راهنمای نورپردازی در فروشگاه ها و مراکز تجاری

روشنایی یک عامل مهم در ایجاد یک محیط خرید ایده آل است، محیطی که مشتریان را جذب می کند و به فضا هویت می بخشد. کمیت و کیفیت روشنایی، تصوری که در مورد کالا ایجاد می‌کند و تاثیری که بر ظاهر محیط فروشگاه می‌گذارد، همگی از عوامل یک طراحی نورپردازی موفق هستند. نور مناسب مشتریان را به داخل مغازه شما می کشاند و پس از ورود به فروشگاه آنها را راهنمایی می کند. اگر متوجه شدید که مشتریان به طور معمول از کالاها عبور می کنند و از گوشه های خاصی از فروشگاه غفلت می کنند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که وضعیت نورپردازی خود را اصلاح کنید. یک طراحی روشنایی ایده آل و موثر می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش داشته باشد.

یک فروشگاه پر نور با فضایی دعوت‌کننده بلافاصله باعث می‌شود مشتریان احساس راحتی کنند و در مدت زمان بیشتری به جستجوی محصولات مورد نظر خود بپردازند. چهار نوع نورپردازی برای فروشگاه وجود دارد: محیطی، تاکیدی، تزئینی و وظیفه. یک طرح روشنایی فروشگاهی مطلوب، از کنار هم قرار دادن صحیح این چهار نوع نورپردازی ایجاد می شود. ترکیب صحیح و متعادل انواع نور، محیط را به لحاظ کاربری، کارآمد و به لحاظ زیبایی شناسی، چشم نواز کرده و موجب ایجاد جذابیت بصری برای مخاطب می گردد.

  • نورپردازی محیطی

نورپردازی محیطی یا عمومی برای تامین نور یکنواخت در سراسر یک فضا استفاده می شود. هنگامی که مشتریان شما وارد فروشگاه می شوند، باید مطمئن شوید که فضا خوشایند است. این بدان معنا نیست که باید نورها را کم کنید یا فروشگاه را خیلی روشن کنید. اندازه فضا، ارتفاع سقف‌ها و میزان نور طبیعی تعیین می‌کنند که فروشگاه شما چقدر کم نور یا روشن باشد. استفاده از چراغ خطی با پخش نور یکنواخت در کنار چراغ های سقفی توکار می تواند روشنایی عمومی فروشگاه را تامین کند.

  • نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن یک منطقه خاص استفاده می شود تا مشتریان را به سمت محصول خاصی که می خواهید اولویت بندی کنید جلب کند. تمرکز خود را بر آخرین محصولات یا محصولاتی که در اولویت فروش هستند قرار دهید، و با نورپردازی هدفمندف آن ها را در معرض دید بیشتر قرار دهید. همچنین از نورپردازی تاکیدی در ویترین خود به عنوان راهی برای جلب توجه مشتریان بالقوه در حال عبور استفاده می کنند.

  • نورپردازی تزئینی

اگر به دنبال افزودن جذابیت و محیط به فروشگاه هستید، نورپردازی تزئینی را در نظر بگیرید. این نوع نورپردازی اغلب برای ایجاد روحیه و ایجاد فضایی منحصر به فرد استفاده می شود.

  • نورپردازی وظیفه

نورپردازی وظیفه نورهایی هستند که در قسمت هایی از فضا که به نور بیشتری نیاز دارند استفاده می شود. با نورپردازی وظیفه، نور متمرکزی را بر روی کار یا مناطق کاری خاص ارائه می کنید. نورپردازی وظیفه برای میزها و نمایش محصولات عالی است و به خریداران کمک می کند محصولات را به وضوح ببینند و تصمیم درستی بگیرند.

در ویدیوی زیر شما را به مشاهده فروشگاه کتاب بوک لند، که نورپردازی و تولید چراغ های آن توسط شرکت نورانه انجام شده است دعوت می نماییم:

دستورالعمل های طراحی روشنایی فروشگاه

در این مقاله، ما ده دستورالعمل طراحی روشنایی فروشگاه را برای بهینه سازی ظاهر فضای شما و تکمیل طراحی داخلی ارائه می کنیم:

1-ایجاد تعادل در روشنایی فروشگاه

روشنایی بی رویه برای نمایش محصولات در یک محیط خرید مناسب نیست. اما یک طراحی مناسب روشنایی با ایجاد تعادل بین نور عمومی محیط و نورهای تاکیدی ، محصولات یا مناطق مختلف فروشگاه را برجسته می کند و نظر مشتری را بر کالا جلب می کند. نورپردازی تاکیدی با قرارگیری استراتژیک می تواند به جلب توجه به محصولات خاص کمک کند، در حالی که نور محیطی می تواند حال و هوای کلی ایجاد کند که باعث می شود خریداران در فضا احساس راحتی کنند.

همچنین ایجاد یک طرح روشنایی متعادل برای یک فروشگاه، فضایی دعوت کننده ایجاد می کند و زمان حضور مشتریان را افزایش می دهد. فروشگاه‌هایی که خیلی روشن است یا از دمای رنگ‌های متضاد زیادی استفاده می‌کند، می‌تواند حواس خریدار را تحت تأثیر قرار دهد و تمرکز او را برای درک بهتر کالا از بین ببرد.

2-با نورپردازی محیطی، فضای راحت ایجاد کنید

همانطور که نورپردازی تاکیدی می تواند جذاب باشد، اما اگر همه چیز را با نور برجسته کنید، دیگر نظر مشتری به کالای خاصی جلب نمی شود. پس سعی کنید با استفاده از نور محیطی، فضا را روشن کنید و کالاهای با اهمیت را با نور تاکیدی برجسته کنید.

نور محیطی در یک فروشگاه باید به اندازه کافی باشد تا محصولات را روشن کند و در عین حال فضایی راحت را فراهم کند. نه باید رنگ ها را از بین ببرد و نه باعث شود اقلام خیلی تیره یا کدر به نظر برسند.

3-در نورپردازی فروشگاه به بافت توجه کنید

نوع بافت سقف و دیوار، نقش مهمی در طراحی نورپردازی فروشگاه ایفا می کند و جذابیت بصری ایجاد می کند.

به عنوان مثال، هنگام انتخاب متریال برای سقف فروشگاه خود، از سطوح براق یا روکش های تیره، که نور سقف را منعکس می کنند، خودداری کنید. زیرا می توانند باعث ایجاد حواس پرتی و یا منحرف کننده بصری باشند. در عوض، از سطوح مات استفاده کنید، که به پخش نور و ایجاد یک محیط گرم در سراسر فضا کمک می کند.

علاوه بر این، از بافت ها می توان برای افزودن بعد در محصولات استفاده کرد. هنگامی که نور پراکنده تر باشد، بافت جسمی که روشن می شود کمتر برجسته می شود. از سوی دیگر، هنگامی که از نور جهت دار (هدفمند) استفاده می کنید، سایه ها بیشتر و در نتیجه بافت جسم بیشتر نمایان می شود.

4-از رنگ نور مناسب، انعکاس و کنتراست استفاده کنید

در نورپردازی یک فضای فروشگاهی عناصر رنگ نور، انعکاس و کنتراست، بر نمایش هر چه بهتر کالا و رضایتمندی مشتری بسیار تاثیر گذار است.

رنگ نور: نور یک عامل کلیدی در نمایش فروشگاه است. نه تنها ظاهر و جذابیت کالا را افزایش می دهد، بلکه بر احساس خود فضا نیز تأثیر می گذارد. انتخاب رنگ نور مناسب، که با K (کلوین) اندازه گیری می شود، در یک فضای فروشگاهی ضروری است. رنگ نور می تواند محیطی گرم یا سرد ایجاد کند و بر نحوه نمایش محصولات تأثیر بگذارد.

انعکاس: تابش خیره کننده و انعکاس، برای روشنایی فروشگاه می تواند مفید و یا مضر باشد. در صورت استفاده صحیح می تواند چشم را به سمت کالا جذب کند، اما در صورت استفاده نادرست باعث خیرگی و آزار می شود.

کنتراست: یک فروشگاه بسیار روشن موثرترین راه حل روشنایی نیست. استفاده از کنتراست برای برجسته کردن کالاها و مناطق مختلف فضا، به مشتریان کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشند و توجه را به کالاهای برجسته جلب می کند.

5-از چراغ های LED هوشمند برای فروشگاه استفاده کنید

چراغ های LED بهترین انتخاب ها برای نورپردازی فروشگاه است، به این دلیل که اکثر الزامات فنی روشنایی فروشگاه ها را برآورده می کند. چراغ های LED از نظر انرژی کارآمد، ماندگار و قابل تنظیم است و در مقایسه با لامپ‌های سنتی کارایی و بازده نوری بالاتری دارند: عمر چراغ های LED شرکت نورانه حدود 50000 می باشد، برخلاف لامپ‌های رشته‌ای که حدود 2000 ساعت دوام می‌آورند.

سیستم های روشنایی هوشمند نوع پیشرفته ای از سیستم های روشنایی هستند که از چراغ های LED استفاده می کنند. با تنظیم شدت نور و دمای رنگ این امکان را برای شما فراهم می کند تا فضایی ایجاد کنید که مشتریان را به سمت خود بکشاند و آنها را تشویق به ماندن کند.

سیستم‌های روشنایی هوشمند را می‌توان برای کنترل، نظارت و تنظیم سطوح روشنایی با توجه به فصل یا زمان روز یا تمرکز نور بر روی محصولات یا مناطق خاص در فروشگاه برنامه‌ریزی کرد. آنها همچنین می توانند به طور خودکار چراغ ها را در مواقعی که نیازی ندارند خاموش کنند، که می تواند در مقایسه با سیستم هایی که از کنترل های دستی استفاده می کنند، تا 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

6-هنگام تغییر چیدمان محصولات، نور را تغییر دهید

اگر چیدمان محصولات و کالاهای شما در حال تغییر است، بهتر است از سیستم روشنایی انعطاف پذیر استفاده کنید که قابل تغییر نیز باشد. چراغ مگنتی با امکان جابجایی می تواند ایده خوبی باشد، چرا که در هر زمان و به آسانی می توانید چراغ ها را جابجا کنید و نورپردازی را تغییر دهید.

7-اعتماد و احساسات مثبت را با روشنایی ایجاد کنید

هنگامی که صحبت از ایجاد اعتماد می شود، نورپردازی باید محصولات را به وضوح و دقیق نشان دهد تا مشتریان بتوانند رنگ ها و کیفیت را در بالاترین حد خود ببینند. اجازه دادن به خریداران برای دیدن کالا در بهترین حالت یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتماد و به دست آوردن مشتریان بیشتر است. اینجاست که مفهوم شاخص رندر رنگ یا CRI اهمیت پیدا می کند. CRI توانایی نور در آشکار کردن رنگ واقعی یک جسم را اندازه گیری می کند. چراغ‌های با درجه‌بندی CRI 80 یا بالاتر، رنگ‌ها را در واقعی ترین حالت خود نشان می دهند.

8-با نورپردازی، به مسیریابی کمک کنید و مشتریان را راهنمایی کنید

هنگامی که مشتریان وارد فروشگاه می شوند، نورپردازی باید هدایت آنها را در اطراف فضا انجام دهد. روشنایی بالای سر به عنوان راهنمای اصلی راهروها عمل می کند، و نورپردازی تاکیدی که بر روی محصولات متمرکز شده است، توجه خریداران را به خود جلب می کند.

مردم به طور طبیعی به سمت مناطق روشن و پر نور کشیده می شوند. بنابراین اگر تاکید بر روی کالا باشد، مشتریان را وادار به توجه، و خرید می کند. همچنین اگر فروشگاه شما دارای راهروها، اتاق ها یا سطوح متعدد باشد، مشتریان به ناچار در یافتن مسیر خود با مشکل مواجه خواهند شد. استفاده از چراغ خطی توکار در سقف یا دیوار، یک راهکار خوب برای مسیریابی و راهنمایی مشتریان به هدف مورد نظر است.

9-از نورپردازی عمودی استفاده کنید

نور را روی سطوح عمودی، مانند دیوارها متمرکز کنید. نورپردازی از این طریق به افزایش حس عمق در فضای فروشگاه شما کمک می کند. این حس فضایی سبک و دلپذیر را به مشتری القا می کند.

10-کاهش مصرف انرژی را در نورپردازی در نظر بگیرید

از نورپردازی کم مصرف که انرژی کمتری نسبت به روشنایی سنتی مصرف می کند و به کاهش هزینه های انرژی در درازمدت کمک می کند، استفاده کنید. چراغ های LED بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف هستند و با اتصال به سیستم روشنایی هوشمند می توانند عملکرد بهتری در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

نورپردازی بخش های مختلف فروشگاه

در هر فروشگاه فضاهای مختلفی وجود دارد: ویترین، قفسه‌ها، راهرو ها، میزهای کالا، اتاق پرو، … . از این نظر، در طراحی روشنایی یک فروشگاه علاوه بر تامین نور عمومی فضا، باید کاربری هر منطقه نیز در نظر گرفته شود، چون هر منطقه به نور خاص خود نیاز دارد.

ویترین:

ویترین  در هر فروشگاه اولین نقطه ارتباط با مشتری است، اولین تاثیر را روی مشتری ایجاد می کند و باعث جذب مشتری به داخل فروشگاه می گردد. در ویترین فروشگاه ها استفاده از چراغ ریلی و اسپات لایت ها برای نورپردازی تاکیدی و برجسته کردن شکل و بافت محصولات نمایش داده شده رایج است.

قفسه ها:

قفسه ها یکی از مناطق فروشگاهی است که نورپردازی در آن بیشترین اهمیت را دارد و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، زیرا پس از ورود به فروشگاه، توجه مشتری به محصولات موجود در قفسه ها بسیار مهم است. بنابراین، برای قفسه ها بهتر است از چراغ های LED اسپات با نور سفید روشن استفاده کنید. 

میزهای کالا:

میز های کالا، محل قرارگیری کالاهای با اهمیت و یا کالاهای دارای تخفیف در هر فروشگاه هستند. برای نورپردازی این ناحیه بهتر است از چراغ های وظیفه و یا چراغ خطی آویز استفاده کنید.

اتاق های پرو:

اتاق پرو یک فضای تعیین کننده برای خرید است، بنابراین ایجاد فضایی دلپذیر و جذاب در این ناحیه بسیار مهم است و نور باید رضایتمندی را در مشتری ایجاد کند. نور ملایم و پراکنده با منابع غیرمستقیم (یعنی بدون سایه های نامطلوب)، روشنایی مطلوبی فراهم می کند، و ظاهر خریدار را تحسین می کند. برای این کار از چراغ هایی در کناره های آینه استفاده کنید. این نوع نور به کاهش سایه های ناشی از چراغ های بالای سر کمک می کند. و اگر بخواهیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم، می توان از سنسورهای حرکتی استفاده کرد تا نور فقط زمانی روشن شود که شخصی در داخل اتاق باشد.

نورپردازی مراکز تجاری

مراکز تجاری و خرید به مراکز تفریحی همه جانبه تبدیل شده اند. افرادی که به مراکز خرید مدرن می‌روند انتظار دارند که مناطق راحتی را در مرکز خرید پیدا کنند که در آن بتوانند از قهوه لذت ببرند، در یک رستوران غذا بخورند، لحظاتی استراحت کنند، و همچنین مغازه مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین اپراتورهای فروشگاه‌ها و کافه‌ها به طراحی جذاب محل‌ها و فضاهای فروش خود اهمیت زیادی می‌دهند، زیرا می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که بازدیدکنندگان مشتاق ورود به داخل، مدتی ماندن و بازگشت دوباره هستند. از این نظر، نورپردازی خوب کاملا ضروری است. 

قبل از طراحی روشنایی در یک مرکز تجاری، مهم است که چیدمان و هدف مناطق مختلف را درک کنید. هر منطقه، مانند ورودی، راهروها، مغازه ها، فودکورت ها و فضاهای مشترک، نیازمند استراتژی های طراحی نور خاص برای بهینه سازی دید و محیط است.

1. روشنایی ورودی

ورودی یک مرکز تجاری اولین تصور را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند و طراحی نورپردازی که فورا توجه را به خود جلب می کند و فضایی دلپذیر را ایجاد می کند بسیار مهم است. استفاده از منابع روشنایی LED می تواند به برجسته کردن ویژگی های معماری و ایجاد یک تجربه بصری چشمگیر کمک کند.

2. روشنایی راهرو و کریدور

راهروها در مراکز تجاری به روشنایی ثابت و یکنواخت نیاز دارند تا از حرکت ایمن و راحت برای بازدیدکنندگان اطمینان حاصل شود. نصب چراغ های LED خطی با دمای رنگ مناسب در امتداد این مناطق به ایجاد یک تجربه بصری جذاب و حفظ عملکرد کمک می کند.

3. نورپردازی مغازه ها

نورپردازی در مغازه های داخل مرکز تجاری نقش بسزایی در برجسته سازی محصولات و ایجاد فضایی جذاب برای مشتریان دارد. از چراغ ریلی می توان برای تأکید بر کالاها استفاده کرد، در حالی که از نورپردازی عمومی با دیمرهای قابل تنظیم می توان برای ایجاد حالات مختلف در مغازه استفاده کرد.

4. فود کورت و نورپردازی فضای مشترک

نورپردازی در فودکورت ها و فضاهای مشترک باید به گونه ای طراحی شود که فضایی آرام و لذت بخش ایجاد کند. استفاده از چراغ‌های آویز، چراغ‌های پنل یا چراغ‌های توکار با دمای رنگ گرم می‌تواند به ایجاد محیطی دنج کمک کند.

5. پارکینگ

یکی دیگر از مناطق بسیار مهم مراکز خرید و تجاری، پارکینگ است. داشتن نور کافی برای پارکینگ‌ها مهم است. ورودی‌ها، گذرگاه‌ها و مکان‌های عمومی نیز باید روشن باشند، و دسترسی به آن منطقه باید آسان و برای تردد در آن ایمن باشد.

جمع بندی:

نورپردازی در همه فضاها ضروری است اما در فروشگاه از اهمیت ویژه برخوردار است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که مشتریان بیایند و در یک محیط کسل کننده خرید کنند. مشتریان انتظار دارند قبل از تصمیم گیری به جزئیات کوچک نگاه کنند، که تنها در صورت وجود نور کافی امکان پذیر است. یک فروشگاه با طراحی روشنایی کارآمد، مشتریان را به داخل جذب می کند و به آنها اجازه می دهد تا محصولات را با جزئیات نگاه کنند. همچنین باعث ایجاد اعتماد در مشتریان می شود زیرا نشان می دهد فروشگاه چیزی برای پنهان کردن در محصولات خود ندارد. نورپردازی مناسب همچنین محیط آرامش بخشی را ایجاد می کند که باعث می شود مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه بگذرانند و باعث فروش بیشتر می گردد.

منبع: شرکت نورانه، تولید کننده چراغ های روشنایی LED با قطعات اروپایی و 5 سال گارانتی، با 50 سال تجربه.

وبسایت: https://nooraneh.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. mahdi می گوید

    مقاله بسیار مفید و راهنمای کاربردی در نورپردازی بود. سوالات زیادی داشتم و توانستم در این مقاله به جواب های خودم برسم.
    ممنون از عوامل شرکت نورانه و سایت تکاستاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.