سئو چیست؟

برای این که تعداد بازدید کنندگان سایت شما افزایش پیدا کند و از نظر گوگل رتبه و مقام بالاتری اخذ کنید، باید یک سری فعالیت ها را انجام دهید که به مجموعه آن ها سئو می گویند. این امر باعث بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جست و جوی گوگل می شود. سئو مزایا و اهداف فراوانی دارد که همگی به بالا بردن اعتبار یک سایت کمک می کند.

ما با ارائه یک مقاله جامع تحت عنوان سئو چیست؟ به شما اطلاعات کافی در رابطه با عوامل تأثیر گذار در این زمینه را منتقل می کنیم و امیدواریم که شما دوستان عزیز با بهره گیری از این مقاله، بتوانید نتایج جست و جوی عالی در گوگل برای سایت خود به دست آورید.

در ابتدا تعریف سئو را از سایت الو کانتنت نوشته امین مهدوی بخوانید:

سئو مخفف بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. این روش شامل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک در وبسایت به‌وسیله‌ی نتایج جستجوی ارگانیک است.

تعریف سئو

سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو است، یعنی این که فعالیت سایت را با توجه به معیارها و استانداردهای لازم موتورهای جستجو ارتقا داده و با بهبود بخشی به آن ها باعث جذب مخاطبان و بالا بردن نرخ بازدید از سایت مذکور می شود. در واقع هدف اصلی سئو تنها به موتورهای جست و جو بر نمی گردد، بلکه مهم ترین مقصود آن مناسب کردن شرایط صفحه برای استفاده کاربران و بازدید کنندگان است.

پس می توان گفت به تمامی اعمالی که در جهت طرح ریزی یک سایت، تنظیم چارچوب متن و نگارش محتوا انجام داده می شود تا آن سایت در نتیجه های جست و جوی موتورهای گوگل جایگاه بالاتری کسب نماید و باعث افزایش تعداد بازدید کنندگان شود را سئو گویند.

سئو باعث افزایش بازدیدکنندگان از یک سایت می شود و با جذب کاربران بیشتر در گوگل برای آن صفحه، باعث افزایش سطح موفقیت شرکت مورد نظر خواهد شد. زیرا، جذب بازدیدکنندگان بیشتر از طریق روش های سئو یک تبلیغ بسیار مؤثر و کم هزینه محسوب می شود.

از آن جایی که ربات های گوگل یک سری فاکتور مشخص برای آنالیز متن سایت دارند در صورتی که در نگارش محتوا و بکارگیری کلمات کلیدی در آن دقت کرده و با تلاش جهت شناختن آن فاکتورها و رعایت نمودن آن ها، می توانید به موفقیت برسید.

فاکتورهای تأثیر گذار در سئو سایت

برای سئو یک سایت فاکتورهای زیادی وجود دارد به این صورت که در سال های اخیر حدوداً ۲۰۰ مورد نکته در این زمینه مطرح شده است. اما، لزوما رعایت همه آن ها در حد فوق العاده نیست و شما می توانید با شناختن مهم ترین فاکتورها و رعایت آن ها به رشد کیفی و رتبه بندی سایت خود کمک فراوانی نمایید. برخی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار بر سئو سایت موارد شرح داده شده در قسمت زیر است.

درصد بازدیدکنندگان CTR

اگر یک سایت در رتبه پایینی قرار بگیرد، ولی تعداد بازدید کنندگان از آن زیاد باشد، گوگل در نتایج موتورهای جست و جو تجدید نظر کرده و جایگاه و مقام سایت مذکور را بالاتر خواهد برد. پس می توان گفت که گوگل با توجه به در نظر گرفتن رفتار کاربران رتبه بندی را انجام می دهد.

زمان حضور کاربران در یک سایت DWEII TIME

یکی دیگر از آنالیزهایی که گوگل از رفتار کاربران دارد و براساس آن باعث بهبود بخشیدن مقام یک صفحه می شود، زمان حضور آن ها در آن سایت است به این صورت که از زمان وارد شدن کاربر تا زمانی که مجددا همان عنوان یا عنوانی مشابه را جست جو می کند، محاسبه می نماید که از نظر گوگل هرچه این مدت بیشتر باشد، جذابیت سایت نیز بیشتر محسوب می شود.

این زمان برای با اعتبار ترین سایت های گوگل از ۳ تا ۱۰ دقیقه است. شما می توانید از طریق یک محتوای جذاب، عنوان های تأثیر گذار و تعدادی زیر عنوان، پاراگراف هایی با تعداد خطوط بیشتر و به کار نگرفتن بنرهای آزاردهنده، باعث افزایش Dwell Time خود شوید.

محتوای جذاب و کاربردی

از نظر گوگل محتواهایی که دارای عمق بیشتری هستند و به تنهایی تمامی سوالات کاربران را در زمینه مورد نظر به درستی پاسخ می دهند، مستحق دریافت امتیاز بیشتری هستند. در زمینه محتوای سایت باید حتما برخی نکات را در نظر داشته باشید.

  • رعایت نمودن فاکتورهای ساده از جمله عنوان های جذاب، نشانی، عناوین عکس ها و…
  • محتوا باید غیر تکراری باشد تا فیلترهای گوگل آن را کپی به حساب نیاورند.
  • به روز رسانی کردن محتواهای قدیمی امری الزامی محسوب می شود.
  • قرار دادن قسمت پاسخ به سوالات مشتریان در سایت نقش به سزایی در سئو محتوا خواهد داشت.
  • خوانا بودن مطالب بسیار اهمیت دارد.
  • استفاده از کلمه های متعارف و مربوط بسیار حائز اهمیت است.
  • استفاده کردن از کلمات مترادف و هم خانواده در جهت بالا بردن تعداد کلمات کلیدی در صفحه و کل سایت (TF-IDF) کمک شایانی به سئو می کند.

استفاده از تصاویر و ویدئو ها

به کارگیری تصاویر و ویدئو های جذاب باعث بالا بردن ترافیک سایت می شود. در برخی از نظرسنجی های انجام شده مشخص شده است که افراد زیادی تمایل به تماشای ویدئو های آنلاین دارند. لذا، توصیه می شود، حتما در وبسایت خود از آن ها استفاده نمایید.

لینک های ورودی

یکی از مهمترین فاکتورها در این زمینه، تعداد دامنه هایی هستند که به سایت شما لینک شده است. مطمئنا لینک هایی که در اولین نتایج گوگل قرار دارند، تعداد بک لینک بیشتری نسبت به سایرین دارند.

شما از طریق استفاده از بک لینک هایی با دامنه اعتبار بالا، به کارگیری پاکدست برای به وجود آوردن لینک معتبر و همکاری با اشخاص مهم جهت قرار دهی لینک شما در وبلاگ خود یا به وجود آوردن آن برای سایت شما، می توانید برای صفحه خود لینک های با اعتبار نزد گوگل به دست آورید.

سرعت سایت

هرچه سرعت سایت شما بالا باشد، ترافیک آن نیز بالا رفته که این امر تأثیر زیادی بر روی سئو دارد. بررسی ها نشان داده است، سایت هایی که بیشتر از ۳ ثانیه زمان برای بارگزاری نیاز دارند، باعث مخاطب گریزی می شوند. ( متوسط این زمان از نظر گوگل برای تلفن های همراه ۱۵ ثانیه است.) برای پایین آوردن مدت بارگزاری و افزایش سرعت سایت خود، باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • پایین آوردن اندازه فایل های خود با فشرده سازی
  • بهبود بخشیدن زمان پاسخ گویی سرور
  • انتخاب یک سرور مناسب
  • کوچک تر نمودن سایز عکس های قرار داده شده در وب سایت

کامنت مارکتینگ

یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در سئو یک سایت، گذاشتن کامنت برای مقاله ها است که باعث اثبات تمایل به ارتباط برقرار کردن از طرف شما با کاربران به گوگل می شود.

مزایای سئو

سئو یک سایت علاوه بر کسب نمودن اعتبار و امتیاز نزد گوگل، باعث به وجود آمدن خاصیت های فراوانی برای دارنده آن نیز می شود که از جمله مزایای این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بازاریابی برای محصولات و کسب و کار شما: آمارها نشان می دهد که روزانه بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان در فضای اینترنت آنلاین بوده و از این تعداد حدوداً ۹۲ درصد آن ها در جست جوی موضوعی هستند. بنابراین فرصت های زیادی برای معرفی کسب و کار شما از این طریق وجود دارد.

– بالا بردن تعداد بازدید کنندگان: سئو سایت باعث بالا بردن ترافیک موتورهای جست و جو می شود و کاربران زیادی در جهت برطرف سازی‌ مشکل خود به سایت سئو شده مراجعه می کنند. ( به طور معمول افراد به سایت هایی که در اولین نتایج جست و جو هستند در جهت انجام کار خود، مراجعه می کنند.)

– بالا بردن میزان فروش: بالا بردن رتبه خود نزد موتورهای جست و جوی گوگل و سئو سایت به شما امکان این را می دهد که کسب و کار خود را به صورت عالی و هدفمند معرفی کرده و اگر محصول و خدمات ارائه شده از سمت شما مطمئن و با اعتبار باشند، میزان فروش به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. از آن جایی که امکان دیده شدن توسط مشتری ها باعث افزایش نرخ فروش می شود سئو و رتبه خوب شما در نتایج جست و جو، موجب جذب مخاطب شده و احتمال تبدیل آن ها را به مشتری افزایش می دهد.

– بالا بردن اعتبار کسب و کار و برند سازی: گوگل یک منبع معتبر و مورد اعتماد برای عموم مردم جهان است که شما با کسب نمودن اعتبار و رتبه بالا از طریق سئو سایت، می توانید اعتماد تمامی کاربران را نسبت به محصولات و کسب و کار خود به دست آورید.

– پایین آوردن هزینه ها: با سئو سایت خود و قرارگیری آن در رتبه های بالاتر بدون پرداخت هزینه های اضافی جهت نشان دادن و تنها با بالا بردن نرخ بازدید از سایت در فهرست نتایج گوگل، باعث می شوید که هزینه های تبلیغات برای شما کاهش یابد. همچنین معرفی نمودن محصولات خود در شبکه جهانی اینترنت، نسبت به سایر رسانه ها بسیار کم هزینه تر و مقرون به صرفه است. زیرا، صاحبان مشاغل برای این که بتوانند محصولات خود را در سایر رسانه ها معرفی کنند، باید مبالغ هنگفتی را متقبل شوند.

– پیشرفت با بهینه سازی در تمام طول شبانه روز: فرآیند سئو در تمامی روزهای سال و کلیه ساعات شبانه روز در حال انجام است و امکان رشد مقام و رتبه وبسایت شما در نزد گوگل، همیشه و بدون تعطیلی وجود دارد.

– بالا بردن سرعت سایت: در طول انجام فرآیند سئو و فعالیت هایی که منجر به آن می شود، سرعت وب سایت شما نیز افزایش پیدا می کند. زیرا، سایت هایی با رتبه های بالاتر دارای سرعت بیشتری بوده که موجب افزایش بازدید کنندگان و ترافیک نیز می شوند.

– هم پا نمودن کسب و کارهای تازه شکل گرفته با برند های معتبر: داشتن یک استراتژی مؤثر باعث می شود که سئوی سایت به کسب مشتری کمک کند. زیرا، تمامی شرکت های بزرگ به تبلیغات فروش خود متکی هستند. همچنین اگر برای رشد کسب و کار خود از سئو استفاده نکنید، رقبا جای شما را در رتبه های بالاتر گرفته و بازار را از دست شما خارج می کنند.

– امکان فعالیت و فروش آنلاین

کلیه امور بازاریابی و معرفی کسب و کار آنلاین به سئو سایت بستگی دارد به طوری که شما با تولید یک وبسایت و محتوایی تأثیرگذار در جهت بازاریابی به بالا بردن رتبه بندی و سئو صفحه خود کمک می کنید که این کار با افزایش بازدید کنندگان به کسب و کار آنلاین شما رونق می بخشد. زیرا، سئو توانایی تبدیل کاربران را به خریداران دارد. در واقع می توان گفت که این کار یکی از مؤثرترین شیوه های بازاریابی اینترنتی است.

سئو داخلی (on-page)

بهینه سازی صفحه وب برای موتورهای جست و جو را سئو درون صفحه گویند و هدف اصلی آن بالا بردن ترافیک، سرعت و تعداد کلمات کلیدی وب سایت است. در واقع مقصود از انجام این فرآیند درک بهتر موتورهای جست و جو از محتوای سایت شما است که این موتور ها به این وسیله امکان شناسایی جست و جوی کاربر و ارتباط آن با متن صفحه را پیدا خواهند کرد.

آن ها با سئو درون صفحه می توانند تشخیص دهند که آیا متن شما توانایی برطرف سازی نیاز مخاطب بر اساس جست و جوی او را دارد یا نه. از جمله موارد تأثیر گذار در سئو درون صفحه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کلمات کلیدی درون عنوان و در جهت توجیح موتورهای جست و جو (باید توضیحاتی را در راستای صفحه خود بیان کنید.)
  • ارائه توضیحات درباره تصاویر و فیلم ALT)) در جهت بالا بردن درک گوگل از محتواهای رسانه ای شما
  • درج آدرس های اینترنتی( URL ) تا کاربران به وسیله آن بتوانند اطلاعات قرار گرفته در صفحه را تماشا کنند.
  • نگارش یک محتوای جذاب و متأثر
  • لینک سازی کردن برای محتوا جهت افزایش ترافیک وبسایت
  • استفاده از کلمات کلیدی و بکارگیری مترادف و هم خانواده آن ها
  • بالا بردن سرعت صفحه
  • استفاده از بک لینک

سئو خارجی (off-page)

برای این که رتبه یک سایت افزایش پیدا کند یک سری اقدامات در بیرون از صفحه انجام می شود که به بهبود سایت برای موتورهای جست و جو کمک می کند و به آن سئو بیرون صفحه ای گویند. وظیفه اصلی آن نمایش وضعیت درک سایر صفحه ها و کاربران از یک وب سایت مشخص است که بر این اساس سایت های با اعتبار به عنوان کاندید برای دادن بک لینک برگزیده می شوند.

لذا، سایت شما با ساخت بک لینک می تواند به بالا بردن رتبه خود نزد گوگل کمک کند به این صورت که کاربران با اشتراک گذاری لینک شما، باعث جلب نظر موتورهای جست و جوی گوگل و بالاتر رفتن مقام سایت نزد آن ها می شوند. برخی از عوامل تأثیر گذار در سئو بیرون صفحه شامل موارد زیر است:

  • با افزایش یافتن تعداد لینک های ارجاع داده شده، ترافیک وب سایت شما بالا می رود.
  • اگر اعتبار سایت لینک شده بالاتر باشد، باعث می شود که صفحات پیوند زده شده از نظر گوگل دارای اعتبار بیشتری باشند.
  • ایجاد متنی با کلمات کلیدی که در جهت برقراری پیوند یک صفحه وب با سایر صفحات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • مرتبط بودن موضوع سایت شما با سایت معتبری که به شما لینک می دهد.

سئو کلاه سفید

گام برداشتن در جهت قوانین و مقرارت موتورهای جست و جوی گوگل برای پیاده کردن تکنیک ها و روش های سئو را سئو کلاه سفید گویند و هدف اصلی آن افزایش رتبه وبسایت با توجه به ضوابط تعیین شده توسط گوگل است.

مجموعه اقدامات سئو در این روش کاملا مطمئن است و ریسک مجازات شدن توسط گوگل را به همراه ندارد. برای رسیدن به موفقیت در سئو کلاه سفید باید حتما صبر داشته باشید تا بتوانید با پشتکار خود به هدف و دریافت امتیازات بالا از گوگل دست پیدا کنید.

سئو کلاه سیاه

برای دست پیدا کردن به رتبه های بالاتر توسط گوگل در کم ترین زمان ممکن و به آسانی، یک سری تکنیک ها و روش ها وجود دارند و اجرای آن ها موجب فریب خوردن ربات های گوگل می شود که به این روش ها سئو کلاه سیاه گفته می شود.

این تکنیک ها در جهت خلاف قوانین و ضوابط تعریف شده توسط گوگل هستند که در زمینه های ایجاد محتوا، ساختن لینک داخلی، سئو فنی و.. روش هایی را ارائه می دهند تا موجب فریب خوردن موتورهای گوگل شوند.

اصول سئو سایت

برای این که بتوانید در نتایج جست و جوی موتورهای گوگل یک رتبه قابل قبول را کسب کنید، نیازمند به بهره گیری از یک سری تکنیک ها هستید که شما را در تسهیل روند سئو یاری می کنند. پس اگر بخواهید مراحل سئو سایت را به درستی پشت سر بگذارید، باید موارد زیر را در نظر گرفته و مو به مو اجرا کنید.

الف) سئو فنی ( تکنیکال)

برای آن که سایت شما بتواند در جست و جوی موتورهای گوگل بهترین نتیجه را دریافت کند، باید از نظر فنی هیچ گونه مشکلی نداشته و این موتورها بتوانند صفحه های سایت شما را پیدا کرده و رندر نمایند سپس در آخر آن ها را ایندکس کنند. کار سئوی فنی صفحه ها با برقراری امنیت، سئو برای تلفن همراه، تکراری نبودن متن، بالا بودن سرعت و…تکمیل می شود. به این ترتیب سایت از نظر گوگل می تواند فاکتورهای لازم جهت کسب رتبه های بالا را داشته باشد.

  • بهینه سازی سایت بر اساس قواعد تلفن همراه
  • یافتن و تصحیح نمودن کدهای مشکل ساز
  • استفاده از ربات های اصلاح کننده در جهت پیدا کردن غلط های املایی و دستوری
  • استفاده از ابزارهای مرتبط جهت مشاهده متن به صورت پیش فرض قبل از ارسال ( در جهت مرور پیش از ارسال نمودن و برطرف سازی مشکلات متن)
  • به کارگیری متاتگ ها

ب) بازاریابی محتوا

سئو و بازاریابی محتوا مکمل یکدیگر هستند. زیرا، سئو یعنی کلمه های کلیدی و بازاریابی محتوا یعنی استفاده از این کلمات، در واقع لازمه سئو شدن یک سایت استفاده از کلمات کلیدی در زمان نگارش مقاله، ارائه رسانه( عکس و فیلم) و… است. بهینه سازی کردن موارد ذکر شده باعث ایجاد سئو می شود و چگونگی استفاده کردن از آن ها، بازاریابی محتوا به حساب می آید.

پ) لینک سازی هدفمند

در راستای افزایش تعداد لینک های سایت در جهت تحقق یک هدف خاص از کمپین لینک سازی هدفمند استفاده می شود که با به دست آوردن لینک برای وبسایت شما، باعث افزایش رتبه و مقام آن در نزد گوگل می شود. برای این که هرچه سریع تر به هدف خود برسید، باید نوع لینک ها را مشخص کنید که برخی از مدل های این لینک ها به صورت درج شده در قسمت زیر هستند:

  • اعطای لینک به صفحه اصلی
  • اعطای لینک به صفحه های داخلی
  • اعطای لینک های شامل برند
  • اعطای لینک های حاوی کلمه های کلیدی
  • ایجاد لینک با استفاده از ترکیب موارد فوق

موبایل فرندلی

از سال ۲۰۱۸ تا به اکنون، سرورهای گوگل به تلفن های همراه انتقال پیدا کرده است. شما می توانید با رعایت موارد زیر باعث سئو مثبت سایت خود شوید.

  • سازگار نمودن سایت خود با دیگر وسایل هوشمند
  • قابل تغییر کردن سایز تصاویر جهت تماشای آن ها با سایر دستگاه ها
  • استفاده کردن از عناوین کوتاه برای نمایش بهتر توسط تلفن های همراه هوشمند
  • انتخاب متن های مطالب متوسط ( مطالب کوتاه امکان دارد برای تلفن های همراه طولانی باشند.)
  • موبایل فرندلی کردن سایت به منظور استفاده کاربران از سرچ صوتی که معمولا توسط موبایل انجام می گیرد. ( این کار باعث بالا بردن ترافیک سرچ صوتی می شود.)

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.