کتاب ایده عالی مستدام

عنوان کتابی که قصد توضیح درباره‌ی آن را داریم، به‌تنهایی خود قابلیت معرفی کتاب ایده عالی مستدام را دارد. این کتاب که اثر برادران هیث است، درباره‌ی ارائه‌ی جذاب ایده‌ها در موقعیت‌های گوناگون صحبت می‌کند.

اینکه معلم ریاضی روز گذشته مبحث جدیدی را به دانش‌آموزان خود تدریس کرده؛ اما روز آینده تنها تعداد انگشت‌شماری از جمع ۳۰‌ نفره‌ی دانش‌آموزان، مبحث تدریس‌شده را به‌یاد می‌آورند، به شیوه‌ی ارائه‌ نادرست و غیرجذاب معلم مربوط می‌شود نه گیرایی پایین محصلان! برادران هیث، یعنی چیپ هیث و دن هیث که کتاب ایده عالی مستدام (ترجمه کتاب Made to Stick) را به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند، به خوانندگانِ کتابِ خود نشان می‌دهند که چطور می‌توان موضوعی که ذاتاً جذابیتی ندارد، با ارائه‌ای حساب‌شده به موضوعی میخ‌کوب‌کننده تبدیل کرد.

معرفی کتاب ایده عالی مستدام

احتمالاً بارها ضرب‌المثل «کَل اگر طبیب بودی، سرِ خود دوا نمودی» را شنیده‌اید. خوشبختانه این ضرب‌المثل نه‌تنها در مورد مو، بلکه در مورد تمامی حوزه‌ها صدق پیدا می‌کند. به‌شخصه بارها برای تشخیص اصالت یک موضوعی (به‌خصوص آموزشی) به ضرب‌المثل پناه برده‌ام.

وقتی کسی می‌خواهد درباره‌ی جذاب‌ جلوه‌دادن موضوعات به شما آموزش می‌دهد، قائدتا خود نیز باید این هنر را فراگرفته باشد و از آن به‌خوبی استفاده کند. خوشبختانه نویسندگان کتاب ایده عالی مستدام این هنر را در ابتدای کتاب‌شان به‌وضوح استفاده کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که مخاطبِ کتاب از همان ابتدا میخ‌کوب شود.

در ابتدای کتاب شاهد یک روایت هستیم:

دوست یکی از دوستان ما به‌خاطر نوع کارش، زیاد مسافرت می‌رود. بگذارید او را دیوید بنامیم. دیوید به‌تازگی برای شرکت در جلسه‌ی مهمی با مشتریانش به آتلانتیک‌سیتی رفته بود. او که بعد از جلسه چند ساعتی تا پرواز وقت داشت، برای استراحت به کافه رفت. دیوید در افکار خودش غرق بود که فردی نزدیکش شد و پیشنهاد داد تا با هم قهوه‌ای بنوشند و گپی بزنند. او با اینکه متعجب شده بود، پذیرفت. غریبه به‌سمت پیشخوان رفت و با دو فنجان قهوه بازگشت، یکی برای خودش و یکی برای او. دیوید تشکر کرد و آن را نوشید. این آخری چیزی بود که او به‌یاد می‌آورد.

این تقریباً آخرین چیزی بود که دیوید، قبل‌از اینکه گیج‌و‌منک، درازکش در وان حمام هتل و غوطه‌ور در یخ بیدار شود، به‌خاطر می‌آورد.

او دیوانه‌وار نگاهی به اطراف انداخت تا بفهمد کجاست و چگونه سر از آنجا درآورده است. سپس یادداشتی در کنارش پیدا کرد:

«تکان نخور. به ۹۱۱ زنگ بزن.»

دیوید تلفن همراهی را که روی میز کوچک کنار وام حمام بود، برداشت و به ۹۱۱ زنگ زد و وضعیت خود را توضیح داد. انگشتش به‌خاطر یخ بی‌‌حس و کرخت شده بود، اما کسی که آن‌سوی خط بود، به‌طرز عجیبی با این موقعیت آشنایی داشت. او گفت: «آقا، از شما می‌خواهم که با دقت و آرام به پشت خود دست بزنید. آیا لوله‌ای از قسمت پایینی کمر شما بیرون آمده است؟»

او مضطرب به پشتش دست کشید. بله لوله‌ای از پشتم بیرون زده است.

اپراتور گفت: «آقا نترسید، یکی‌از کلیه‌های شما از بدنتان خارج شده است. در این شهر گروهی از دزدان اعضای بدن فعالیت می‌کنند و شما را هدف قرار داده‌اند. مأموران اورژانس در راهند، تا رسیدن آن‌ها از جایتان تکان نخورید.»

روایتی که بالاتر مطالعه کردید، افسانه‌ای شهری است که در پانزده‌سال گذشته حسابی در شهر آتلانتیک‌سیتی پیچیده است. نویسنده باور دارد که مردم ذاتا داستان‌گویی را دوست دارند و خیلی راحت‌تر تحت‌تأثیر داستان‌ها قرار می‌گیرند.

باند قاچاق اعضای بدن موضوعی است که به‌طور ذاتی جذاب است؛ اما یک ارائه‌ی بد می‌تواند این موضوع جذاب را عادی جلوه دهد؛ برعکس برخی موضوعات مانند مباحث ریاضیاتی، برای بسیاری‌از افراد ذاتا جذابیت ندارند؛ اما ارائه‌ی درست و جذاب می‌توانند همین مباحث جذاب را دلربا و خواستنی‌ سازد.

موضوع این است که درگیرکردنِ احساسات مخاطب خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از درگیرکردن قوه‌ی تفکرِ او اتفاق می‌افتد. داستان‌گویی یکی‌از بهترین راه‌ها برای درگیرکردن قوه‌ی احساسات است. کتاب مطلب ساده‌ای را آموزش می‌دهد. اینکه ساده بودن مهم است و اینکه به عنوان یک واقعیت تلخ، نقش احساسات در انتقال و تثبیت ایده‌ها و پیام‌ها، همواره انکارناپذیر بوده و خواهد بود. شایعه‌ی بی‌خاصیت و دروغین که عکس‌العمل احساسی را برمی‌انگیزد در میان مردم و شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر رشد می‌کند و ماندگار می‌شود و ایده‌ی مفید و کاربردی من و شما، ممکن است در زیر دست و پای هزاران ایده‌ی پر شر و شور بی‌سرانجام، مدفون و ناپدید شود.

کتاب ایده عالی مستدام را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

  • اگر نویسنده یا تولیدکننده‌ی محتوا هستید و به‌دنبال نوشتنِ متن‌های تأثیرگذار و گیرا هستید، کتابِ پیشِ‌رو اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد
  • اگر جزو صاحبین کسب‌و‌کار هستید و قصد دارید ارائه‌هایی پرشور را با نتایجی مثبت هدایت کنید، قطعا این کتاب مناسب شما خواهد بود
  • اگر یک ارائه‌دهنده‌ یا مجری هستید و پیداکردنِ راهی برای نفوذ به قلب مخاطب، همواره دغدغه‌تان بوده، کتاب یادشده را به شما توصیه می‌کنیم

بیشتر بخوانید:

منبع: مجله کتابوم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.