راهکارهای بالا بردن امنیت وای فای

بیشتر افراد یا بهتر بگم همه از وای فای استفاده می کنند . این واقعیت یک زندگی مدرن است اما خب این باعث بوجود آمدن بعضی خطرات امنیتی می شود . اینترنت وای فای خانه شاید ناامن ترین قسمت اتصالات شبکه برای اینترنت باشد .

پس اگر شما هم نگران از دست رفتن اطلاعات یا حجم مصرفی خود هستید با ما همراه باشید تصمیم داریم راهکار های بالا بردن امنیت وای فای را با شما در میان بزاریمبا چند مرحله ساده می توانید تا ۹۹% امنیت وای فای را افزایش بدید و آن را تقریبا غیرقابل نفوذ کنید تغییر نام وای فای (SSID)این مورد بسیار ساده است .

اسم شبکه wifi خود را تغییر بدید. نفوذگر ها (هکر) با یک سرچ ساده میتوانند از طریق اسم و مدل مودم وای فای شما راه های نفوذ به آن را به سادگی و در زمان کم پیدا کنندتعییر نام کاربری و پسورد ورود به مودممنظق این مرحله دقیقا مثل مرحله قبل است .

شما باید حتما نام کاربری و کلمه عبور شبکه وای فای خود را تغییر بدید .

هکرها یا حتی بیشتر ما یوزرنیم و پسورد پیشفرض بیشتر مودم ها را میدانیم یا با یک جستجوی ساده گوگل میشه پیدا کرد.

در انتخاب این موارد هیچوقت فکر نکنید با تغییر یک یا چندین تا از حروف میتوانید امنیت وای فای و پسور ها را بالا ببرید .

هکر ها با ابزارهای مختلفی هزاران هزار حروف و کلمات را باهم ترکیب و در عرض چند دقیقه پیدا میکنند. نام کاربری و پسورد را به مواردی دور از ذهن تغییر بدید .

استفاده ار رمزنگاری  wpa2از رمزگذاری (encryption) به نام wpa2 همراه با الگریتم AES استفاده کنید چونکه کرک (شکستن) اینگونه رمزنگاری ها با یک سیستم متوسط یا حتی رو به بالا کاری بسیار سخت و دور از ذهن استانتخاب یک رمزعبور بهتر!رمزعبوری که برای اتصال به ولی فای خود نیاز دارید را تا حد امکان قوی انتخل کنید .

این رمز عبور باید متفاوت از رمزعبور ورود به تنظیمات مودم باشد. از حروف (abc..)، اعداد(۱۲۳٫٫) و حداقل یک یا چند کاراکتر خاص (@#%^&$)استفاده کنید حداقل طور پسورد شما باید ۸ کاراکتر باشد.

حتما بخوانید  ایجاد محدودیت ip برای صفحه لاگین تغییر دوره ای پسورد هاحتی اگر رمز عبور شما به طرز شگفت انگیزی! قوی باشد باز هم نیاز است که به صورت دوره ای تغییر بدید.

مثلا یک یا دو سه ماه یکبار میتواند ایده ی خوبی برای بالا بردن امنیت وای فای شما باشد فعال کردن فایروالهمه ی مودم های وایرلس فایروال داخلی ندارد ولی اگر مودم شما این قابلیت را دارد آن را فعال کنید .

فایروال(firewall) اولین خط دفاعی مودم وای فای شما است .

فایروال ها اختصاصا طراحی شدند برای کنترل و فیلتر ترافیک های ورودی و خروجی شبکه شما و میتواند دسترسی از طریق پورت های غیر استفاده توسط هکر ها را تشخیص و بلاک کند.

مخفی کردن SSIDبا مخفی کردن SSID یا همان نام مودم شما حتی اگر همسایه یا فردی که در کنار خانه شما کمین کرده است متوجه وجود یک وای فای در اطراف نمی شود .

شما برای اتصال به شبکه خود کافیست در مثلا گوشی موبایل خود در قسمت ADD Network اسم و رمزعبور شبکه خود را وارد و ذخیره کنید تا فقط شما به آن دسترسی داشته باشد .

با اینکار تا حدودی از مهمانانی که تا میان رمزعبور وای فای را درخواست میکنند در امان باشید غیرفعال کردن WPSWPS  قابلیتی است که در اکثر مودم ها وجود دارد و معمولا یک دکمه در پشت مودم برای کنترل ان وجود دارد .

با این قابلیت میتوانید بدون اینکه رمزعبور وای فای را وارد کنید با آن وصل شوید. متاسفانه این قابلیت مشکلات امنیتی زیادی را به همراه دارد که به نفوذگر این اجازه را می دهد که بدون دسترسی فیزیکی به مودم و بدون داشتن حتی پسورد با ابزار های آماده (برای اندروید هم وجود دارد) با یک کلیک مودم شما را هک و از حجم ترافیک آن استفاده کند.

غیر فعال کردن سرویس ها غیرضروریبیشتر روتر ها(مودم وای فای) سرویس هایی برای کنترل از راه دور مورد را دارند و در بعضی مودم ها این سرویس ها به طور پیش فرض فعال هستند.

اشتباه نکنید این سرویس ها یک رابط کاربری از طریق وب برای مدیریت مورد از داخل خود شبکه نیستند .

بلکه اجازه اتصال و مدیریت شبکه از خارج را به ما می دهند .

این بدین معنی است که نفوذگر با اتصال به اینترنت در آن طرف دنیا می توانید به مودم شما دسترسی پیدا کند.

سرویس های Telnet و FTP معمولا به طور پیش فرض فعال هستند اگر نیاز ندارید حتما غیر فعال کنید  .

چیزی رو یادت نرفته ؟!اگر به تیتر موضوعات دقت کنید و مطالبی را قبلا در این باره خوانده اید حتما متوجه شدید که چرا بعضی مطالب در این مقاله به آن نپرداختیم .

خب دلایل خوبی وجود دارند.IP استاتیک ، mac فیلترینگ ، مخفی کردن SSID (بعدا تصمیم گرفته شد اضافه شود!) در مقاله اضافه نشدند چونکه اثبات شده که کار نمی کنند .

خب همانطور که گفتم این موارد ساده با ابزارهای بینهایتی که همه نحوه استفاده از ان را می دانند قابل دور زدن است و عملا هیچ تاثیر موثری برای امنیت وای فای ما ندارد .

شما بهتر است زمان خود را برای رفع مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم بزارید و مطمین باشید امنیت وای فای شما تا حدود بسیار زیادی تامین خواهد شد.

شبکه اینترنت خانگی شما دیواری بین اطلاعات شخصی شما و کل جهان است .

آگاه باشید و مراحل بالا را با دقت انجام دهید تا امنیت وای فای شما تضمین شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.