کنیبالیزیشن چیست؟

در دنیای سئو اقدامات بسیاری در جهت بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می شود، اما گاهی برخی اشتباهات در روند پیاده سازی باعث نتیجه برعکس شده یا اثرگذاری اقدامات ما را کاهش می دهد. یکی از مواردی که تاثیر منفی بر روی سئو و بهینه‌سازی سایت می‌ گذارد، کنیبالیزیشن نام دارد. ولی چگونه می‌ توان Cannibalization را تشخیص داد و این مشکل را برطرف کرد؟ پاسخ این سوالات را می توانید در ادامه این مطلب بیابید.

مفهوم کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن فاجعه‌ ای در سایت است که در آن صفحات در حال بلعیدن یکدیگر هستند! مفهوم این جمله را می‌ توان در معنای لغوی کنیبالیزیشن مشاهده کرد.

کنیبالیزیشن در لغت به معنای همنوع‌ خواری است و در رابطه با سئو و بهینه‌ سازی سایت زمانی رخ می‌ دهد که چندین صفحه در سایت دارای یک کلمه کلیدی مشابه یا نزدیک به هم باشند. از این رو گوگل نمی‌ تواند متوجه شود که کدام یک از این صفحات در بردارنده پاسخی است که کاربر به دنبال آن بوده است،

بنابراین در بیشتر مواقع همه صفحات را نمایش می‌‌ دهد تا خود کاربر بین این صفحات یکی را برای بازدید انتخاب کند. کاربران نیز متوجه تفاوت بین این صفحات نشده و به طور اتفاقی بر روی یکی از لینک‌ ها کلیک می‌ کنند، در نتیجه شانس کسب کلیک از دیگر صفحات که ممکن است یکی از آنها صفحه اصلی و هدف سایت باشد، گرفته می‌ شود. به این طریق سایت رقیب خودش خواهد شد.

 حسین روشنایی متخصص و مشاور سئو مثال خوبی درباره کنیبالیزیشن زده : “اگر یک محتوا بنویسید با عنوان چطور کفش ورزشی انتخاب کنیم؟ و یک محتوای دیگر هم با عنوان؛ راهنمای خرید و انتخاب کفش ورزشی در واقع شما برای کلمه کلیدی کفش ورزشی، دو محتوای بسیار شبیه به هم، حتی با کمی اختلاف در مطالب، تولید کرده اید و در این حالت کنیبالیزیشن رخ داده و گوگل نمی داند که کدام محتوا، اصلی بوده و باید به آن رتبه بدهد و نتیجه چیزی جز ضربه زدن به وب سایت از لحاظ سئو نخواهد بود”.

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب می‌رساند؟

تغییر در نتایج جستجو

اگر سایتی درگیر کنیبالیزیشن باشد، برخی از مواقع مشاهده می‌ شود که گوگل جایگاه صفحاتی که دارای کلمه کلیدی مشابه هستند را با هم جابجا می‌ کند.

به بیان دیگر اگر الان کلمه کلیدی مذکور را در گوگل سرچ کنید، یکی از URL ها را در نتایج می‌ بینید و اگر چندین روز بعد دوباره همان کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید، URL صفحه دیگر را در همان رتبه مشاهده خواهید کرد.

این مشکل به این دلیل رخ می‌ دهد که گوگل نمی‌ تواند متوجه تفاوت بین دو صفحه شده و به همین دلیل جایگاه این دو صفحه را به صورت مداوم با هم جابجا می‌ کند. حال اگر یکی از این صفحات هدف اصلی سایت برای جذب مخاطب باشد، نمی‌ تواند آمار مورد انتظار را کسب کند، زیرا درصدی از بازدید کاربران به صفحه دیگری که هدف سایت نیست، اختصاص داده شده است.

مشکل شدن هدف‌گذاری برای سایت

زمانی که دو صفحه با کلمه کلیدی مشابه داشته باشیم، نمی‌ دانیم تمرکز را در رابطه با لینک‌سازی، آپدیت محتوا و این دست از موارد مرتبط به سئو بر روی کدام یک از این صفحات بگذاریم. در نتیجه به جای این که بر روی یک صفحه متمرکز شویم، تمرکز ما بر روی دو یا سه صفحه تقسیم می‌ شود و در نهایت دارای صفحاتی خواهیم بود که هیچ کدام از آن‌ها به قدر کافی قوی نیستند.

جایگاه بهتر برای صفحه اشتباه

بهتر است این مورد با یک مثال توضیح داده شود. زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت مانتو زنانه تابستانی را جستجو می‌ کند، توقع رو به رو شدن با صفحه دسته‌ بندی یک سایت فروشگاهی را دارد. ولی اگر چنین عبارتی به یک صفحه محصول اختصاص داده شده باشد، کاربر تنها با همان یک محصول مواجه شده و ممکن است پس از این که از این محصول خوشش نیامد، به جای گشتن در بین دیگر محصولات سایت، از سایت خارج شود. به این طریق شانس تبدیل شدن کاربر به خریدار بسیار کاهش پیدا می‌ کند. 

چگونه می‌توان Cannibalization را تشخیص داد؟

تشخیص Cannibalization کار راحتی نیست. مخصوصا برای سایت‌ هایی که دارای صفحات بسیاری هستند این کار سخت‌تر از سایت‌ هایی با تعداد صفحات کم خواهد بود. برای تشخیص وجود کنیبالیزیشن ابتدا باید عباراتی که فکر می‌ کنید کلمه کلیدی چند صفحه مختلف در سایت هستند را لیست کرده و با استفاده از روش جستجوی زیر که عمدتا برای تشخیص کنیبالیزیشن مورد استفاده قرار می‌ گیرد، تک تک این عبارات را توسط گوگل چک کنید. برای استفاده از این روش لازم است کلمه کلیدی مذکور را به صورت زیر در گوگل جستجو کنید

پس از جستجو در گوگل و مشاهده صفحه‌ هایی که دارای این کلمه کلیدی هستند، می‌ توانید متوجه شوید که صفحات شما مفهوم مشابهی دارند و درگیر کنیبالیزیشن شده‌ اند یا مفهوم‌ های متفاوتی داشته و در رقابت با هم نیستند.

چگونه می‌توان مشکل کنیبالیزیشن را حل کرد؟

پس از یافتن صفحاتی که درگیر همنوع‌ خواری شده‌ اند، حال نوبت این است که این مشکل حل شود. برای حل Cannibalization راهکارهای مختلفی وجود دارد.

1. چک کردن لینک‌ سازی‌ های داخلی

برخی از اوقات ممکن است از یک انکر تکست برای لینک دادن به صفحات مختلف سایت استفاده شده باشد. این مشکل نیز می‌ تواند کنیبالیزیشن را برای سایت به وجود آورد. با بازسازی لینک داخلی در بسیاری از مواقع مشکل همنوع‌ خواری در سایت از بین خواهد رفت. 

2. حذف صفحات با استفاده از ریدایرکت 301

اگر همنوع‌ خواری در بین چند صفحه از سایت اتفاق افتاده باشد، بهتر است یکی از صفحات را نگه داشته و دیگر صفحات مزاحم حذف شود. برای این کار باید بهترین و قوی‌ ترین صفحه نگه داشته شود و باقی صفحات حذف شوند و با استفاده از ریدایرکت 301 ارزش صفحات حذف شده به صفحه مد نظر منتقل شود. در صورتی که در دیگر صفحات، از این صفحه‌ های حذف شده برای لینک‌ دهی استفاده شده باشد، لازم است تک تک آن صفحات چک شده و این مشکل نیز برطرف شود.

3. استفاده از تگ کنونیکال

برخی از مواقع یک سری صفحه وجود دارند که درگیر Cannibalization شده اند، اما از نظر کاربران صفحات با ارزشی بوده و از آنها به طور مرتب بازدید می‌ کنند. در چنین موقعیتی بهتر است صفحه را حذف نکرده و تنها با استفاده از تگ کنونیکال بهترین صفحه را به گوگل معرفی کنید تا همان صفحه‌ ای که مدنظر شماست توسط گوگل ایندکس و رتبه‌ بندی شود.

در این صورت در کنار مورد هدف قرار دادن صفحه مدنظر شما توسط گوگل، دیگر صفحاتی که از نظر کاربران با ارزش هستند هم از روی سایت حذف نمی‌ شوند. 

مشکل کنیبالیزیشن یا همنوع‌ خواری از مشکلات رایجی است که اکثر سایت‌ ها ممکن است  با آن مواجه شوند. لازم به ذکر است با این که این مشکل رایج است، ولی حل آن نیازمند تخصص بالا در زمینه سئو است و کار سئو کارهای آماتور نخواهد بود.

بیشتر بخوانیم:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.