فرمول نوشتن رپورتاژ آگهی‌ چیست؟

تا اینجا، در 4 اپیزود مختلف درباره ریپورتاژ آگهی صحبت کردیم و هر بار نکات مهمی را که باید بدانید – از چیستی ریپورتاژ تا انتخاب رسانه – برایتان گفتیم؛ و حالا وقت آن رسیده است که دست به قلم شویم!

شاید فکر کنید که متن رپورتاژ چندان مهم نیست و فقط لینک‌های آن اهمیت دارند؛ اما فراموش نکنید که به هر حال شما برای ریپورتاژ خود هزینه کرده‌اید و حیف است اگر متن خوبی برای آن ننویسید؛ چرا که با این کار، از جنبه تبلیغاتی ریپورتاژ به بهترین شکل استفاده کرده‌اید.

در ضمن،  وقتی متن شما باکیفیت باشد، احتمالاً اعتبار بیشتری هم از طریق این ریپورتاژ به سایت شما منتقل خواهد شد.

در این مقاله قرار است رازهای نوشتن یک ریپورتاژ آگهی خوب را برای شما بازگو کنیم. علاوه بر این نکاتی برای کسب رتبه این ریپورتاژ در گوگل و جذب ورودی از این طریق را به شما خواهیم گفت.

شاه‌کلید اصلی رپورتاژ‌های موفق

اگر یادتان باشد، در مقاله «ریپورتاژ چیست» گفتیم که مردم روز به روز نسبت به تبلیغات بی اعتمادتر می‌شوند. خبر دیگر اینکه، امروزه مردم می‌توانند یک محتوای تبلیغاتی را از کیلومترها دورتر تشخیص دهند و راه خودشان را کج کنند!

البته ما یک حرف دیگر هم به شما زدیم: قدرت ریپورتاژ در این است که جنبه تبلیغاتی بودن آن کمرنگ شده است. با اینحال، فقط همین که تبلیغ شما در بین مقالات اصلی سایت منتشر شود (و به ظاهر تبلیغاتی نباشد) کافی نیست.

یک ریپورتاژ خوب تبلیغاتی نیست، یا شاید بهتر است بگوییم خیلی کم تبلیغاتی است. اما این حرف یعنی چه؟
شاید این جمله معروف در زمینه فروش را شنیده باشید: «فروش را متوقف کنید، کمک کردن را شروع کنید!»
منظور این جمله این است که مانند فروشندگانی که فقط در فکر پول گرفتن از مشتری و پر کردن جیب‌شان هستند، رفتار نکنید؛ به جای این کار باید از نقش فروشنده بیرون بیایید و سعی کنید به عنوان یک مشاور خرید در کنار مشتری قرار گرفته و او را واقعاً راهنمایی کنید.

این کاری است که وقتی شما در حال نوشتن یک متن ریپورتاژ هستید نیز باید انجام دهید. شما نباید از همان ابتدا‌ی متن، فقط به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید و مثل فروشنده‌های سمج رفتار کنید، بلکه باید بعد از جلب اعتماد مشتری در طول مقاله، پیشنهاد خود را صادقانه ارائه دهید.

در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد تا مشتری به جای مقاومت در برابر خرید به شما اعتماد کرده و با خیالی راحت اقدام به خرید کند.

نکته دیگر این است که وقتی تمرکز خود را بر روی تولید یک محتوای کاربردی متمرکز می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان رپورتاژ شما را با هم به اشتراک بگذارند یا حتی آن را برای مراجعه مجدد بوکمارک یا ذخیره کنند؛ کاری که هیچ وقت با یک تبلیغ سنتی انجام نمی‌دهند.

یک مثال از رپورتاژ آگهی مفید

بد نیست برایتان مثالی بزنیم؛

فرض کنید یک ریپورتاژ در مورد پودر ماشین لباسشویی شامل 10 راه حل خانگی برای از بین بردن لکه‌های مقاوم به مواد شوینده باشد!

معمولاً مادرانی که بچه‌های بازیگوشی دارند، با این مشکل روبه‌رو هستند. پس بد نیست اگر یک راهنمای تصویری (اینفوگرافیک) طراحی کنید و در ریپورتاژ خود قرار دهید تا آن را ذخیره کنند و هر زمان می‌خواستند حساب لکه‌ای را برسند، به آن مراجعه کنند. (شما با یک نقشه شیطانی، تبلیغ خود را در گوشه‌ای از این تصویر قرار می‌دهید.)

حالا شاید فکر کنید که این ایده در حد یک حرف است و شدنی نیست؛ اما مثال‌های انتهایی این مقاله چیز دیگری به ما می‌گویند.

7 راز کلیدی نوشتن رپورتاژ آگهی‌ موفق

حالا که در مورد رویکرد درست هنگام نوشتن رپورتاژ (یعنی تمرکز روی مفید بودن، نه تبلیغات) صحبت کردیم، بیایید به سراغ رازهای ریز و درشتی برویم که هنگام نوشتن رپورتاژ باید به آن‌ها توجه کنید. با رعایت هر کدام از این نکات، به جذابیت رپورتاژ شما و تأثیرگذاری آن اضافه خواهد شد.

1. توجه به تیتر رپورتاژ آگهی

وقتی ریپورتاژ شما در یک روزنامه، مجله، سایت و… منتشر می‌شود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار می‌گیرد.

حالا مشکل کجاست؟ این که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر باشد وقت خود را صرف خواندن این ریپورتاژ کند، باید توجهش جلب شود.

به همین دلیل عنوان ریپورتاژ باید درگیرکننده و جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کرده و به درون نوشته بکشد. درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان ریپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد.

« آخرین محصول شرکت کویر گستران که هوش را از سرِ مصرف کنندگان می‌برد» انگار داد می‌زند که:  آهای مردم ! من یک متن تبلیغاتی هستم. من فقط به خودم اهمیت می‌دهم. از من خرید کنید.
هر چند در اینجا نویسنده سعی کرده با اضافه کردن قید «آخرین» کمی ارزش خبری را به این عنوان بدهد؛ اما خیلی مشخص است که این مقاله با محوریت کسب‌وکار نوشته شده، نه خوانندگان.

در مقابل عنوانی مثل «چهار روش برای افزایش فروش مغازه»، سریعاً توجه خواننده مورد نظرش را جلب می‌کند و ارزش این ریپورتاژ را برای او مشخص می‌کند.

البته، می‌توان کمی شیطنت هم کرد. برای مثال عنوانی مثل «معرفی 9 لکه‌بر خوبی و یک لکه‌بر عالی» نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه او را وسوسه می‌کند که برای دیدن آن مورد آخر، یعنی همان بخش تبلیغاتی ریپورتاژ، مقاله را باز کند و سریعاً به انتهای آن برود.

2. اهمیت صداقت و اطلاعات درست

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید چه چیزی باعث می‌شود از خواندن یک متن منصرف شوید؟ برای ما جواب این سوال در دو چیز خلاصه می‌شود: عدم صداقت و عدم تخصص.

این یعنی چی؟

یعنی اگر احساس کنیم که نویسنده با ما صادق نیست، دیگر حاضر نیستیم متن را ادامه بدهیم. توجه داشته باشید که نقطه مقابل صداقت فقط دروغ نیست؛ بلکه تظاهر کردن هم بخشی از مشکل است.

به جای اینکه مصنوعی و غیرواقعی بنویسید، یا ادعاهای پوچ و توخالی بکنید، صادق باشید. راحت بنویسید. از یک زبان روزمره و بدون تکلف استفاده کنید. اجازه بدهید که تمرکز خواننده روی حرف شما باشد و درگیر کلمات پیچیده نشود.

یک تکنیک جذاب: زمانی که شما یک اشکال یا نقص را بیان می‌کنید، آدم‌ها راحت‌تر به شما (و تعریف و تمجیدهایتان) اعتماد می‌کنند. پس از نشان دادن نیمه خالی لیوان ترسی نداشته باشید.

مسئله دوم هم تخصص است؛ وقتی که خود شما درباره چیزی اطلاعات کافی ندارید، چطور می‌خواهید درباره آن به ما بگویید.

نوشتن ریپورتاژ باید توسط کسی انجام شود که موضوع را به‌خوبی می‌شناسد، یعنی هم با بازار کلی یک محصول آشناست و هم با خود آن محصول. وقتی که نویسنده دانش کافی داشته باشد، خود به خود تسلط او در متن خودش را نشان می‌دهد و اعتماد به دست می‌آورد.

پس اگر اطلاعات کافی ندارید، قبل از شروع نوشتن، کمی برای مطالعه وقت بگذارید.

پیشنهاد نهایی ما به شما هم این است که در طول نوشتن، به تمامی سوالات ذهنی مخاطب پاسخ بدهید و سعی کنید تا جای ممکن مباحث مهم را به‌صورتی واضح و شفاف باز کنید. بگذارید مخاطب آگاهی کاملی نسبت به موضوع پیدا کند. به این ترتیب، اعتماد او را هم به دست خواهید آورد.

3. شناسایی ویژگی رسانه منتشر کننده رپورتاژ

در نهایت قرار است ریپورتاژ شما در یک رسانه مشخص منتشر شود. پس بد نیست با مخاطبان این رسانه آشنا شوید، سیاست‌های تبلیغاتی آن را بشناسید، لحن و فضای کلی مقالات آن‌ها را بررسی کنید و…

شناخت مخاطبان یک رسانه به شما کمک می‌کند که متنی جذاب‌تر بنویسید که تأثیر بیشتری روی مخاطب خواهد گذاشت. وقتی با سیاست‌های تبلیغاتی یک مجموعه آشنا هستید، مقاله شما همان اول قبول می‌شود و نیاز به اصلاحات متعدد و در نتیجه اتلاف وقت نیست.

وقتی که لحن یک رسانه را بررسی می‌کنید، ریپورتاژ شما با فضای آن رسانه همخوانی دارد و راحت‌تر توسط مخاطبان پذیرفته می‌شود.

در ضمن یادتان نرود که ریپورتاژ خود را در رسانه‌ای منتشر کنید که مخاطبان آن با کسب‌وکار شما مرتبط باشند. برای اینکه بدانید کدام رسانه مناسب رپورتاژ شماست می‌توانید مقاله راهنمای انتخاب بهترین رسانه را بخوانید.

4. توجه به انواع محتوا

نوشتن مثل آشپزی است. یک نوشته خوب به ادویه‌های مختلفی نیاز دارد. این ادویه‌ها شکل‌ها و طعم‌های مختلفی دارند:

  • تصاویر توجه مخاطب را جلب می‌کنند و جلوی یکنواختی متن را می‌گیرند.
  • ویدئو تأثیر بسیار زیادی در درگیر کردن و انتقال پیام به مخاطب دارد.
  • آمار و ارقام می‌توانند به اعتبار بیشتر ریپورتاژ کمک کنند.
  • نقل قول از افراد متخصص یا سرشناس می‌تواند در ایجاد اعتماد در مخاطب موثر باشد. حتی نظرات مشتری‌های عادی هم در نوع خود جذاب است.

اگر می‌خواهید یک ریپورتاژ خوشمزه برای مخاطب خود آماده کنید، لازم است که به اندازه کافی از این ادویه‌ها استفاده کنید. البته الزامی به تمامی این موارد نیست. تنها ادویه‌ای که ما استفاده همیشگی از آن را توصیه می‌کنیم، تصاویر هستند.

5. عدم حاشیه رفتن

در دنیای شلوغ امروز با انواع محتواهای رنگارنگ، زمان تبدیل به یک منبع ارزشمند شده است. با این حساب، به دست اوردن توجه مخاطب و نگه داشتن آن کار سختی است.

شما باید با نوشتن یک تیتر و مقدمه جذاب، مخاطب را جذب کنید و در ادامه با ایجاد تلنگرهای مختلف، مدام توجه مخاطب را به متن برگردانید؛ گاهی با یک عکس، گاهی با یک جمله بولد شده، گاهی با یک مطلب جدید و چیزهای دیگری که خواننده را تا انتهای مقاله با خود همراه کنند.
به علاوه با توجه به کم حوصلگی خواننده امروزی، متن ریپورتاژ شما نباید بیش از اندازه طولانی باشد. حالا شاید بپرسید که یک ریپورتاژ خوب باید چند کلمه باشد؟

این موضوع بستگی به محتوا و ارزش آن دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، یک متن وقتی طولانی است که خواننده هنگام خواندن ان با خودش بگوید «زمانی که باید پای این مقاله بزارم به چیزی که گیرم میاد نمی‌ارزه»

البته گاهی لازم است که متن شما کمی طولانی باشد تا یک موضوع را به‌خوبی باز کند. متن طولانی مثل یک کیک بزرگ می‌ماند؛ شما نمی‌توانید از مشتری بخواهید تمام یک کیک را یکجا ببلعد (!)

به جای اینکار باید این کیک را به کمک تیترها و تصاویر جذاب برش بزنید و آن را در تکه‌های کوچک خوشمزه به خواننده عرضه کنید.

6. داستان سرایی خوب انجام دهید.

مهم‌ترین رازی که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم، درباره قدرت داستان‌سرایی است. هیچ چیز مثل یک داستان ما را مسحور و شیفته خود نمی‌کند؛ پس لازم است همیشه به جنبه روایی متن خود، توجه ویژه‌ای داشته باشید. داستان می‌تواند مخاطب را درگیر کند، احساسات مختلفی در او به وجود آورد و خیلی نامحسوس، بذر یک فکر تازه را در ذهن او بکارد.

البته وقتی می‌گویین داستان، لزوماٌ منظورمان داستان شاه‌پریان نیست. هر ماجرایی و هر روایتی می‌تواند جذاب باشد. یادتان باشد که هر تصویری، پشت خود داستانی نهفته دارد. اصلاً همین که متن شما یک روایت منسجم و به هم پیوسته داشته باشد، خودش باعث ایجاد حسی داستانی می‌شود.

پس از تجربه‌های شخصی خود بگویید، درباره آمار عجیب و غریب بگویید، پیشنهادهای مختلف بدهید، مثال‌ها و ماجراهای جذاب تعریف کنید، رازی را با خوانندگان در میان بگذارید، او را تبدیل به قهرمان داستان کنید (کسی هست که قهرمان بودن را دوست نداشته باشد؟)، یک دشمن قدرتمند برای برای قهرمان خود خلق کنید و …

در بین این صحبت‌های ما، یک حقیقت بی‌نظیر نهفته است: در بسیاری از مواقع، ما از سر نیاز خرید نمی‌کنیم. بلکه یک آرزو یا تصویر ذهنی باعث خرید ما می‌شود. یک برند لوازم آرایشی به خانم‌ها لوازم آرایشی نمی‌فروشد، بلکه اعتماد به نفس، یک سبک زندگی جذاب و ستاره مجلس شدن را به آن‌ها عرضه می‌کند.

خوب به این موضوع فکر کنید و آن را بفهمید. سپس به این فکر کنید که چطور می‌توان این تصویر و آرزو را در ذهن مخاطب به وجود آورد؟ پاسخ مشخص است: با داستان!

حالا یک ریپورتاژ را تصور کنید، ریپورتاژی درباره لوازم ورزشی. قهرمان این ریپورتاژ، خواننده است. خواننده‌ای که می‌خواهد تغییری در زندگی ایجاد کند؛ اما هنوز خودش باور ندارد.

دشمن او چاقی است و اسلحه این دشمن، فست‌فودها! یک رقیب سرسخت که به این راحتی تسلیم نمی‌شود و اکنون وقت آن است که این قهرمان، با شمشیر خود، یعنی یک وسیله ورزشی، دشمن دیرینه خودش یعنی چاقی را شکست دهد. جذاب بود، نه؟

7. خواننده را درگیر کنید.

حتی اگر بی‌نظیرترین ریپورتاژ دنیا را هم بنویسید، تا زمانی که یک درخواست مشخص از مخاطب نداشته باشید و مسیری را به او نشان ندهید، تمام زحمات شما بی‌فایده بوده است.

این یعنی چه؟ یعنی در انتهای ریپورتاژ، باید شفاف و واضح به مخاطب بگویید که لازم است چه کاری انجام بدهد. مثلاً بگویید برای دریافت مشاوره با شما تماس بگیرد یا آنکه برای خرید محصول به سایت شما مراجعه کند.

برای تأثیرگذاری بیشتر این درخواست می‌تواند به شکل یک پیشنهاد جذاب و ترغیب‌کننده مطرح شود؛ مثلاٌ یک کوپن تخفیف. فقط حواستان باشد که پیشنهادی کمیاب ایجاد کنید. این یعنی آن را به یک زمان مشخص (تا آخر ماه) یا تعداد مشخص (20 نفر اول) محدود نمایید.

به درخواستی که از مخاطب داریم، اصطلاحاً فراخوان عمل (Call To Action) گفته می‌شود. این درخواست می‌تواند به شکل یک دکمه، جمله یا … باشد.

رتبه‌های اول گوگل را هدف بگیرید

خوانندگانی که از طریق جستجو شما را پیدا می‌کنند، ارزش بسیار بالایی دارند. چرا که خودشان به دنبال محصولات شما هستند و بنابراین مشترین بالقوه شما محسوب می‌شوند.

با این حساب حیف نیست وقتی که در سایت‌های مطرح اینترنتی مقاله منتشر می‌کنیم، کاری نکنیم که این مقاله در جستجوهای گوگل هم حضوری پررنگ داشته باشد و از این طریق ورودی جذب کند؟ آن هم وقتی که به لطف اعتبار بالای این سایت‌ها، اینکار به راحتی شدنی است؟

در این بخش ما چند راهکار خیلی سریع به شما می‌گوییم که به کمک آن‌ها می‌توانید برای رپورتاژ خود، ترافیک خوبی از طریق جستجو جذب کنید.

1. انتخاب موضوع مناسب

برای اینکه بتوانید یک موضوع مناسب انتخاب کنید، باید به سراغ ابزاری از گوگل به‌نام کیورد پلنر (Keyword Planner) بروید. این ابزار درباره تعداد جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل به شما می‌گوید. مثلاً می‌فهمید که یک عبارت مثل «ارزانترین کفش مردانه» در ماه 320 بار جستجو می‌شود.

حالا باید در این ابزار به دنبال عبارت یا موضوعی باشید که تعداد جستجوی آن زیاد است؛ موضوعی که مرتبط با کسب و کار شما هم هست و می‌توانید یک محتوای خوب و کاربردی پیرامون آن تولید کنید.

(با شرکت در دوره آنلاین تحقیق کلمات کلیدی این مهارت را اصولی و عمیق یاد بگیرید.)

2. نگارش یک مقاله ارزشمند

حالا وقت آن رسیده که با تمرکز روی موضوع انتخابی، ریپورتاژ خود را بنویسید. در این مرحله باید مطمئن شوید که ریپورتاژ شما آنقدری خوب هست که ارزش قرار گرفتن در لینک‌های برتر گوگل را داشته باشد. این یعنی از سایر نتایج همان جستجو بهتر باشید.

3. به کارگیری کلمات کلیدی مرتبط

شما باید کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با موضوع را در متن بیاورید. به این ترتیب گوگل می‌تواند متوجه موضوع صفحه شما بشود و بنابراین شانس کسب رتبه را خواهید داشت؛ البته قرار نیست زیاده‌روی کنید.

4. نگارش با دقت توضیحات متا وعنوان سئو

هر نتیجه از جستجوی گوگل شامل 2 بخش بسیار مهم می‌شود: عنوان سئو و توضیحات متا. در تصویر این دو بخش برای شما مشخص شده‌اند.

نکته جذاب اینجاست که شما می‌توانید این عنوان و توضیحات را برای گوگل مشخص کنید؛ اما معمولاٌ در ریپورتاژ کسی این کار را انجام نمی‌دهد. یعنی هیچکس برای سایت منتشرکننده، عنوان و توضیحات مدنظر خودش را نمی‌فرستد. هرچند تجربه ما نشان داده که نوشتن درست آن‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو به حساب می‌آید.

حتماٌ آن‌ها را مشخص کنید. عنوان و توضیحاتی بنویسید که کلمات کلیدی در آن‌ها آمده باشد، توجه مخاطب را جلب کنند و ارزش مقاله را به‌خوبی منتقل کنند.

در این مقاله سعی شد تا اصولی ساده و بسیار پرکاربرد را در زمینه نوشتن یک ریپورتاژ آگهی خوب ارائه دهیم.

بیشتر بخوانیم:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.