بهترین کتاب های عاشقانه

10 کتاب عاشقانه را به‌عنوان بهترین کتاب هدیه ولنتاین را معرفی می‌کنیم. کتاب یه هدیه ماندگار میتونه باشه و مخصوصا برای عشقتان این کتابهای عاشقانه بهترین انتخاب میتونه باشه

1. کتاب جستارهایی در باب عشق

کتاب جستارهایی در باب عشق (ترجمه کتاب Essays in love) اثر برجسته و شناخته‌شده‌ی آلن دوباتن (Alain De Botton) است. این کتاب درواقع رمان عاشقانه و فلسفی محسوب می‌شود. نویسنده عقاید و برداشت‌های خود از عشق را برای درک بهتر مخاطب در قالب داستانِ رابطه‌ی عاشقانه‌ی یک زن و مرد آورده است و به سوال‌های متعدد افراد در زمینه‌ی عشق و عاشقی و مشکلات موجود در سرراه رابطه‌های عاشقانه همچون شکست عاطفی و جدایی باوجود علاقه‌ی دوطرفه و… پرداخته است.

یکی از علت‌های محبوبیت و شهرت دوباتن ساده بیان کردن مفاهیم فلسفی در کتاب‌هایش است؛ زیرا او بر این باور است که فلسفه باید در خدمت زندگی باشد پس فلسفه را برای عموم قابل درک می‌کند.

کتاب جستارهایی در باب عشق یک هدیه ولنتاین (یا هدیه عید نوروز) مناسب برای افرادی است که به فلسفه علاقه‌مند هستند. پیشنهاد می‌کنیم که از یارِ خود بخواهید تا بعد از مطالعه‌، کتاب را به شما امانت دهد؛ زیرا کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که از مطالعه‌ی کتاب جستارهای در باب عشق ناراضی باشد.

2. کتاب یک عاشقانه‌ ی آرام

کتاب یک عاشقانه‌ ی آرام از نادر ابراهیمی یک رمان عاشقانه زیبا و دلنشین است که جزو معروف‌ترین کتاب‌های این نویسنده‌ی خوش سابقه‌ی ایرانی قرار دارد. نویسنده در این کتاب قصد دارد که ثابت کند عشق یک پدیده‌ی زودگذر نیست و اگر راه و روشش را بلد باشیم، می‌شود سالیان سال عاشقانه زندگی کرد. داستان یک عاشقانه ی آرام روایتگر زندگی یک زن و شوهر جوان در سال ۵۷ است که عاشقانه هم‌دیگر را دوست دارند و تمام تلاش خود را برای محافظت این احساس با هاله‌ی بی‌مهر روزمرگی به‌کار می‌گیرند. سبک این کتاب داستانی و غالباً دیالوگ‌محور است؛ دیالوگ‌هایی که میان این زوج شکل می‌گرد به‌قدری شیوا و دوست‌داشتنی است که شخص عاقل احساس نیاز به عشق را در خود حس می‌کند و چه عالی که زوج‌های عاشق حال خوب خود را چند برابر کنند. اگر با سبک کتاب‌های ابراهیمی آشنایی دارید، قطعاً می‌دانید که زمین‌گذاشتن یک عاشقانه ی آرام کار آسانی نخواهد بود. یک عاشقانه‌ ی آرام یک هدیه ولنتاین سرشار از عشق و احساس است و برای آن‌ها که نگران زوال عشق هستند، کاملا مناسب است.

در ادامه تکه کتاب یک عاشقانه ی آرام را می‌خوانید:

«یک عاشقانه آرام» و اگر خدا بخواهد و زنده بمانم، «یک عاشقانه بسیار آرام»، یادگاری‌ست از من و او به همه‌ی آن‌ها که در آغاز راهند.

3. کتاب من پیش از تو

کتاب من پیش از تو (ترجمه کتاب Me Before You) نوشته‌ی رمان‌نویس معروف انگلیسی جوجو مویز (Jojo Moyes) یک اثر عاشقانه‌، غم‌انگیز و پرمحتوا است که توانسته نظر عده‌ی کثیری از مخاطبان رمان‌های عاشقانه را به خود جلب کند. نقطه‌ی قوت رمان من پیش از تو درس‌های زندگی موجود در میان داستان است که همراه با برانگیختن احساسات خواننده به او یادآوری می‌شود. ماجراهای عاشقانه‌ی جذاب میان لوئیزا پرستار شاد، سرزنده و انرژی‌مثبت با ویل ترینر افسرده‌، ناتوان و مایوس از زندگی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است و هنگامی‌که در سال ۱۳۹۵ که در ایران ترجمه و منتشر شد نیز با استقبال خیلی خوبی از سوی خوانندگان روبرو شد. جوجو مویز با نوشتن کتاب‌های «من پس از تو» و «باز هم من» این داستان را ادامه داده است. تیا شروک در سال ۲۰۱۶ فیلمی براساس این کتاب و با همین عنوان ساخت که بازخورد بسیار خوبی نیز داشت؛ اما مسلما فیلم نمی‌تواند کاملا حق مطلب کتاب را بیان کند و مشاهده‌ی فیلم نمی‌تواند بهانه‌ای برای نخواندن این رمان عاشقانه باشد.

4. کتاب چشمهایش

کتاب چشمهایش به‌قلم بزرگ علوی اثری ماندگار و پرماجرا است که گذر زمان تاثیری بر جذابیت و مخاطب‌پسند‌بودن داستان نگذاشته است. سال ۱۳۳۱ علوی با نوشتن این رمان علاوه براینکه دربین نویسندگان شهرت پیدا می‌کند موجب تغییرات زیادی در نگرش کلی جامعه‌ و ادبیات آن دوره می‌گردد. داستان چشمهایش ترکیبی از یک درام عاشقانه، سیاست و تاریخ است؛ که یک زن با تمام احساسات و تمایلاتش در مرکز آن قرار دارد.

کتاب ابتدا از زبان ناظم یک مدرسه نقل می شود؛ اما در ادامه این ناظم خود داستان دیگری را از زبان زنِ ناشناسی بیان می‌کند. نویسنده‌ی کتاب چشمهایش به‌اندازه‌ای مسلط و هنرمندانه راوی داستان را انتقال می‌دهد که گویی از ابتدا همان زن راوی داستان بوده و وقایع داستان را از زبان او می‌شنیدیم. این رمان از معدود آثار ادبیات فارسی است که شخصیت اصلی آن یک زن است؛ زنی با تمامی عواطف و ارتعاشات روانی و ذهنی!

قسمتی از کتاب چشمهایش:

به او مى‌گفتم: در چشم‌هاى من دقیق‌تر نگاه کن! جز تو هیچ چیزى در آن نیست.

شما می‌توانید با تهیه‌ی این کتاب به‌عنوان هدیه ولنتاین، عاشقانه‌ای کهن و تاریخی را در روز عشق، به محبوب خود هدیه دهید.

5. کتاب جین ایر

کتاب جین ایر (ترجمه کتاب Jane Eyre) معروف‌ترین اثر نویسنده‌ی انگلیسی شارلوت برونته (Charlotte Brontë) در سال ۱۸۷۴ به‌ چاپ رسید و در همان سال به‌علت شخصیت جالب، پرهیجان و کنجکاو جین ایر به شهرت خوبی دست یافت. فیلم‌های متعددی براساس این رمان ساخته شده که آخرین مورد آن در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی کری فوکوناگا تولید شده است. شارلوت در این کتاب، داستان زندگی پر از سختی خود را تعریف می‌کند، نویسنده‌ای که به‌خاطر شرایط سخت جامعه‌اش مجبور به چاپ کتاب خود با نام مردانه می‌شود؛ بنابراین درون‌مایه‌ی غم و مشقت‌های عاشقانه دور از انتظار نیست. اگر جین ایر را به‌عنوان هدیه ولنتاین در نظر دارید، باید یک جعبه دستمال کاغذی را هم به‌عنوان ضمیمه کادوی خود درنظر بگیرید!

بهترین ترجمه کتاب جین ایر از رضا رضایی است که توسط نشر نی منتشر می‌شود.

6. کتاب مثل خون در رگ های من

کتاب مثل خون در رگ های من اثر به‌جامانده از احمد شاملو، مجموعه‌ای شامل بیست نامه‌ی بسیار عاشقانه میان او و همسرش آیدا سرکیسیان است که توسط نشر چشمه پانزده سال پس از مرگ شاملو با رضایت همسر او منتشر شد. تصویر نامه‌ها در انتهای کتاب جذابیت آن را دوچندان کرده است. رابطه‌ی عاشقانه‌ای که این نامه‌ها سندی مکتوب و محکم برای اثبات آن است تاثیر به‌سزایی در زندگی شخصی و ادبی این شاعر داشته است. احساسات لطیف و بیان عاشقانه‌ی موجود در کتاب احساسات هر قلبی را برانگیخته می‌کند.

در قسمتی از کتاب مثل خون در رگ های من می‌خوانیم:

آیدای نازنین خوب خودم!

آیدای من؛ این پرنده، در این قفس تنگ نمی خواند. اگر می بینی خفه و لال و خاموش است، به این جهت است. بگذار فضا و محیط خودش را پیدا کند تا ببینی که چگونه در تاریک‌ترین شب‌ها آفتابی‌ترین روزها را خواهد خواند. به من بنویس تا هر دم و هر لحظه بتوانم آنرا بشنوم. به من بنویس تا یقین داشته باشم که تو هم مثل من در انتظار آن شب‌های سفیدی. به من بنویس که می‌دانی این سکوت و ابتذال زاییده زندگی دراین زندانی است که مال ما نیست، که خانه‌ی ما نیست، که شایسته ما نیست.

به من بنویس که تو هم درانتظار سحری هستی که پرنده‌ی عشق ما در آن آواز خواهد خواند.

احمدِ تو – 29 شهریور 42

7. کتاب پرفروش تاریخ عشق

کتاب تاریخ عشق به‌قلم نویسنده‌ی آمریکایی نیکول کراوس و ترجمه‌ی ترانه علیدوستی درسال ۱۳۹۵ منتشر شد و در مدت زمان کم بیش‌از ۱۰ بار چاپ مجدد شد. تاریخ عشق یکی از کتاب‌های پرفروش آمریکا و برنده‌ی جایزه‌های ادبی «اورنج» و «ویلیام سارویان» است. کتاب تاریخ عشق روایتگر زندگی پیرمردی‌ست که میان امید به‌ زندگی و خودکشی و افسردگی در دَوَران است. درمان به صورت سه داستان موازی پیش می‌رود و راویان متفاوتی دارد؛ در هر داستان اسراری وجود دارد که به‌مرور توسط نویسنده رمزگشایی می‌شود؛ اتفاقی که خود به‌تنهایی مهم‌ترین عامل برای دوری کتاب از یک‌نواختی است.

8. کتاب مادام بوواری

کتاب مادام بوواری یا مادام بواری (Madame Bovary) نخستین و برجسته‌ترین اثر نویسنده‌ی فرانسوی گوستاو فلوبر (Gustave Flaubert) است. شخصیت اصلی این داستان «اِما» یکی از شخصیت‌های مهم و شناخته شده‌ی ادبیات است. این داستان در ارتباط با تفاوت‌ها و شباهت‌های میان عشق حقیقی و حماقت برگرفته از خیالبافی نوشته شده است؛ ممکن است که افراد زیادی همچون «اِما» تصورات و رویاهایی درمورد عشق داشته باشند که وقتی با حقیقت زندگی عاشقانه روبرو می‌شوند، شوکه شده و عقب نشینی کنند، فوبر در این شاهکار ادبی خود به‌خوبی در رابطه با حقیقت عشق قلم‌فرسایی کرده است.

در قسمت هایی از کتاب مادام بواری می‌خوانیم:

شما در جان من در یک مکان بلند و استوار و منزه قرار دارید، مثل یک مجسمه حضرت مریم روی پایه‌اش. اما من برای زنده بودن به شما احتیاج دارم! محتاج چشم‌های شما، صدایتان، فکرتان‌ام!

جالب است بدانید که فیلم مادام بوواری نیز با اقتباس از این اثر ساخته شده است.

9. کتاب دوستت دارم

کتاب دوستت دارم با زیر عنوان هزار سال دوستت دارم در شعر ایران مجموعه‌ای‌ از ۱۳۱ شعر عاشقانه از ۵۳ شاعر ایرانی،‌ از قرن سوم هجری تا به امروز است که توسط یارتا یاران گردآوری شده است. مضمون اصلی تمام شعرهای این کتاب ابراز عشق است و علت انتخاب آثار تاکید بر تکراری نبودن و تنوع در گفتن دوستت دارم است. استفاده از قاب و جلد زیبا، طراحی و صفحه آرایی چشم‌نواز و قرار دادن عکس خاص و مناسب برای هر شعر، این کتاب دل‌نشین را به یک هدیه‌ی عاشقانه‌ی خاص برای مناسبت‌هایی همچون ولنتاین تبدیل کرده است.

در قسمتی از متن کتاب دوستت دارم می‌خوانیم:

من می نه ز بهر تنگدستی نخورم                              یا از غم رسوایی مستی نخورم
من می ز برای خوشدلی می خوردم                                اکنون که تو در دلم نشستی، نخورم

خیام

10. کتاب عشق سال های وبا

کتاب عشق سال های وبا (El amor en los tiempos del cólera) به‌قلم گابریل گارسیا مارکز (Gabriel José García Márquez) نویسنده‌ی معروف کلمبیایی که جایزه‌ی نوبل را برای کتاب «صد سال تنهایی» دریافت کرده، نوشته شده است. فیلمی بر اساس این کتاب در سال ۲۰۰۷ با رضایت نویسنده ساخته شده است. از آنجایی که طبق یک قانون نانوشته تمام عشق‌ها با سختی و غم آغشته شده‌ند این داستان نیز از این مسئله در امان نیست، اما نویسنده پایان خوبی را برای آن رقم زده است. عشق سال‌های وبا یکی از عاشقانه‌های معروف جهان است که یکنواخت نبوده و سرشار از ماجراهای تکان‌دهنده و زیبا است. داستان قرن نوزدهم و بیستم را شامل می‌شود و از زبان شخصیت‌های متفاوت کتاب بیان می‌شود.

منبع: مجله بوکامو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.