داستان شروع دیجی کالا
امروز قصد داریم یک داستان تعریف کنیم. داستان شروع به کار دیجی کالا و اینکه چطور شد صاحبان دیجی کالا Digikala تصمیم به طراحی فروشگاه اینترنتی گرفتند و از این طریق توانستند کالاهای متنوعی را در اختیار مشتری قرار دهند و در این مسیر با چه سختیها و پستی و بلندیهای مختلفی روبرو شدند. در ادامه نیز بیشتر به موضوع طراحی فروشگاه آنلاین خواهیم پرداخت به طوری که اگر شما هم فکر بزرگی در سر دارید و میخواهید یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید نترسید و فقط قدم بردارید. شروع هر کاری با سختی همراه است اما مطمئن باشید که با پشت سر گذاشتن آنها به نتیجه مطلوب خواهید رسید. در انتها نیز شرکت رویال کد که یک شرکت طراحی سایت در کرمان است را به شما معرفی خواهیم کرد که میتوانید در هر جایی که هستید کار طراحی سایت فروشگاه آنلاین خود را به آنها بسپارید.
قصه از کجا شروع شد؟
آقایان محمدی ( سعید و حمید ) برادران دو قلویی هستند که جرقه فکر طراحی فروشگاه آنلاین که دیجی کالا نامیده شد برای اولین بار به سر آنها زده شد. اما پشت این ایده یک اتفاق بود. خودشان در این خصوص میگویند که پس از فارغالتحصیلی از آن جا که به عکاسی علاقمند بودند و دوست داشتند در این زمینه فعالیت کنند تصمیم به خرید دوربین عکاسی میگیرند. در آن زمان یعنی در سال 1384 دقیقا دورانی بود که روشهای عکاسی کمکم داشت از شیوه آنالوگ به روش دیجیتال تغییر پیدا میکرد و شرکتهای تولید کننده دوربینهای دیجیتال، نمونههای تازه و جدیدی از این محصول را روانه بازار کرده بودند. برادران محمدی تصمیم میگیرند با جستجو در سایتهای خارجی و بررسی نمونههای مختلف، دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. بررسیها به نتیجه رسید و آنها دوربین مورد نظر خود را با کیفیت عکسی که انتظار داشتند، انتخاب کردند و از یکی از فروشگاههای خیابان جمهوری تهران آن را خریداری کردند. اما پس از مدتی دیدند کیفیت عکسها با آن چه در معرفی این دوربین در سایتهای خارجی دیده بودند متفاوت است و خروجی کار آن گونه که احساس میکردند باید باشد، نیست. پس از بررسی بیشتر متوجه شدند لنزی که روی این دوربین قرار دارد دست دوم بوده و قبلا تعمیر شده است. بنابراین اگر شما هم با ما هم عقیده باشید که کیفیت لنز تا چه اندازه در کیفیت تصاویر مؤثر است، میتوانید حال آن روز برادران محمدی را درک کنید.
اما این اتفاق ناخوشایند سبب شد آنها قدم در راهی جدید اما سخت بگذارند. راهی که تا آن زمان کسی در ایران آن را نرفته بود و نمونهای شبیه به آن وجود نداشت و طبیعتا لازم بود با استفاده از روشهای آزمون و خطا جلو رفت و مسیر را شناخت و سختیها را برطرف کرد و راه را هموار نمود.
آنها تصمیم گرفتند با بررسی و جمعآوری اطلاعات لازم، یک فروشگاه اینترنتی را راهاندازی کنند تا بتوانند به واسطه آن کالاهای دیجیتال مورد نیاز کاربران و مشتریان را به فروش برسانند و تصمیمشان بر این بود که اطلاعات دقیقی از هر کالا را در سایت قرار دهند تا مشتریان بتوانند با اطلاع یافتن از ساز و کار و ویژگیهای هر محصول و مقایسه آنها با سایر محصولات، انتخاب بهتری داشته باشند. طبیعتا این ایده جدید که تا آن زمان در ایران نمونهای نداشت، توانست با استقبال مشتریان و کاربران مواجه شود. به مرور شرکت تصمیم گرفت از تیم محتوا، تیم فروش و تیم تأمین کالای قوی و حرفهای استفاده نماید و بعدها با طراحی پلتفرم تخصصی دیجی کالا که بر روی تمامی دستگاهها از جمله کامپیوتر و گوشی موبایل و .. قابل دسترسی بود این فروشگاه توانست کمکم به جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار دارد برسد و بتواند علاوه بر کالاهای دیجیتال محصولات متنوع دیگری از لوازم خانگی گرفته تا لوازم تحریر، البسه، فرش و کالاهای دکوری و حتی خودرو و .. را به محصولات خود اضافه نماید!! به طوری که ارزش کنونی دیجی کالا پس از 15 سال تلاش و برنامه ریزی دقیق و پشتکار تمامی مدیران و کارمندان این مجموعه، امروز بیش از 150 میلیون دلار تخمین زده میشود و تعداد همکارانی که در این مجموعه به کار مشغولند از 7 نفر اکنون به بیش از هزار نفر رسیده است.
داشتن فروشگاه اینترنتی شبیه به دیجی کالا سخت است یا ساده؟
بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند تبدیل شدن به دیجی کالا کار سادهای است و گروهی دیگر نیز ممکن است فکر کنند رسیدن به جایگاهی که اکنون فروشگاه اینترنتی دیجی کالا دارد بسیار سخت است. بله ما با هر دو گروه موافقیم تبدیل به دیجی کالا شدن آسان است اگر سختکوش باشید و از سختیهای راه نهراسید و علمی جلو بروید و قدمهای ابتدایی را استوار بردارید.
در مقابل آن تبدیل به دیجی کالا شدن سخت است اگر این مسیر را ساده ببینید و سادهانگارانه و بدون بررسیهای علمی و فقط به صرف راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی شروع به کار کنید. اگر لیستی از تمامی فروشگاههای اینترنتی که در سطح کشور مشغول به کارند را ببینید، خواهید دید که شاید درصد کمی از آنها توانستهاند پس از چند سال فعالیت مستمر تا حدی شبیه به دیجی کالا شوند هر چند که اعتقاد ما بر این است که کوچک کار کردن و متمرکز بودن در ابتدای راه میتواند کمک کند تا شما آرام آرام به یک برند تبدیل شده و زمینه فعالیت خود را به مرور گسترش دهید.
9 اگر و دلیل که با وجود آنها نمیتوانید به دیجی کالا تبدیل شوید
در این قسمت نمیخواهیم جملات انگیزشی به کار ببریم و بگوییم اگر چنین و چنان کنید، فروشگاه اینترنتی شما شبیه به دیجی کالا و حتی بهتر از آن خواهد شد. بلکه میخواهیم چند اگر و دلیل را بیان کنیم و بگوییم اگر آنها را در نظر نگیرید و سرسری از کنارشان بگذرید، طراحی فروشگاه آنلاین نه تنها نمیتواند شما را به خواستهتان که جذب مشتری بیشتر و فروش زیادتر است برساند، بلکه شما را با ضرر و زیان و از دست رفتن سرمایه مواجه خواهد کرد.
- اگر از یک تیم متخصص در حوزه طراحی سایت و کارهای تکمیل کننده آن کمک نگیرید و خودتان را همه فن حریف بدانید.
- اگر پس از طراحی فروشگاه اینترنتی و بارگذاری محتوا و دستهبندی محصولات میخواهید سریع به نتیجه برسید و سیل خریدار به فروشگاه شما وارد شود و به سرعت به فروش بالایی برسید.
- اگر نیروی کار حرفهای ندارید و از هزینه کردن در استخدام نیروی کار مفید سر باز میزنید و میخواهید یک نفر تمامی کارهای فروشگاه اینترنتی شما را یکتنه انجام دهد.
- اگر نمیتوانید بین تامین کالا و رسیدگی به نیاز مشتری و سفارشها تعادل برقرار کنید.
- اگر تغییر شرایط بازار ارز و همچنین تغییر مواضع سیاسی و اقتصادی دولت، شما را دگرگون میکند و به جای بررسی دقیق بازار، نگران از دست رفتن سرمایه خود هستید.
- اگر تبعیت از استانداردهای بالای کاری بخصوص حوزه طراحی فروشگاه آنلاین و هدایت آن را نمیدانید و سعی در یادگیری آن نمیکنید.
- اگر درباره سئو سایت فروشگاهی و ارتقا و بهبود آن به روشهای مختلف، اطلاعی ندارید و از شرکتها و نیروی متخصص در این زمینه کمک نمیگیرید.
- اگر از همان ابتدا به دنبال تجملات هستید و نمیتوانید هزینههای اضافی را کم کنید و منطقی جلو بروید.
- و اگر انتظار دارید که از همان ابتدا شبیه به شرایط حال دیجی کالا باشید و دنیایی از محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.
به شما پیشنهاد میکنیم هرگز به فکر طراحی فروشگاه اینترنتی نباشید و آرزوی تبدیل شدن به دیجی کالا را در سر نپرورانید. زیرا همان طور که به داستان شروع کار دیجی کالا پرداختیم، آنها نیز از همان روزهای اول شاید فکر رسیدن به چنین جایگاهی را هم نمیکردند و هدفشان تنها فروش کالای دیجیتال اصلی و دادن اطلاعات جامع و کامل به مشتری بود تا بتوانند خرید خوبی را تجربه کرده و فریب برخی از فروشندگان بیانصاف را نخورند، موضوعی که متاسفانه امروزه دغدغه بسیاری از ما و شماست. اما همین طرز فکر پسندیده و شروع کار به صورت علمی و همچنین استفاده از نیروی متخصص توانست آنها را به جایگاهی که اکنون هستند برساند. بیشک همین جایگاه برای شما که در ابتدای این راه هستید نیز دور از دسترس و غیرممکن نخواهد بود.
شرکت رویال کد متخصص طراحی سایت
برای آن که کار طراحی فروشگاه آنلاین خود را قوی آغاز کنید و برای راهاندازی آن تمامی جوانب پر اهمیت را در نظر بگیرید به طوری که در آینده نزدیک بتواند پاسخگوی نیاز شما باشد و از گسترش کارتان پشتیبانی کند، به شما پیشنهاد میکنیم کار طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به مجموعه رویال کد www.royalcode.net که در این زمینه از تخصص بالایی برخوردار است بسپارید. مجموعه رویال کد یک شرکت طراحی سایت در کرمان است که میتواند از اولین قدمهای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی در کنارتان باشد و به شما کمک کند تا یک سایت فروشگاهی با قالبی کاربردی و مناسب داشته باشید و در قدمهای بعدی با کمک به بهبود سئو سایت، تولید محتوای مفید، برندسازی و .. به شما کمک نماید تا کسب و کار خود را ارتقا و گسترش داده و تبدیل به فروشگاهی همچون دیجی کالا و البته بزرگتر از آن شوید. فرقی نمیکند شما کجا هستید نیروهای متخصص رویال کد هر زمان که نیاز داشته باشید در کنار شما خواهند بود.
آقا واقعا حرف خوبی زدید یه جای مقاله و گفتید که اگر دنبال تجملگرایی و این چیزا هستید اصن کلا فراموش کنید طراحی یه فروشگاه اینترنتی رو و بیخیال همه چیز بشید. دیجی کالا هم والا از همون روز اول اومد و با یه دفتر خیلی کوچیک شروع کرد. سایتشونم که داغون بود و اصن مثل امروز انقدر شیک و باحال نبود. اونا به مرور زمان و با کسب تجربه و کمک گرفتن از دیگران بود که تونستن این مسیر رو طی کنن و به موفقیت برسن! از همون روز اول موفق نبودن!
رسیدن به جایگاهی که الان دیجی کالا در اون قرار داره، نه سخت هست نه آسون نه هردوش، هیچکدوم!!!
دیجی کالا رو نباید بزرگ کنید، نباید دیجی کالا رو در ذهنتون اسطوره کنید، با وجود این حجم از گردش مالی و قدرت برندی که دیجی کالا داره، بازم بیزینس کاملی نیست. در واقع، هیچ بیزینسی کامل نیست. برای همین، نباید یک بیزینس و کسب و کار رو اسطوره کنید و بخواید مثل اون بشید. اگر بخواید مثل کسی باشید، خیلی زود شکست میخورید!
اصلا این موضوع که مثلا ما بخوایم شبیه دیجی کالا بشیم، هیچ جذابیت خاصی نداره! برای چی باید خودمون رو شبیه دیجی کالا کنیم؟ برای چی اصلا باید به این فکر باشیم که بخوایم تبدیل بشیم به دیجی کالای دو؟ چرا شماره یک خودمون نشیم؟ این باور که من میخوام بشم شبیه فلان شخص یا فلان بیزینس از عمق و ریشه اشتباهه و بنظرم باید این رو اصلاحش کنیم. چرا که میتونه عواقب بدی به دنبال داشته باشه!
مسلما رسیدن به جایگاه و مقامی که الان دیجی کالا داره کار آسونی نیست و مستلزم این هست که شما ماه ها و حتی سالها تلاش کنی تا بتونی توی این مسیر به موفقیت هایی که دیجی کالا رسیده دست پیدا کنی!
دیجی کالا راستش خیلی سختی کشید تا رسید به اینجا و خب نباید انتظار داشته باشید که یه شبه و حتی یه ماهه و یکساله بتونین بهش برسین و باید اونقدر در مسیر حرکت کنین تا بالاخره به چیزی که میخواین دست پیدا کنین!
استمرار کلید پیروزیه!
ایده دیجی کالا واقعا ایده خیلی باحالی بود که فکر کنم برای اولین بار توی ایران پیاده سازی شد و انصافا خیلی هم خوب اجراش کردن و استحقاق اینو هم داشتن که بارها و بارها بعنوان بهترین کسب و کار اینترنتی توی ایران شناخته بشن و شاید جالب باشه براتون، اما خب بنظرم دیجی کالا تازه اول راهه و هنوز کلی کار دیگه هست که باید انجام بده و کلی رکورد و از این چیزا هست که باید بشکونه و امیدوارم یه روزی در سطح جهانی هم ببینمشون!
قبل از اینکه اصلا کسی بخواد وارد حوزه کسب و کار آنلاین و فروشگاه اینترنتی و این چیزا بشه، حتما حتما باید در مورد اصول و استانداردهای فعالیت در فضای آنلاین تحقیق کنه و با دانش کافی وارد این حوزه بشه! متاسفانه به خصوص ما ایرانی ها، یه عادت بدی که داریم اینه که فکر میکنیم همه چیزو میدونیم و برای همین اصلا نمیریم سراغ یادگیری مطالب جدید و همش دنبال اینیم که بگیم بلدیم بلدیم و آخرشم وقتی پای عمل میرسه، میبینیم که هیچی نمیدونیم! با این شرایط، قطعا نمیتونیم حتی به یک هزارم دیجی کالا هم برسیم، چه برسه به خودش!!
من یه ست سرو و پذیرایی برای دوستم خریدم. توی سایت خیلی خوشگل بودن و انتظارم ازشون خیلی زیاد بود. وقتی هم برام آوردن دیدم که واقعا قشنگ و زیبا هستن. تقریبا میشه گفت برای یه ست پذیرایی تمامی ظروفی که لازم بود رو داشت و یه ست کامل محسوب میشد. واقعا از خریدم راضی هستم و وقتی هم برای دوستم بردم اون هم ازش راضی بود و خوشش اومد ممنونم از دیجی کالا. به نظرم اگه میخواستم به دنبال ظروفی با این کیفیت و زیبایی بگردم و اونارو پیدا کنم، فکر کنم هم با قیمت بالاتری عرضه میشدن و هم اینکه وقت زیادی از من میگرفتن. با وجود دیجی کالا زحمت من برای خرید نصف شد. بعضی از کاربر هایی که نمیدونم واقعا این ست رو خریده بودن و یا اصلا سیاهی لشکر بودن ایراداتی رو روش گذاشته بودن. از کیفیت ساختش تا کیفیت چاپ طرح ها روی اون.
دیجی کالا اصلا فروشگاهی نیست که بشه بهش اعتماد کرد و پولی رو دستش سپرد تا در ازای اون پول جنسی رو ازش تحویل بگیری. توی این کار به بدترین نحو عمل می کنه. من ازش یه قابلمه خریدم و وقتی برام آوردن دیدم که پر از خاکه و انگار به عنوان ویترین توی مغازه بوده و الان برای من فرستادن. با پشتیبانی تماس گرفتم و گفتن که چون سالمه قابلیت مرجوعی نداره. در صورتی که از از ظاهرش مشخص بود که آفتاب خورده و رنگش برگشته بود. از دیجی کالا خرید نکنید.
من برای نوزادم صندلی غذا خریدم. وقتی برام آوردن یکی از پایه هاش خوردگی داشت و قشنگ صاف نمی ایستاد. با پشتیبانی تماس گرفتم و اون ها با کمال احترام و کلی عذرخواهی اومدن از من گرفتن و دوباره یکی نو برام آوردن. به نظرم فروشگاه آنلاین دیجی کالا احترام به مشتری رو به بهترین نحو انجام میده پس لایقش هست که جزو بهترین ها باشه و تبلیغشو انجام بدیم. امروزه با توجه به کرونا کمتر کسی پیدا میشه که از دیجی کالا خرید نکرده باشه و اونو نشناسه. مشتری های قدیمیش میدونن که کیفیت اجناس توی فروشگاه دیجی کالا مثال زدنی بود. همه برای قیمت گرفتن اون رو بررسی میکردن و بهش اعتماد داشتن. جا داره بگم فراموش نکنیم این همون دیجی کالای قبلیه فقط این بار سرش یکم شلوغ تره پس این وظیفه ی ماست که برای رسیدن خریدامون یکم بیشتر منتظر بمونیم و کمتر نارضایتی ایجاد کنیم. شاید دیجی کالا هم در نهایت بخاطر این بی نظمی ها چاره ای کرد.165
فروشگاه دیجی کالا توی نظرسنجی از مشتریان درصد خیلی کمی از رضایت اون ها رو به دست آورده. بیشتر این نارضایتی ها هم بخاطر عدم کیفیت کالاهای ارسالی، مغایرت اطلاعات سایت با کالاهای دریافتی توسط مشتریان، مشکلات فنی کالاها، ناکافی بودن اطلاعات مورد نیاز برای کاربرا، قیمت هایی بیشتر از بازار، تاخیر های زیاد در ارسال، بسته بندی های نامناسب، عدم ویرایش سفارش و خیلی مشکلات دیگه که همه ی کاربرها رو سردرگم میکنه. البته فکر کنم تا حدودی مشکلات رو گفتم. چیزی که مهمه اینه که دیجی کالا به سختی به اینجا رسید و شاید منصفانه نباشه اگه بخواد به راحتی سقوط کنه و اعتماد مشتری هاش رو از دست بده. دیجی کالا برای اکثر فروشگاه های آنلاینی که تازه تاسیس شده اند یه الگو محسوب میشه. قالب فروشگاهی دیجی کالا توی چندتا سایت فروشگاهی دیگه دیده میشه و این محبوبیت اون رو نشون میده. پس عادلانه نیست که با چندتا مشکل کوچیک از چشم همه بیفته. امیدواریم زودتر این مشکلات توسط پرسنل دیجی کالا حل بشه.
من یکی از فروشنده های فروشگاه دیجی کالا هستم. با شروع کرونا تقریبا مشتری های من خیلی کم شدن و من به مرز ورشکستگی رسیدم. ولی با وجود دیجی کالا و مشتری های اون و سفارش های زیادی که الان دارم تونستم مغازه ی خودم رو جمع و جور کنم و به درآمد ثابت ماهانه ای از دیجی کالا و فروش حضوری برسم. دیگه خیالم راحته اگه مشتری های حضوریم هم کم باشند، بازم مشتری های آنلاینی دارم که بخواهم جنس هارو بهشون بفروشم. از این گذشته بعضی از مشتری های دیجی کالا چون توی شهری که من هستم زندگی میکنن، درخواست خرید حضوری رو داشتن و یه جورایی دیگه دیجیکالا رو هم واسطه قرار نمیدن و در صورت نیاز به مغازم مراجعه میکنن. در کل ممنونم از دیجیکالا که این امکان رو برای من و امثال ما فروشنده ها قرار داد.
من خواندن این مقاله 4 ماه پیش تصمیم گرفتم طراحی سایتم را به رویال کد بسپرم ، اما با استرس تمام این کار رو کردم چون قبل از شرکت دیگری ضربه خوردم ، اما در کمال ناباوری رویال کد نه تنها خدمات بسیار عالی به من ارائه کردن ، بلکه به من خدمات اضافه تری از جمله مشاوره رایگان و تهیه بزینس پنل نیز به من ارائه کردن که واقعا کمک کردم یکسال داخل کسب و کارم جلو بیافتم ، واقعا نمی دونم چطور از شما تشکر کنم که این مقاله رو منتشر کردین و باعث شدین من با رویال کد اشنا بشم