بازاریابی حسی یا همان neuromarketing چیست؟ + بررسی 2 کاربرد آن

بازاریابی حسی چه تاثیری می تواند در روند فروش ما و هم چنین تعامل مخاطبان ما داشته باشد؟ در این مقاله ما به بررسی تعریف نورومارکتینگ و همچنین کاربردهای آن در بخش های مختلف دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

کمپین‌های حسی زنده و به‌یادماندنی، باعث می‌شوند که پیام شما بدون پرت شدن حواس مخاطب به او برسد. اما این استراتژی دارای یک تعریف استاندارد نیست و اگر شما تازه‌وارد باشید ممکن است برای شما گیج‌کننده باشد. مثلاً شاید نتوانید در ابتدا پاسخ مناسبی برای سؤال‌های زیر پیدا کنید:

  • بازاریابی حسی چیست؟
  • آیا انواع مختلفی دارد؟
  • به‌طورکلی این نوع بازاریابی با بازاریابی سنتی و یا رویدادهای زنده چه تفاوتی دارد؟ 
  • چه موقع نیاز است تا از این نوع استراتژی بازاریابی به‌جای استراتژی‌های دیگر استفاده شود؟

تعریف اولیه Sensory marketing

بازاریابی حسی یا سنسوری مارکتینگ نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن مخاطبان به وسیله تجربیات مختلف، با برند تعامل و ارتباط برقرار می کنند. گاهی اوقات این استراتژی به عنوان “بازاریابی زنده” یا “تجربیات بازاریابی رخداد” نیز نامیده می‌شود.

ایده این استراتژی این است که یک “تاثیر ماندگار بر مخاطب” ایجاد شود. این کار مردم را تشویق میکند که این تجریبات را با دوستان خود چه از طریق آنلاین چه غیر آنلاین به اشتراک بگذارند.

حالا این تجربه میتونه تجربه شرکت در یک رخداد، قسمتی از یک رخداد و یا خیلی چیزای دیگه باشد. نکته ی مهم در این ایده بازاریابی این است که یک تجربه لذت بخش برای مخاطب ایجاد شود.

در واقع بازاریابی حسی یعنی همه چیز درباره ی تعامل مصرف کنندگان با تجربیات زنده.

این رویکرد بسیار مشابه همان رویکردی است که شما در هنگام تهیه و آماده سازی “تجربه رخداد” انجام داده اید.

کاربرد سنسوری مارکتینگ 

بازاریابی حسی می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. اما در فضای آنلاین نمی توان همه حواس را درگیر کرد. البته با جملات و تصاویر توصیفی می توانید تا حدودی حواس بویایی و چشایی را نیز درگیر کنید ام تنها حواس بینایی و شنوایی قابل تاثیرگذاری مستقیم هستند. در ادامه دو نمونه از کاربرد آنلاین سنسوری مارکتینگ را بررسی کرده ایم:

ایمیل مارکتینگ

 شاید بعید به نظر برسد، اما یکی از کاربرد های مهم سنسوری مارکتینگ می تواند در ایمیل مارکتینگ باشد. برای تمرکز بر حس بینایی مخاطبان می توانید در ایمیل های خود از تصویر، نمودار و اینفوگرافی استفاده کنید. همچنین در صورت ارسال خبرناممه ایمیلی، بهتر است تا خبرنامه شما طراحی منحصر به فرد و زیبایی داشته باشد. ایمیل های خود را از نظر بصری غنی کنید و تاثیر آن را در میزان نرخ تبدیل خود ببینید.

ویدئو مارکتینگ

دیگر کاربرد مهم بازاریابی حسی در ویدیو مارکتینگ است. محتوای ویدئویی به دلیل جذابیت و انتقال سریع مفاهیم تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان در مراحل مختلف قیف فروش دارد. به طور کلی در محتوای آنلاین، باید تمرکز ویژه ای بر حس بینایی مخاطب داشته باشید.

آیا واقعا لازم است که بازاریابی حسی را آزمایش کنید؟

چه موقع برند شما نیاز به تجربه این استراتژی دارد؟ این مورد بستگی به شما، اهدافتان، برنامه زمانی و منابعتان دارد.

بازاریابی حسی به شما این اجازه را میدهد که برند خودتان و یا اسپانسرهایتان را به سمت همگام سازی با مخاطبان و انسان ها پیش ببرید. این موضوع باعث ایجاد یک تجربه شیرین و لذت بخش در مخاطب و مصرف کننده شما می شود.

اگرچه این تجربیات در زندگی واقعی به صورت حضوری است. اما شما میتوانید برای تقویت تلاشهای خودتان از طریق کانال های مختلف به وسیله خلق محتوای جذاب و شبکه های اجتماعی با مخاطبان زندگی کنید.

کافی نیست که شما فقط به شرکت کنندگان خود یک جایزه بدهید. برای اینکه برند شما بسیار موفق تر باشد باید یک ترتیبی اتخاذ کنید که به صورت حضوری با مخاطبانتان در ارتباط باشید. ارتباط نزدیک با مخطبان باعث پیدا کردن نقص ها و پیشرفت آنها است. این مورد به شما، اسپانسرهای شما و موارد دیگر بستگی دارد.

شما برای اینکه یک ارتباط نزدیک با مخاطبانتان داشته باشید میتوانید از یک برند بزرگ تر کمک بگیرید.

نتیجه گیری

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم جلب‌توجه مخاطبان امروزی بسیار سخت‌تر از قبل شده است. در این شرایط بازاریابی حسی، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید برای دیده‌شدن و جلب‌توجه مخاطب، روی آن حساب کنید. سنسوری مارکتینگ جنبه انسانی به برند شما می‌دهد و باعث می‌شود که رابطه و تعاملی پایدار با مشتریان خود برقرار کنید. 

همکاری در فروش دایان افیلیت:

https://dayanaffiliate.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.