هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد

هوش مصنوعی به عنوان شاخه ای از علم کاپیوتر شناخته شده است . در این علم رفتار های هوشمندانه در وسایل خودکار سازی میشود . این هوش در برگیرنده سیستم هایی است که با استفاده از ماشین های متفاوت سعی در تقلید از هوش انسان را دارد و در نتیجه توانایی انجام رفتار های انسان در این سیستم ها به وجود می آید . برای اینکار هوش مصنوعی ممکن است از انواع الگوریتم ها از نوع ساده گرفته تا نوع پیشرفته استفاده کند . 

مقاله کامل هوش مصنوعی جدید ترین فناوری روز نوشته سارا مهری خوانساری

اصطلاحات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی :

هوش مصنوعی را می توان ماشینی تلقی کرد که قادر به فکر کردن و عمل کردن مانند انسان است . هوش مصنوعی دارای الگوریتم های یادگیری عمیق و یادگیری ماشین است . که از طریق آنها می تواند در حوزه های متفاوت فعالیت کند .

یادگیری ماشین :

یادگیری ماشین الگوریتمی است که به عنوان زیر مجموعه هوش مصنوعی در نظر گرفته می شود . این الگوریتم ماشین ها را قادر می سازد تا بدون اینکه انسان در عملکرد آن دخالت داشته باشد از اطلاعات کسب کند و به ایجاد تجربه بپردازد .

یادگیری عمیق :

یادگیری عمیق الگوریتمی است که به عنوان زیر مجموعه هوش مصنوعی شناسایی می شود . این الگوریتم را می توان نسخه کامل یادگیری ماشین دانست . در این الگوریتم از شبکه های عصبی استفاده می شود که باعث ایجاد تفاوت بین یادگیری عمیق و یادگیری ماشین می شود . به صورتی که در یادگیری ماشین دیتا باید به صورت کاملا طبقه بندی شده به ماشین ها داده شود اما در یادگیری عمیق این کارایی پیشرفت کرده و خود ماشین قادر به طبقه بندی دیتا است .

شبکه های مصنوعی :

شبکه های مصنوعی نوعی از شبکه ها هستند که با الهام گرفتن از مغز انسان ها ساخته شده اند اما عملکرد آنها با مغز انسان تفاوت دارد . این شبکه در ساخت الگوریتم یادگیری عمیق استفاده می شوند . 

این شبکه ها از هزاران نورون عصبی به اسم واحد وجود دارد که هر واحد مجموعه ای از لایه ها قرار گرفته است . این لایه ها به صورت طبقه بندی شده اند که لایه ال لایه ورودی لایه آخر لایه خروجی و لایه بسیار دیگر در بین دو گذاشته شده اند که به صورت مخفی هستند . 

پردازش زبان طبیعی :

پردازش زبان طبیعی را می توان زیر مجموعه ای برای هوش مصنوعی دانست . که توسط کامپیوتر برای درک زبان انسان از آن استفاده می شود . این کار باعث می شود تا فاصله بین صحبت کردن انسان ها با نوع درک کامپیوتر ها تفاوت پیدا کند .

کلان داده :

کلان داده را می توان حجم بسیار زیادی از داده دانست که با سرعت بسیار بالایی در حال تولید در نوع های متنوع هستند . پردازش این داده ها به صورت سنتی انجام می شود که بسیار سخت و زمان بر است . 

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نمادین :

این هوش با نماد هایی کار می کند که قابلیت نشان دادن دانش را دارند . این هوش به عنوان یک هوش کلاسیک شناخته شده است و می تواند هوش انسان را با روش پردازش اطلاعاتی همچون نتیجه گیری های منطقی ، تصمیم گیری ها ، ارتباطات و…  به صورت مرحله به مرحله بازسازی کند و از نو بسازد . 

هوش مصنوعی عصبی

این هوش کاربرد بسیار بالایی در علک کامپیوتر دارد در این هوش برای دانش از نماد ها استفاده نمی شود بلکه این هوش به صورت کاملا پیشرفته از نورون های مصنوعی برای کار خود استفاده می کند . در واقع این هوش را می توان همانند با یک هوش بازسازی شده دانست . در هوش مصنوعی عصبی برای کارکرد عالی باید آموزش صورت بگیرد یعنی هوش مصنوعی در معرض محرک های متنوع شبکه های عصبی قرار بگیرد تا آموزش ببیند و تجربه کسب کند . در این صورت قادر به بزرگ شدن و کسب دانش بیشتر خواهد بود .

شبکه های عصبی 

شبکه های عصبی را می توان به صورت خطوطی در نظر گرفت که به صورت سازماندهی شده در لایه های مشخص  بهم متصل هستند . این لایه ها به صورت طبقه بندی شده در شبکه وجود دارد و بالاترین لایه را می توان لایه درسافت در نظر گرفت . لایه دریافت مانند یک حسگر عمل می کند که توانایی دریافت اطلاعات و پردازش آنها را دارد . سپس این اطلاعات را به دو لایه پایین تر از خود فرستاده تا برای دسته بندی آماده شوند . این فرایند همین طور ادامه پیدا می کند تا اطلاعات به اخرین لایه یعنی لایه خروجی می رسد . در این لایه تعداد نورون ها از تمامی لایه های موجود در این شبکه کمتر است . و قابلیت تبدیل این اطلاعات را به فرمت هایی دارد قابل خواندن توسط ماشین ها  هستند .

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در بیشتر مواقع برای تشخیص ، دسته بندی و شناسایی افراد ، عکس ها ، ویدیو ها ، اشیا و… استفاده می شود . که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می شود :

دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را نیز دگرگون کرده. شیوه های بسیاری از کنکاش داده ها به روش هوش مصنوعی در بازاریابی نوین بکار میرد و این امر روی فروش شرکت ها تاثیر فراوانی گذاشته است.

حوزه کامپیوتر

هنگامی که در گوگل جست و جو می کنید یا از سایت های فروشگاه ها خرید می کنید در واقع در حال استفاده از هوش مصنوعی هستید . این سایت ها با توجه به معیار هایی مانند جستوجو های قبلی ، مکان ، زمان و فاکتورهای مورد نظردیگر می تواند  بهترین چیزی را ممکن است برای شما ارائه شود ، به شما پیشنهاد کند .

البته نوع دیگری از کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر تطبیق اطلاعات با کامپیوتر است که باعث افزایش سرعت تجزیه و تحلیل می شود . 

هوش مصنوعی در حوزه کامپیوتر باعث تحولات بسیار زیادی شده است به صورتی که این هوش را به عنوان سوخت تکنولوژی و صنایع نام گذاری می کند .

حوزه پزشکی

در حوزه پزشکی از هوش مصنوعی استفاده های متفاوتی می شود . در واقع می توان گفت هوش مصنوعی در حوزه پزشکی باعث پیشرفت چشمگیری شده است  به صورتی که امروزه حتی ربات هایی ساخته شده اند که قادر به انجام جراحی هستند . یا حتی می توان به ساخت دارو اشاره کرد که در ساخت آن از هوش مصنوعی استفاده شده است .

حوزه کشاورزی

  • هوش مصنوعی را می توان به عنوان نردبانی برای پیشرفت حوزه کشاورزی دانست . به صورتی که با استفاده از کواد کوپتر ها و تصاویری که ماهواره برای ایجاد کنترل روی محصولات ، کود ، آفت ، آب مورد نیاز برای محصول ، علف های هرز به کشاورزان ارسال می کنند . هوش مصنوعی در این حوزه با تحلیل و آنالیز این تصاویر و اطلاعات قادر به گزارش مشکلات موجود در زمین های کشاورزی هستند و باعث ایجاد بهروری بسیار بالا از زمین کشاورزی می شوند تا مقدار کود و آب را کاهش داده و تولید محصولات را برای کشاورزان افزایش بدهد.

Source: netgro

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.