بازاریابی محتوایی چیست؟

بسیاری از افراد بر این باورند که تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یک مفهوم بوده و لذا همواره این دو را با هم اشتباه می گیرند. در حالیکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ و به ویژه محتوا این دو مقوله کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و ارتباطی بسیار تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با این دو مفهوم آشنا کرده و تفاوت های هرکدام و نحوه استفاده آن ها در بهبود کسب و کار خود را بشناسید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا را می توان به عنوان جزیی از دیجیتال مارکتینگ به حساب آورد. منظور از مارکتینگ همان فروش است. در تعریفی دقیق تر بازاریابی محتوا را می توان یک پروسه در کسب و کار تعریف کرد که منجر به جذاب شدن تولید محتوا می گردد. بازاریابی محتوا در تلاش است که یک محتوای مفید و یک دست را برای مخاطب ایجاد کند.

فرآیند بازاریابی محتوایی

لازم به ذکر است بازاریابی محتوا مقوله و موضوعی بسیار گسترده بوده و نمی توان در یک مقاله و مطلب به همه جوانب این موضوع پرداخت. به همین جهت این مقاله خلاصه ای از موضوع بازاریابی محتوایی بوده و در مقاله های بعدی به صورت مفصل و با جزییات مقوله بازاریابی محتوایی بررسی خواهد شد.

اهداف بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا در واقع با استفاده از محتوای قوی و کارآمد بتواند مخاطب را حفظ کند و او را به سوی خود بکشاند تا بتواند تغییرهای مد نظر خود را در او ایجاد کند و رفتار او را در جهت هدف خود بهبود ببخشد و همچنین می تواند شامل افزایش رضایت مخاطب بعد از خواندن مطلب و در برخی موارد باعث افزایش فروش شرکت و سایت و در نهایت درآمد شما شود.

برای موفق شدن در زمینه تولید محتوا نیازمند سه مولفه زیر هستیم که می بایست به صورت همزمان به کار برده شوند:

  • نظم
  • زمان
  • خلاقیت

4 نکته کلیدی در بازاریابی محتوا

هنگام بازاریابی محتوا باید به چند نکته اساسی توجه کرد:

1. ما باید توجه داشته باشیم که مخاطب چه کسی است یعنی محتوا برای چه نوع کسب و کاری نوشته می شود؟

2. این محتوا چه نقشی در زندگی مخاطب دارد و می خواهد چه موضوعی را هدف قرار دهد؟

3. محتوای ایجاد شده را در کدام فونت نوشتاری ایجاد کنیم که بازده بیشتری داشته باشد؟

4. بازاریابی محتوا در چه منطقه ای باید منتشر شود؟

تمامی گزینه های فوق مواردی هستند که برای بهتر و مفید واقع شدن بازاریابی محتوا باید مد نظر قرار دهیم.

 تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

  • از تفاوت های بازاریابی تولید محتوا با تبلیغات این است که بازاریابی تولید محتوا تلاش می کند که محتوای خود را در رسانه های خود منتشر کند اما در تبلیغات این محتوا در رسانه های دیگری به اشتراک گذاشته می شود.
  • روند عملکرد بازاریابی محتوا جذب مخاطب است و سپس فروش و بالا بردن کارایی، اما در تبلیغات سعی در فروش بیشتر دارند.
  • برای بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات وقت و هزینه های بیشتری لازم است اما در نهایت می توان به تفاوت زیاد و بررسی نتیجه های به دست آمده در بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات اشاره کرد.

مزایای بازاریابی محتوا

امروزه یک محتوای ارزشمند و بی نقص در گوگل از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. مخاطب به محض اینکه با یک موضوع یا کلمه ای نا آشنا مواجه می شود به سراغ جست و جو در گوگل می رود و در این میان هر سایتی که محتوای جامع و قوی تری را ایجاد کرده باشد در صفحه اول جست و جو نمایش داده می شود.

حال اگر محتوایی که شما تولید کرده اید دارای کارایی مطلوب باشد مخاطب یا کاربر، محتوا شما را در صفحه های اجتماعی به اشتراک می گذارد و این باعث به دست آمدن رتبه و ارزش برای وب سایت می شود. در مقابل یک متن کپی شده و ناکارآمد هم از طرف گوگل جریمه می شود و صورت نامناسبی را برای وب سایت به جا می گذارد.

دلایل اهمیت بازاریابی محتوا

  1. به وجود آوردن اعتماد در کاربران: میزان علاقه و احتمال خرید و فروش کالاها با اعتماد کاربران نسبت به اطلاعات و محتوای تولیدی رابطه مستقیم دارد.
  2. بالا بردن آگاهی نسبت به موضوع هدف: هدف اصلی دیده شدن موضوع هدف توسط کاربر و ایجاد انگیزه در آنان است.
  3. جذب کاربر: در بازاریابی محتوا یک نکته ی حایز اهمیت این است که مخاطبان تخصصی در حیطه محتوای تولید شده جذب می شوند.
  4. منتشر شدن محتوا توسط کاربر: قابلیت منتشر شدن محتوا یکی از مزیت های بازاریابی محتوا است. این اشتراک گذاری به صورت های مختلف از جمله ایمیل و یا اشتراک از طریق فضای مجازی است. هرچقدر این محتوا در بین افراد بیشتری منتشر شود به سود ما خواهد بود.
  5. برگشت مجدد کاربر به وب سایت: این اتفاق زمانی به وقوع می پیوندد که محتوای تولید شده به اندازه کافی دارای کیفیت و کارایی برای کاربر و مخاطب باشد و اعتمادی در این میان به وجود آمده باشد در این صورت کاربر برای دفعات مکرر به وب سایت ایجاد شده مراجعه خواهد کرد.

ابزارها و تکنولوژی برای بازاریابی محتوایی

به منظور راحت شدن انجام کارها و همچنین بالا رفتن سرعت و صرفه جویی در وقت از تکنولوژی هایی استفاده می شود. به طور کلی ابزارهایی که برای بالا رفتن سرعت فرآیند کارها و آسان انجام شدن آن ها به کار می رود به چهار گروه زیر تقسیم می شود.

  • سیستم مدیریت محتوا با نام اختصاری CMS
  • ابزار آنالیز و تجزیه و تحلیل
  • نرم افزار مدیریت پروژه
  • نرم افزار طراحی

امیدوارم از مقاله فوق استفاده لازم را برده باشید، چنانچه سوال و یا نظری در خصوص سایت و محتواهای ارائه شده دارید می توانید نظرات خود را برای ما ارسال نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.