بازار کار مهندسی برق الکترونیک

با افزایش تقاضای جهانی برای محصولات الکترونیکی، از ماشین‌های لباسشویی هوشمند تا تلفن‌های همراه، حجم مشاغل حوزه الکترونیک در دهه گذشته افزایش‌یافته است. از دهه 1950، مهندسی الکترونیک به طور گسترده‌ای موردتوجه بوده و مهندسی الکترونیک هنوز یکی از مشاغل پرتقاضا در بازار امروز است.

کشورهایی که بیشترین تقاضا را برای مهندسی الکترونیک داشته‌اند و بازار کار مهندسی برق الکترونیک در آن‌ها بزرگ است، کشورهایی هستند که بیشترین میزان محصولات الکترونیک را تولید می‌کنند. طبق گزارش Investopedia، این کشورها شامل چین، هنگ‌کنگ و ایالات متحده هستند. در ایران نیز، بازار کار مهندسی برق الکترونیک همواره در حال بهبود بوده و مشاغل این حوزه افزایش‌یافته است.

تحصیل و مهارت در رشته مهندسی الکترونیک

باتوجه‌به تقاضای زیاد برای مهندسین الکترونیک و مهارت‌های الکترونیک، تحصیل در رشته الکترونیک یک سرمایه‌گذاری عالی است. داشتن مدرک مرتبط با مهندسی الکترونیک در بازار کار مهندسی برق الکترونیک به شما کمک فراوانی می‌کند، بنابراین ارزش آن را دارد که برای به‌دست‌آوردن شرایط مناسب زمان بگذارید و تحصیلات خود را به‌خوبی به پایان برسانید. البته، در کنار تحصیلات باید مهارت‌های لازم را نیز با گذراندن دوره‌های مختلف و کارآموزی در شرکت‌های مرتبط به دست آورید.

علاوه بر این، برای ورود به بازار کار، سایر مهارت‌های فردی هم مهم هستند. در واقع، همین مهارت‌های فردی یا نرم هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. این مهارت‌ها موجب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری می‌شود. در بخش بعدی، به بازار کار مهندسی برق الکترونیک و مشاغل و صنایع مهمی می‌پردازیم که مهندسان برق الکترونیک می‌توانند در آن‌ها مشغول به فعالیت شوند.

بازار کار مهندسی برق الکترونیک

شغل‌های متعددی در زمره مهندسی الکترونیک قرار می‌گیرند که از موقعیت‌های ابتدایی (که برای فارغ‌التحصیلان یا کسانی که مایل به ورود به رشته الکترونیک هستند مناسب است) تا سطح ارشد و پیشرفته وجود دارند. در اینجا برخی از عناوین شغلی مرتبط با الکترونیک را معرفی می‌کنیم:

  • سطح تازه‌کار: مهندس الکترونیک جوان، مهندس الکترونیک تازه فارغ‌التحصیل، کارآموز مهندسی الکترونیک
  • سطح متوسط: مهندس الکترونیک، تکنسین الکترونیک، مهندس برق الکترونیک
  • سطح ارشد: مهندس ارشد الکترونیک

البته این عناوین عمومی هستند و مهندسان الکترونیک با عناوین متفاوتی استخدام می‌شوند. یک مهندس برق الکترونیک با بازار کار متنوعی مواجه است و علاوه بر مهندسی و در خارج از آن نیز می‌تواند مشغول به کار شود. به عبارت بهتر، بازار کار مهندسی برق الکترونیک در طیف وسیعی از صنایع، از طراحی بردهای الکترونیکی گرفته تا آب و برق گسترده است. حتی شرکت‌های فناوری اطلاعات نیز بازار کار نسبتاً بزرگی برای مهندسان الکترونیک هستند. در ادامه، به طور خلاصه، حوزه‌های رایج بازار کار مهندسی برق الکترونیک را مرور می‌کنیم.

صنعت هوافضا که در آن روی فناوری‌های پیشرفته کار می‌شود و کنترل‌کننده‌های الکترونیکی توان بالا در سراسر بخش‌های تجاری آن صنعت معرفی می‌شود، بازار کار بزرگی برای مهندسان الکترونیک است. از سوی دیگر، بسیاری از افراد در این حوزه می‌توانند روی فناوری‌های جدید پیشرانه‌های هیبریدی/الکتریکی برای کاربرهای هوافضا کار کنند.

بخش مهمی از صنعت خودروسازی به الکترونیک اختصاص‌یافته است و بازار کار بزرگی برای مهندسان الکترونیک قدرت وجود دارد. مهندسان الکترونیک در این صنعت روی سیستم‌های مختلفی از جمله واحدهای کنترل موتور، نشانگرهای داشبورد، تهویه‌مطبوع، سیستم‌های ایمنی، سیستم‌های ترمز و سیستم‌های سرگرمی خودرو کار می‌کنند. مجموعه مهارت‌های مهندسان الکترونیک برای توسعه وسایل نقلیه خودران و برقی نیز موردنیاز است.

صنایع دفاعی در طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار، توسعه فرایندهای طراحی پیچیده و آزمایش محصولات پیچیده به مهندسان الکترونیک نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات برای محیط‌های عملیاتی هوا، دریا یا زمین مناسب هستند. فعالیت‌هایی که مهندسان برق الکترونیک می‌توانند در صنایع دفاعی انجام دهند، شامل طراحی مدار، ارزیابی رفتار تجهیزات، تشخیص خطا، ارزیابی فناوری‌ها و قطعات جدید، شبیه‌سازی و مدل‌سازی، و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است.

یک مهندس الکترونیک در بخش الکترونیک می‌تواند در شغل‌هایی مانند مهندسی طراحی (طراحی یک محصول یا قطعه قبل از راه‌اندازی) یا مهندسی محصول (پشتیبانی از یک محصول برای تمام عمر آن) کار کند. آن‌ها می‌توانند با تراشه‌ها، مدارهای مجتمع، قطعاتی مانند خازن‌ها و مقاومت‌ها و دستگاه‌هایی که از برق به‌عنوان بخشی از منبع انرژی خود استفاده می‌کنند، کار کنند.

بازار کار مهندسی برق الکترونیک در صنایع کالاهایمصرفی، معمولاً در یکی از دو حوزه تولید/مهندسی یا عملیات شبکه/تدارکات همواره در حال جذب مهندسان الکترونیک است. فارغ‌التحصیلان الکترونیک با گذراندن دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای خود، مهارت‌هایی را از سایر رشته‌ها کسب خواهند کرد که در این مورد به کار آن‌ها می‌آید.

صنایع دریایی نیز بازار کار مناسبی برای مهندسان برق الکترونیک هستند. مهندسان این صنعت معمولاً یا کشتی‌ها را اداره و نگهداری می‌کنند یا آن‌ها را طراحی می‌کنند و می‌سازند. یک مهندس الکترونیک در صنعت دریایی می‌تواند بر روی سیستم‌های راداری برای کشتی‌های جنگی یا سیستم‌های اتوماسیون پیچیده کار کند.

در صنعت مواد و فلزات نیز، مهندسان الکترونیک راهکارهای کنترل و ابزاردقیق را ارائه می‌کنند. فعالیت‌های مهندس الکترونیک در صنعت مواد و فلزات شامل تشخیص خطا، شبیه‌سازی و مدل‌سازی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است.

بازار کار مهندسی برق الکترونیک در صنعت تولید برق نیز وجود دارد و اغلب به طراحی، ساخت و نگهداری سیستم کنترل و ابزاردقیق مانند SCADA (کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها)، DCS (سیستم‌های کنترل توزیع‌شده)، ابزار، تلفن و شبکه‌های داده مربوط می‌شود.

یک مهندس الکترونیک در صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند فعال شود و در زمینه‌های مختلفی از جمله سیگنال‌دهی و روشنایی کار کند. کار مهندسان الکترونیک در صنعت حمل‌ونقل ریلی شامل ارائه مشخصات سیستم‌های توزیع برق، بررسی طرح‌ها و پاسخگویی به سؤالات فنی است.

در حوزه IT نیز مهندسان الکترونیک بازار کار بزرگی دارند و اغلب در شغل‌های فنی مرتبط با زیرساخت استخدام می‌شوند.

صنعت آموزش نیز همواره بازار کار مناسبی برای مهندسی الکترونیک بوده است. فارغ‌التحصیلان مهندسی الکترونیک می‌توانند به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها استخدام شوند یا در بخش خصوصی به‌عنوان مدرس فعالیت کنند.

حقوق و درآمد مهندسی برق الکترونیک

در میزان حقوق دریافتی در هر زمینه کاری، عوامل متعددی مانند تجربه، مهارت‌ها و صلاحیت‌ها، موقعیت مکانی و شرکت مؤثر هستند. بااین‌حال، برای ارائه یک نمای کلی از آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید، باید گفت که حقوق یک مهندس الکترونیک در مقایسه با کسانی با سابقه شغلی یکسان، معمولاً می‌تواند بالاتر از متوسط باشد. شغل‌های مهندسی الکترونیک شامل طراحی الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک نوری/فتونیک، تست محصولات الکترونیک، طراحی مکانیکی، ساخت/تولید، کیفیت/انطباق و ایمنی عملکردی می‌شود و دستمزد برای این موارد متفاوت است. اگر بخواهیم در سطح جهانی عددی را بیان کنیم، بر اساس IC Resources Salary Review سال ۲۰۲۰، در بریتانیا، یک فارغ‌التحصیل مهندسی برق الکترونیک می‌تواند بین 28000 تا 40000 پوند درآمد کسب کند و پس از 12 سال تجربه، این مبلغ به طور قابل‌توجهی به 55000 تا 75000 پوند افزایش دهد.

در ایران، البته آماری با دقت بالا وجود ندارد که نشان‌دهنده درآمد شغل‌های مهندسی الکترونیک باشد. هرچند می‌توان از آمار جهانی یا سایر کشورها و مقایسه آن‌ها با سایر شغل‌ها، متوجه سطح درآمد در این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.