تیم تولید محتوا چیست؟

از لازمه های موفقیت در یک مقوله بحث تیم سازی و تشکیل تیم های حرفه ای با متخصصات مجرب و کاربلد در زمینه مربوطه است. همانطور که قسمت های مختلف یک کسب و کار اینترنتی اعم از واحد فروش، برنامه نویسی، بازاریابی و… به تشکیل تیم های تخصصی نیاز دارد، واحد تولید محتوا نیز باید از افراد حرفه ای مسلط به این مهارت تشکیل شده باشد.

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر برشماری نکات مربوط به فرآیند تیم سازی در تولید محتوا، معیارهای مربوط به تیم های تشکیل دهنده تولید محتوا را بررسی کرده و نکاتی را پیرامون تیم محتوا بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

اهمیت تیم تولید محتوا در چیست؟

موفقیت اجرا و به کارگیری استراتژی تولید محتوا بسیار مهم است، اما اغلب اوقات گروهی که این محتوا را تولید کرده اند نادیده گرفته می شوند. “تیم تولید محتوا”. این افراد مسئول خلق ایده های موفقیت آمیز و رفعِ نیازهای محتوایی شما خواهند بود. در برخی از موارد، ممکن است بخواهید این افراد را مسئول توسعه و تبلیغ محتوای خود (مثلاً در شبکه های اجتماعی) قرار دهید.

روش های بسیار زیادی برای تشکیل تیم تولید محتوا وجود دارد. بهتر است در ابتدا افرادی برای تیم تولید محتوای خود انتخاب کنید که با نیازهایتان سازگارند. حتی اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که تنها خودتان آن را اداره می کنید، باز هم این موضوع صدق می کند.

حتی در این حالت هم شما می توانید یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کرده و آن را اجرا نمایید. البته با توجه به شرایط، این کار تنها به زمان زیاد نیاز دارد و مقیاس های اجرایی آن کمی متفاوت خواهد بود. شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهند با منابع و هزینه کمتر به اهدافشان برسند!

چه افرادی باید در تیم تولید محتوا باشند؟

قبل از اینکه بخواهید ساختار تیم تولید محتوا خود را تعیین کنید بهتر است افراد احتمالی را که به آنها نیاز دارید، شناسایی کنید.

وظایف تیم تولید محتوا

1. استراتژیست محتوا

یک نفر باید محتوای شما را بنویسد. یک استراتژیست محتوای خوب، تلاش های فعلی بازاریابی محتوای شما را به دقت بررسی می کند و آن را با چیزی که قصد دارید به آن دست پیدا کنید، مقایسه می کند. این فرد می تواند استراتژی مناسبی برای پر کردن خلاءهای فعلی ایجاد کند.

بسته به نوع و مقیاس عملیات بازاریابی، یک استراتژیست محتوا ممکن است تمامی پژوهش های قبل از تولید محتوا مانند ایجاد پرسونای برند، ایجاد سرمقاله های متنوع و نوشتن راهنمای برند را انجام دهد. سعی کنید از این افراد مشاوره بگیرید یا آنها را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید استراتژی خود در حین توسعه و تولید محتوای تان، ارزیابی کنید.

2. نویسنده محتوا

همانطور که می دانید نویسندگان افراد خلاقی هستند که در مرکز تیم تولید محتوا قرار می گیرند. این افراد کسانی هستند که شما می توانید به آنها تکیه کنید و از ایده های خلاقانه و جادوی داستان گویی آنها در فرآیند تولید محتوا استفاده نمایید.

به خاطر داشته باشید زمانی که از نویسندگی صحبت می کنیم، به این معنی است که باید به مقداری که هرینه کرده اید، انتظار داشته باشید. البته این حرف به این معنی نیست که اگر می خواهید محتوایی عالی در سایت تان داشته باشید باید هزینه زیادی پرداخت کنید،

بلکه باید به دنبال افرادی باشید که با موضوع کار شما آشنایی کافی دارند و می توانند نویسنده خوبی در حوزه کاری شما محسوب شوند.

برای اینکه یک نویسنده خوب در تیم تان داشته باشید، لزومی ندارد نیروی کار جدید استخدام کنید. شما می توانید از مهارت نویسندگی کارمندان فعلی شرکت بهره ببرید.

این کار مانع از هزینه های اضافی میشود و تنها به زمان نیاز دارد. هر چه فرد زمان بیشتری برای نوشتن یک مطلب اختصاص دهد، مطمئناً می تواند محتوای بهتر و شیواتری منتشر کند.

برخی از نویسندگان می توانند محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنند. برخی دیگر نیز قادرند با جملات خود بازدیدکنندگان را شگفت زده کنند. زمانی که در حال استخدام نویسنده برای تیم تولید محتوا هستید باید بدانید که به یک نویسنده متخصص نیاز دارید یا یک فرد متخصص.

3. ویراستار

حتی بهترین نویسندگان هم باید آثار خود را ویرایش کنند. بنابراین اگر می توانید از یک ویراستار برای بهبود محتوای خود استفاده کنید. ویراستاران را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد: ویراستاران توسعه دهنده که می توانند بخشی از محتوای در حال تولید را به دست بگیرند و آن را بهتر کنند و فرم طبیعی تری به آن بدهند، و ویراستاران متن که از چشمان تیزبین خود برای یافتن غلط های املایی و غلط های دستوری استفاده می کنند.

برخی از ویراستاران می توانند هر دو کار را با هم انجام دهند. اگر مجبور بودید از میان این دو ویراستار یکی را انتخاب کنید، به دنبال ویراستار متن باشید زیرا نویسندگان شما می توانند با مهارت های خود کار ویراستار توسعه دهنده را انجام دهند.

اگر به چشم یک روزنامه نگار به این موضوع نگاه کنید متوجه خواهید شد که نوع سومی از ویراستاران نیز وجود دارد. این نوع ویراستار فردی است که نویسندگان و محتوای آنان را احاطه می کند. برای بیان بهتر، از این ویراستاران با عنوان هماهنگ کننده یاد می کنیم.

4. هماهنگ کننده

یک هماهنگ کننده خوب، فردی است که محتوای شما را از همه لحاظ تراز می کند. هماهنگ کننده، فردی است که تمامی جزییات موجود؛ از بررسی سوابق و مدیریت افرادی غیر استخدامی تا بررسی تگ های Alt تصاویر را زیر نظر می گیرد تا مطمئن شود همه چیز به درستی پیش می رود.

پیدا کردن هماهنگ کنندۀ ایده آل بسیار دشوار است اما زمانی که بتوانید فردی منظم و خلاق را پیدا کنید می توانید برای بهبود روابط و کیفیت کار خود از او استفاده کنید. این فرد می تواند تمامی بخش های موجود را پیگیری کند.

تغییرات تیم تولید محتوا در گذر زمان

برخی شرکت ها منبع مالی مورد نظر برای اضافه کردن تعداد زیادی نویسنده را در اختیار دارند. بنابراین بسیاری از این شرکت ها تا زمانی که به اهداف خود در بازاریابی محتوا و تعداد بازدید کنندگانی که انتظار دارند، برسند، اقدام به استخدام نویسنده جدید می کنند.

همه افراد در این زمینه خوش شانس نخواهند بود. شرکت های بسیاری پس از مدتی متوجه می شوند که باید با استخدام Freelancer ها کار خود را توسعه دهند و محتوای خود را از خارج از مجموعه شان تامین کنند.

رشد شما به شرایطی که دارید بستگی خواهد داشت، اما به احتمال زیاد کار خود را با اضافه کردن نویسندگان و سپس یک یا چند ویراستار آغاز می کنید. بعد از اینکه تیم تولید محتوا خود را تشکیل دادید، ممکن است زمان استخدام یک هماهنگ کننده برای نگهداری و حفاظت از تمامی موارد موجود فرا رسیده باشد.

آیا محتوا خود را برون سپاری کنیم؟

زمانی که مطمئن نیستید روند رشدتان سریع خواهد بود یا کند، استخدام فریلنسر یک عمل کاملاً منطقی است، اما تبدیل شدن به کارخانه تولید محتوا منطقی نیست. نمی دانید کارخانه تولید محتوا چیست؟ آن دسته از وب سایت هایی که بدون توجه به کیفیت، روزانه تعداد زیادی محتوای بد و ناخوانا را در وب سایت خود قرار می دهند را کارخانه تولید محتوا می گویند.

استخدام فردی که در داخل شرکت قرار ندارد، ممکن است ایدۀ بسیار خوبی باشد. فقط به خاطر داشته باشید که نویسندگی و ویراستاری جزو مهارت هایی است که باید در طول زمان توسعه یابد.

اختصاص زمان کافی برای استخدام متخصص در بخش نویسندگی، مانند استخدام یک لوله کش ماهر و خبره برای انجام تعمیرات بزرگ در ساختمان ارزشمند است.

یک نویسنده یا ویراستار خوب می تواند هر کاری که در مورد لحن یا شیوه نگارشی کلمات نیاز است را انجام دهد. اصلاً نیازی نیست بدانید این کارها چگونه انجام می شود. محتوای با کیفیت این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

در اصل شما باید به خودتان اعتماد کنید. اگر نمونه کارهای یک نویسنده شما را راضی نمی کند، حتماً خوانندگان و مخاطبان شما را نیز راضی نخواهد کرد. پس در مورد این موضوع به دقت فکر کنید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) می تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن شما باشد. گرچه می توان حد وسطی برای این نوع سیستم ها نیز پیدا کرد. اول از هر کاری باید بدانید که سیستم مدیریت محتوا چیست. به جز در مواردی که برای خود سیستم مدیریتی جداگانه دارید، CMS می تواند به عنوان رابطی برای انتشار، ویرایش و ترویج محتوای شما عمل کند.

شاید رایج ترین و البته محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس باشد. سایر موارد شامل دروپال، جوملا و مجنتو هستند. برخی از سایت ها اصلاً از CMS استفاده نمی کنند. زمانی که تصمیم داشتیم محتوای خود را به سیستم مدیریت محتوا جدید انتقال دهیم باید سوالات زیر را از خودمان پرسیدیم:

  • سهام داران ما چه کسانی هستند؟ چه دپارتمان ها و بخش هایی باید در فرآیند انتخاب سیستم مدیریت محتوا، لحاظ شوند؟
  • سایت ما چگونه می تواند از طریق این CMS مدیریت شود؟
  • می خواهیم این سیستم مدیریتی چه کارهایی برای ما انجام دهد؟ (این قسمت می تواند از ارائه سطوح دسترسی مختلف به کارکنان یک وب سایت تا اتصال سیستم مدیریت محتوا به یک نرم افزار خاص را شامل شود).
  • چه چیز هایی در این لیست اجباری، اختیاری و دلخواه است؟ این کار به شما کمک می کند لیست گزینه های موجود را اولویت بندی کرده و آن را کمتر کنید.
  • آیا می خواهیم یک سیستم اختصاصی داشته باشیم یا در چارچوب موجود کار کنیم؟
  • این سیستم چند وقت یکبار به آپدیت (بروزرسانی) نیاز خواهد داشت؟ این بروزرسانی را چگونه می توان مدیریت کرد؟ آیا هزینه به روزرسانی نیز باید مد نظر قرار گیرد؟
  • سیستم مدیریت محتوا چگونه سئو را مدیریت می کند؟ آیا آدرس سایت در آن، با سئو سازگار است؟ آیا می توان به موارد سئو همچون تگ عنوان یا توضیحات متا دست پیدا کرد؟ آیا نیازی به توسعه این موارد هست؟
  • چه نوع رسانه هایی در آن پشتیبانی می شود؟ اگر بخواهیم پادکست هایی را منتشر کنیم، نیازمند تغییر هستیم؟
  • چه آموزش هایی برای کاربرد سیستم جدید نیاز خواهد بود؟ این موضوع برای تغییر کامل یا تدریجی بسیار مهم است.
  • چه پشتیبانی هایی برای مشتری نیاز خواهد بود؟
  • چه قالب هایی برای آن موجود است؟
  • انتقال بین راه حل های CMS شبیه چه چیزی است؟

البته یک پاسخ واحد برای این سوالات وجود ندارد اما زمانی که به این سوال ها پاسخ دادید، می توانید بهترین راه حل را برای تیم و شرکت خود پیدا کنید.

ایجاد یک چارچوب مناسب برای آنالیز محتوا

خب، قبل از اینکه وارد مرحله تولید محتوا شوید یک کار دیگر نیز باید انجام دهید. مطمئن شوید که چارچوب مناسبی برای تجزیه و تحلیل داده ها دارید. برای تجزیه و تحلیل موفقیت های خود، باید ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل را در اختیار داشته باشید.

این سیستم شامل تنظیم و راه اندازی گوگل آنالیز (یا سایر پلتفرم های تجزیه و تحلیل آمارهای وب سایت) برای سایت است تا بتوانید رشد آن را به درستی پیگیری کنید.

تصمیم بگیرید که دوست دارید چگونه به نظر برسید، سپس بر اساس آن معیارهای رسیدن به هدفتان را تعیین نمایید. در این مرحله باید بدانید که چه چیزهایی قرار است اندازه گیری شود. آنالیز و بررسی ما را سریع تر به اهدافمان می رساند.

به عنوان مثال، برای هدفی با عنوان “ایجاد و انتشار راهنمای جامع در مورد پارچه لباس عروس” ممکن است بخواهید همه جوانب کار را بررسی کنید. به هنگام ارزیابی محتوای جدید بهتر است سایر موارد را نیز اندازه گیری کنید. ترکیبی از ترافیک، زمان صرف شده در سایت، بانس ریت، اشتراک ها و نرخ تبدیل می تواند اطلاعات جامع تری در اختیار شما قرار دهد.

به خاطر داشته باشید که اعداد به صورت ترکیبی، اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد و قبل از استناد به آنها، باید آمار را به خوبی درک کرده باشید.

برای مثال تصور کنید افزایش قابل توجهی در ترافیک سایت وجود دارد اما Bounce Rate هنوز پیشرفت خوبی نداشته است. این موضوع می تواند به این معنی باشد که بازدیدکنندگان جدید سایت شما در مورد تیترها و عناوین احساس خوبی ندارند، از محتوای شما متنفرند یا محتوایی را مطالعه کرده اند که CTA مناسبی ندارد. برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است زمانی را به بهبود تجربه کاربری خود اختصاص دهید.

قبل از نتیجه گیری، به تمامی موارد موجود به دقت نگاه کنید. در این مورد، هزاران اشتراک در شبکه های اجتماعی ممکن است نشان دهنده محتوای خوب باشد اما کاربر نمی داند در مرحله بعدی باید چه کاری انجام دهد.

شما می توانید لینک هایی را داخل مقاله قرار دهید و بازدیدکننده را به مسیر دلخواه خود هدایت کنید. تجزیه و تحلیل، بخش جالب و جذاب بازاریابی محتوا است زیرا فرصتی را برای یادگیری در مورد مشتریان و نحوه تعامل با ایشان فراهم می کند.

بیشتر بخوانیم:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.