.