VoIP (ویپ) چیست و چه تفاوتی با سرویس تلفن سنتی دارد؟
با به کارگیری سیستمهای تلفنهای VoIP، ارتباطات تلفنی شکل تازهای به خود گرفتهاند. این فناوری در بیشتر کسب و کارها جایگزین تلفنهای سنتی شده و تحول بزرگی ایجاد کرده است. امروزه بیشتر کسب و کارهای بزرگ برای مدیریت مرکز تماس و بخش کال سنتر خود از سیستم ویپ استفاده میکنند تا علاوه بر کاهش هزینههای تماس، استراتژیهای فروش خود را هم بهبود دهند. اما سوالی که برخی از افراد میپرسند این است که تلفن ویپ چه تفاوتی با تلفن سنتی یا قدیمی دارد؟
برای اینکه با مزیتهای تلفنهای ویپ و اینکه VoIP چیست؟ بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.
فهرست مطالب
VoIP چیست؟
VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است که به معنای انتقال صدا از طریق اینترنت اشاره دارد. این فناوری بدون سیم کشی در سازمانها اجرا میشود و مانند تلفنهای قدیمی نیازی به کابل کشیهای بلند ندارد. همچنین ویپ نیازی به تجهیزات و سخت افزارهای مختلف ندارد و با اتصال به شبکه و اینترنت، تماسهای ورودی و خروجی را برقرار میکند. همچنین میتوان با هزینههای بسیار کم تماسهای بین المللی برقرار کرد. در حقیقت شرکتهای مختلفی که در حوزه خدمات و ارائه محصولات فعالیت میکنند، میتوانند از طریق فناوری سیستم ویپ، عملکرد مطلوبی داشته باشند.
تفاوت VoIP و تلفنهای سنتی
تلفنهای سنتی همان تلفنهای قدیمی هستند که بیشتر کسب و کارها با کابل کشیهای مختلف برای سازمانها و شرکتهای خود تهیه میکردند. در حقیقت سازمان برای دریافت شماره خط به مخابرات درخواست میدانند و ارتباط تلفنی شکل میگرفت.
تلفنهای سنتی تعداد محدودی تماس را پاسخگو بودند و در زمانی که کارشناس مرکز تماس با یک مشتری در حال مکالمه بود، ارتباط تلفنی با مشتری جدید برقرار نمیشد.
اما با روی کار آمدن فناوری ویپ این مشکلات از بین رفته است و بهتر میتوان با مشتریها ارتباط برقرار کرد. در حقیقت VoIP صدای آنالوگ را از طریق بستر شبکه و اینترنت به یک ساختار دیجیتال تبدیل میکند و نیازی به سیم کشیهای مختلف یا حتی تجهیزات مختلف ندارد. در حقیقت سامانه VoIP پس از تشخیص تماس ورودی و خروجی سازمان، اطلاعات را به مبدل ویپ یا تلفن شما ارسال میکند.
به زبان سادهتر میتوان گفت که فناوری ویپ از زیر ساختهای اینترنت و کامپیوتر استفاده میکند تا صدا را انتقال دهد. به طور کلی در اینجا مهمترین تفاوتهای سیتم ویپ و تلفنهای سنتی را با توجه به توضیحاتی که داده شد عنوان خواهیم کرد تا به شکل یک جدول در اختیار شما باشد.
ویژگی | سیستم VoIP | تلفن سنتی |
نیاز به اتصال اینترنت | دارد | ندارد |
نیاز به سیم کشی | ندارد | دارد |
هزینههای بالا | ندارد | دارد |
کیفیت تماس HD | دارد | ندارد |
نیاز به نصب فیزیکی | ندارد | دارد |
اختلال در صورت قطعی برق و اینترنت | دارد | ندارد |
قابلیت حمل و جابجایی | دارد | ندارد |
مزیتهای VoIP
با به کارگیری فناوری ویپ، کسب و کارهای زیادی از تلفنهای قدیمی و سنتی خود، خدافظی کردهاند و به این فناوری روی آوردهاند. در حقیقت فناوری ویپ باعث شد تا نسل جدیدی از سامانه مدیریت مرکز تماس ایجاد شود که همین موضوع میزان رضایت مشتری را افزایش داده است. به طور حتم دلایل مختلفی برای انتخاب ویپ وجود دارد، اما مهمترین مزیتها و دلایلی که باعث شده است که کسب و کارهای مختلف، سیستم تلفنهای ویپ را به تلفنهای قدیمی ترجیح دهند به شرح زیر هستند.
عدم محدودیتهای جغرافیایی
با تلفنهای ویپ فرقی ندارد که شما در کدام منطقه هستید یا حتی در دفتر کار حضور دارید یا خیر؟ برای اینکه بتوانید به تماسهای مرکز پشتیبانی و مرکز تماس پاسخ دهید، کافی است که به شبکه متصل شده و در هر منطقه جغرافیایی به راهنمایی مشتریهای خود بپردازید. در صورتی که این شرایط برای تلفنهای سنتی امکان پذیر نیست و باید در دفتر محل کار حضور داشت.
انعطاف و توسعهپذیری نامحدود VoIP
با بهرهمندی از تلفنهای ویپ میتوانید هزینههای خود را کاهش دهید و حتی توسعه پذیری نامحدود داشته باشید. زیرا شما در بستر اینترنت فعالیت میکنید و محدودیت برقرای تماس را ندارید و تنها باید به زیر ساختهای شبکه خود دقت داشته باشید.
هزینه کم نگهداری و راه اندازی
همانطور که اشاره شد، هزینههای تجهیزات و نگهداری تلفنهای ویپ نسبت به تلفنهای سنتی کمتر است. زیرا نیاز به تجهیزات و سخت افزارهای خاصی ندارد. همچنین با تهیه بستههای مختلف از ارائه دهندههای سیستمهای ویپ میتوان هزینههای تماسهای ورودی و خروجی را کاهش داد.
ارتباط نامحدود بین شعب با استفاده از فناوری VoIP
کسب و کارها با تهیه فناوری ویپ میتوانند عملکرد بهتری در بین شعب خود داشته باشند. زیرا کافی است که برای ارتباط با شعب دیگر تنها داخلی مد نظر را شماره گیری کنند تا علاوه بر کاهش هزینهها، تماس نامحدود را هم تجربه کرد.
در حقیقت با فناوری میتوان بدون مشغول کردن خطوط و حتی هزینه تماسهای بین شهری، با شعب مختلف کسب و کار در ارتباط بود. البته که این موضوع برای تلفنهای سنتی با هزینه تماس بالا همراه است.
قابلیت نظارت VoIP بر مرکز تماس
با بهرهمندی از فناوری ویپ میتوانید به صورت دقیق تمام رویدادهای مرکز تماس خود را نظارت و بررسی کنید. تمام دادههایی که به کمک سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ رخ میدهد به شکل آماری در دسترس هستند و میتوانید به راحتی بررسیهای لازم مانند: تعداد تماسهای یک روز یا حتی مشغول بودن خط کارشناس مرکز تماس را بررسی کنید. دقت کنید که نظارت بر تلفنهای سنتی و قدیمی دشوارتر است، در نتیجه توصیه میکنیم که برای پیشبرد استراتژیهای کسب و کار خود از فناوری ویپ برای بررسی دادههای مشتریها و کارشناسهای مرکز تماس استفاده کنید.
کدام سازمانها میتوانند از سیستم تلفن ویپ استفاده کنند؟
تمام سازمانها و شرکتهایی که برای ارائه محصول یا خدمات خود از تلفن و سیستم مرکز تماس استفاده میکنند یا حتی با مشتریهای خود به صورت تلفنی در ارتباط هستند، میتوانند از تلفنهای ویپ بهرهمند شوند. در حقیقت استفاده از سیستم و فناوری VoIP برای همه شرکتها و سازمانها توصیه میشود، اما این فناوری برای برخی از شرکتها بسیار مفید است که عبارتند از:
- کسب و کارهای اینترنتی
- آژانسهای مسافرتی
- مراکز اقامتی و هتلها
- آژانسهای املاک
- خدمات مشتری
- صنایع IT و تجارت الکترونیک
- صنایع مالی و بیمه
- صنایع بهداشتی و درمانی
به طور کلی ما توصیه میکنیم هر سازمانی که برای بهبود پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریهای خود تلاش میکند، به جای استفاده از تلفنهای سنتی از فناوری ویپ بهرهمند شود.
الوویپ ارائه دهنده خدمات VoIP
با توجه به اینکه با مزیتها و تعریف فناوری VoIP آشنا شدهاید باید برای تهیه خدمات، نصب و راه اندازی این سیستم از ارائه دهنده مناسب استفاده کنید. الوویپ به عنوان سامانه ارائهدهنده فناوری مدیریت مرکز تماس ویپ در کنار شما است تا به راحتی بتوانید بهترین خدمات را برای مرکز تماس خود تهیه کنید. سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ نسبت به تلفنهای قدیمی مزیتهای بیشتری دارد و روز به روز به تعداد سازمانهایی که از فناوری VoIP استفاده میکنند، بیشتر میشود. در حقیقت شما با تهیه فناوری ویپ از سامانه الوویپ میتوانید از خدماتی مانند: عدم محدودیت جغرافیایی، انعطاف و توسعهپذیری نامحدود، هزینه راهاندازی پایین، ارتباط نامحدود بین شعب و قابلیت نظارت دقیق بر عملکرد پرسنل و کارشناسها بهرهمند شوید.
به طور کلی الوویپ به عنوان ارائهدهنده خدمات مختلف مرکز تماس، در کنار شما است تا به راحتی و از طریق خدمات مختلف، مرکز تماس کسب و کار خود را مدیریت کنید و در زمان کوتاهی، عملکرد مرکز تماس را بهبود دهید.
برگرفته از مقاله https://alovoip.ir/blog/what-is-voip/