نکات مهم و ضروری هنگام خرید سرور hp (از نظر کاربران)

سرور اچ پی، یک سیستم کامپیوتری قدرتمند است که برای ارائه خدمات وب، ذخیره‌سازی داده‌ها، اجرای برنامه‌ها و اشتراک‌گذاری منابع در شبکه استفاده می‌شود. سرورهای اچ پی نقش مرکزی در عملکرد شبکه‌های کامپیوتری داشته و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا منابع موردنیاز کلاینت‌ها را تامین کرده یا در زمینه پیاده‌سازی زیرساخت‌های مجازی مورد استفاده قرار بگیرند.

سرورهای اچ پی نقش میزبان را برای برنامه‌ها و خدمات مختلف شبکه بر عهده دارند. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد تا از سرورهای ایستاده اچ پی در ارتباط با وب سرور وب (Web Server) استفاده کنیم و به شرکت‌ها خدمات میزبانی ارائه کنیم. همچنین، شرکت‌ها می‌توانند از سرورهای رک‌مونت اچ پی مثل مدل‌های dl380 gen10 یا dl380 gen11 برای میزبانی پایگاه داده و ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها یا تعریف سرورهای فایل (File Server) استفاده کنند.

شرکت های HP و Dell EMC حدود 40% از بازار فروش سرور در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال خرید سرور HP در بازار خاورمیانه رونق بسیار بیشتری نسبت به سایر کمپانی‌ها دارد. تنوع بالای محصولات، وجود محصولات قدرتمند در بازه‌های مختلف قیمتی و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، نکاتی‌ست که فروش سرور HP را در نقاط مختلف جهان تضمین کرده است.

با این تنوع گسترده ممکن است انتخاب بهترین گزینه کمی گیج کننده به نظر برسد، از همین رو در ادامه این مقاله نکات مهم و ضروری که باید به آنها توجه کنید، بیان می‌کنیم، با اطلاع از این نکات می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری را تجربه کنید.

نکات مهم هنگام خرید سرورHP

برای خریدن سروری متناسب با نیازهای کاری خود، لازم است موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. این نکات قابل توجه در هنگام خرید سرور اچ پی به شرح زیر هستند:

نیازهای تجاری

در اولین گام باید نیازهای خود را مشخص کنید که شامل نوع بار کاری (مانند وب سرور، پایگاه داده، سرور فایل و غیره)، ترافیک مورد انتظار، توان پردازشی مورد نیاز، حافظه اصلی، فضای ذخیره‌سازی جانبی و دیگر پارامترها هستند. این الزامات مشخص می‌کنند چه نوع و نسلی از سرورهای اچ‌پی مناسب نیازهای کاری شماست.

محیط فیزیکی

سرورها در اتاق‌های سرور و داخل رک‌ها قرار می‌گیرند. اگر قصد تهیه سرورهای رکمونت اچ پی را دارید، این سرورها به طور معمول دو یونیتی هستند و امکان استقرار ساده آن‌ها به شکل افقی در قفسه‌ها وجود دارد. در چنین شرایطی، شما به رک‌هایی با ابعاد تقریبی 22 یونیتی نیاز دارید.

در صورتی که قصد خریدن سرورهای ML را دارید، توصیه می‌شود از رک‌های 42 یونیتی استفاده کنید تا فضای لازم برای استقرار تجهیزات دیگر را داشته باشید. دقت کنید که هوا به خوبی داخل رک جریان داشته باشد تا گرمای تولید شده توسط سرور و دیگر تجهیزات به درستی به خارج از رک انتقال پیدا کند.

ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور

سرورهای جدید به جدیدترین فناوری‌ها مجهز هستند؛ در نتیجه مطمئن خواهید بود که سرور دست کم برای چند سال بدون مشکل کار خواهد کرد. البته سرورهای جدید قیمت بالایی دارند و همه شرکت‌ها توانایی خرید آن را ندارند. از این ‌رو، خرید سروری که یک نسل عقب‌تر از سرورهای جدید باشد، بهترین انتخاب است.

برای مثال، سرور dl380 gen10 plus توانایی پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدرتمندی مانند پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم زئون اینتل را دارد و از سرورهای نسل یازدهم نیز ارزان‌تر است. نکته مهم دیگر، توانایی سرور HPE در پشتیبانی از حافظه‌های اصلی است. اگر قصد استقرار ماشین‌های مجازی را روی سرور اچ پی دارید، سرور باید دست‌کم توانایی پشتیبانی از سه تا هشت ترابایت حافظه اصلی را داشته باشد. برای بررسی و خرید سرور HP و دریافت مشاوره تخصصی‌ می‌توانید با شماره 02154591915 تماس بگیرید تا بهترین گزینه را با توجه به نیاز کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید.

قابلیت ارتقاپذیری

اطمینان حاصل کنید که سرور اچ پی به خوبی از اصل ارتقاپذیری پشتیبانی می‌کند. بررسی ارتقا‌پذیری از نکات مهم هنگام خریدن سرور HP است که به شما اجازه می‌دهد متناسب با توان کاری که در آینده نیاز دارید، پردازنده مرکزی، حافظه اصلی، دیسک‌ها و سایر منابع را به سرور اضافه کنید.

مقایسه قیمت

قیمت سرورها بسیار متفاوت است. بررسی قیمت‌ها و مقایسه آن‌ها با قابلیت‌ها و عملکرد سرورها ضروری است. به‌طور کلی، بهتر است هزینه خریدن سرور را با عمر مفید و عملکرد آن مقایسه کنید.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

اطمینان حاصل کنید که تولید کننده یا فروشنده سرور خدمات پشتیبانی مناسبی را ارائه می‌دهد. این خدمات شامل پشتیبانی فنی، به‌روز رسانی نرم‌افزاری، تعمیر و نگهداری و سایر خدمات مرتبط است. با توجه به این‌که امکان استفاده مستقیم از خدمات شرکت اچ پی در ایران وجود ندارد، بهتر است از شرکت‌هایی که حسن سابقه خوبی دارند را انتخاب کنید.

امنیت  سرور اچ‌پی
امنیت سرور اچ‌پی

گارانتی

سرور همراه با ملزومات سخت‌افزاری مانند هارد دیسک‌ها، منابع تغذیه، کارت‌های رایزر و … ارائه می‌شود، به همین دلیل نباید داشتن گارانتی را نادیده گرفت. اگر سرور یا مولفه‌های آن در چارچوب موارد مندرج و مدت زمان مشخص شده گارانتی با مشکل روبرو شدند، شرکت بدون دریافت هزینه اقدام به تعمیر یا تعویض آن‌ها خواهد کرد.

مدیریت سرور

هر برندی نرم‌افزار مدیریتی خاص خود را برای نظارت بر سرور ارائه می‌کند. اچ پی راهکارهای قدرتمندی مثل HPE OneView و iLO را برای مدیریت سرورهای خود در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهد. بنابراین، هر محصولی خریداری می‌کنید مجهز به ماژول iLO است. توجه داشته باشید که برای استفاده از قابلیت‌های مدیریتی پیشرفته و دسترسی به امکانات بیش‌تر باید لایسنس مربوطه را خریداری کنید.

امنیت

با توجه به این‌که سرورها میزبان اطلاعات مهم و کلیدی هستند، فریم‌ویر سرور و ابزارهای مدیریت سرور باید امنیت بالایی داشته باشند تا هکرها به راحتی قادر به نفوذ در شبکه سازمانی و دسترسی به اطلاعات نباشند. تمامی سرورهای اچ پی مجهز به ماژول مدیریتی و امنیتی iLO هستند که فرآیند مدیریت و نظارت بر جنبه‌های مختلف سرور را ساده می‌کند.

مصرف انرژی

در محیط‌هایی که تعداد زیادی سرور در حال اجرا هستند، مصرف انرژی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید سرور hp باشد. سرور انتخابی علاوه‌بر مصرف انرژی بهینه، باید مطابق با استانداردهای زیست محیطی طراحی شده باشد تا در بلندمدت هزینه‌های سازمان را افزایش ندهد.

قابلیت پشتیبان ‌گیری و بازیابی

قابلیت پشتیبان‌گیری نیز از نکات قابل توجه هنگام خریدن سرور اچ پی است. اگر می‌خواهید از سرور به عنوان یک رسانه ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری از اطلاعات استفاده کنید، شاسی‌های SFF اچ پی گزینه مناسبی هستند، زیرا سینی‌های کافی برای نصب هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD ارائه می‌کنند. همچنین، اچ پی راه‌حل‌های نرم‌افزاری کارآمدی برای پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات در اختیار کارشناسان امنیتی قرار می‌دهد.

مکانیزم ‌های ارتباطی و شبکه

سرورهای اچ پی به تراشه‌های شبکه یک یا ده گیگابیتی تجهیز شده‌اند که پهنای باند کافی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. ممکن است بخواهید برای دسترسی به شبکه‌های چند ده گیگابیتی، کارت‌های شبکه یا ماژول‌های فیبرنوری را از طریق اسلات‌های PCIe روی سرور نصب کنید.

در نظر گرفتن نکات مهم هنگام خرید سرور HP کمک می‌کنند تا دستگاهی متناسب با نیازهای شرکت و سازمان خود تهیه کنید. پیش از خریدن سرور ابتدا باید نیازهای تجاری خود را بررسی کنید، سپس با در نظر گرفتن موارد زیر نسبت به انتخاب و خریدن دستگاه اقدام کنید.

  • محیط فیزیکی و اتاق سرور
  • ویژگی‌های سخت‌افزاری و قابلیت ارتقا
  • بررسی قیمت
  • خدمات پس از فروش و گارانتی
  • امنیت بالای سرور
  • مدیریت سرور
  • قابلیت پشتیبان‌گیری
  • میزان مصرف انرژی
  • مکانیزم ‌های ارتباطی و شبکه

با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توانید بهترین سرور اچ ‌پی را متناسب با نیاز و اهدافتان تهیه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.