مدل آیدا (AIDA) در تولید محتوا

مدل ها در تفهیم و آسان سازی مفاهیم علوم و مهارت ها بسیار کاربرد داشته به طوری که میتوان با درست اجرا کردن آن ها در موقعیت های مختلف به بهترین نتایج ممکن دست یافت.

تولید محتوا به عنوان مهارتی تازه گسترش یافته و پر درآمد شناخته می شود که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین برای ارائه و فروش محصولات و خدمات خود به آن نیاز دارند.

مدل های بسیاری برای تولید محتوا ارائه شده که نشان دهنده چگونگی نگارش محتوا موثر و باکیفیت است. شاید به جرات بتوان گفت مهم ترین و جامع ترین مدل برای تولید محتوا، مدل AIDA بوده که اکثر محتوا نویسان برای نگارش باکیفیت محتوا خود استفاده می کنند.

در این مقاله سعی شده تا دید کاربردی نسبت به این مدل و مراحل آن داده شود تا کمکی برای شروع راه محتوا نویسی حرفه ای باشد، پس با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی در خصوص این مدل جذاب به دست آورید.

مدل آیدا (AIDA) چیست؟

مدل AIDA یک طرح است که بازاریابی، تبلیغات و توابع فروش از آن استفاده می کند تا تمام تاچ پوینت ها را در طی سفر خرید مشتری هدف گیری نماید، یعنی از آگاهی در مورد محصول تا اینکه مشتری سرانجام آن را خریداری نماید.

4 اصل در مدل AIDA

  1. آگاهی (Awareness)
  2. علاقه (Interest)
  3. تمایل (Desire)
  4. اقدام (Action)

توسعه مدل AIDA در سال 1898 صورت گرفت و فرمول سه بخشی را برای آن تدوین کرد. جلب توجه (Attention)، حفظ علاقه، رغبت و مرحله جدیدی به نام get action و چهار هدف از اقدامات ارتباطی استراتژیک را در چارچوب بازاریابی مشخص می کند.

مدل AIDA در بازاریابی

امروزه، AIDA یکی از شناخته شده ترین مدل های تحقیقات تبلیغاتی است. این مدل بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های درسی در مدارس و دانشگاه ها است و هنوز هم به عنوان یک قاعده کلی در تمرین تبلیغاتی و محتوا نویسی برای طراحی منابع وب و تجزیه و تحلیل آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل مدل آیدا در تولید محتوا

با توجه به اینکه آگاهی از برند بیشتر از طریق اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی صورت می گیرد، مدل AIDA که به عنوان (فرمول AIDA، مفهوم AIDA، اصل AIDA یا طرح AIDA نیز شناخته می شود) روش های توضیحی ارائه می دهد،

در مورد نحوه تولید محتوا و سایر سیاست های ارتباطی در انتخاب نام تجاری صحبت میکند. مطابق مدل AIDA، محتوا نویسان برای هدایت مشتریان احتمالی از مرحله ای که برای اولین بار از یک محصول دیدن میکنند، باید به 4 هدف ارتباطی دست یابند و آنها را ترغیب کنند تا اقدام به خرید کنند.

بنابراین رویکرد AIDA متعلق به گروه مدل های تبلیغات سلسله مراتبی، بر اساس یک روند متوالی خطی از روند تصمیم گیری خرید است، که در آن مشتریان یک سری مراحل شناختی و عاطفی را طی می کنند، که در یک خرید به اوج خود می رسند.

1. توجه را جلب کنید (Attract attention)

توجه بازدید کننده خود را جلب کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها می دانند شما وجود دارید. برای محصول خود محتوایی خاص برای یک مشتری بالقوه آماده کنید زیرا باید با توجه به هدف توجه مشتری را جلب کند، کنجکاوی خواننده در اینجا نقش تعیین کننده ای دارد. یک محتوا جذاب باید اطمینان حاصل کند که متن شما تأثیر مثبتی روی مشتریان بالقوه دارد، به عنوان مثال، با استفاده از محتوا ویدئویی یا گرافیکی، چشم مخاطب را به خود جذب کنید و او را به سمت خود بکشانید.

سعی کنید مشتریان را با نوشتن تیترهای جذاب و گیرا به سمت خود بکشانید و آن ها را ترغیب کنید بر روی مطلب شما کلیک کنند تا علاوه بر انتقال به صفحه مورد نظر شما و خواندن محتوا، نرخ کلیک (CTR) سایت شما را افزایش دهند.

برخی از محتوا نویسان همچنین برای فریب مشتریان به روش های قدیمی رجوع می کنند، به عنوان مثال با استفاده از بزرگنمایی در توضیحات و ویژگی های محصول سعی بر ترغیب مشتریان دارند، این همیشه کار نمی کند.

2. حفظ علاقه (Maintain interest)

هنگامی که توجه مشتری را به خود جلب کردید قدم بعدی این است که آنها را علاقمند کنید و این علاقه را حفظ کنید. در این مرحله از فرآیند تصمیم گیری، مزایای محصولات و مارک های ارائه شده، مورد تأکید قرار می گیرد ، سناریوهای استفاده شده نشان داده می شود و روش های مختلف خرید محصول معرفی می شود.

هدف مرحله دوم مدل AIDA هنگامی حاصل می شود که به محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید علاقه مند شوند. به عنوان مثال، یک مشتری بالقوه، که به بازدید از وب سایت خود ادامه می دهد و اطلاعات مربوط به عمر باتری هدفون های بلوتوث را مطالعه می کند، احتمالاً قصد دارد در آینده نزدیک برخی از آنها را بخرد.

3. ایجاد میل (create desire)

در مرحله سوم مدل AIDA، نمایش انواع محصولاتی است که شما در فروشگاه آنلاین خود ارائه می دهید تا مشتری بتواند گزینه های مختلف را مشاهده کند. در این مرحله شما باید به دنبال توضیحات مزایا فروشگاه و سایت کسب و کار خود باشید و توضیح دهید که محصولات سایت شما ارزان تر هستند یا از مدل رقیب بهتر به نظر می رسند. در این مرحله، اقدامات محتوا اطلاعاتی را ارائه دهید که بر مزایای محصولات و مارک های شما در برابر محصولات رقبا تأکید می کند و میل مشتری را برای خرید دو برابر میکند.

4. اقدام کنید (Get action)

در مرحله اقدام مشتریان را به سمت اقدام یا خرید سوق دهید. پیشنهادات، کوپن یا تبلیغات با زمان محدود، روش هایی برای تحریک عمل هستند. در وبسایت ها، رنگ های روشن برای تماس با اقدامات، مراحل روشن و کپی خلاصه چشم اندازها را برای انجام اقدامات سوق خواهد داد.

در پایان، ذکر این نکته بد نیست که مدل مفهومی AIDA را می توان برای انواع مختلف موضوعات برای پیش بردن اهداف استفاده کرد و ما در این مقاله سعی کردیم این مدل را در قالب موضوع محتوا نویسی و تولید محتوا بیان کنیم.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.