نقش استاندارد سازی کابل کشی شبکه در کاهش هزینه پسیو شبکه

در دنیای امروزی دسترسی به اطلاعات و شبکه های اینترنتی جزء لاینفک زندگی و کسب و کارهای تجاری است. هدف شبکه ها ایجاد ارتباطات امن در حداقل زمان و با بهترین کیفیت است. از طرفی تقاضای فزاینده مدیریت انتقال اطلاعات نیز بسیار چشمگیر است. طور کلی شبکه های کامپیوتری به بخش اکتیو و پسیو تقسیم می شوند. این مقاله با تعریف کوتاهی از خدمات پسیو شبکه و استاندارد های کابل کشی شبکه می پردازد.

خدمات پسیو بدون در نظر گرفتن بزرگ یا کوچک بودن مقیاس شبکه به راه اندازی سخت افزاری یک شبکه کامپیوتری گفته میشود.

پسیو در شبکه به چه معناس؟

 بخش پسیو شبکه برای ارسال اطلاعات، بین دستگاه های مختلف شبکه اتصالات فیزیکی را فراهم می کنند. پسیوکار برای تبادل داده ها بین دستگاه ها در شبکه از یک رسانه (کابل) کمک می گیرد. این رسانا سرعت انتقال را بالا می برد. انواع کابل ها (نوری و مسی) و سوکت های شبکه، پج پنل ها، سوکت های دیواری، قفسه ها، تجهیزات و ابزارها مانند ابزارهای سوکت را در دسته بندی تجهیزات پسیو شبکه قرار می گیرند. عمدتا تجهیزات پسیو شبکه نظیر کابل های مسی و فیبر های نوری در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت خدمات شبکه ارغوان با ده سال تجربه در راستای پاسخ به نیاز مشتریان، اجرای پروژه های چندگانه و اجرای پسیو شبکه در پروژه های بزرگ، مدیریت استاندارد کابل کشی و اجرای فیبر نوری در شبکه های محلی ارائه می دهد.

استاندارد سازی زیرساخت های شبکه

نصب و راه اندازی سیستم های کابل کشی در حین ساختمان سازی یا نوسازی هزینه کمتری را نسبت به زمانی که بخواهیم این عملیات را بعد از آن اجرا کنیم، به مشتری تحمیل می کند. متقاعد کردن مشتری برای کم کردن هزینه ها از یک سو و مدیریت کابل کشی استاندارد از سوی دیگر، چالشی است که مجریان پروژه های کابل کشی استاندارد را درگیر خود کرده است.

اهداف ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان فقط با سازمان دهی موثر امکان پذیر است. اولویت اصلی مجریان پروژهای کابل کشی به کارگیری اصول استاندارهای کابل کشی شبکه می باشد. گروهی که مدیریت کابل کشی را بر عهده دارند باید با استانداردهای ساختمان تجاری و مسیرهای مخابراتی، فضاها و استانداردهای سیم کشی آشنا باشند. پسیو کارهای شبکه ارغوان استانداردها، دستورالعمل هایی را ارائه می دهند که علاوه بر بهینه کردن زیر ساخت ها، هزینه های عملیاتی را نیز کاهش دهد.

استانداردهای کابل کشی شبکه کدامند؟

الزامات نصب کابلها و توجه به نکات کلیدی مانند ضخامت پنل ها، قطر سوراخ های تعبیه شده برای نظافت و نصب برچسب های شناسایی از دیگر عوامل مهم در انتخاب گزینه های کابل کشی شبکه است. مدیریت های کابل کشی شبکه می توانند دائمی یا موقتی باشند. استاندارد رنگ کابل که یک استاندارد مبتنی بر صنعت است، در شناسایی کابل ها برای تعمیر و استفاده مجدد بسیار تاکید می شود.

عمدتا سه نوع اصلی از استاندارد کابل کشی شبکه در سیستم های ارتباطی مورد استفاده قرارمی گیرند. در ادامه این مقاله به بررسی اجمالی آن ها می پردازیم. برای برنامه های مختلف از کابل های فیبر نوری، کابل زوج بهم تابیده و کابل کواکسیکال استفاده می شود. برای رعایت استاندارد های کابل کشی شبکه بکارگیری از این کابل ها توصیه می شود.

کابل کشی شبکه با استفاده از کابل فیبر نوری

 کابل فیبر نوری: دسته رشته های شیشه ای بهم پیچیده که قادر هستند داده ها را با استفاده از امواج نوری ارسال کنند. با ساختاری پیچیده به دو حالت تکی و چند تایی موجود هستند.

کابل زوج بهم تابیده در کابل کشی شبکه

 کابل زوج بهم تابیده: نوعی از سیم کشی معمولی برای اتصال کامپیوتر های خانگی و تجاری به مخابرات استفاده می شود. دو سیم عایق که بصورت مجزا در یک پوشش قرار دارند. این کابل ها به موازات هم متصل می شوند. از طرفی با توازن ایجاد شده باعث کاهش تداخل الکتریکی و سیگنالی می شوند.

با توجه به اینکه کابل ها دارای محافظ هستند یا خیر، به دو دسته کابل جفت پیچ خورده با محافظ و روکش (STP) و کابل پیچ خورده بدون روکش و محافظ(UTP) تقسیم می شوند. کابل STP برای شبکه های زنگی کابل UTP برای شبکه های اترنت مناسب تر است. شایع ترین انواع کابل های UTP که در شبکه اترنت استفاده می شود، کابل های Cat5e، CAT6A و CAT7 و غیره هستند.در شکل زیر به ساختارهای مختلف UTP و STP توجه کنید.

کابل کواکسیال در کابل کشی شبکه

کابل کواکسیکال: کابلی از جنس مس که به صورت متقارن به هم پیچیده اند. توسط لایه ای عایق شده و با یک روکش رسانای برق احاطه و در داخل یک روکش پلاستیکی قرار دارند. (همان طور که در تصویر زیر نشان داده شده است).

طراحی این کابل باعث شده که به راحتی و بدون خطر در کنار اشیاء فلزی قرار گیرند. کابل کواکسیال برای انتقال فرکانس بالا ساخته شده و 80 بار یا بیشتر قابلیت انتقال دارد. عمدتا برای اتصالات رادیویی و گیرنده های دارای آنتن و اتصالات شبکه کامپیوتری و و سیگنال های تلویزیونی بکار می رود.

نکته پایانی

دانش اصول اولیه پسیوکار، انتخاب بهترین اجزای شبکه پسیو و استاندارد های کابل کشی شبکه نظیر کابل کواکسیال، کابل زوج بهم تابیده و کابل فیبر نوری با توجه به نیاز کسب و کارهای تجاری و توپولوژی شبکه صورت می گیرد. توجه به مقرون به صرف بودن و الزامات کلی از نصب گرفته تا عوامل محیطی در امنیت و راندمان شبکه تاثیر مستقیمی دارد. ناگفته نماند که نیاز شبکه اولویت اصلی انتخاب محسوب می شود.  

منبع: https://arghavannet.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.