مجازی سازی با استفاده از سرور

مجازی سازی، یکی از شیوه‌های نوین و ماهرانه مدیریت کردن منابع شبکه و سرورServer) ) می‌باشد. در این بخش ما به مبحث مجازی سازی، پرداخته و قصد داریم شما را با مطالبی نظیر آشنایی با سرور و انواع آن، نحوه مجازی سازی با استفاده از سرور و زیروکلاینت‌ها در شبکه آشنا کنیم.

مجازی سازی چیست؟​

مجازی سازی یکی از مطالب اخیر و موثر است که در بحث اداره کردن منابع سرور و یا منابع شبکه ارائه می‌شود. به عبارتی، مجازی سازی به معنای ساخت یک نسخه مجازی از یک شی واقعی می‌باشد. شما می‌توانید از هر قسمت سرور چه نرم افزار و چه سخت افزار یک نسخه مجازی آماده کنید و یا یک شبکه اینترنتی را مجازی سازی کنید.

تقسیم بندی انواع مجازی سازی

فناوری مجازی سازی در بسیاری از موارد امکان بهره‌وری دارد. بنابراین انواع مختلفی از مجازی سازی وجود دارد که عبارتند از:

  1. مجازی سازی سرور (Server Virtualization)  
  2. مجازی سازی شبکه    (Network Virtualization) 
  3. فناوری مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization)

مجازی سازی سرور (Server Virtualization)

بیشتر دیتاسنترهای نوین و توسعه یافته در جهان به دلیل کاهش هزینه‌های تمام شده یک سرور، از تکنولوژی مجازی سازی (Virtualization) بهره می‌گیرند. با استفاده از مجازی سازی این امکان فراهم می‌شود تا شرکت‌ها و ارگان‌ها مدیریت بهتری روی دیتاسنتر خود داشته باشند.

سرور چیست؟

سرور (server)، یک برنامه و یا یک دستگاه کامپیوتری قدرتمند، با منابع بالا است. به طور کلی سرور ها، سیستم هایی هستند که همیشه روشن و دردسترس میباشند و وظیفه سرویس دهی، ارائه منابع و اطلاعات، خدمات و برنامه ها از طریق شبکه به کامپیوتر ها و یا سیستم های دیگر مثل کلاینت ها (سیستم هایی که از سرور خدمات دریافت می کنند.) را بر عهده دارند. این نرم افزار، بر اساس نیاز مشتریان(کلاینت) خدمات مختلفی را ارائه می دهد.

انواع سرورها و کاربرد آن‌ها

در مبحث فناوری، یک سرور می‌تواند به مشتری‌های (کلاینت) متعددی خدمات ارائه دهد و در مقابل، مشتری‌ها (کلاینت) نیز می‌توانند از چندین سرور، خدمات بگیرند. سرورها انواع مختلفی دارند و با توجه به خواسته کاربران در سه دسته (سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی) تقسیم بندی می‌شوند.

سرور اشتراکی

در سرورهای اشتراکی منابع سرور، که شامل: پردازنده(CPU)، فضای ذخیره سازی، پهنای باند، دیتابیس، ایمیل‌ها و… می‌باشند، در اختیار کاربران(کلاینت) مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. به عبارتی، سرورهای اشتراکی استفاده همزمان چندین وب سایت از یک سرور را فراهم می‌کنند.

سرورهای مجازی (Virtual Private Server)

سرور مجازی یا VPS، سروری است که از بخش بندی کردن یک سرور اختصاصی ایجاد می‌شود؛ و این تجزیه و یا بخش بندی با استفاده از مجازی ساز KVM و یا Vmware انجام می‌شود و بخشی از منابع سرور اختصاصی اصلی به سرور مجازی اختصاص داده می‌شود. سرورهای مجازی به صورت جداگانه فعالیت دارند و عملکرد هر سرور به سرور مجازی دیگر مربوط نمی‌شود.

مزایای استفاده از سرور مجازی عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن نسبت به سرور اختصاصی
  • امکان ارتقا منابع در هر زمان
  • پشتیبانی همزمان از نرم افزارهای جدید و قدیمی
  • کنترل سریع‌تر منابع
  • بالا بودن پهنای باند
  • امنیت بالاتر نسبت به فضاهای اشتراکی
  • در اختیار داشتن IP اختصاصی و معتبر
  • امکان دسترسی به Root 
  • و…

سرور اختصاصی

در سرورهای اختصاصی، کاربر یک سرور را به طور اختصاصی اجاره می‌کند به طوری که دسترسی کامل به سرور(ها) را دارد. در این روش پهنای باند قابل توجهی و هارد دیسک سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برخی از مزایای سرور اختصاصی عبارتند از: 

  • سرعت بالای عملکرد
  • امنیت بالا
  • امکان ایفای Raid های سخت افزاری و نرم افزاری
  • پشتیبانی فوق العاده
  • انعطاف پذیری بالا نسبت به سرور اشتراکی
  • قابلیت توسعه سخت افزار داخلی
  • و…

مجازی سازی شبکه (Network Virtualization)

در شبکه نیز فناوری مجازی‌ سازی استفاده می‌شود و می‌تواند برای اداره و نگهداری یک شبکه کاربرد داشته باشد. اگر منابع موجود در یک شبکه، بتواند چندین شبکه به صورت مجازی ایجاد کند که با استفاده از زیرساخت‌های نرم افزاری باهم در ارتباط باشند تا اطلاعات مورد نیاز را منتقل کنند، در این صورت می‌گوییم یک شبکه مجازی سازی ایجاد شد. 

فواید مجازی سازی شبکه

مزایای مجازی سازی:

  • در مجازی سازی شبکه، دشواری‌های سیستم‌ها، فضای مورد استفاده و فضای سخت افزاری کاهش می‌یابد؛ و کاهش هزینه‌های جاری مثل  تامین برق، هزینه نگهداری، تامین (UPS) و … را در پی خواهد داشت.
  • قابلیت عیب یابی شبکه، به دلیل تقسیم بندی منابع به بخش‌های مختلف آسان می‌شود. به عبارتی اگر مشکلی برای شبکه به وجود بیاید بدون اینکه بخش‌های مجازی دیگر دچار اختلال شوند می‌توان به راحتی مشکلات را شناسایی کرد.
  • هنگامی که شبکه مجازی سازی می‌شود، ماشین‌های مجازی در یک محیط ایزوله قرار دارند و چون ماشین مجازی مستقل از سایر ماشین‌های مجازی موجود در شبکه کار می‌کند سبب افزایش امنیت سایر قسمت‌ها می‌شود.
  • در مجازی سازی تاثیر برنامه‌های کاربردی بر روی یکدیگر کاهش می‌یابد و از کندی سیستم‌ها پیشگیری می‌کند.

فناوری مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) 

در مجازی سازی دسکتاپ، یک سرور شامل چندین دسکتاپ مجازی متفاوت می‌باشد که اشخاص دیگر با استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ و …با توجه به نیازشان به دسکتاپ‌ها متصل می‌شوند و عملیات خود را انجام می‌دهند.

چرا از مجازی سازی دسکتاپ استفاده کنیم؟

تصور کنید تعداد زیادی رایانه داریم که روی هر کدام یک سیستم عامل و محیط دسکتاپ نصب و در حال اجرا می‌باشد. فرایند به روز رسانی و نگهداری سیستم عامل‌های موجود بر روی کامپیوترهای مختلف بسیار دشوار می‌باشد. همچنین به دلیل بررسی و چک کردن هر کامپیوتر زمانبر می‌باشد.

بهترین مدل و برند برای خرید سرور

حال که با مفاهیم و عبارات (مجازی سازی، تقسیم بندی انواع مجازی سازی، سرور و انواع آن) آشنا شدیم؛ شاید این سوال در ذهن شما باشد که برای مجازی سازی سرور چه برند و مدلی را خریداری کنیم؟ آیا یک برند معروف و معتبر را انتخاب کنیم و یا یک برند نامعتبر ؟ کدام برند از کیفیت بالاتری برخوردار اسـت؟

خوشبختانه در بازار فروش سرورها، مدل‌ها و برندهای خوبی فعالیت دارند به طوری که در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردارند. از این جهت مشتریان می‌توانند با خیال آسوده و بدون نگرانی کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

تیم ما با پژوهش و تحقیقات از مشاورین متخصص شما را با دو برند معتبر (سرور اچ پی HP TM200 Base و سرور اچ پی (HP TM200 Enterprise از سرور اچ پی آشنا می‌کند.

سرور اچ پی HP TM200 Enterprise/Base))

یکی از پر قدرت‌ترین و محبوب‌ترین برندها در تولید خدمات و تجهیزات کامپیوتری، در جهان برند اچ پی(hp) می‌باشد. سرور اچ پی TM200 Base و  سرور HP TM200 Enterprise از بهترین محصولات شرکت اچ پی می‌باشند. از جمله ویژگی‌های این دو محصول می‌توان به حافظه رم DDR4 و پشتیبانی تا 64 گیگابایت و فرکانس 2400 مگاهرتز، سرعت بسیار بالا به کمک هارد پرسرعت SSD M.2 NVMe، مجهز به 2 پورت شبکه سیمی پرسرعت 1000Mbps، دارای پورت ILO، جنس بدنه فلزی، سبک و مستحکم، رنگ متالیک، امکان کارکرد 24 ساعته، دارای 3 درگاه 3.0 USB و یک درگاه USB 2.0 و… اشاره کرد.

تنها تفاوت این دو سرور اچ پی در پردازنده مرکزی می‌باشد. در سرور اچ پی HP TM200 Enterprise پردازنده مرکزی اینتل زئون 8 هسته‌ای D-1537 با فرکانس 2.30 گیگاهرتز با 12 مگابایت حافظه کش می‌باشد در صورتی که در سرور اچ پی HP TM200 Base پردازنده مرکزی اینتل زئون 4 هسته‌ای D-1518 با فرکانس 2.20 گیگاهرتز با 6 مگابایت حافظه کش می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.