چرا تولید محتوا مهم است؟

تولید محتوا چیست؟

گسترش فضای دیجیتال و علاقه کسب و کارها و شرکت های ارائه دهنده خدمات و فروش کالا به صورت آنلاین باعث شده امروزه هرکدام از شرکت ها و سازمان های تجاری به فکر ارائه خدمات و کالاهای خود در بستر اینترنت باشند و سعی می کنند در پلتفرم های آنلاین فروش خود را افزایش دهند و مخاطبان خود را جذب کنند.

تولید محتوا به عنوان اولین قدم در زمینه جذب مخاطبان در وبسایت ها شناخته میشود و لزوم نوشتن محتوایی خاص و منحصر به فرد به منظور اشتیاق مخاطبان خود بر همگان واضح است. تولید محتوا را باید عامل اصلی در افزایش بازدید از سایت ها دانست، جایی که می توان امیدوار بود مخاطبان سریع تر اقدام به خرید کنند.

«تولید محتوا» از آن دست عبارت هایی است که امروزه به فراوانی با آن برخورد می کنیم. از پیج های مختلف اینستاگرام گرفته تا متخصصان و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، همگی درباره تولید محتوا و اهمیت بالای آن صحبت می کنند. ممکن است خود شما هم با آگهی های استخدام «کارشناس تولید محتوا» یا «محتوا نویس» برخورد کرده باشید. اما به راستی تولید محتوا چیست؟ 

تعریف تولید محتوا

در پاسخ به این سوال، فکر می کنم بهتر است ابتدا تعریفی مشخص از محتوا داشته باشیم، سپس به ارائه تعریف درباره تولید محتوا بپردازیم. به زبانی ساده و کلی، محتوا به هر آن چیزی گفته می شود که برای انسان ها قابل درک بوده، به آن ها پیام ها و اطلاعاتی را منتقل می کند و در اشکال مختلف، بر روی بسترهای گوناگون منتشر می شود. 

چرخه بازاریابی محتوا چیست؟

با این تعریف، متوجه می شویم که در طول روز درصد زیادی از وقت ما به محتواهایی که با آن ها برخورد می کنیم اختصاص پیدا می کند. به عنوان مثال، تک تک پست هایی که در اینستاگرام مشاهده می کنید، یک شکل محتوا هستند؛ به عبارتی دقیق تر، پست های اینستاگرامی محتواهای ترکیبی تصویر و متن یا ویدیو و متن هستند. اگر اهل پادکست شنیدن باشید، پادکست ها نمونه ای از محتوا هستند که به شکل صوتی منتشر می شوند. 

این تعریف از سایت الو کانتنت نکات جالبی را در خود جای داده است:

تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا، فرآیند تولید ایده‌های موضوعی محسوب می‌شود که برای خریداران شما جذاب است. می‌توانید محتوایی نوشتاری یا تصویری پیرامون آن ایده‌ها ایجاد نمایید. همچنین از آن اطلاعات، محتواهایی به صورت وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا سایر قالب‌ها، تولید کنید.

گستره این تعریف را می توان به هر آن چیزی که مشاهده می کنیم، می خوانیم و می شنویم، توسعه داد. برنامه ای که در رادیو پخش می شود و به آن گوش می دهید؛ سریال یا فیلمی که تماشا می کنید؛ روزنامه ای که با خواندن آن از اخبار مطلع می شوید؛ کتاب های الکترونیکی که مطالعه می کنید؛ ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی و شبکه هایی مثل یوتیوب و آپارات می بینید و… نمونه هایی از محتوا هستند. 

حالا می توان تعریف روشن تری از عبارت «تولید محتوا» داشت. تولید محتوا، در یک تعریف کلی، عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که افراد برای خلق محتوا و انتقال پیام و اطلاعات آن به دیگران انجام می دهند. با این تعریف بسیاری از خود ما مردم عادی هم در طول روز مشغول تولید محتوا هستیم؛ بهترین نمونه اش هم همان پست ها و استوری هایی هستند که در اینستاگرام منتشر می کنیم. 

اما تعریف تخصصی و حرفه ای «تولید محتوا» با آن چه که گفته شد اندکی تفاوت دارد. تولید محتوا، عبارت از است خلق، طراحی و ایجاد پیام های قابل درک برای افراد در اشکال مختلف محتوا (صوتی، تصویری، ویدیویی، متنی و…)، بر روی بسترهای مختلف (دیجیتال و غیر دیجیتال) با هدف بازاریابی بهتر؛ این یعنی محتواهای تولید شده با اهدافی مثل معرفی به مشتری، جلب اطمینان و وفادار کردن مشتری، افزایش فروش و… ایجاد می شوند. 

در شغل تولید محتوا، که امروزه بسیار رونق گرفته و اهمیت بسیار زیادی هم دارد، تمرکز بر روی محتوای دیجیتال در اشکال مختلف است. محتواهایی که می توانند از طریق بسترهای دیجیتال منتشر بشوند بسیار متنوع تر و جذاب تر از محتواهای غیر دیجیتال هستند؛ مانند متن، ویدیو، عکس و صوت. بسترهای دیجیتالی انتشار این محتواها نیز شامل سایت ها، شبکه های اجتماعی مختلف، وبلاگ ها، پیام رسان ها و… می شود. 

حال که با تعریف محتوا و تولید محتوا آشنا شدیم، مسئله دیگری مطرح می شود که چرا تولید محتوا تا این حد اهمیت پیدا کرده است؟ امروزه بسیاری از سازمان ها و مجموعه های کسب و کار به دنبال کارشناسان تولید محتوا هستند. در حال حاضر می توان گفت هیچ وقت اهمیت تولید محتوا به اندازه الان محسوس نبوده. اما چه چیزی تولید محتوا را برای کسب و کارها تا این حد مهم کرده است؟ 

اهمیت تولید محتوا

طبق آن تعریفی که از محتوا ارائه دادیم، محتوا مجموعه ای از پیام ها و اطلاعاتی است که به مخاطبان آن محتوا منتقل می شود. به زبانی ساده تر، همه ما با محتوا با مخاطبان خود حرف می زنیم. محتوا، راه ارتباط میان سازمان ها، کسب و کارها و مجموعه ها با مخاطبان شان است. 

همه کسب و کارها برای آن که بتوانند فعالیت موثر و مفیدی داشته باشند و به اصطلاح، «چرخشان بچرخد» به بازاریابی نیاز دارند؛ یعنی مجموعه فرآیندهایی که در آن بتوانند مشتریان جدیدی را به خود جذب کنند، مشتریان پیشین خود را حفظ کرده و وفادارتر کنند و نهایتا مخاطبان و مشتریان بالقوه را به خریداران واقعی کالا یا محصول خود تبدیل کنند. در حال حاضر که در عصر ارتباطات به سر می بریم، بازاریابی محتوایی یا همان Content Marketing از همه شیوه ها موثرتر است. 

دلایل نیاز به تولید محتوا

بازاریابی محتوایی، فرایندی چند مرحله ای است که وظیفه آن، ساخت و ایجاد محتوا با اهداف بازاریابی (معرفی برند و کسب و کار، جلب اعتماد مشتری و افزایش فروش) است. این فرایند دقیق و هدفمند از چند مرحله تشکیل می شود که تولید محتوا یکی از آن مراحل است. 

1. هدف گذاری و تعیین استراتژی تولید محتوا

اولین گام در بازاریابی محتوایی، هدف گذاری و تعیین استراتژی است. در این مرحله مشخص می شود که اهداف یک کسب و کار در بازاریابی محتوایی چیست و دقیقا می خواهد به چه نقطه ای برسد. هم چنین روش ها و مسیرهای رسیدن به این اهداف نیز تعیین می گردد، تا تمامی اقدامات در راستای همین مسیرها انجام بشوند. 

2. خلق و تولید محتوا

گام بعدی، تولید محتواست. با توجه به این که اهداف و استراتژی هایی که در مرحله پیش مشخص شدند چه بوده اند، باید محتوایی خلق شود که کسب و کار را به آن اهداف برساند. بر طبق استراتژی های تعیین شده در مرحله اول، مشخص می شود که محتوا در چه اشکالی تولید شود و چه پیام هایی را در بر بگیرد.

ممکن است یک کسب و کار نوپا و جدید در ابتدای کار خود با هدف معرفی خود به مشتریان و مخاطبان بازاریابی محتوایی را انجام بدهد. در این شرایط، تولید محتوا با هدف شناساندن کسب و کار به مخاطبان انجام می شود. ممکن است یک برند شناخته شده با هدف افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر، قصد ترغیب مشتریان به خرید را داشته باشد. در این جا هم تولید محتوا متناسب با همین هدف انجام می شود و مطالبی به مخاطبان ارائه می شوند که او را برای خرید کالا یا محصول تشویق کنند.

3. توزیع محتوا

در مرحله بعدی فرایند بازاریابی محتوایی، نوبت به توزیع محتوا می رسد. محتواهای تولید شده باید از طریق کانال های مناسب منتشر بشوند. کانال های مناسب هر کسب و کار ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند؛ مثلا برای مجموعه ای که به صورت تخصصی در زمینه فروش کیف و کفش فعالیت دارد اینستاگرام یکی از بهترین کانال های توزیع محتوا و جذب مشتری است. اما برای مجموعه صنعتی که تجهیزات تخصصی پتروشیمی تولید و ارائه می کند، اینستاگرام مسیر چندان مناسبی برای جذب مشتری نخواهد بود. 

4. تحلیل و ارزیابی محتوا

در نهایت بعد از همه این مراحل، باید به تحلیل و ارزیابی مراحل پیشین پرداخت. استراتژی ها، محتواهای تولید شده و شیوه توزیع آن ها همگی باید بررسی بشوند. در طی این ارزیابی و بررسی باید اشکالات و نقص هایی که در مراحل پیشین وجود داشته به دقت شناسایی بشوند. سپس این اشکالات و نقص ها برطرف شده و با بازبینی در اقدامات انجام شده، بازده را به حداکثر رساند. 

تولید محتوا یکی از مهم ترین حلقه های زنجیر بازاریابی محتوایی یا Content Marketing به شمار می آید. به بیانی ساده، تولید محتوا راهی برای انتقال پیام و ارتباط برقرار کردن با مشتریان است. محتوایی که تولید و منتشر می کنید، حرف هایی است به مشتری و مخاطب خود می زنید و با آن ها خود را معرفی می کنید. هر چه این پیام ها و اطلاعات به شیوه ای استاندارد و اصولی ارائه شوند، بازاریابی شما نیز با شانس موفقیت بیشتری به نتیجه می رسد.  

در این جا به شکلی فشرده به توضیح درباره اهمیت تولید محتوا پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید تا همه آن چیزی که در خصوص تولید محتوا نیاز دارید را با شما به اشتراک بگذاریم و از نقش پر رنگ این حوزه در موفقیت کسب و کارها بگوییم. اگر هنوز هم مایل هستید درباره اهمیت تولید محتوا در دنیای امروزی بدانید، حتما ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید. 

مزیت های تولید محتوا 

حال که به توضیح درباره بازاریابی محتوا و اهمیت تولید محتوا در آن پرداخته ایم، با ذکر مهم ترین مزیت های تولید محتوا به جمع بندی این موضوع می پردازیم. امروزه تقریبا همه کسب و کارها به تولید محتوا نیاز دارند. چرا؟ چون که اصلی ترین بستر فعلی برای یافتن خدمات و کالاها و دسترسی به آن ها، اینترنت است؛ آن چه که باعث می شود در اینترنت و بستر آن بهتر دیده شوید همین محتوای خوب و حرفه ای است. 

مهم ترین مزیت های تولید محتوا عبارتند از: 

  • روشی نسبتا آسان و کم هزینه است؛ در مقایسه با بسیاری روش های دیگر بازاریابی، تولید محتوا بسیار پربازده تر و به صرفه تر است. 
  • تاثیرگذاری بالایی دارد؛ چرا که می تواند مخاطبان و مشتریان بی شمار برای کسب و کار شما فراهم آورد. 
  • به تنهایی زمینه ای برای کسب درآمد است؛ در این رابطه می توان یک مقاله مفصل دیگر هم نوشت. اما این جا به اشاره به این موضوع بسنده می کنیم که تولید محتوا امروزه به خودی خود یک روش کسب درآمد شده است. 
  • در برندسازی نقش پر رنگی دارد؛ چه برای معرفی یک برند، چه برای جلب اعتماد و اعتبار، در هر شرایطی تولید محتوا کاملا موثر خواهد بود. 
  • می توان اثرگذاری و نتیجه آن را به آسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ اکنون با ابزارهای مختلف و تکنیک های بی شماری که برای این کار پدید آمده اند، ارزیابی و آنالیز تاثیر تولید محتوا بسیار آسان شده است. همین ارزیابی و تجزیه و تحلیل آسان و سریع، به اثر گذاری بیشتر کمک می کند. 

تولید کننده محتوا کیست و چه کاری می کند؟ 

تا به اینجا از تعریف محتوا و تولید محتوا گفتیم. درباره اهمیت تولید محتوا نیز توضیح دادیم. این را هم گفتیم که همه ما هم به نوعی در زندگی روزمره محتوا تولید می کنیم و بهترین مثال هم، همان پست هایی هستند که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم. با این حال پس هر کسی می تواند تولید محتوا را انجام بدهد؛ مگر نه؟ نه! 

پاسخ این سوال منفی است چرا که اکنون در دنیای رقابتی امروز، تولید محتوا به یک موضوع کاملا تخصصی تبدیل شده است. تقریبا در هر کسب و کاری که باشید، با رقبای جدی و سر سختی روبرو هستید که به هیچ وجه علاقه ندارند قافیه را به سایر فعالان حوزه کاری خود ببازند. این رقبا با تمام توان به روش های مختلف بازاریابی، از جمله بازاریابی محتوایی متوسل شده اند و از همین راه مشتریان خود را جذب می کنند. 

حال در چنین شرایطی که رقابت تا این حد بالاست، تولید محتوا نیز باید به شیوه ای حرفه ای و تخصصی انجام بشود، در غیر اینصورت نتیجه ای جز اتلاف انرژی نخواهد داشت. به همین دلیل امروزه افراد و مجموعه های بسیاری هستند که در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی فعالیت می کنند.

تعریف کار تولید کننده محتوا دقیقا چیست، مانند پاسخ به سوال های «محتوا چیست؟» و تولید محتوا چیست؟» تا حدی دشوار است! همان طور که محتوا اشکال مختلفی داشته و در بسترهای مختلفی منتشر می شود، تولید کننده محتوا نیز کارهای مختلفی را بر عهده دارد.

به عنوان مثال، برای کارفرمایی که سفارش تولید پست های اینستاگرام را می دهد، باید محتواهای متنی و تصویری (عمدتا تصویری) آماده کند. اما برای کارفرمایی که محتواهای سایت خود را به دست تولید کننده محتوا می سپارد، بیشتر باید محتواهای متنی آماده کرد. 

به طور کلی، تولید کننده های محتوا، افراد یا مجموعه هایی هستند که به صورت تخصصی و حرفه ای انواع محتوا (متن، صوت، تصویر، ویدیو و…) را متناسب با اهداف و استراتژی های بازاریابی محتوایی، برای مخاطبان خاص کسب و کارها تولید می کنند. 

با توجه به همین تعریف، تولید کننده محتوا باید مهارت های متعددی داشته باشد. بسیاری فکر می کنند تولید محتوا کار آن هایی است که مهارت نویسندگی دارند و به اصطلاح قلم شان خوب است؛ اما این تنها بخشی از آن مجموعه مهارت هایی است که یک تولید کننده محتوا باید داشته باشد. 

تولید کننده های محتوا باید نویسنده های خوبی باشند، مهارت داستان گویی داشته باشند، مخاطب را ترغیب کنند و مقداری هم روان شناس باشند. علاوه بر این ها، یک تولید کننده محتوای تمام عیار و همه فن حریف، می تواند با انواع نرم افزارها کار کند و در آنها تسلط داشته باشد. از نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور گرفته تا نرم افزارهای ویرایش ویدیو مانند ادوبی پریمیوم. 

اشکال مختلف تولید محتوا 

تولید محتوا حیطه های متعددی را در بر می گیرد. دلیل این تعدد را می توان در دو مورد جستجو کرد: اولا محتوا اشکال و قالب های بسیار مختلفی دارد؛ تقریبا هر آن چه که امروزه می بینیم و می شنویم به نوعی یک محتوا است. دوما محتوا از کانال ها و مسیرهای بسیار متعددی منتشر می شود. شاید زمانی تلویزیون، رادیو و بیلبورد تنها مسیرهای انتقال پیام به مخاطبان بودند، اما اکنون کانال های توزیع محتوا بسیار گسترده و بیشتر شده اند. 

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

به همین دلیل تولید محتوا جنبه های بسیار متعددی داشته و هر یک نیازمند یک سری مهارت ها و ظرایف مخصوص خود هستند. اگرچه اشکال مختلف تولید محتوا بسیار زیاد هستند و می توان درباره هر یک از آن ها چندین صفحه مطلب نوشت، اما در این جا نگاهی می اندازیم به مهم ترین اشکال تولید محتوا: 

تولید محتوا برای اینستاگرام

شاید معروف ترین شکل تولید محتوا در حال حاضر، به خصوص در ایران همین باشد! اتفاقا این شاخه از تولید محتوا هم چیزی است که همه ما حداقل یک بار (البته به شیوه غیرحرفه ای) تجربه اش کرده ایم؛ چرا که هر کس که از اینستاگرام استفاده می کند، یک پست یا استوری هم در آن منتشر کرده است. 

اینستاگرام بدون شک اکنون محبوب ترین شبکه اجتماعی در نزد ایرانیان است که از آن هم برای سرگرمی و هم برای موارد متعدد دیگری مثل گسترش کسب و کار و حتی خرید استفاده می کنند. اکنون اینستاگرام تنها یک پلتفرم برای سرگرم شدن نیست؛ بلکه برای کسب و کارها ابزاری برای جذب مشتری و برای مخاطبان، راهی برای تامین خدمات و کالاهای مورد نیازشان است. 

به همین دلیل است که تولید محتوا برای اینستاگرام به صورت حرفه ای باید کاملا جدی گرفته شود. برای آن که در میان گستردگی پیج های بی شمار دیده بشوید، باید اصول تولید محتوا در اینستاگرام را به خوبی رعایت کنید؛ اصولی مانند طراحی مناسب پست های پیج، استفاده صحیح از استوری ها و امکانات شان، هشتگ گذاری استاندارد و… تولید محتوا برای اینستاگرام خلق انواع مختلفی از محتوا را در بر می گیرد؛ یعنی هم محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و حتی محتوای صوتی. 

تولید محتوا برای تلگرام 

تلگرام مانند اینستاگرام در ایران به عنوان یک پیام رسان از محبوبیت بالایی برخوردار است. امروزه می توان بر روی همه گوشی ها یک نسخه اصل یا غیر اصل از تلگرام را پیدا کرد. امکان ایجاد کانال و عضو شدن در کانال های دیگران یکی از بهترین ویژگی های تلگرام است که آن را تا این حد رواج داده. مانند پیج های اینستاگرامی، کانال های تلگرامی هم برای موفق بودن و گسترش اعضایشان به تولید محتوای اصولی نیاز دارند. 

از جنبه های بسیاری، تولید محتوای تلگرام و اینستاگرام شباهت دارد. هر دو آن ها شامل محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی می شوند. در تلگرام اهمیت محتوای متنی بیشتر از اینستاگرام است و محدودیت های کمتری هم وجود دارد (مثلا می توان متن یا صوت خالی را منتشر کرد). 

تولید محتوا وبسایت 

هر کسب و کار حرفه ای برای آن که بتواند به شکلی کامل در زمینه بازاریابی محتوایی حضور داشته باشد به یک وبسایت استاندارد نیاز دارد. تولید محتوا برای وبسایت یکی از مهم ترین شاخه های تولید محتوا به شمار می آید و اصول و پیچیدگی های خاص خود را دارد. کسی که می خواهد از همه پتانسیل موجود در بازاریابی محتوایی بهره ببرد، نباید از گوگل و ورودی هایش غافل بشود. 

محتواهایی که در یک سایت منتشر می شوند متنوع هستند؛ این محتواها می توانند متن، صوت، تصویر، ویدیو و… را در بر بگیرند. آن چه که در تولید محتوا برای وبسایت بسیار حائز اهمیت است، رعایت اصول سئو در محتواها و در عین حال، کاربر پسند بودن آن هاست (محتوای وبسایت باید هم کاربر پسند باشد، هم گوگل پسند!) 

شاید اصلی ترین چالش در تولید محتوا برای وبسایت همین باشد که رتبه سایت در نتایج جستجوی های گوگل چه قدر است. خوشبختانه، برای رسیدن به موفقیت در نتایج گوگل راه های میانبری وجود ندارد؛ مثل اینستاگرام که ربات دارد یا تلگرام که می توان برای کانال ممبرهای جعلی خرید! تنها راه موفقیت در این زمینه، تولید محتوای سئو شده و اصولی است که به نیاز کاربران پاسخ بدهد. 

تولید محتوا یوتیوب و آپارات 

یوتیوب و آپارات دو پلتفرم شناخته شده برای انتشار ویدیو هستند. آپارات یک پلتفرم وطنی برای انتشار ویدیوهاست که به خوبی جای خود را در میان مردم باز کرده است. یوتیوب نیز محبوب ترین پلتفرم و شبکه اجتماعی بر محور تولید ویدیو است که حتی به عنوان راهی برای کسب درآمد نیز شناخته می شود. 

امروزه محتواهای ویدیویی بیشتر از هر نوع محتوای دیگری ویرال می شود و محبوبیت این نوع محتوا به شکل عجیبی رو به افزایش است. اما برای آن که بتوان در این زمینه موفق شد باید اصولی را رعایت کرد. در محتوای ویدیویی، درون مایه اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارتی دیگر، شما در ویدیوهایی که تولید کرده اید باید «حرفی برای گفتن داشته باشید» تا مخاطب را جذب کنید؛

یعنی یا او را سرگرم کنید، یا اطلاعاتی به او منتقل کنید که برایش ارزشمند باشد. در کنار این رعایت نکاتی مثل تصویر برداری و نورپردازی اصولی و تدوین مناسب و خلاقانه هم برای موفقیت در محتوای ویدیویی ضرورت دارند.

سایر اشکال تولید محتوا 

اشکال تولید محتوا بسیار متنوع و متعدد هستند. از دیگر اشکال محبوب تولید محتوا می توان به ساخت و انتشار پادکست اشاره کرد. پادکست ها امروزه طرفداران خاص خود را دارند و بر شمار آن ها هم افزوده می شود. ضمن آن که برای انتشار ایمیل های تبلیغاتی، فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، تهیه محتوای اپلیکیشن یا کتاب الکترونیکی نیز نیاز به تولید محتوای اصولی داریم.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

اگر محتوا درونی سایت شما برای اغنا مخاطبان کافی باشد پیرو آن گوگل نیز آن را مهم شمارده و رتبه سایت شما را بهبود بخشیده و آن را در صفحات ابتدایی قرار خواهد داد.

پس این قانون نانوشته مهم در تولید محتوا را فراموش نکنید: برای رسیدن به رتبه های بالاتر گوگل و کسب رضایت آن و مخاطبان خود باید محتوا سایت خود را کامل و جامع و برای رفع نیاز مخاطبان هدف بنویسید.

چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

شاید از خود بپرسید برای شروع کار در محتوا نویسی و تولید محتوا از کجا باید شروع کنم؟

پاسخ به این سوال شاید در وهله اول کمی مشکل به نظر بیاید چرا که اساسا کار تولید محتوا و نوشتن مطلب نیاز به وقت گذاشتن و صرف انرژی نسبتا زیادی دارد (البته در ابتدا راه) اما به مرور با تسلط بر محتوا مورد نظر خود مدت انجام این کار کاهش خواهد یافت و به عبارت ملموس تر دست تان راه خواهد افتاد و مطالب خود را با کیفیتی بهتر و مطلوب تر خواهید نوشت.

ویژگی های تولید محتوا خوب چیست؟

1. همیشه یادت باشه که مخاطب حرف اول و آخر رو میزنه (مثل مخاطبت فکر کن)

یک محتوا نویس هنگام نوشتن متن و محتوا مربوطه همیشه باید مخاطب خود را درنظر داشته باشد. همچنین او باید بداند برای چه کسی این محتوا را می نویسد تا مخاطب هنگام خواندن آن احساس رضایت را به دست آورد و در انتها با خواندن مطلب نیاز خود را برطرف کند. همیشه به یاد داشته باشید محتوا برای مخاطب است نه نویسنده و گوگل به مخاطب محتوا اهمیت میدهد نه نویسنده آن.

  • از نان شب واجب تر: محتوا باید برای مخاطب باشد و گوگل بر این اساس به متن شما امتیاز میدهد و به آن رتبه می دهد.

2. محتوا نوشته شده باید کامل و جامع باشد.

برای هر موضوعی که قصد نوشتن در ارتباط با آن را دارید ابتدا نیاز است اطلاعات خود را به روز و کامل کنید تا بتوانید به خوبی تمامی جوانب و زوایای موضوع را درک کرده و بتوانید در خصوص آن مطلب بنویسید.

محتوایی خوب است که در آن در خصوص تمامی جوانب موضوع نوشته شده باشد و به اصطلاح کامل و جامع باشد.

  • حواست باشه حتما: قبل از نوشتن محتوا راجع به موضوع مطالعه کنی و اطلاعات نسبی خودتو نسبت بهش بالا ببری تا کیفیت محتوات بهتر باشه.

3. هدفت از نوشتن محتوا مشخص باشه

هنگام نوشتن محتوا علاوه بر اینکه حواست باید به مخاطب باشه، باید بدونی هدفت از نوشتن خود متن چیه. حتما میدونی برای هر هدفی باید یه محتوا با خصوصیات مخصوص به خودش رو داشته باشی. اگر محتوا آموزشی مینویسی باید نکاتی رو رعایت کنی، اگر میخوای محتوا برای محصول بنویسی که منجر به فروش بشه خصوصیات خودشو داره. (البته بعدها به صورت تخصصی برای هرکدوم از این مواردی که گفته شده مطالب تخصصی خواهیم گذاشت.)

  • گوشه ذهنت باشه همیشه: هدفت از قبل باید برای متن مشخص باشه و این کمک میکنه بفهمی از کجا شروع کنی و با چی تموم بکنی و کلا بهت یه چارچوب و ساختار منظم میده.

4. تلاش کنید محتوا خاص بنویسید.

شاید پیش خودتون بگید که نوشتن محتوا که کاری نداره کافیه داخل گوگل جست وجو کنیم و در خصوص اون موضوع از مطالب سایت های دیگه کپی کنیم و با اندکی تغییر داخل سایت خودمون قرار بدیم. شاید در لحظه اول کار بدی نباشه و باعث صرفه جویی در زمان و انرژی شما بشه ولی برنده واقعی محتوا نویسی هست که محتوا خاص یا اصطلاحا Unique بنویسه (حالا اینکه محتوا خاص چه ویژگی هایی باید داشته باشه رو بعدا طی یک مقاله مفصل صحبت می کنیم.)

  • فراموش نکن: گوگل به هر محتوایی امتیاز خوب نمیده پس سعی کن محتوایی که می نویسی خاص باشه تا گوگل هم اونو برای تو و بقیه و خودش خاص کنه.

هدف از تولید محتوا چیست؟

از قدیم گفتن یه سایت خوب که در رتبه های بالا گوگل قرار میگیره دارای محتوا قوی و باکیفیت است. وقتی محتوا سایت خوب باشه و کاربران گوگل علاقه پیدا کنند و به سایت شما نگاه کنند در نتیجه وضعیت سایت شما بهبود پیدا می کنه و مخاطب با خودش پول و درآمد برای سایت شما میاره چه برای سایت های فروشگاهی که منجر به خرید اون محصول از سایت میشه یا سایت های دیگه (که مفصل بحث می کنیم در آینده چطوری محتوا میتونه درآمد زایی بیشتری برای سایت بکنه.)

  • لپ مطلب: هدف از تولید محتوا فقط و فقط رضایت دو طرف هست. یعنی مخاطب رضایت خود را با خرید از سایت نشان میدهد و نویسنده محتوا با کسب درآمد بیشتر راضی می شود.

آیا تولید محتوا شغل حساب می شود؟

شاید عجیب باشه ولی تولید کننده محتوا برای یک شرکت فردی بسیار حیاتی و مهم است و به عنوان شغل با توسعه فضای اینترنت و دیجیتال شناخته می شود.

همان طور که نویسنده یک کتاب از نوشتن تخیلات خود بر روی کاغذ و چاپ کردن آن درآمد کسب می کند، نویسنده محتوا برای سایت ها نیز با نوشته های خود درآمد کسب می کند.

حتی به مرور زمان و کسب تجارب زیاد در حیطه نوشتن و خبره شدن میتونی با گرفتن پروژه های نیمه وقت در این شغل به فعالیت خود ادامه بدهی و خوبیش اینجاست که هم میشه به عنوان یک شغل تمام وقت بهش نگاه کرد و هم به صورت نیمه وقت در آن فعالیت کرد.

تا اینجا سعی کردیم یک دید کلی و نسبتا جامع در خصوص تولید محتوا و کارکردش بدیم (هرچند در مطالب بعدی که در سایت منتشر خواهد شد به جز و دقیق این موضوع رو بیشتر باز میکنیم و بررسی میکنیم) ولی برای اینکه مطلب خیلی طولانی نشود در پایان مقاله چند نکته در خصوص تولید محتوا خوب رو بررسی میکنیم تا دید بهتری نسبت به موضوع داشته باشین و ذهن شما آماده برای مطالب آینده شود.

چه کار کنیم تا محتوا جذاب داشته باشیم؟

1. اگر ابتدا راه هستید ایرادی ندارد که مطالب خود را برای سایت از دیگر سایت ها کپی کنید ولی سعی کنید بعد از کپی کردن آن مطلب را ویرایش کنید تا گوگل به شما ایراد نگیرد (چون بعدها خواهیم گفت محتوا برای سئو سایت بسیار موثر است) البته بهتر است که بعد از کپی، برای دادن اعتبار بیشتر منابعی که ازش استفاده کردین را ذکر کنید (این تکنیک مربوط به سئو سایت شماست که در جای خودش بحث می کنیم.)

بیشتر بخوانیم: تاثیر محتوا باکیفیت بر رتبه گوگل

چگونه محتوا جذاب تولید کنیم؟

2. همیشه محتوا شما حول یک موضوع صحبت میکنه و نوشته میشه که به اصطلاح به آن کلمات کلیدی می گویند. به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مطلب شما بسیار حائز اهمیت است و به گوگل میفهماند مه متن فوق در خصوص چه موضوعی است ولی این نکته را هیچگاه فراموش نکنید افراط و تفریط در هیچ کاری درست نیست یعنی از یه طرف اینقدر کلمه کلیدی رو استفاده کنید که گندش دربیاد و گوگل متوجه بشه و شمارو به اصطلاح پنالتی کنه (بعدا میفهمین این چه موضوعیه) و از یه طرفم اینقدر کم استفاده کنید که گوگل متوجه نشه موضوع اصلی مطلب شما در جه خصوصی است.

3. قبل از شروع محتوا نویسی حتما سایت هایی با موضوع مشابه خود را رصد کنید تا تازه ترین و بروز ترین مطالب را در حوزه مروبطه بنویسید تا کاربران با خوندن آن احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

امیدوارم برای شروع موضوع محتوا نویسی مطالب خوبی رو براتون گفته باشم. این تازه شروع یک راه طولانی است که قراره با کمک هم و تعامل با یکدیگر دانش خودمون رو در این حوزه بالا ببریم و در نهایت بتونیم از آن مطالب برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.