سیستم تلفن ویپ (VoIP) چیست؟

با ظهور سیستم تلفنی ویپ (VoIP)، ارتباطات شکل دیگری به خود گرفت و بسیاری از صنایع را دستخوش تحول کرد. در توصیف VoIP همین جمله کافی است که آینده VoIP در سال 2023، بروزترین تکنولوژی مرکز تماس در دنیاست. بسیاری از بزرگترین و مهم‌ترین شرکت‌های دنیا برای مدیریت مرکز تلفن خود، اقدام به نصب و راه اندازی مرکز تماس بر اساس فناوری ویپ (VoIP) کرده‌اند. در این مقاله با توجه به اهمیت چنین موضوع سعی کرده‌ایم به سوالات شما در خصوص اینکه تلفن VoIP چیست و چگونه کار می‌کند پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

VoIP چیست؟

VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است، یعنی انتقال صدا از طریق اینترنت. در این فناوری، افراد و شرکت ها به جای سیم کشی تلفنی، از اتصال شبکه داخلی یا  اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. با نصب و راه اندازی VoIP، دیگر نیازی به تجهیزات و سخت افزارهای اضافی ندارید؛ زیرا با اتصال به اینترنت از هرجایی که هستید، می‌توانید تماس برقرار کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید تلفن ویپ چیست، باید بگوییم تلفن ویپ تکنولوژی است که هم برای مشاغل و هم برای مشتریان مفید است؛ زیرا افراد می‌توانند به راحتی، حتی خارج از مرزها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدون اینکه هزینه اضافه‌تر پرداخت کنند.

VoIP چگونه کار می‌کند؟

فناوری ویپ (VoIP) به شکلی طراحی و تدوین شده است که صدای آنالوگ را به صفر و یک تبدیل و به صورت دیجیتال در بستر شبکه منتقل کند. به عبارت دیگر صدا توسط فناوری VoIP به یک ساختار دیجیتال تبدیل می‌شود و پس از آن اطلاعات و داده‌ها در شبکه به سرور ویپ انتقال می‌یابد. سامانه VoIP هم پس از تشخیص تماس ورودی و خروجی سازمان، این اطلاعات را به مبدل ویپ یا تلفن شما ارسال می‌کند.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که فناوری VoIP از زیرساخت شبکه کامپیوترهای شما برای انتقال صدا استفاده می‌کند. حال ممکن است این شبکه شبکه اینترنت یا شبکه داخلی (LAN) شرکت شما باشد. همین موضوع باعث شده است که یک سامانه مدیریت مرکز تلفن ویپ تحول گسترده‌ای در حوزه فناوری ارتباطات ایجاد کند و جایگزین سانترال‌های قدیمی شود.

چه تجهیزاتی برای استفاده از فناوری VoIP نیاز است؟

قبل از هر چیزی، برای نصب و راه اندازی مرکز تلفن VoIP و استفاده از فناوری ویپ، نیاز به زیرساخت شبکه با پهنای باند مناسب دارید تا صدا در بستر آن منتقل شود. البته این شبکه مورد نیاز می‌تواند همان شبکه فعلی کامپیوترهای شما باشد و نیازی به هزینه مازاد برای ایجاد زیرساخت مجزا نخواهید داشت.

نکته‌ی دیگری که در خصوص نرم افزار ویپ (VoIP) و ساختار آن باید به آن توجه کرد، خطوط مخابراتی لازم برای استفاده از فناوری ویپ است. یک سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ ایده‌آل باید از تمام خطوط مخابراتی پشتیبانی کند تا شما احتیاجی به تهیه یک خط خاص برای استفاده از فناوری VoIP نداشته باشید.

مزایای VoIP

برای اینکه پاسخ کامل‎‌تری به سوال “VoIP (ویپ) یعنی چه؟” بدهیم، بهتر است نگاهی به مزایا و ویژگی‌های مرکز تلفن VoIP بیاندازیم. فناوری ویپ باعث شده است که نسل جدید سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ مورد استقبال سازمان‌ها و شرکت‌ها قرا گیرد. دلیل این استقبال همین ویژگی‌ها و کاربردهای وسیع سیستم‌های مبتی بر فناوری VoIP است که می‌خواهیم به آن‌ها اشاره کنیم. برای اینکه به بهترین شکل متوجه شویم که VoIP چیست، هر یک از این موارد را به صورت خلاصه مرور خواهیم کرد.

عدم محدودیت جغرافیایی 

اصولا یک سیستم نرم افزاری VoIP به دلیل اینکه بر بستر شبکه طراحی شده است، محدودیت‌های جغرافیایی معمول را نخواهد داشت. یعنی شما می‌توانید خارج از شرکت تنها با استفاده از تلفن همراه خود یا لپ‌تاپ شخصی‌تان به سیستم متصل شوید و به تماس‌ها پاسخ دهید. چنین موضوعی کار افراد دورکار را بسیار آسان می‌کند. همچنین همین موضوع نظارت بر تیم‌های دورکار را هم برای مدیران فراهم می‌کند.

انعطاف و توسعه‌پذیری نامحدود VoIP 

قابلیت توسعه‌پذیری نامحدود مرکز تلفن به کمک فناوری ویپ است. فناوری VoIP این امکان را به شما می‌دهد که بدون هزینه اضافی مجموعه خود را گسترش دهید. به عنوان مثال تعداد پرسنل شرکت شما در مدتی کوتاه چندین برابر شده است. در این شرایط تنها چیزی که لازم است پرسنل شما داشته باشند، یک لپ‌تاپ  و هدست است تا بتوانند از سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ استفاده کنند.

هزینه راه‌اندازی و نگهداری پایین فناوری VoIP

وقتی که صحبت از مزایای VoIPمی‌شود، طبیعتا مسائل مالی هم مورد پرسش قرار می‌گیرد. طبق آمار،شرکت هایی که از فناوری   VoIP  استفاده می‌کنند، 50 تا 75 درصد در هزینه ها صرفه جویی می‌کنند. که به دلیل هزینه راه‌اندازی پایین تلفن ویپ و نیز ارتباطات کم هزینه آن است. این سامانه‌ها چون بر پایه فناوری ویپ ساخته می‌شوند، برای راه‌اندازی نیازی به سیم‌کشی مجزا و تجهیزات اضافی نخواهند داشت.

ارتباط نامحدود بین شعب با استفاده از فناوری VoIP

از دیگر ویژگی‌هایی که دانستن آن ما را با فناوری VoIP بیشتر آشنا می‌کند،توانایی ایجاد یک ارتباط گسترده است. سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تمام شعب و واحدهای مختلف سازمان خود را با هم مرتبط سازید. شما با این کار تمام شعب خود را به طور یکپارچه مدیریت خواهید کرد و تمامی پرسنل می توانند با یکدیگر تماس رایگان برقرار کنند.

قابلیت نظارت VoIP بر مرکز تماس

فناوری ویپ این ویژگی را برای شما فراهم می‌کند تا به صورت دقیق بر تمام رویدادهای مرکز تماس خود نظارت داشته باشید. اصولا تمام داده‌هایی که به کمک سامانه مدیریت مرکز تماس ویپ به دست می‌آورید به صورت آماری و البته دقیق خواهند بود.

معایب و محدودیت های VoIP

استقاده از سامانه ویپ در کنار مزایای زیاد، دارای معایب و محدودیت هایی نیز است. از جمله این معایب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وابستگی به برق
  • حملات اینترنتی
  • عدم سازگاری با همه دستگاه ها

الوویپ؛ ارائه دهنده خدمات VoIP

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که VoIP چیست و فناوری ویپ چگونه کار می‌کند. همچنین به این نکته اشاره کردیم که سامانه مدیریت مرکز تلفن ویپ چه مزایا و قابلیت‌هایی را برای شما فراهم می‌کند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه مدیریت مرکز تماس الوویپ عبارت است از: مدیریت پرسنل دورکار، انعطاف و توسعه‌پذیری نامحدود، هزینه راه‌اندازی پایین، ارتباط رایگان و نامحدود بین شعب، داشبورد های آنلاین و گزارشات دقیق

ما سعی کردیم هر یک از این ویژگی‌ها را به صورت خلاصه بررسی کنیم تا پاسخ دقیقی به سوال “VoIP چیست؟” داده باشیم. آیا تاکنون برای مرکز تماس کسب و کار خود از نرم افزار VoIP استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

برگرفته از: https://alovoip.ir/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.