آشنایی با آزمون جی‌ آر ای (GRE) و برگزارکننده معتبر و رسمی آن در ایران

آزمون جی آر ای (Graduate Record Examination) یک آزمون رقابتی در سطح بین‌الملل برای دانشجویانی است که قصد دریافت مدرک تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در دانشگاه‌های خارجی به‌ویژه ایالات متحده، کانادا، اروپا و سنگاپور را دارند. اما بسیاری از دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون GRE را دارند، به اندازه کافی با این آزمون آشنا نیستند یا نمی‌دانند که چگونه باید آمادگی لازم را برای شرکت در این آزمون به دست آورند. در ادامه به معرفی بیشتر این آزمون می‌پردازیم.

آشنایی با GRE

ساختار آزمون GRE

آزمون gre از شش بخش (section) تشکیل شده و تکمیل آن ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. در این شش بخش داوطلب باید به سوالات وربال (verbal)، کوانت (quantitative) و رایتینگ Analytical Writing Assessment (AWA) پاسخ دهد. آزمون کتبی GRE دارای 3 بخش است:

۱- استدلال کمی و ریاضیات (Quantitative Reasoning)

۲- استدلال کیفی و درک زبانی (Verbal Reasoning)

۳- مهارت تحلیل نوشتاری (Analytical Writing Assessment)

در ادامه جزئیات این سه بخش را بیشتر بررسی می‌کنیم.

آزمون GRE چه بخش‌هایی دارد؟

استدلال کمی و ریاضیات (Quantitative)

بخش کوانت آزمون GRE توانایی تحلیل ریاضی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد. مباحث سوالات چندان دشوار نیست، ولی سعی می‌شود با ایجاد پیچیدگی‌های زبانی و منطقی، انعطاف‌پذیری ذهن افراد مورد ارزیابی قرار گیرد. سوالات این بخش درسطح ریاضی دبیرستان شامل جبر، هندسه، آمار و احتمال هستند. سرفصل‌های دشوار مانند مثلثات و دیفرانسیل در این آزمون وجود ندارند و لازم نیست سینوس و کسینوس‌ها حفظ شوند و یا مشتق و انتگرال محاسبه شود. این بخش آزمون GRE شامل سه دسته سوال است:

  • استدلال کمی یا quantitative reasoning؛
  • حل مساله یا problem solving؛
  • سوالاتی با پاسخ عددی یا numeric entry.

سوالات استدلال کمی برای مقایسه کمیت‌ها و دو بخش دیگر شامل حل مسائل هستند و در نهایت فقط در نحوه پاسخ‌دهی مانند انتخاب از بین گزینه‌ها و ورود اطلاعات به‌صورت عددی با هم تفاوت دارند.

در قسمت مسائل، نوع دیگری از سوال وجود دارد که به آن سوال چند جوابی یا multiple answer می‌گویند که تمام گزاره‌های درست باید از میان گزاره‌های نوشته شده انتخاب شوند و هر ترکیبی هم ممکن است درست باشد. حتی ممکن است یک سوال ۴ گزاره داشته باشد که همه آن‌ها درست باشند و یا فقط یکی از آنها صحیح باشد. در هر حال حداقل یک گزینه صحیح وجود دارد.

۲-  استدلال کیفی و درک زبانی (Verbal Reasoning)

بخش درک زبانی یا Verbal آزمون GRE همان بخشی است که دانشجویان آن را به عنوان تست زبان می‌شناسند. در واقع این بخش توانایی‌های تحلیل کلامی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد. بخش verbal reasoning به دو قسمت سوالات جای‎خالی و متن تقسیم می‌شود:

بخش سوالات جای ‌خالی یا direct vocabulary questions شامل دو نوع سوال با نام‌های text completion و sentence equivalence است.

بخش متن‌ها یا reading که شامل دو زیرمجموعه درک مطلب یا همان reading comprehension و سوالات منطقی یا paragraph argument است.

۳- مهارت تحلیل نوشتاری (Analytical Writing Assessment)

بخش تحلیل نوشتاری یا AWA که با عنوان رایتینگ هم شناخته می‌شود، برای سنجش توانایی داوطلب در مهارت‌های زیر طراحی شده است:

  • بیان ایده‌های پیچیده به‌ شکلی واضح و موثر؛
  • بیان صحیح نظرات، ارزیابی‌ها و ادعاها و شواهد آن‌ها؛
  • طرح بحث به‌صورت متمركز و منسجم؛
  • داشتن تفکر انتقادی؛
  • توسعه نظر و ایده با ساختار و استدلال منطقی.

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه آزمون GRE جنرال در ایران ۲۰۵ دلار و هزینه آزمون GRE سابجکت ۱۵۰ دلار است. علاوه بر آن اگر پس از ثبت‌نام قصد تغییر تاریخ آزمون یا تغییر سنتر خود را داشته باشید باید ۵۰ دلار دیگر بپردازید. این مبلغ را می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های خدمات پرداخت دلاری و یا با تهیه ووچر پرداخت نمایید.

موسسه ETS به صورت رایگان نمره شما را به چهار دانشگاه ارسال می‌کند. (باید کد دانشگاه‌های مورد نظر خود را روی کاغذ یادداشت کرده و با خود به سنتر ببرید. (پس از پایان آزمون به شما اجازه داده می‌شود که از لاکر خود این کاغذ را بیاورید و کدها را در کامپیوتر وارد کنید.) پس از آن، برای هر گزارش نمره اضافی Additional Score Report (ASR) باید مبلغ ۲۷ دلار بپردازید.

برگزاری آزمون GRE در دانشگاه خاتم

دانشگاه خاتم یکی از معدود برگزارکنندگان آزمون GRE در ایران است که در بازه‌های زمانی مشخص میزبان متقاضیان این آزمون است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.