مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت توسط آوش نت

مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت در 9 گام اصلی موضوع این مطلب است. اگر قصد دارید شبکه شرکتتان را بدون کمک هیچ تکنسینی راه اندازی کنید این مطلب مناسب شماست. یادتان باشد که برای راه اندازی اصولی شبکه در یک شرکت نیاز است که اطلاعات در مورد خدمات پسیو و خدمات اکتیو شما کامل باشد. 

سوالات مهم قبل از راه اندازی شبکه شرکت

  • در ابتدا مشخص کنید که چه تعداد کاربر در مجموعه خود نیاز به شبکه دارند؟ باید مشخص شود که چه تعداد نود باید برای مجموعه ایجاد شود. 
  • هریک از کارمندان قرار است در کدام اتاق و یا کجای شرکت مشغول به کار شوند؟ حتما قبل از راه اندازی  مشخص کنید که میزهایتان در کدام قسمت ها قرار خواهند گرفت.
  • از چه نرم افزارهایی یا چه برنامه هایی قرار است در مجموعه خود استفاده کنید؟ این موضوع هم در خرید تجهیزات مانند کامپیوترها به شما کمک می‌کند و هم در انتخاب سرور که معمولا نرم افزارهای آفیس و حسابداری برای یک شرکت کافی است.
  • از چه دستگاه های مشترکی قرار است در این مجموعه استفاده شود؟ معمولا پرینتر و یا اسکنر و … را برای اشتراک انتخاب میکنیم. یکی از دلایل راه اندازی شبکه در شرکتها همین اشتراک گذاری این تجهیزات است.

لیست تجهیزاتی که برای مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت لازم است

  1. کابل شبکه : برای اتصال نودها به هم و اتصالات به کابل نیاز داریم. 
  2. مودم : از مودم برای اتصال به اینترنت استفاده خواهیم کرد. 
  3. کامپیوتر : هر کارمند نیازمند یک سیستم است که می‌توانید براساس نیاز آن کامپیوتر تهیه کنید. معمولا برای افرادی که کار گرافیکی دارند و نرم افزارهای سنگین اجرا می‌کنند سیستم هایی با کارت گرافیک بالا و.. تهیه می‌شود. برای افراد معمولی تر که کار آنها افیس است از سیتم های دست دوم و.. استفاده می‌شود.
  4. رک : برای امنیت و سالم نگه داشتن تجهیزات اصلی شبکه مانند سرور و سوئیچ و… استفاده می‌شود. 
  5. سرور : برای مدیریت کل شبکه باید یک سیستم مرکزی وجود داشته باشد. 
  6. پچ پنل : برای استاندارسازی و راحت تر کردن مشکلاتی که بعدا برای شبکه بوجود می‌آید این وسیله را استفاده میکنند.
  7. سوئیچ : برای ارتباط بین همه سیستم ها دستگاهی به نام سوئیچ را قرار می دهند. 
  8. پچ کورد : کابل های کوتاهی که معمولا سیستم ها را به نود متصل می‌کند. 
    و….

می‌توانید برای نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری از تیم حرفه ای آوش نت کمک بگیرید. 

مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت

شاید از بیرون کار پیچیده و سختی بیاید اما در این مطلب با 9 کار ساده که در زیر نوشته ایم شما می‌توانید شبکه شرکتتان را راه اندازی کنید. 

1- مشخص کردن نقشه اصلی 

در ابتدا مشخص کنید که چند نفر در شرکت باید شبکه شوند، هرکسی کجا قرار است میز خود را قرار دهد.  بهتر است که یک نقشه برای خود تهیه کنید. در کشیدن نقشه سخت نگیرید با یک خودکار و کاغذ به صورت مرتب فضای شرکت خود را طراحی کنید و محل قرار گیری هر نود و هرکارمند را مشخص کنید. سعی کنید برای هر نفر دو نود در نظر بگیرید که بعدا اگر یک نفر دیگر اضافه شد به آن قسمت دچار مشکل نشوید. 

2- چه چیزی از شبکه انتظار دارید؟ 

در دومین مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت باید مشخص کنید که چه انتطاراتی دارید؟ چقدر امنیت اطلاعات مهم است؟ سرعت پهنای باید شما چقدر باید باشد؟ دقیقا چه کارهایی را قرار است شبکه برای شما انجام دهد؟ 

تمامی این سوالات مشخص می‌کند که چه تجهیزاتی باید برای مجموعه شما خریداری شود. برای مثال اگر شما به دنبال یک share storage قوی هستید و تعداد کارمندان شما زیاد است و رد و بدل کردن اطلاعات برایتان مهم است باید یک استورج با حجم بالا خریداری کنید. 

3- چقدر هزینه مد نظر شما است ؟ 

یکی از مهمترین مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت هزنیه ای است که کارفرما قرار است خرج کند. ممکن است شما بودجه کمی برای این کار کنار بگذارید. در اینصورت در خرید تجهیزات باید دقت کنید. برای این شبکه ها که بودجه کمی دارند می‌توانید رک را کنار گذاشت و یا دیگر تجهیزاتی که نیاز نیست را بعدا خریداری کرد. 

اگر در خرید تجهیزات مشکل دارید و نمی‌دانید که از کجا و چه برندی را انتخاب کنید، میتوانید از شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری آوش نت کمک بگیرید. 

4- خرید تجهیزات

با توجه به لیستی که در بالا مشخص کردید باید تجهیزات را تهیه کنید.

  1. یکی از الزامات هر مجموعه ای استفاده از شبکه اینترنت است و متصل شدن به اینترنت نیازمند مودم  می‌باشد.
  2. اگر تعداد شما زیاد است باید از سوئیچ های 24 یا 48 پورت استفاده کنید. 
  3. برای خرید سرور باید دقت کنید که چه تعداد سرور در نظر دارید. یک نکته طلایی که می‌تواند هزینه های شما را بسیار کاهش دهد مجازی سازی سرور است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید بجای خرید چند سرور گران قیمت یک عدد خریداری کنید و از طریق این قابلیت آن را به چند قسمت تقسیم کنید. 
  4. متراژ خرید کابل شبکه شما با توجه به نقشه اصلی که تهیه کردید مشخص می‌شود.

 5- شروع کابل کشی 

اگر شبکه باسیم را برای مجموعه خود  انتخاب کردید و مکان شما کابل کشی شبکه ندارد بهتر است که در همان ابتدای کابل کشی استاندارد‌های اصولی آن را رعایت کنید. نکته مهم در استاندارهای کابل کشی این است که در صورت داشتن یک شبکه با کابل کشی استاندارد این امکان وجود دارد که در آینده بتوانید به راحتی شبکه را گسترش دهید و همچنین سرعت و کیفیت بالاتری را تجربه کنید.

برای زیباتر کردن مجموعه خود بهتر است داکت هم خریداری کنید. داکتها این قابلیت را دارند که سیم ها را از دید عموم پنهان کرده و باعث جلوگیری از خرابی کابل می‌شود . 

6-کانفیگ تجهیزات

باید دستگاه ها را در جای مشخص شده قرار دهید. اگر درون رک بگذارید امنیت بهتری دارند. بعد از کابل کشی و خرید و نصب آنها نوبت کانفیگ دستگاه های سخت افزاری و همچنین نصب نرم افزارهای مورد نیاز مجموعه است. اکثر تجهیزات سخت افزاری نیاز به کانفیگ نرم افزاری دارند.

7- تست شبکه 

یکی دیگر از مهمترین مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت جایگذاری تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و … است. زمانی که همه مراحل کابل کشی را گذرانید باید از کاری که انجام داده اید تست بگیرید. بعد از کابل کشی باید تمام سوکت ها و مسیر کابل ها با دستگاه تستر شبکه مورد بررسی قرار بگیرد تا قطعی ها شناسایی شود.

8- راه اندازی دامین و نرم افزارها 

استفاده از سرویس اکتیودایرکتوری این امکان را به مجموعه ها می‌دهد تا مدیریت بهتری روی کاربران و تمام شبکه خود داشته باشند. 

انواع نرم افزارهایی که معمولا شرکت ها با آن کار می‌کنند: 

  • نرم افزار حسابداری
  • نرم افزار اتوماسیون اداری (برای نامه نگاری)
  • فایل سرور (برای اشتراک فایل بین کاربران)
  • بکاپ سرور (تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات حیاتی شرکت)
  • فایروال
  • و…. 

9- تست نهایی و شروع به کار 

آخرین مرحله از راه اندازی  تست نهایی شبکه است. برای تست نهایی مجموعه نیاز است که چند نفر از کارمندان به صورت آزمایشی به کار کردن و به کارگیری شبکه بپردازند تا در صورت بروز مشکل در همان سطح ابتدایی بتوان مشکلات احتمالی را پیدا کرد و به رفع آن‌ها پرداخت، تا در هنگام عملیاتی شدن سرویس ها به مشکل جدی برخورد نکنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.